Wednesday, January 14, 2015

KERJA KURSUS PENGAJIAN AM 2015

Tema Kerja kursus Pengajian Am 2015

Pilih satu daripada tema di bawah ini dan sediakan kerja kursus (kerja projek) yang panjangnya tidak melebihi 5000 patah perkataan.

Tema 1:  Sosial dan Budaya: Adat Resam
Tema 2:  Sains dan Teknologi: Makanan



Laman web yang boleh membantu anda untuk tema 1

www.motac.gov.my

www.heritage.gov.my/

www.jkkn.gov.m

zanas.wordpress.com










pmr.penerangan.gov.my

Artikel surat khabar

Resam Melayu wajar diutamakan
Tiada
Berita Harian
14.11.1986
Resam Hidup
Zakaria Hitam
Berita Minggu
01.06.1979
Adat resam dan protokol dalam ucapan
Adibah Amin
Utusan Malaysia
18.11.1988
Adat resam, etika Melayu dibukukan
Nor Afzan Mohamad Yusof
Berita Harian
31.12.2005
Berbagai adat resam Nusantara
Rusli Hj. Yusuf
Mingguan Rakyat
17.07.1976
Memahami adat resam orang Jawa
Salbiah Ani
Berita Harian
12.03.2001
Menyelongkar adat resam perkahwinan Melayu
Akhbar:  
Berita Harian (Sastera dan Budaya)
20.06.2002
Memahami adat resam Malaysia
Rajmah Hasan Shirat
Utusan Malaysia
19.09.2000
Kurangnya penggunaan adat resam dan istiadat Melayu dikesali
Tiada
Utusan Malaysia
22.10.1985
Antara Islam dan adat resam
S. Othman Kelantan
Berita Harian
02.08.1980


Artikel majalah

Resam Orang Persinggahan
Nimoiz T.Y
Dewan Siswa
1 May 2004
Adat resam menyambut anak
Muhamad Hatim Zakaria
Mastika
1 December 1981
Adat resam suku kaum Bisaya di Sarawak
Saong, Charles
Dewan Budaya
1 July 1979
Adat resam chuma lekat dikalangan jenerasi tua
Wee May Keun, Donald
Mastika
1 July 1971
Memahami adat resam
A. Aziz Deraman
Dewan Budaya
1 April 2009
Kesenian, adat resam dan tradisi
Mohd. Taib Osman
Dewan Budaya
1 November 1994
Menemui kembali adat resam bangsa
Tiada
Dewan Budaya
1 January 1981



Laman web yang boleh membantu anda untuk tema 2

www.mardi.gov.my

www.teknologimakanan.com


www.utusan.com.my

www.lpp.gov.my/web/.../food-processing-technology

www.mardi.gov.my

www.moa.gov.my

maribelajarsains.files.wordpress.com

cmslib.uum.edu.my

ir.unimas.my

www.bnm.gov.my

www.kkmm.gov.my









Tarikh penting untuk tindakan calon

19 Disember 2014

Memuat turun:  Manual Pelaksanaan  dan tema Kerja Kursus Pengajian Am Kertas 4 (900/4), Penggal 2 Tahun 2015


Dari 12  Januari 2015 hingga 10 April 2015

• Memahami aspek yang dinilai dalam penulisan kerja kursus
• Memahami skop tugasan kerja kursus
• Membincangkan tema, isu, tajuk dan skop kerja kursus yang telah dipilih, dikenal pasti,  
  dan  ditetapkan bersama dengan guru
• Merancang jadual kerja
• Mengumpul data dan maklumat melalui pemerhatian, temu bual, dan kaji selidik daripada
   pelbagai sumber
• Menyusun dapatan (data dan maklumat)
• Memproses data dan maklumat – mentafsir, menganalisis dan membuat hubung
• Mempersembahkan data dan maklumat dalam bentuk jadual, graf, carta, dan lainlain
   yang bersesuaian
• Membincangkan dapatan kajian dan menghubungkaitkannya dengan teori yang bersesuaian
• Menghasilkan penulisan yang lengkap mengikut format yang ditetapkan
• Menyemak dan membuat penambahbaikan terhadap kualiti penulisan kerja kursus
• Menyerahkan kerja kursus mengikut tarikh yang ditetapkan kepada guru
• Membentangkankerja kursus dan menjawab secara lisan soalan yang dikemukakan oleh
  guru dalam masa masa 10 hingga 15 minit pada tarikh dan waktu yang ditetapkan




GOOD LUCK CHILDREN

3 comments :

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Halo semuanya, nama saya Indrias Priastuti seorang wanita dari indonesia, dan saya bekerja dengan negara berkembang biak, dan kami telah mendengar dan juga dari perusahaan pinjaman, saya ingin segera menggunakan media ini untuk seluruh indonesia untuk mencari pinjaman internet Sangat hati-hati - Berhati-hatilah agar tidak jatuh ke tangan scammers dan penipu, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa dalam upaya asli dan nyata,

    Saya ingin memberikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membimbing saya ke pemberi pinjaman nyata dan dana pinjaman nyata telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Anugerah, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditur kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk biaya pendaftaran . . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapatkan pinjaman saya.

    Setelah berbulan-bulan di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditur kredit asli online yang tidak akan menambah rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya yang baru saja mendapatkannya. Pinjaman online, kami meresmikan kami tentang masalah ini dan dia menceritakan kisah seorang wanita bernama Mrs ELINA JOHNSON yang merupakan CEO ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN.

    Maka saya dan suami mengajukan aplikasi untuk jumlah pinjaman (Rp 1.000.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak menjaga usia saya, karena saya mengatakan apa yang saya ingin membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tidak ada stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari sehari setelah sertifikat yang saya setorkan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan cepat sekarang atau email di elinajohnson22@gmail.com

    Tidak hanya sampai di situ, sang ibu memastikan tim ahlinya membantu Anda dalam berinvestasi sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Dia adalah wanita yang sangat baik dan dia tidak tahu saya melakukan ini. Saya berdoa semoga ALLAH memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di indriaspriastuti2@gmail.com nice day info lebih lanjut..

    ReplyDelete