Saturday, August 22, 2015

KAJIAN KES REKABENTUK SALURAN AGIHAN DAN KONFLIK : SYARIKAT PENGEDARAN MAJU SENDIRIAN BERHAD

SYARIKAT PENGEDARAN MAJU SENDIRIAN  BERHAD

Syarikat Pengedaran Maju Sendirian Berhad (SPMSB) merupakan pengedar pelbagai produk keperluan pengguna di lembah Kelang. Syarikat ini mempunyai 45 buah lori untuk menghantar barang ke hampir 3 000 peruncit di seluruh lembah Kelang. Kebanyakan barang dibeli secara pukal dari kilang  dan aktiviti memecah pukal dilakukan di gudang SPMSB di Rawang. Barangan ini dibeli secara tunai dan dijual kepada peruncit mengikut terma kredit seperti 7 hari, 14 hari atau 21 hari mengikut keupayaan kredit peruncit . Ada kalanya syarikat terpaksa menanggung kerugian kerana barng yang dibeli tidak mendapat sambutan di kalangan pengguna. SPMSB juga membelanjakan wang sebanyak RM100 000 setahun untuk mengiklankan produk di media massa. Pengeluar produk seperti Nestle dan Mamee mendapat faedah daripada SPMSB kerana menyampaikan informasi tentang tahap penerimaan produk di kalangan pengguna. Baru baru ini SPMSB telah menghantar notis guaman kepada sebuah syarikat pengeluar makanan kerana jurujualnya telah mengadakan perjanjian jualan dengan beberapa peruncit di Kuala Lumpur yang juga merupakan pelanggan SPMSB.


a.     Terangkan fungsi saluran pengedaran yang telah dijalankan oleh SPMSB



b.    Terangkan reka bentuk  saluran agihan yang telah digunakan oleh Nestle




c.     Terangkan konflik saluran agihan yang wujud dalam kes di atas.

No comments :

Post a Comment