Wednesday, July 10, 2013

Soal selidik PBS pengajian Perniagaan

Ini adalah contoh soal selidik berkaitan dengan persepsi pekerja terhadap gaya kepimpinan ketua. Ubahsuai mengikut keperluan anda.

SOAL SELIDIK GAYA KEPIMPINAN
Tuan/Puan
Tujuan soal selidik ini ialah untuk mengenalpasti gaya kepimpinan yang diamalkan oleh ketua/ pemimpin organisasi tuan / puan. Kerjasama tuan/puan amat dihargai atas kesudian mengisi soalselidik ini.


Jantina:  Lelaki / Perempuan

Umur: _____________________

Jawatan: ______________________________



Arahan:
1.    Untuk setiap pernyataan berikut, bulatkan nombor yang anda setuju atau tidak bersetuju.
2.    Tiada jawapan betul atau salah untuk setiap pernyataan yang diberikan. Oleh itu tuan/puan diminta memberi respon yang spontan


Pernyataan
Sangat tidak bersetuju
Tidak bersetuju
Neutral
Bersetuju
Sangat bersetuju
1.    Guru besar sekolah saya memastikan setiap
      keputusannya dipatuhi oleh  
      guru.

1

2

3

4

5
2.    Guru besar sekolah saya mentadbir dengan gaya yang tegas.
1
2
3
4
5
3.    Guru besar sekolah saya memastikan semua guru faham kedudukannya sebagai ketua di
      sekolah.
1
2
3
4
5
4.    Guru besar sekolah saya memaklumkan keputusannya dahulu kepada guru sebelum
      bertindak.
1
2
3
4
5
5.    Guru besar sekolah saya menentukan jadual  kerja yang perlu dilaksanakan oleh guru

1
2
3
4
5
6.    Guru besar sekolah saya bertanggungjawab atas tindakan yang dilakukan oleh guru- gurunya.

1
2
3
4
5
7.    Guru besar sekolah saya mendapat  persetujuan guru-guru terlebih dahulu sebelum meneruskan sesuatu perkara.

1
2
3
4
5
8.    Guru besar sekolah saya sering mencuba ide-ide baru bersama guru-guru.

1
2
3
4
5
9.    Guru besar sekolah saya mengelola guru- guru dengan menggunakan tata kerja yang seragam.

1
2
3
4
5
10.  Guru besar sekolah saya sedia membuat perubahan.

1
2
3
4
5
11.  Guru besar sekolah saya menerima cadangan yang dikemukakan oleh guru untuk dilaksanakan.

1
2
3
4
5
12.  Guru besar sekolah saya menentukan tugas- tugas tertentu guru

1
2
3
4
5
13.  Guru besar sekolah saya meminta guru mengikut segala peraturan dan syarat kerja yang telah ditetapkan.

1
2
3
4
5
14.  Guru besar sekolah saya memastikan setiap tugas disiapkan oleh guru selewat-lewatnya pada tarikh akhir.

1
2
3
4
5
15.  Guru besar sekolah saya menggalakkan  budaya kerja sepasukan di kalangan warga sekolah.

1
2
3
4
5
16.  Guru besar sekolah saya mewujudkan  semangat kekitaan ke arah pencapaian matlamat yang sama.

1
2
3
4
5
17.  Guru besar sekolah saya memberi panduan  yang jelas tentang sesuatu bidang tugas

1
2
3
4
5
18.  Guru besar sekolah saya menurunkan kuasa  kepada staf yang berkenaan untuk membuat keputusan tertakluk kepada bidang kuasa  masing-masing.

1
2
3
4
5


SOAL SELIDIK GAYA KEPIMPINAN
Tuan/Puan
 Tujuan soal selidik ini ialah untuk mengenalpasti gaya kepimpinan yang diamalkan oleh ketua/ pemimpin organisasi tuan / puan. Kerjasama tuan/puan amat dihargai atas kesudian mengisi soalselidik ini.


Jantina:  Lelaki / Perempuan

Umur: _____________________

Jawatan: ______________________________


Arahan:
1.    Untuk setiap pernyataan berikut, bulatkan nombor yang anda setuju atau tidak bersetuju.
2.    Tiada jawapan betul atau salah untuk setiap pernyataan yang diberikan. Oleh itu tuan/puan diminta memberi respon yang spontan


Pernyataan
Sangat tidak bersetuju
Tidak bersetuju
Neutral
Bersetuju
Sangat bersetuju
1.    Ketua saya memastikan setiap
      keputusannya dipatuhi oleh  
      saya.


1

2

3

4

5
2.    Ketua saya mentadbir dengan gaya yang tegas.

1
2
3
4
5
3.    Ketua saya memastikan semua pekerja faham kedudukannya sebagai ketua di organisasi
      .

1
2
3
4
5
4.    Ketua saya memaklumkan keputusannya dahulu kepada pekerja sebelum bertindak.

1
2
3
4
5
5.    Ketua saya menentukan jadual  kerja yang perlu dilaksanakan oleh pekerja

1
2
3
4
5
6.    Ketua saya bertanggungjawab atas tindakan yang dilakukan oleh pekerja-pekerjanya.

