Monday, July 15, 2013

Nota Pengurusan pengeluaran- skop dan proses pengeluaran

Definisi
- Penghasilan barang dan perkhidmatan melalui proses transformasi input kepada output yang lebih bernilai.

Peranan dan kepentingan
 -merupakan satu daripada tiga fungsi utama bagi sebarang bentuk perniagaan selain pemasaran dan kewangan
- Perlu memahami proses pengeluaran atau penghasilan sesuatu barangan bagi tujuan untuk penambahbaikkan.  
-Pengeluaran melibatkan kos yang tinggi, jadi ia perlu diurus dengan bijak dan berhati-hati untuk meningkatkan produktiviti, mengurangkan kos dan pembaziran serta memaksimumkan keuntungan.

Tanggungjawab pengurus pengeluaran ialah:
a. memastikan produk yang dikeluarkan dapat memenuhi spesifikasi pengguna
b. produk yang dikeluarkan mematuhi standard atau kualiti yang telah ditetapkan
c. bertanggungjawab terhadap masa pengeluaran, iaitu barangan hendaklah dikeluarkan     mengikut tempoh yang dikehendaki oleh pelanggan.


Evolusi

Revolusi Industri
-          Bermula sekitar tahun 1700-an, selepas Revolusi Perindustrian di Eropah.
-          Revolusi Perindustrian ini telah mengubah cara bekerja di Eropah.
-          Sebelumnya, buruh dan pekerja mahir menghasilkan produk dari mula sampai akhir di rumah.
-          Selepas revolusi, mereka bekerja secara berkumpulan di kilang-kilang dengan menggunakan mesin.
-          Adam Smith (1776) memperkenalkan konsep pengkhususan dan pembahagian kerja.
-          Proses pengeluaran dibahagikan kepada unit-unit kecil dan diagihkan kepada pekerja.
-          Pengkhususan kerja melahirkan pekerja mahir dan kemajuan mesin di dalam menjalankan kerja-kerja tertentu.

Pengurusan saintifik
-          Kemudian Frederick W. Taylor memperkenalkan pengurusan secara saintifik.
-          Falsafah pengurusan secara saintifik berdasarkan kepada pemerhatian dalam melakukan setiap kerja.
-          Standard atau piawaian telah ditetapkan untuk semua pekerja.
-          Pemilihan pekerja berdasarkan kemahiran
-          Pengkhususan kerja
-          Hubungan antara ganjaran dengan prestasi kerja

Hubungan manusia
-          Kajian Elton mayo dikenali sebagai kajian hawthorne
-          Pengurus perlu beri tekanan kepada keperluan pekerja, kepuasan pekerja meningkat melalui bekerja secara kumpulan


Globalisasi
-          Dunia sebagai satu unit tanpa sempadan dan kedudukan geografi sesebuah Negara.
-          Penyebaran maklumat dengan pantas antara negara.
-          Wujud cara pemikiran, gaya bertindak yang berbeza.

Revolusi ICT
-          Penggunaan CAD dan CAM, JIT, TQM
-          Proses pengeluaran lebih mudah, cepat, murah dan fleksibel


Aktiviti kumpulan
1.     Bincangkan kesan ICT dan globalisasi kepada pengeluaran  buku
2.     Pada pendapat anda, adakah cadangan Frederick Taylor penting dalam pengurusan pengeluaran?

Cabaran Pengeluaran

a) Globalisasi
- Persaingan yang hebat disebabkan globalisasi
- Kemajuan organisasi dipengaruhi amalan pengurusan pengeluaran
- Sesetengah organisasi hanya bertahan di pasaran domestik bukan luar negara
- Ketahanan dan kemandiran bergantung kepada kekukuhan dan kemantapan sumber kewangan
   dan modal

b) Keperluan untuk memenuhi citarasa pengguna yang pelbagai
- Kejayaan sesuatu produk bergantung kepada keupayaannya untuk memenuhi citarasa pengguna.
- Kitaran hayat produk dalam pasaran semakin pendek
- Pihak pengurusan perlu mengambil beberapa langkah tertentu misalnya mengeluarkan pelbagai jenis produk bagi memenuhi citarasa pengguna yang pelbagai.

c) Menekankan peningkatan kualiti secara berterusan
- Jangkaan pengguna terhadap kualiti semakin meningkat
- Pengurus pengeluaran perlu memastikan kualiti barang dan perkhidmmatan sentiasa ditambah baik
  untuk memenuhi jangkaan pengguna.

d) Keflesibelan sistem pengeluaran
- Dipengaruhi oleh corak permintaan dalam pasaran
- Selain itu keupayaan sesebuah organisasi untuk menyesuaikan kaedah pengeluarannya dengan
  perubahan dari aspek reka bentuk, campuran produk dan tingkat teknologi.

e) Kepekaan terhadap isu alam sekitar
- Mengambil kira kebersihan dan keindahan alam sekitar supaya kualiti alam sekitar tidak tercemar
  kesan aktiviti pengeluaran yang dijalankan bagi mengelakkan sebarang  tindakan undang-undang.

f) Perubahan teknologi yang berterusan
- Penggunaan teknologi terkini mempercepat proses pengeluaran
- Pengeluar harus bersedia untuk menerima sebarang perubahan teknologi yang drastic dan mengatur strategi pengeluaran yang efisien
- Penggunaan komputer, jentera dan robot dalam aktiviti pengeluaran

g) Keanjalan buruh/modal
Memilih samada orentasikan buruh/modal yang mana lebih menjimatkan kos


Bincang secara berpasangan

Apakah cabaran yang dihadapi oleh seorang pengurus kilang perabot?

1 comment :

  1. Halo semuanya, nama saya Indrias Priastuti seorang wanita dari indonesia, dan saya bekerja dengan negara berkembang biak, dan kami telah mendengar dan juga dari perusahaan pinjaman, saya ingin segera menggunakan media ini untuk seluruh indonesia untuk mencari pinjaman internet Sangat hati-hati - Berhati-hatilah agar tidak jatuh ke tangan scammers dan penipu, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa dalam upaya asli dan nyata,

    Saya ingin memberikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membimbing saya ke pemberi pinjaman nyata dan dana pinjaman nyata telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Anugerah, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditur kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk biaya pendaftaran . . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapatkan pinjaman saya.

    Setelah berbulan-bulan di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditur kredit asli online yang tidak akan menambah rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya yang baru saja mendapatkannya. Pinjaman online, kami meresmikan kami tentang masalah ini dan dia menceritakan kisah seorang wanita bernama Mrs ELINA JOHNSON yang merupakan CEO ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN.

    Maka saya dan suami mengajukan aplikasi untuk jumlah pinjaman (Rp 1.000.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak menjaga usia saya, karena saya mengatakan apa yang saya ingin membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tidak ada stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari sehari setelah sertifikat yang saya setorkan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan cepat sekarang atau email di elinajohnson22@gmail.com

    Tidak hanya sampai di situ, sang ibu memastikan tim ahlinya membantu Anda dalam berinvestasi sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Dia adalah wanita yang sangat baik dan dia tidak tahu saya melakukan ini. Saya berdoa semoga ALLAH memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di indriaspriastuti2@gmail.com nice day info lebih lanjut..

    ReplyDelete