Wednesday, May 4, 2016

Pengajian Perniagaan - teknik menjawab dan contoh jaweapan Kajian kes komunikasi

  • Soalan di bawah berkaitan dengan Maybank. 
  • Isu utama yang dikaji ialah penggunaan IT dalam aktiviti perniagaan dan pengurusan Maybank.
  • Soalan ini memerlukan fakta khusus dan fakta kes


Kumpulan Maybank Berhad

   Kumpulan Maybank merupakan antara lima bank terbaik di Asia Tenggara. Bank ini merupakan peneraju dalam pelaburan teknlogi khususnya dalam membangunkan teknologi maklumat (IT) untuk memastikan pengurusan perniagaan Maybank mencapai matlamat yang telah ditetapkan. 
       Pada tahun 2000 Maybank telah melancarkan aplikasi perbankan dalam talian iaitu maybank2u. Kini  terdapat hampir 7.8 juta pengguna berdaftar dan 2 juta pengguna berdaftar aktif untuk aplikasi tersebut. Pengguna boleh mendapatkan pelbagai perkhidmatan seperti pemindahan wang, membayar bil, membuka akaun baru, membayar pinjaman dan sebagainya.  Kemudahan ini dapat menjimatkan masa, kerana ianya beroperasi selama 24 jam di mana pelanggan tidak perlu ke bank untuk membuat transaksi. Aplikasi ini juga mesra pelanggan  kerana mempunyai sebanyak enam jenis bahasa yang boleh digunakan oleh pelanggan. Semasa musim perayaan, produk inovasi seperti e-ang pow dan e-Duit Raya diperkenalkan supaya pelanggan tidak perlu beratur menukar wang di bank. Kaedah ini dapat membantu Maybank mengurangkan rasa ketidakpuasan pelanggan berkaitan pembaziran masa di kaunter  bank serta mengurangkan penggunaan kertas. Ini secara langsung membawa kepada penjimatan kos dan peningkatan kecekapan pengurusan Maybank.
      Penggunaan pelbagai media sosial seperti youtube, facebook, twitter dan wechat memudahkan Maybank mendekati pelanggan dan bakal pelanggan seluruh dunia. Di samping menyampaikan maklumat seperti produk dan perkhidmatan baharu, ia juga digunakan untuk mendapatkan maklumbalas pelanggan tentang produk Maybank. Misalnya pengguna Facebook boleh memberi maklumbalas tentang perkhidmatan sedia ada serta mengetahui perkhidmatan baru yang diperkenalkan oleh Maybank.
     Selain itu, dari aspek pemerolehan bekalan dan perkhidmatan pula, pada tahun 2002 Maybank telah memulakan perkhidmatan e-procurement. Pembekal boleh menggunakan portal ini untuk menyediakan bekalan dan perkhidmatan seperti kemudahan penyewaan, kemudahan latihan serta barangan kegunaan Maybank. Kaedah ini dapat meningkatkan produktiviti, mengurangkan penggunaan kertas serta mengurangkan pembaziran sumber dan duplikasi supaya dapat menggalakkan transperansi dan akauntabiliti kedua-dua pihak.
     Bagi memudahkan kakitangan pula, Maybank menyediakan saluran e-mel “Tanya Pengurus Kanan” (ASM) yang mana idea atau soalan daripada peringkat bawahan disampaikan kepada exco kumpulan. Kakitangan Maybank boleh menggunakan saluran media seperti kemudahan meja bantuan “HR Helpdesk”,  sistem “Maklumbalas Interaktif Suara” dan “Sistem Pengurusan  Panggilan” untuk sebarang isu berkaitan tugas dan kerjaya mereka. Di samping mendapat maklumat terkini dan pantas, masalah atau isu berkaitan pekerjaan dapat diselesaikan dengan mudah.  Sesi dialog  mingguan yang dipanggil “Value Chats” (atau V-Chats) atas talian telah disediakan bagi memberi laluan kepada pekerja untuk menyumbang buah fikiran demi penambahbaikan organisasi. Ia juga menggalakkan kerjasama yang lebih kukuh diantara pekerja dan pengurusan organisasi serta meningkatkan tahap kepuasan pekerja. Suara kakitangan Maybank sentiasa diambilkira dalam meningkatkan produktiviti dan pencapaian matlamat organisasi.
     Maybank bercadang untuk memperkenalkan lebih banyak lagi perkhidmatan atas talian supaya dapat memudahkan transaksi perbankan  serta meningkatkan kecekapan operasinya di masa hadapan. Antaranya adalah memperkenalkan penggunaan pengesahan biometrik bagi perbankan dalam talian melalui perkhidmatan 'Quick Touch' pada aplikasi Maybank2u.

