Thursday, October 22, 2015

kajian kes Pengajian Perniagaan STPM Penggal 3 - Kejayaan syarikat - syarikat Malaysia melalui bantuan MATRADE



Untuk setiap kes berikut, terangkan bagaimana MATRADE membantu perkembangan syarikat tersebut di peringkat antarabangsa

Kes 1: Thomyam Food Industries Sdn Bhd

Thomyam Food Industries Sdn Bhd, sebuah syarikat yang ditubuhkan Malaysia yang berurusan dengan manisan seperti gula-gula, makanan ringan, jeli dan puding. Syarikat ini telah berkecimpung dalam industri konfeksi hampir 30 tahun sejak tahun 1981.Selepas bertahun-tahun membangunkan strategi pemasarannya, Thomyam Food Industries kini bersedia untuk memasuki pasaran Eropah. Sebagai langkah pertama, Thomyam Food Industries Sdn Bhd telah menyertai Misi Pemasaran Khusus ke Moscow dan Kazan, Rusia yang telah diadakan pada 3-07 Oktober 2010, yang dianjurkan oleh MATRADE. Thomyam Food Industries melaporkan mereka memperoleh potensi jualan sebanyak RM6.0 juta daripada mesyuarat perniagaan yang diaturkan oleh MATRADE pada majlis itu. "Saya melihat Rusia sebagai potensi pasaran yang baik untuk gula-gula dan puding kami," kata Encik Wong, Pengurus Eksport Thomyam Food Industries Sdn Bhd. "Kami menjadi tuan rumah pembeli dari Kazan bulan lepas pada bulan Oktober, yang menunjukkan minat untuk mendapatkan sumber kami kuih. Ahli perniagaan Rusia sangat berminat untuk mempunyai kerjasama lebih rapat dengan rakan di Malaysia ", katanya.
Pesuruhjaya Perdagangan MATRADE di Moscow, Encik Khairul Nizam Moonier berkata kejayaan syarikat itu di pasaran Rusia adalah disebabkan oleh daya tarikan produk diikuti dengan status Halal oleh JAKIM yang mempunyai kredibiliti untuk menarik sejumlah besar pengguna Islam di Rusia, terutamanya di Kazan. "Syarikat itu perlu dapat memenuhi standard dan keperluan antarabangsa. Ia adalah halangan bahasa yang benar adalah antara cabaran dalam menjalankan perniagaan di Rusia, tetapi ahli perniagaan Malaysia perlu belajar untuk menangani masalah itu dengan sewajarnya, "Encik Khairul mengulas.

Kes 2: SABAH TEA

SABAH TEA adalah sebuah anak syarikat Yee Lee  yang diperkenalkan pada 1973. Dengan kakitangan yang berpengalaman dalam sektor pembuatan dan pemasaran menguruskan produk , SABAH TEA kini telah mencapai kejayaan dalam pasaran antarabangsa dengan sokongan dan platform yang disediakan oleh MATRADE untuk mempromosikan jenama dalam pelbagai acara seperti ' Taste of London 2010' di England, ' Malaysia Kitchen ' di Selfridges London , Birmingham , Manchester Trafford dan Manchester Exchange, serta ' Taste of Auckland 2010' di New Zealand. Dan, ini adalah peluang besar yang diperolehi oleh SABAH TEA untuk memperluaskan pasaran , membolehkan pengguna antarabangsa untuk mengalami dan merasai kebaikan teh.

