Tuesday, September 20, 2016

Ramalan esei panjang Pengajian Perniagaan STPM Penggal 1

- Semua soalan di bawah memerlukan fakta , huraian dan contoh.
- Jika ada situasi, kaitkan dengan situasi yang diberikan

Bab 1: Perniagaan dan persekitaran

1.     Huraikan peranan perniagaan kepada
            a.     Pengguna
           b.    Masyarakat
           c.     Negara
2.     Huraikan lima cabaran yang dihadapi oleh industri makanan Malaysia pada masa kini.
3.     Huraikan proses perniagaan sebuah kilang televisyen
4.     Huraikan lima persekitaran umum yang mempengaruhi industry perabot Malaysia
5.     Huraikan kepentingan persekitaran tugas kepada sebuah kolej swasta.
6.     Huraikan tanggungjawab sebuah hospital swasta kepada persekitaran tugasnya.
7.     Huraikan aktiviti perniagaan berasaskan pengeluaran di Malaysia
8.     Huraikan aktiviti perniagaan berasaskan perkhidmatan di Malaysia
9.     Huraikan proses penubuhan sebuah koperasi
10.  Huraikan peranan sector swasta dan sector awam dalam perkembangan perniagaan
11.  Loya Bakeri  merupakan sebuah perniagaan yang sedang berkembang pesat. Pn Loya sedang menghadapi masalah untuk mengekalkan perniagaannya sebagai milikan tunggal. Dia bercadang untuk membuka beberapa cawangannya. Beliau sedang memikirkan untuk menubuhkan sebuah syarikat sendirian berhad tetapi tidak pasti akan keberkesananya.
Anda dikehandaki
  1. Jelaskan kelemehan-kelemahan milikan tunggal yang mungkin dihadapi oleh Pn Loya
b.    Berikan nasihat anda kepada Pn Loya tentang cadangan beliau untuk menubuhkan syarikat sendirian berhad bagi mengendalikan bakerinya.

Bab 2: Pengeluaran

1.     Huraikan lima cabaran yang dihadapi oleh seorang pengurus pengeluaran kilang buku.
2.     Huraikan empat jenis pengeluaran 
3. Huraikan jenus susun atur pengeluaran
3.     Huraikan lima jenis alat kawalan kualiti yang boleh digunakan oleh sebuah syarikat penerbitan buku.
4.     Huraikan pendekatan kawalan kualiti yang boleh digunakan oleh sebuah perniagaan pengeluaran minuman ringan
5.     Huraikan lima factor yang mempengaruhi pemilihan lokasi sebuah hotel

Bab 3: Pemasaran
1.     Huraikan proses pembelian barang pengguna. 
2.   Huraikan lima pendekatan pemasaran
2.     Huraikan pembelian barang industri
3.     Huraikan proses pembelian barang baru oleh pengguna
4.     Huraikan proses pemasaran
5.     Huraikan empat strategi pertumbuhan pasaran
6.     Huraikan lima factor yang mmepengaruhi gelagat pengguna
7.     Huraikan empat asas pemetakan pasaran yang boleh digunakan oleh pemasar
8.     Huraikan empat jenis pendekatan pemasaran
9.     Huraikan strategi perletakan harga yang boleh digunakan oleh sebuah perniagaan makanan ringan
10.  Huraikan kitaran hayat produk
11.  Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi penetapan harga
12.  Huraikan tiga pendekatan penentuan harga secara umum
13.    Huraikan penentuan harga produk baru
14.    Huraikan enam strategi penyelarasan harga
15.  Huraikan campuran promosi yang boleh digunakan oleh pemasar
16. Huraikan empat strategi penyasaran pasaran
17. Huraikan lima strategi perletakan pasaran


Bab 4: Kewangan
1.     Pentafsiran penyata kewangan sesebuah syarikat, perbandingan dengan industri
2.     Penyediaan bajet dan cara menguruskan lebihan/ kurangan tunai
3.     Huraikan lima pihak berkepntingan terhadap penyata kewangan sesebuah perniagaan
4.     Huraikan jenis sumber dana mengikut jangka masa panjang
5.     Huraikan jenis sumber dana mengikut jangka masa pendek
6.     Huraikan empat prinsip takaful
7.     Huraikan empat prinsip insurans

  
Bab 5: sumber manusia
1.     Huraikan proses pengambilan sumber manusia oleh sesebuah syarikat.
2.     Huraikan bentuk ganjaran yang boleh dibayar oleh sesebuah syarikat.
3.     Terangkan cabaran pengurusan sumber manusia
4.     Huraikan proses perancangan sumber manusia
5.     Huraikan kaedah menentukan keperluan sumber manusia
6.     Huraikan faktor-faktor penentuan keperluan sumber manusia
7.     Huraikan proses pengambilan
8.     Bincangkan tiga jenis program latihan  yang boleh dilaksanakan oleh sebuah bank.
9.     Jelaskan
            a.     maksud penilaian prestasi 
            b.    kepentingan penilaian prestasi kepada sesebuah organisasi
10. Huraikan kaedah-kaedah penilaian prestasi
11. Terangkan  ciri-ciri penilaian prestasi yang berkesan
12. Terangkan  masalah dalam penilaian prestasi
13. Huraikan penentu pampasan sesebuah organisasi
14. Huraikan proses tindakan disiplin yang boleh digunakan oleh sesebuah organisasi
15. Huraikan masalah dalam tindakan disiplin
16. Huraikan proses tindakan disiplin disiplin.
17. Huraikan skim kemudahan penamatan perkhidmatan yang boleh digunakan oleh sesebuah organisasi.


No comments :

Post a Comment