Thursday, July 2, 2015

KEUSAHAWANAN- PEMBIAYAAN DAN SUMBER MODAL

Kuiz
Tandakan betul atau salah
1
Modal teroka disediakan oleh bank perdagangan sebagai pinjaman

2
Penyumbang modal kewangan ada hak mengundi

3
Modal kewangan tidak memerlukan cagaran (sandaran)

4
Penyumbang modal kewangan dapat dividen

5
Penyumbang modal kewangan tidak menanggung sebarang risiko

6
Modal kewangan perlu bayar balik

7
Modal ekuiti merupakan sejumlah modal yang dikeluarkan oleh pemilik untuk dilaburkan dalam perniagaan

8
Modal kewangan boleh berbentuk wang tunai, stok ,inventori  atau peralatan

9
Modal hutang menyebabkan kehilangan kawalan ke atas milikan perniagaan

10
Modal hutang tak perlu bayar balik

11
Modal hutang dikenakan faedah

12
Perniagaan yang kukuh sukar memperoleh modal hutang

13
Modal hutang boleh menjatuhkan imej usahawan jika ada masalah pembayaran

14
Modal hutang boleh diperoleh daripada bank sahaja

15
Modal hutang ada melibatkan sandaran

16
Contoh modal hutang ialah  overdraf, pusingan kredit, kredit perdagangan, prabayar dan pinjaman

17
Pengalaman usahawan  merupakan modal bukan kewangan

18
Aset tetap merupakan modal bukan kewangan

19
Modal formal tidak melibatkan dokumentasi

20
Modal bukan formal melibatkan cagaran

21
Bank komersil menawarkan kemudahan pembiayaan seperti kemudahan pajakan

22
Overdraf memerlukan cagaran

23
Overdraf bermaksud pengeluaran wang daripada bank lebih daripada apa yang  dipunyai oleh pemegang akaun semasa

24
Pinjaman berpenggal boleh dibayar secara ansuran

25
Karakter merujuk kepada keadaan kewangan perniagaan

26
Kapasiti merujuk kepada kemampuan usahawan bayar balik pinjaman

27
Sandaran ialah harta yang dimiliki oleh seseorang usahawan

28
 Antara agensi kerajaan yang memberi pinjaman ialah TEKUN, MARA, SME Bank dan SIRIM

29
Modal tidak formal memerlukan dokumentasi

30
Simpanan peribadi ialah contoh modal formal

31
Sekiranya rakan usahawan memberi pinjaman untuk perniagaan usahawan, ia dikenali sebagai modal formal



Latihan
Puan Maimunah seorang penyelidik yang berkhidmat di FRIM telah mencipta beberapa  ubat –ubatan tradisional menggunakan hasil hutan.  Beliau telah menggunakan pengalaman dan kemahiran yang dimiliki untuk membuka Maimun Farmaceutical Sdn Bhd dengan menggunakan simpanan sebanyak RM600 000. Pada peringkat permulaan beliau telah memulakan operasi syarikat di sebuah lot kedai dua tingkat miliknya di Cheras, Selangor. Encik Saifullah yang merupakan seorang pelabur bebas  juga melabur RM500 000 dalam perniagaan Puan Maimunah kerana beliau percaya usaha Puan  maimunah akan mencapai kejayaan. Keluarga Puan Maimunah telah menyumbang RM500 000. Setelah meneliti rancangan perniagaan yang disediakan oleh Puan Maimunah, MARA telah meluluskan pinjaman sebanyak RM2.5 juta. Puan Maimunah juga mencagarkan rumahnya untuk mendapatkan pinjaman sebanyak RM1.2 juta dari sebuah bank komersil tempatan. Maimun Farmaceutical mencapai kemajuan yang sangat cemerlang dan pada tahun lepas syarikat ini telah disenaraikan di Bursa Malaysia dan syarikat Maimun Berjaya mengumpul RM600 juta melalui terbitan saham kepada orang ramai.

1.     Huraikan jenis modal kewangan, bukan kewangan, formal dan tidak yang terlibat dalam situasi di atas. [15]

Jenis modal
Maksud/ ciri
Kaitan kes
Impak kepada perniagaan
Modal kewangan

















Modal bukan kewangan
















Modal formal














Modal tidak formal










2.     Maimun Pharmaceutical Sdn Bhd telah mengumpul modal melalui jualan saham dengan pinjaman bank. Bezakan dua kaedah pengumpulan modal tersebut.

Aspek
Jualan saham
Pinjaman bank





















3.     Jelaskan lima factor yang mungkin dipertimbangkan oleh Bank komersil sebelum meluluskan pinjaman kepada Puan Maimunah [5]


4.     Encik Alagappa ingin mendapatkan modal hutang sebanyak RM200 000 daripada sebuah bank tempatan.
Jelaskan tiga bentuk kemudahan pembiayaan bank yang boleh digunakan oleh Encik Alagappa. [6]


5.     Encik Tadappa telah ingin menggunakan modal sendiri untuk memperbesarkan perniagaannya . Beliau juga menerima tawaran pinjaman bernilai RM500 000 daripada sebuah bank tempatan.
Jelaskan kelebihan dan kekurangan setiap modal dalam situasi di atas. [12]



7.     Modal adalah antara masalah yang sering diperkatakan oleh usahawan.  Apakah yang boleh dilakukan oleh seseorang usahawan yang tidak mempunyai modal pembiayaan kewangan yang cukup untuk meneruskan niatnya memulakan perniagaan.  Bincangkan [10]

