Wednesday, October 1, 2014

Teknik menjawab kajian kes Pengajian Perniagaan

1. Kajian kes merupakan soalan yang sukar dalam kertas pengajian perniagaan. Soalan ini diberi 20       hingga 30 markah. Panjang kes ialah sekitar 300 patah perkataan.

2. Di sini cikgu nak beri beberapa petua yang boleh digunakan oleh pelajar untuk menjawab soalan         jenis kajian kes.

3. Oleh kerana masa yang diberi ialah 20 hingga 30 minit, pelajar perlu baca kes dengan cepat dan          berusaha memahami isu utama yang dinyatakan dalam kes.

4.  Tiga langkah yang perlu dipatuhi ialah
       Langkah 1: Baca kes dengan cepat
       Langkah 2: Baca soalan
       Langkah ketiga : Baca kes kali kedua dan highlight point utama berkaitan kes.

4.   Mari cuba satu contoh soalan


Syarikat Wangsa Maju Sports Berhad merupakan pengeluar pelbagai alatan sukan untuk pasaran Malaysia. Syarikat ini menggunakan strategi penyasaran pasaran yang sesuai untuk memasarkan produknya. Bulu tangkis jenama Moorah keluaran syarikat ini boleh didapati disemua kedai termasuk kedai runcit dan kedai sukan. Raket badminton yang dikeluarkan oleh syarikat ini mempunyai enam model yang berbeza yang mempunyai harga dalam lingkungan RM49.90 hingga RM199.90. Produk ini hanya ditawarkan di kedai alatan sukan. Alatan golf syarikat ini berjenama Topman yang dijual dengan harga RM26000 setiap set mendapat pengiktirafan di kalangan pemain golf professional dan hanya dijual di KLCC dan Pavilion

5. Baca ke di atas. Ada dua perkara utama dalam kes di atas iaitu stratege penyasaran pasaran dan jenis produk     yang ditawarkan

Syarikat Wangsa Maju Sports Berhad merupakan pengeluar pelbagai alatan sukan untuk pasaran Malaysia. Syarikat ini menggunakan strategi penyasaran pasaran yang sesuai untuk memasarkan produknya. Bulu tangkis jenama Moorah keluaran syarikat ini boleh didapati disemua kedai termasuk kedai runcit dan kedai sukan. Raket badminton yang dikeluarkan oleh syarikat ini mempunyai enam model yang berbeza yang mempunyai harga dalam lingkungan RM49.90 hingga RM199.90. Produk ini hanya ditawarkan di kedai alatan sukan. Alatan golf syarikat ini berjenama Topman yang dijual dengan harga RM26000 setiap set mendapat pengiktirafan di kalangan pemain golf professional dan hanya dijual di KLCC dan Pavilion


6. Sekarang baca soalan yang dikemukakan iaitu

a.     huraikan dua strategi penyasaran pasaran yang telah digunakan oleh syarikat Wangsa Maju Sports Berhad. (10 markah)  

a.     Huraikan tiga klasifikasi produk yang dikeluarkan oleh syarikat tersebut. (15 markah)


7. Jawapan anda perlu mempunyai tiga perkara penting iaitu fakta, huraian dan kaitan  dengan kes

8. Fakta yang salah mungkin menyebabkan keseluruhan jawapan anda tidak diterima. Oleh itu fakta yang digunakan mestilah tepat dan dieja dengan betul. Rujuk sukatan pelajaran.

9. Kesilapan fakta yang mungkin dibuat oleh calon

    Persekitaran Umum: Sepatutnya sosiobudaya tetapi pelajar menulis sosial

    Proses perniagaan: Proses tambah nilai , tetapi pelajar tulis proses transformasi

    Faktor pengeluaran: Modal insan, tetapi pelajar menulis buruh

    Kepimpinan demokratik tetapi pelajar menulis kepimpinan demokrasi

    
10. Untuk soalan di atas jawapan yang sepatutnya ialah




a.     huraikan dua strategi penyasaran pasaran yang telah digunakan oleh syarikat Wangsa Maju Sports Berhad. (10 markah)
Fakta
Huraian
Contoh daripada kes
Pemasaran tidak dibezakan


syk tidak mengambilkira perbezaan yg tdpt dlm pasaran . syarikat  menawarkan produk kepada  semua segmen dengan menggunakan campuran pemasaran yang sama


Bulu tangkis jenama Moorah keluaran syarikat ini boleh didapati disemua kedai termasuk kedai runcit dan kedai sukan
Pemasaran dibezakan


Syarikat  menyasarkan beberapa  segmen pasaran dan cuba mereka bentuk produk yang berbeza bagi setiap segmen




Raket badminton yang dikeluarkan oleh syarikat ini mempunyai enam model yang berbeza yang mempunyai harga dalam lingkungan RM49.90 hingga RM199.90. Produk ini hanya ditawarkan di kedai alatan sukan


b.    Huraikan tiga klasifikasi produk yang dikeluarkan oleh syarikat tersebut. (15 markah)
Fakta
Huraian
Contoh daripada kes
Produk mudah beli



Produk yang biasanya dibeli oleh pengguna dengan kerap dengan kadar perbandingan yang minimum kerana pengguna telah mempunyai pengalaman dan pengetahuan.



Bulu tangkis jenama Moorah keluaran syarikat ini boleh didapati disemua kedai termasuk kedai runcit dan kedai sukan
Produk beli belah

Pengguna membeli dgn kadar yang kurang kerap misalnya -setahun sekali
-mereka akan membandingkan ciri seperti kesesuaian, mutu, harga produk sebelum  membuat keputusan untuk membelinya.




Raket badminton yang dikeluarkan oleh syarikat ini mempunyai enam model yang berbeza yang mempunyai harga dalam lingkungan RM49.90 hingga RM199.90. Produk ini hanya ditawarkan di kedai alatan sukan
Produk istimewa



Barangan yang mempunyai ciri-ciri yang unik yang  sukai oleh pengguna dari segi jenama, gaya atau jenisnya.
Alatan golf syarikat ini berjenama Topman yang dijual dengan harga RM26000 setiap set mendapat pengiktirafan di kalangan pemain golf professional dan hanya dijual di KLCC dan Pavilion






















12 comments :