Thursday, October 22, 2015

ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN STPM PENGGAL 3 DAN RAMALAN PENGGAL 3 STPM 2015 : PENGAJIAN PERNIAGAAN

ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN PENGGAL 3

bab 1: keusahawanan

1.     Skop  keusahawanan  
(a)   Takrif usahawan dan keusahawanan (15)
(b)   Beza  antara usahawan, peniaga, dan pengurus  (15)
(c)   peranan usahawan dalam masyarakat usahawan secara mikro dan makro.  (13,U13)

2.     Teori keusahawanan 
(a)   Pendekatan ekonomi(U13), pendekatan psikologi(13), dan pendekatan sosiologi(U13)
(b)   Kaitkan teori tersebut dengan pelopornya (U14)

3.     Ciri-ciri usahawan   berjaya 
(a)   inisiatif yang tinggi, berani mengambil risiko, kreatif, inovatif (KK13,KK14)
(b)   Kaitan sifat-sifat usahawan dengan tokoh- tokoh usahawan semasa
(c)   Tujuh Tabii Orang Berjaya(15)
(d)   faktor kejayaan seimbang. (15)

4.      Mencari,    mengembang dan   merealisasikan idea   perniagaan 
(a)    sumber idea(KK13,KK14) -pelanggan, produk sedia ada, syarikat sedia ada, saluran pengedaran, paten, penyelidikan dan pembangunan, profesional/jururunding, dasar kerajaan(14), (15)
(b)    kaedah menjana idea (15) -soal selidik, sumbang saran, pemerhatian(U14), kumpulan fokus
(c)    Proses merealisasikan idea - idea, menapis idea, membina konsep, menguji konsep, membuat rancangan perniagaan, membina fizikal (prototaip), dan mengkomersialkan.  (PU14)

5.     Memula dan menjalankan perniagaan                       
(a)   Kaedah    memulakan    perniagaan   (KK13, KKU13) , (15) memulakan sendiri, mengambil alih perniagaan sedia a da, francais, dan pakatan strategik (pelesenan, kontrak pengeluaran, dan usaha sama) (U13)
(b)   Pembiayaan    dan sumber    modal (KK13), (15) - bentuk modal   kewangan( modal teroka, ekuiti, dan hutang )  dan  Bukan kewangan (aset tetap),  sumber modal formal (pinjaman bank, bantuan kerajaan, pelabur) (14) dan sumber modal tidak formal (simpanan sendiri, pinjaman daripada saudara mara/rakan)
(c)   Kemudahan    dan bantuan(13)  - pihak ( agensi kerajaan, badan-badan berkanun(U14), dan pihak swasta),  kemudahan dan bantuan - kewangan, tapak kilang, khidmat nasihat dan perundingan, dan pembangunan usahawan. 

Bab 2: Rancangan Perniagaan

(a)   Maksud RP dan kepentingannya

(b)   kegunaan rancangan perniagaan kepada usahawan dan pihak berkepentingan (13, 14)

(c)   Menyediakan rancangan perniagaan berdasarkan format: 
(i)                  Rumusan Eksekutif  (15)
(ii)                 Pengenalan 
(iii)                Objektif 
(iv)                Latar Belakang Syarikat
(v)                 Latar Belakang Pemilik/Ahli Kongsi 
(vi)                Latar Belakang Projek  (15)
(vii)               Rancangan Organisasi  (13, U13), (15)
(viii)              Rancangan Pemasaran  (U13) , (15)
(ix)                Rancangan Pengeluaran/Operasi  (15)
(x)                 Rancangan Kewangan  (15)
(xi)                Kesimpulan  
(xii)               Lampiran  

Bab 3: Perniagaan  Antarabangsa 
 
1.     Skop perniagaan   antarabangsa            
(a)   Peranan dan   kepentingan  -maksud, kepentingan (tukaran asing, pasaran luas, guna tenaga, pemindahan teknologi) (15)
(b)   Tahap perniagaan   antarabangsa  (domestik, antarabangsa, multinasional, dan global) (14)
(c)   Strategi   memasuki   perniagaan   antarabangsa (import, eksport, kontrak pengeluaran, pelesenan, francais, usaha sama, subsidiari, dan operasi serah kunci) (15)

2.     Konsep-konsep   penting(Dunia tanpa sempadan, pasaran menimbul (emerging market) (14), Selatan-Selatan(14),Globalisasi(15), Lokalisasi(15), Nasionalisasi, Penswastaan)