(disesuaikan daripada laporan tahunan Maybank serta maklumat dari http://www.maybank.com )
Berdasarkan kesi di atas,
(a)       Huraikan tiga kaedah bagaimana internet dapat meluaskan peluang perniagaan di Maybank.           [18]

(b)      Jelaskan dua peranan teknologi maklumat dalam pengurusan perniagaan Maybank             [12]


 Jawapan
Soalan a
Fakta khusus
Huraian
Kaitan kes
E-dagang
Urusniaga/transaksi dibuat melalui internet/ atas talian
-          Maybank telah melancarkan maybank2u.com pada tahun 2000
-          pengguna boleh mendapatkan pelbagai perkhidmatan seperti pemindahan wang/ membayar bil / membuka akaun baru/membayar pinjaman.
-          pengguna tidak perlu menyimpan resit bayaran bil 
-          Dapat menjimatkan masa / perkhidmatan 24 jam /mesra pelanggan  kerana boleh digunakan enam jenis bahasa/ mengurangkan keperluan melawati cawangan bank
-          Produk inovasi seperti e-ang pow /e-Duit Raya
-          Memberi pengalaman perbankan digital yang baru kepada pelanggan
E-pemasaran
Menjalankan usaha pemasaran dengan menggunakan internet
Menggunakan internet untuk mengaplikasikan prinsip pemasaran
-          Penggunaan pelbagai media sosial seperti youtube/ facebook/twitter/ wechat
-          memudahkan Maybank mendekati pelanggan dan bakal pelanggan seluruh dunia.
-          menyampaikan maklumat seperti produk dan perkhidmatan baharu
-          digunakan untuk mendapatkan maklumbalas pelanggan tentang produk Maybank.
-          pengguna Facebook boleh memberi maklumbalas perkhidmatan/mengetahui perkhidmatan baru yang diperkenalkan oleh maybank.
E-perolehan
Aktiviti bekalan/perolehan yang dibuat melalui internet/atas talian
-          perkhidmatan e-procurement   pada tahun 2002
-          memudahkan pemerolehan bekalan dan perkhidmatan
-          aktiviti perniagaan berjalan lancar
-          Pembekal boleh menggunakan portal ini untuk menyediakan bekalan dan perkhidmatan
-          Kaedah ini dapat meningkatkan produktiviti/ mengurangkan penggunaan kertas /mengurangkan pembaziran sumber / duplikasi/ menjimatkan kos transaksi/  menggalakkan transperansi dan akauntabiliti

Soalan ini memerlukan fakta khusus
(F=1,H=1, KK=4, 3 x6 )