1
2
3
4
5
7.    Ketua saya mendapat  persetujuan pekerja terlebih dahulu sebelum meneruskan sesuatu perkara.


1
2
3
4
5
8.    Ketua saya sering mencuba ide-ide baru bersama pekerja-pekerja.

1
2
3
4
5
9.    Ketua saya mengelola pekerja-pekerja dengan menggunakan tata kerja yang seragam.

1
2
3
4
5
10.  Ketua saya sedia membuat perubahan.

1
2
3
4
5
11.  Ketua saya menerima cadangan yang dikemukakan oleh pekerja untuk dilaksanakan.

1
2
3
4
5
12.  Ketua saya menentukan tugas- tugas tertentu untuk pekerja

1
2
3
4
5
13.  Ketua saya meminta pekerja mengikut segala peraturan dan syarat kerja yang telah ditetapkan.

1
2
3
4
5
14.  Ketua saya memastikan setiap tugas disiapkan oleh pekerja selewat-lewatnya pada tarikh akhir.

1
2
3
4
5
15.  Ketua saya menggalakkan  budaya kerja sepasukan di kalangan pekerja.

1
2
3
4
5
16.  Ketua saya mewujudkan  semangat kekitaan ke arah pencapaian matlamat yang sama.

1
2
3
4
5
17.  Ketua saya memberi panduan  yang jelas tentang sesuatu bidang tugas

1
2
3
4
5
18.  Ketua saya menurunkan kuasa  kepada staf yang berkenaan untuk membuat keputusan tertakluk kepada bidang kuasa  masing-masing.

1
2
3
4
5




SOAL SELIDIK GAYA KEPIMPINAN
Tuan/Puan
Tujuan soal selidik ini ialah untuk mengenalpasti gaya kepimpinan yang diamalkan oleh ketua/ pemimpin organisasi tuan / puan. Kerjasama tuan/puan amat dihargai atas kesudian mengisi soalselidik ini.


Jantina:  Lelaki / Perempuan

Umur: _____________________

Jawatan: ______________________________



Arahan:
1.    Untuk setiap pernyataan berikut, bulatkan nombor yang anda setuju atau tidak bersetuju.
2.    Tiada jawapan betul atau salah untuk setiap pernyataan yang diberikan. Oleh itu tuan/puan diminta memberi respon yang spontan


Pernyataan
Sangat tidak bersetuju
Tidak bersetuju
Neutral
Bersetuju
Sangat bersetuju
1.    Pengetua sekolah saya memastikan setiap
      keputusannya dipatuhi oleh  
      guru.

1

2

3

4

5
2.    Pengetua sekolah saya mentadbir dengan gaya yang tegas.
1
2
3
4
5
3.    Pengetua sekolah saya memastikan semua guru faham kedudukannya sebagai ketua di
      sekolah.
1
2
3
4
5
4.    Pengetua sekolah saya memaklumkan keputusannya dahulu kepada guru sebelum
      bertindak.
1
2
3
4
5
5.    Pengetua sekolah saya menentukan jadual  kerja yang perlu dilaksanakan oleh guru

1
2
3
4
5
6.    Pengetua sekolah saya bertanggungjawab atas tindakan yang dilakukan oleh guru- gurunya.

1
2
3
4
5
7.    Pengetua sekolah saya mendapat  persetujuan guru-guru terlebih dahulu sebelum meneruskan sesuatu perkara.

1
2
3
4
5
8.    Pengetua sekolah saya sering mencuba ide-ide baru bersama guru-guru.

1
2
3
4
5
9.    Pengetua sekolah saya mengelola guru- guru dengan menggunakan tata kerja yang seragam.

1
2
3
4
5
10.  Pengetua sekolah saya sedia membuat perubahan.

1
2
3
4
5
11.  Pengetua sekolah saya menerima cadangan yang dikemukakan oleh guru untuk dilaksanakan.

1
2
3
4
5
12.  Pengetua sekolah saya menentukan tugas- tugas tertentu guru

1
2
3
4
5
13.  Pengetua sekolah saya meminta guru mengikut segala peraturan dan syarat kerja yang telah ditetapkan.

1
2
3
4
5
14.  Pengetua sekolah saya memastikan setiap tugas disiapkan oleh guru selewat-lewatnya pada tarikh akhir.

1
2
3
4
5
15.  Pengetua sekolah saya menggalakkan  budaya kerja sepasukan di kalangan warga sekolah.

1
2
3
4
5
16.  Pengetua sekolah saya mewujudkan  semangat kekitaan ke arah pencapaian matlamat yang sama.

1
2
3
4
5
17.  Pengetua sekolah saya memberi panduan  yang jelas tentang sesuatu bidang tugas

1
2
3
4
5
18.  Pengetua sekolah saya menurunkan kuasa  kepada staf yang berkenaan untuk membuat keputusan tertakluk kepada bidang kuasa  masing-masing.

1
2
3
4
5



No comments :

Post a Comment