Kes 3:  Proreka (M) Sdn Bhd

Proreka adalah salah satu daripada sembilan syarikat Malaysia yang mengambil bahagian dalam Pameran Kejuruteraan Automotif 2010 (AEE 2010), yang diterajui oleh Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (JETRO) dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE). Pengarah Eksekutif, Thomas Lim berkata ini pusingan kedua Proreka mengambil bahagian dalam projek itu. Yang pertama adalah pada tahun 2008. AEE 2010 adalah program perdagangan kedua adil dimulakan di bawah Perjanjian Perkongsian Ekonomi Malaysia-Jepun (MJEPA) pada bulan Julai 2006. Pameran perdagangan pertama adalah International Auto Aftermarket Expo (IAAE) yang mana Malaysia telah mengambil bahagian sejak tiga tahun yang lalu. Projek lima tahun bertujuan untuk membangunkan dan meningkatkan industri automotif Malaysia untuk menjadi pemain global yang lebih kompetitif.
"Kami berpuas hati dengan pilihan pameran perdagangan masa ini kerana ia menyediakan platform untuk meletakkan syarikat kita di kalangan pengeluar peralatan tulen (OEM) industri", katn Lim, dan beliau berkata syarikat sudah  bersedia untuk pasaran Jepun, Proreka telah menubuhkan kerjasama teknikal dengan dua Jepun rakan-rakan, Taica Corp dan Tech Seni Co, untuk memenuhi standard kualiti global bagi bahagian-bahagian auto dan kit badan. Proreka juga mempunyai rakan kongsi teknikal dari Taiwan dan Korea Selatan. Pasaran Jepun, pelbagai industri, yang menegaskan kepada kualiti dan ketepatan masa. Oleh itu, kejayaan perniagaan di Jepun memerlukan pemahaman yang kukuh bagi perniagaan Jepun dan budaya. Kesabaran dan ketabahan juga diperlukan untuk merangkul perjanjian perniagaan dengan komuniti perniagaan Jepun. "Kami melihat peluang kerjasama yang berpotensi rakan Jepun yang dapat memberikan kita dengan teknologi yang lebih maju di AEE 2010 di Yokohama. Kami juga boleh menyediakan syarikat-syarikat Jepun pintu masuk ke pasaran Malaysia dan Asean, " Proreka berharap untuk mengeksport secara terus ke Jepun dalam tempoh dua hingga tiga tahun.
"Bagaimanapun, jika ini tidak menjadi kenyataan untuk Jepun, kami akan mengalih tumpuan kami untuk ASEAN dan Timur Tengah. Kami melihat peluang di Timur Tengah apabila kita mengambil bahagian dalam Pameran Perkhidmatan Malaysia (MSE), Dubai. Ini juga dengan sokongan MATRADE. Kami juga positif ke dalam memasuki Eropah dan Amerika Syarikat pasaran dalam tempoh lima tahun, "katanya.

Kes 4:  Natures Own Brand (M0 Sdn Bhd

Natures Own Brand (M) Sdn Bhd adalah sebuah syarikat yang ditubuhkan di Malaysia yang terlibat dalam menghasilkan oat dan produk bijirin. Pelbagai produk yang diterima secara meluas di pasaran tempatan dan antarabangsa kerana, kualitinya keunikan dan berpatutan. Pada masa ini, ia sedang dieksport ke lebih daripada 15 buah negara di mana kebanyakan pasaran tertumpu di negara-negara seperti Ghana, Somalia, Nigeria, Kuwait, Bahrain, UAE dan Qatar. Dalam usaha untuk memperluaskan pasaran luar negara, Natures Own Brand (M) Sdn Bhd telah mengambil bahagian dalam baru-baru ini SIAL PARIS 2010 di bawah pavilion Malaysia yang dianjurkan oleh MATRADE. SIAL adalah salah satu pesta makanan dan minuman perdagangan terbesar di dunia. Syarikat Pengarah Eksekutif, Ahmad Zaini Abdul Rahman berkata, "Sebagai pengeluar tempatan oat dan bijirin, kami menerima banyak pertanyaan perniagaan dari pengimport, pemborong dan peruncit terutama yang datang dari Afrika, Eropah dan pasaran Timur Tengah. Kebanyakan produk yang berminat memasak oat putih dan minuman bijirin oat, kedua sama ada tin atau foil. Tambahan pula, kami telah membuat perjanjian jualan RM650,000.00 dan satu lagi RM3.5 juta daripada jualan berpotensi, yang cukup satu pencapaian bagi pengeksport IKS  seperti kami ".