Soalan b
Fakta kes
Kaitan kes
Peranan dalam pengurusan sumber manusia/
komunikasi
-          saluran e-mel “Tanya Pengurus Kanan” (ASM) yang mana idea atau soalan daripada peringkat bawahan disampaikan kepada exco kumpulan untuk ditambahbaik.
-          Kakitangan Maybank boleh menggunakan saluran media seperti kemudahan meja bantuan “HR Helpdesk”/ sistem “Maklumbalas Interaktif Suara” / “Sistem Pengurusan  Panggilan”
-          mendapat maklumat terkini dan pantas/  masalah dan isu berkaitan pekerjaan dapat diselesaikan dengan mudah. 
-          Sesi dialog  mingguan yang dipanggil “Value Chats” (atau V-Chats) atas talian telah disediakan bagi memberi laluan kepada pekerja untuk menyumbang buah fikiran untuk diberi penambahbaikan
-          menggalakkan kerjasama yang lebih kukuh diantara pekerja dan pengurusan organisasi / meningkatkan tahap kepuasan pekerja/  penglibatan aktif dan suara pekerja sentiasa diambilkira / meningkatkan produktiviti /pencapaian matlamat organisasi.
Peranan dalam pemasaran
-          Penggunaan pelbagai media sosial seperti youtube/ facebook/twitter/wechat
-          memudahkan Maybank mendekati pelanggan /bakal pelanggan seluruh dunia.
-          menyampaikan maklumat seperti produk dan perkhidmatan baharu
-          digunakan untuk mendapatkan maklumbalas pelanggan tentang produk Maybank.
-          pengguna Facebook boleh memberi maklumbalas perkhidmatan / mengetahui perkhidmatan baru yang diperkenalkan oleh maybank.

Soalan ini memerlukan fakta kes
(F=1, KK =5, 2 x 6)


10 comments :

  1. Adakah anda mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan atau projek keinginan hati anda? @ SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN, kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu yang memerlukan pinjaman seperti "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman pinjaman perumahan dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. Kami juga memberikan nasihat kewangan dan bantuan kepada pelanggan dan pemohon kami. Sekiranya anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayai dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN hari ini untuk sebarang mata wang yang anda mahukan.

    Kategori Perniagaan

    Perniagaan Merchandising.
    Perniagaan pembuatan
    Perniagaan Hibrid.
    Pemilikan tunggal
    Perkongsian.
    Syarikat.
    Syarikat liabiliti terhad.
    pinjaman peribadi.
    pinjaman pelaburan.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman gadai janji
    Pinjaman automatik.
    Pinjaman pelajar.
    Pinjaman gaji.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN
    E-mel: asmarahasanloancompany@gmail.com
    WhatsApp +1 (802) 695-0723.
    Instagram: asmarahasanloancompanyltd

    ReplyDelete
  2. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  3. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  4. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  5. Nama saya Kaarima Hakim, saya dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman di internet agar sangat berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya benar-benar memerlukan pinjaman, untuk menaikkan perniagaan saya, tetapi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, yang hampir membuat hidup saya sengsara, sehingga seorang teman merujuk saya kepada salah satu pemberi pinjaman bernama Ibu Asmara, pemilik syarikat pinjaman Asmara Hasan, yang Saya menghubungi dan dia memberitahu bahawa sekiranya saya dapat memenuhi syarat dan ketentuan mereka bahawa pinjaman saya akan diberikan kepada saya dalam masa kurang dari 24 jam yang saya buat, selepas itu saya memohon pinjaman sebanyak 450 juta rupiah setelah perincian saya disahkan dalam masa kurang daripada 24 jam, akaun bank saya dikreditkan. Sekarang saya sangat gembira kerana kerjanya yang baik. Asmara dalam hidup saya dan keluarga, saya memutuskan untuk berkongsi kesaksian saya mengenai Ibu Asmara Hasan, agar orang-orang dari negara saya dan bandar saya dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman dalam bentuk apa pun, sila hubungi Ibu. Asmara melalui e-mel: asmarahasanloancompany@gmail.com, atau hanya whatsapp +1 (802) 695-0723 Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: kaarimahakim@gmail.com untuk pekerjaannya yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya

    ReplyDelete
  6. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.
    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete
  7. PELUANG PINJAMAN !!!