3.     Syarikat    multinasional 
(a)    maksud syarikat multinasional dan tujuan organisasi menjadi multinasional (15)
(b)    Cabaran(U14)  (Struktur organisasi, Kawalan pengurusan, Politik dan perundangan(13), Ekonomi,  Sosiobudaya(13))
(c)     Risiko (ekonomi, politik, kredit, pemilikan negara, penghantaran balik modal dan dividen, dan kadar pertukaran wang) (P13, U13,P14)

4.     Pembayaran    perdagangan dan   pertukaran mata   wang  asing  
(a)   Dokumen penghantaran (surat Pengesahan Penghantaran Laut (Bill of Lading), Surat Pengesahan Penghantaran Udara (Airway Bill), Sijil Pengesahan Tempat Asal (Certificate of Origin) (14)
(b)   Kaedah    pembayaran    dan     penyelesaian    perdagangan  (perdagangan barter (U13)dan perbankan koresponden (U14)
(c)   dokumen pembayaran perdagangan antarabangsa(Surat Kredit, Tuntutan Ikut Perintah(15)
(d)   Peranan    mata wang    asing  
(e)   kesan kadar pertukaran mata wang asing terhadap perniagaan antarabangsa.  (15)

5.     Galakan dan    perlindungan    perdagangan  
(a)   Peranan MATRADE  (13,P14), (15)
(b)   galakan perniagaan antarabangsa (14)
i)              Blok perdagangan termasuk AFTA  (U13), NAFTA, EU, ASEAN   
ii)             Perdagangan timbal balas(15)
iii)            Kempen Kerajaan (zon perdagangan bebas, Koridoraya Multimedia (MSC), galakan cukai, pengecualian cukai, pembiayaan eksport, taraf perintis, subsidi, dan kempen belilah barangan Malaysia) (15)
iv)            Promosi pelaburan       (15)
(c)   Fungsi, peranan, dan kesan pakatan perniagaan antarabangsa ( WTO, AFTA, NAFTA, EU, APEC, ASEAN (IMT-GT, IMS-GT, BIMP-EAGA)
(d)   Perlindungan   perdagangan ( objektif (U14) dan kaedah tarif dan bukan tarif (15))

Bab 4: Etika Perniagaan dan  Tanggungjawab Sosial 

1.     Etika perniagaan   
(a)   Pendekatan   tindakan   beretika –Takrif etika perniagaan dan etika kerja,  maksud ‘dilema etika’ (U14) dan tindakan beretika (utilitarian, individualisme, hak moral, dan keadilan)
(b)   Faktor   dalam   pilihan   pendekatan oleh pengurus (PU13) dan organisasi(U14)
(c)   Jenayah   kolar    putih  (15) - Takrif dan  jenis-jenis jenayah kolar putih (rasuah, penyelewengan(14) , pecah amanah, konflik kepentingan, dan penyalahgunaan kuasa (Contoh: Akta Pencegahan Rasuah 1997), hukuman

2.     Tanggungjawab  sosial 
(a)   maksud tanggungjawab sosial(15)
(b)   tanggungjawab sosial  ke atas pihak berkepentingan    (pemilik     taruh)   (15)
i)              primer (pekerja(14), pemegang saham, pembiaya, pembekal, pelanggan, peruncit, dan pemborong)
ii)             sekunder (kerajaan, media, masyarakat, dan kumpulan pendesak) (U14)
(c)   Kebaikan  (U13, 14) dan    kelemahan   organisasi yang menjalankan tanggungjawab sosial; (U14)   
(d)   Warga   korporat
i)      maksud korporat(15)
ii)     peranan warga korporat  (U14)
iii)    gelagat beretika dalam perniagaan( komited terhadap pihak berkepentingan termasuk masyarakat, pelanggan, pekerja, pelabur, dan pembekal(15)
iv)     komited terhadap persekitaran dalam jangka masa panjang.   (13)

3. Kepenggunaan
(a)   Hak-hak pengguna(13,U14)
(b)   peranan agensi berkaitan
i)      Persatuan pengguna termasuklah FOMCA (U13)
ii)     Persatuan Pengguna Muslim (PPM)
iii)    Kementerian/Agensi yang berkenaan   (15)
iv)    Better Business Bureau    (15)
v)     Tribunal pengguna.   (15)


No comments :

Post a Comment