Kes 5: Kilang Makanan Mamee Sdn Bhd

Kilang makanan Mamee Sdn Bhd dikenali dengan pilihan luas makanan diproses dan dibungkus. Sejak Jenama ini telah menjadi sinonim dan isi rumah untuk nama-nama makanan ringan dan mi segera. Produk yang dihasilkan adalah terdiri dari makanan ringan makanan, mi segera, kuih dan minuman produk. Pada masa ini, produk Mamee dijual di lebih daripada 30 negara di mana kebanyakan pasaran tertumpu di Eropah, Timur Tengah, Afrika dan rantau ASEAN.Sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran untuk mengembangkan bahagian pasaran mereka di Eropah, Kilang Makanan Mamee Sdn telah mengambil bahagian dalam baru-baru ini SIAL PARIS 2010 yang dianjurkan oleh MATRADE. Semasa acara 5 hari itu, syarikat itu berjaya mencapai jumlah jualan sebanyak RM3.5 juta. Pengurus Eksport, Encik Joel Leong berkata, "SIAL adalah platform yang baik untuk mempromosikan produk Mamee kepada bakal pembeli kerana kebanyakan pengimport ditubuhkan datang ke sumber untuk pelbagai produk makanan. Kami sedar bahawa sebahagian daripada pembeli yang melawat gerai kami berminat untuk membeli cip pelbagai dan produk snek seperti Mister Potato dan jenama Mamee Oriental ".
Sebelum SIAL, Mamee juga telah mengikuti program promosi MATRADE di bahagian-bahagian lain di Eropah dan Asia. Melalui program-program promosi, mereka dapat mengembangkan pasaran eksport mereka dan untuk memahami peluang dan cabaran yang mengeksport ke luar negara. Syarikat itu telah meletakkan banyak penekanan kepada perdagangan misi yang adil dan pemasaran sengaja untuk mempromosikan lagi produk mereka kepada pembeli / pengedar yang berpotensi.
Pesuruhjaya Perdagangan MATRADE di Paris, Cik Nurdiana Abdullah berkata, "Kejayaan syarikat di SIAL adalah disebabkan oleh daya tarikan produk ditambah pula dengan jenama yang kukuh yang mempunyai kredibiliti untuk menarik segmen besar pengguna di Paris dan bahagian lain di Perancis. Walau bagaimanapun, syarikat perlu memastikan bahawa mereka akan dapat memenuhi standard eksport yang diperlukan dan juga untuk mengekalkan jenama kebaikan produk. Secara umumnya, mengekalkan perniagaan di Eropah adalah satu cabaran besar bagi banyak pengeksport ASEAN ".

Kes 6   Hartalega Sdn. Bhd.

Hartalega Sdn. Bhd telah ditubuhkan pada tahun 1988. Hari ini, Hartalega telah berkembang menjadi pengeluar utama sarung tangan nitril di dunia. Hartalega mengeksport produknya kepada 137 pelanggan antarabangsa di 39 buah negara; Amerika Utara (75%), Eropah (12%), Asia Pasifik (9%) dan kawasan-kawasan lain (4%). Hartalega kini memberi tumpuan untuk mempelbagaikan pasaran eksport, dengan Brazil antara pasaran yang disasarkan.




Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa, untuk mengimport sarung tangan perubatan ke Brazil, lesen import dari Agensi Kebangsaan Pengawasan Kesihatan (ANVISA) diperlukan. Setelah produk berdaftar dengan ANVISA, mereka akan menghantar makmal bebas yang diberi kuasa (INMETRO / Falcao Bauer) untuk kilang dan pensijilan produk. Pengimport akan dibenarkan untuk mengimport apabila kilang dan produk yang diluluskan oleh INMETRO. Prosedur pendaftaran dan anggaran tempoh masa sering mengambil lebih daripada satu tahun sebelum produk boleh dieksport ke Brazil. Dalam usaha untuk mengembangkan eksport Malaysia ke pasaran Amerika Latin, MATRADE Sao ​​Paulo telah menghantar beberapa pembeli berpotensi dari Brazil ke Malaysia untuk mendapatkan sumber bagi pelbagai produk dan perkhidmatan Malaysia.. Walaupun proses untuk mendapatkan kelulusan yang diperlukan untuk memasuki pasaran Brazil mungkin mengambil sedikit masa, ia adalah pasaran yang menguntungkan bagi pengeksport Malaysia yang mengambil usaha untuk memasuki pasaran Brazil, sebuah negara yang dianggap sebagai antara negara-negara BRIC baru muncul . Pejabat MATRADE di Sao Paulo akan gembira untuk memberi bimbingan dan bantuan kepada pengeksport Malaysia yang ingin mengambil kesempatan daripada peluang-peluang yang pasaran Brazil menyediakan.

No comments :

Post a Comment