Thursday, June 20, 2013

PBS Pengajian Perniagaan- Kaedah kajian

Kaedah kajian merujuk kepada cara yang digunakan oleh pelajar untuk memahami situasi, menyelesaikan masalah dan juga mengenalpasti sesuatu isu.

Pelajar boleh menggunakan dua kaedah iaitu kaedah kuantitatif dan kaedah kualitatif.

Pendekatan kuantitatif

Penyelidikan kuantitatif ialah penyelidikan yang sistematik berdasarkan nilai numerikal atau statistik. Tujuannya ialah untuk :
·           Menguji teori
·           Melihat hubungkait angkubah
·           Menerang fenomena dari segi “sebab penyebab”
·           Membuat ramalan
·           Membuat tinjauan


Pendekatan kualitatif

Satu usaha untuk memahami sesuatu situasi itu dalam keadaannya yang tersendiri. Bagaimana individu itu bertindak, berinteraksi, menjalani kehidupan harian secara neutral, menunjukkan reaksi dalam menghadapi liku-liku kehidupan yang ditempuhi, Input akhirnya ialah satu hasil kajian yang memberi kefahaman yang mendalam mengenai kehidupan sebenar responden yang dikaji. Tujuannya ialah:
·           Memerihal sesuatu fenomena untuk tujuan memahaminya
·           Meneroka sesuatu bidang yang belum dan kurang dikaji
·           Memahami perspektif responden kajian terhadap sesuatu fenomena yang dipilih
·           Memahami sesuatu fenomena sosial secara mendalam
·           Membina teori melalui pendekatan induktif (teori yang dibina berasaskan data kajian)



Untuk tujuan kajian Pengajian Perniagaan, pelajar boleh menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif.

Kaedah kuantittatif seperti soalselidik. Anda perlu memberi definisi, sebab menggunakan soal selidik serta ringkasan soalselidik yang digunakan. Bina soal selidik yang simple agar mudah dianalisis. masukkan contoh borang soalselidik dalam lampiran nanti

Contoh: Gaya kepimpinan

Arahan:
1.     Untuk setiap pernyataan berikut, bulatkan nombor yang anda setuju atau tidak bersetuju.
2.     Tiada jawapan betul atau salah untuk setiap pernyataan yang diberikan. Oleh itu tuan/puan diminta memberi respon yang spontan


Pernyataan
Sangat tidak bersetuju
Tidak bersetuju
Neutral
Bersetuju
Sangat bersetuju
1.     Subordinat perlu diselia sepanjang masa. Jika tidak, mereka mungkin tidak membuat kerja seperti yang diharapkan





2.     Subordinat ingin mengambil bahagian dalam proses pembuatan keputusan





3.     Dalam situasi yang kompleks, pemimpin perlu memberi peluang kepada subordinat untuk mencari jalan penyelesaian mereka sendiri







Kaedah kualitatif seperti temuduga dan pemerhatian. Berikan  definisi, sebab menggunakan  temuduga serta soalan yang dikemukakan dalam lampiran. Jangan buat banyak soalan sebab sukar untuk dianalisi nanti. Pemerhatian boleh dibuat dengan mengambil gambar dan menulis apa yang diperhatikan. Kajian kualitatif memberi gambaran yang lebih baik tentang perkara yang dikaji. Masukkan bahagian petikan perbualan temuduga yang anda rasa penting dalam analisis kajian nanti.

Semasa temuduga, tanya pihak yang ditemuduga, boleh tak rekod perbualan. Jika tidak dibenarkan, anda perlu mencatat isi penting dengan cermat.

kalau pihak yang ditemuduga terlalu sibuk, bagi dia soalan temuduga dan minta tuliskan  jawapannya. kaedah ini kurang sesuai kecuali kalau anda tiada pilihan

 Contoh soalan temuduga tentang gaya kepimpinan:

1. Dalam situasi manakah anda memberi peluang kepada subordinat untuk membuat keputusan?

Contoh soalan temuduga tentang kuasa pemimpin:

1. Sekiranya ada pekerja yang sering kali lewat, apa tindakan yang boleh diambil oleh anda? Adakah anda perlu merujuk kepada pihak atasan?


Meninjau dan Mengutip Bahan-bahan Dokumen
Tujuan meninjau dokumen adalah untuk mengutip data atau maklumat yang berguna dari dokumen-dokumen yang dikaji. Dokumen boleh membekalkan maklumat yang berkaitan dengan isu atau masalah yang diselidiki. Ia merupakan bahan yang penting untuk memahami tujuan, rational dan sejarah sesuatu program atau dasar. 
Dalam pelaksanaan analisis, kita dapat tahu tentang data yang sudah ada dan data yang mesti dikutip.

Contoh
  1.Laporan /buletin /katalog syarikat
  2.Buku rujukan.
 3. Bahan-bahan dokumen bergambar/foto
4. keratan akhbar
5. Majalah
6. rujukan internet ( INGAT!!! Bahan wikepedia tidak boleh digunakan)


Adalah memadai jika anda menggunakan tiga kaedah sahaj iaitu soalselidik, temuduga dan bahan dokumen


2 comments :

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  2. Halo semuanya, nama saya Indrias Priastuti seorang wanita dari indonesia, dan saya bekerja dengan negara berkembang biak, dan kami telah mendengar dan juga dari perusahaan pinjaman, saya ingin segera menggunakan media ini untuk seluruh indonesia untuk mencari pinjaman internet Sangat hati-hati - Berhati-hatilah agar tidak jatuh ke tangan scammers dan penipu, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa dalam upaya asli dan nyata,

    Saya ingin memberikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membimbing saya ke pemberi pinjaman nyata dan dana pinjaman nyata telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Anugerah, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditur kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk biaya pendaftaran . . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapatkan pinjaman saya.

    Setelah berbulan-bulan di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditur kredit asli online yang tidak akan menambah rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya yang baru saja mendapatkannya. Pinjaman online, kami meresmikan kami tentang masalah ini dan dia menceritakan kisah seorang wanita bernama Mrs ELINA JOHNSON yang merupakan CEO ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN.

    Maka saya dan suami mengajukan aplikasi untuk jumlah pinjaman (Rp 1.000.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak menjaga usia saya, karena saya mengatakan apa yang saya ingin membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tidak ada stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari sehari setelah sertifikat yang saya setorkan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan cepat sekarang atau email di elinajohnson22@gmail.com

    Tidak hanya sampai di situ, sang ibu memastikan tim ahlinya membantu Anda dalam berinvestasi sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Dia adalah wanita yang sangat baik dan dia tidak tahu saya melakukan ini. Saya berdoa semoga ALLAH memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di indriaspriastuti2@gmail.com nice day info lebih lanjut..

    ReplyDelete