    Anda tidak pernah terlalu muda untuk memulakan sebuah kerajaan dan tidak pernah terlalu tua untuk memulakan impian baru. Mimpi tidak menjadi kenyataan melalui sihir; ia memerlukan peluh, tekad dan kerja keras. Dapatkan pinjaman dari kami hari ini untuk membantu membawa anda ke alam kebebasan kewangan anda yang baru. Perkhidmatan kami merangkumi:

    Pinjaman Peribadi
    Pinjaman Perniagaan
    Pinjaman Harta Tanah
    Rehab
    Penyatuan Hutang
    Pinjaman Gadai janji
    Pinjaman Pembinaan
    Pinjaman Jambatan dan Banyak Lagi ...

    Kami menawarkan pada kadar faedah yang berpatutan dengan jadual pembayaran yang tersusun sehingga 360 bulan, tanpa caj tersembunyi, tanpa denda pembayaran pendahuluan, tanpa cek kredit, proses cepat dan kelulusan segera. Untuk Maklumat lanjut mengenai cara membuat permohonan, Pm saya atau E-mel @: altafinance2@gmail.com atau Whatsapp: +1 213 433 3059 +62 838-9943-4932
    Kejayaan bukanlah kebetulan, jika anda tidak mengambil risiko, anda akan selalu bekerja untuk seseorang yang melakukannya.

    ReplyDelete
  8. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  9. Selamat hari pembaca yang saya hormati. Nama saya Zainab Bachar dari Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati kerana terdapat penipuan di mana-mana.

    Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia agar berhati-hati. Beberapa bulan yang lalu saya menghadapi masalah kewangan, dan dalam keadaan putus asa, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang rakan merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Miss Asmara, saya hampir kehilangan harapan sehingga bertemu dengan pemiutang yang dipercayai ini bernama Asmara Hasan. Syarikat Asmara meminjamkan pinjaman tanpa jaminan berjumlah 600 juta rupiah (Rp 600,000,000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan atau kesulitan, Semuanya berjalan lancar dan dengan suku bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut dan gembira menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahawa saya akan menyampaikan berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi miss Asmara melalui EMAIL: (asmarahasanloancompanyt@gmail.com) Anda tidak akan kecewa untuk mendapatkan pinjaman sekiranya memenuhi syarat.

    Anda juga boleh menghubungi saya: (zainabbachar22@gmail.com) jika anda memerlukan bantuan atau lebih banyak maklumat

    ReplyDelete
  10. Halo semuanya.
    Nama saya Ayu Annisa Sudaryanti dari Jln Mampang Prapatan I Rt.6/6 Jaksel, Jakarta. Saya melihat komentar dari orang-orang yang sudah mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman Rika Anderson di facebook dan blog

    Saya memutuskan untuk mendaftar di bawah rekomendasi dan kesaksian mereka dari Ibu Nazeaf shehu dari Badung dan tinggal di Jakarta email: ameliahariyah1@gmail.com dan LEONY DORA dari Surabaya email: nyratyy@gmail.com hanya beberapa jam kemudian, saya mengkonfirmasi pinjaman pribadi saya di saya Rekening MAYBANK dengan jumlah total Rp650.000.000 yang saya minta.

    Ini adalah berita yang sangat bagus sekarang saya dapat membayar hutang saya, berinvestasi di peternakan saya dan biaya sekolah anak-anak saya. Saya menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman asli tanpa takut untuk mengajukan melalui mereka

    Situs web: www.rikaandersonloancompany.com
    Email: support@rikaandersonloancompany.com
    rikaandersonloancompany@gmail.com
    www.wasap.my/+19295260086/RikaAndersonloancompany
    Saluran kantor/ Whatsapp: +1(929)526-0086

    Saya senang sekarang karena saya telah mendapatkan pinjaman yang saya minta. Saya berjanji ibu Rika juga membawa pelanggan serius yang membutuhkan pinjaman sehingga mereka bisa bahagia.

    Anda juga dapat menghubungi untuk informasi lebih lanjut di
    email: yuuu.annisa@gmail.com
    Negara: Indonesia
    Kota: Jakarta
    Jumlah: Rp650 Juta

    ReplyDelete