22 comments :

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  2. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  4. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  5. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  6. Selamat siang pak / nyonya

    Kami menyambut Anda ke PERUSAHAAN PINJAMAN ELIZEBETH ISAAC, di mana kami memberikan pinjaman asli dan serius seperti:



    LAYANAN PINJAMAN TERSEDIA TERMASUK:
    ================================
    * Pinjaman Komersial.
    * Pinjaman pribadi.
    * Pinjaman Bisnis.
    * Pinjaman Investasi.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pinjaman Akuisisi.
    * Pinjaman konstruksi.
    * Pinjaman Kartu Kredit
    * Pinjaman Konsolidasi Utang
    * Pinjaman bisnis dan lainnya:

    Kami memberikan pinjaman bunga 2% tanpa agunan, sehingga kami dapat mengatakan bahwa kami memberikan PINJAMAN TANPA Agunan, Anda tidak perlu merasa buruk atau kecewa dengan bank yang meminta agunan, cukup hubungi kami dengan mengirim email kepada kami di:

    elizebethisaac@gmail.com

    Terima kasih

    kami menunggu untuk mendengar dari Anda segera

    ReplyDelete
  7. Adakah anda memerlukan kewangan yang cepat @ yang agak rendah%? Kami menawarkan pembiayaan perniagaan, kewangan peribadi, kewangan rumah, kewangan auto, kewangan pelajar, kewangan penyatuan hutang e.t.c. tidak kira nilai kredit anda. Kami dijamin memberi perkhidmatan kewangan kepada pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman yang fleksibel, kewangan boleh diproses dan dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin,
    Perintah Operasi
    Pelanggan Malysia: Rm20.000.00-Rm950.000.00
    Pelanggan Indonesia: Rp50.000.000.00-Rp25.000.000.000.00
    Yang lain ialah $ 10.000.00- $ 10.000.000.00 dan lain-lain ....

    Hubungi Kami Sekarang:
    Syarikat: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
    e-mel: [ramadhanislamiyatloans@gmail.com]
    W/A: +33758899394)
    Blogger: [ramadhanislamiyatloanz.blogspot.com]
    Ibu: Anita Ervina [Ketua Pegawai Eksekutif]

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda mahu memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada Pemberi Pinjaman atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
    Mendapatkan kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    8 Pendapatan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda memohon sebelum:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    WhatsApp Nombor: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  13. Jika anda mempunyai masalah kewangan, maka sudah tiba masanya untuk anda tersenyum. Anda hanya perlu menghubungi Encik Benjamin dengan jumlah yang anda ingin pinjam dan tempoh pembayaran yang sesuai dengan anda dan anda akan mempunyai pinjaman anda dalam tempoh tiga hari bekerja. Saya hanya mendapat manfaat untuk keenam kali pinjaman sebanyak 700 ribu dolar untuk tempoh 180 bulan dengan kemungkinan membayar sebelum tarikh tamat tempoh. Encik Benjamin telah membantu saya dengan pinjaman.Membuat hubungan dengannya dan anda akan melihat bahawa dia adalah seorang yang sangat jujur dengan hati yang baik. E-melnya adalah lfdsloans@lemeridianfds.com dan nombor telefon WhatAppnya ialah + 1-989-394- 3740

    ReplyDelete
  14. Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH menolong saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya tertipu dengan 6 pinjaman pinjaman. Saya hampir putus harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 daripada ibu Alicia Radu dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

    Saya sangat terkejut ketika memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya hantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah. Oleh itu, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi emel Alicia Radu ibu: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

    dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
    semoga ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
    Negara: Indonesia
    Nama: Siti Aminah
    Alamat: Jakarta Barat
    Nombor WhatsApp: +62 859-4202-5695
    e-mel saya: sitiaminah6749@gmail.com

    Sudah tiga tahun saya memberi kesaksian mengenai ibu Alicia Radu bagaimana dia menolong saya dan keluarga

    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya cadangkan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka tetap menjadi syarikat pinjaman yang sebenarnya. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana ditangkap oleh orang kerana berhutang.

    Saya hampir menyerah sehingga saya meminta nasihat seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang penangguhan atau kekecewaan, jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan daripada Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana berpeluang membaca kesaksian ini hari ini. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com)
    jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga dapat menolong orang lain setelah anda menerima pinjaman anda.

    Nombor WhatsApp Saya: +62 859-4202-5695
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com)
    hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    ReplyDelete
  16. Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH menolong saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya tertipu dengan 6 pinjaman pinjaman. Saya hampir putus harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 dari ibu Alicia Radu dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

    Saya sangat terkejut ketika memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya hantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah. Oleh itu, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi emel Alicia Radu ibu: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

    dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
    semoga ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

    ReplyDelete
  17. Saya Fitriani Suhesti dari kota Medan. Saya melihat pos ibu Yanti Ari dengan perinciannya tentang bagaimana dia meminjam dari Guaranty Trust Loans untuk memulihkan bisnisnya dan juga memperluas bisnisnya. Ibu berkata dia tinggal di kota Medan dan saya tinggal di kota itu jadi saya memutuskan untuk menghubunginya karena saya telah kehilangan 16 juta karena penipuan hanya karena saya memerlukan pinjaman untuk mengembangkan bisnis saya.

    Di bawah ini adalah informasinya yang saya lihat dan yang saya hubungi.

    nama ibu: Yanti Ari
    nomor telepon: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    email ibu: ariy6261@gmail.com
    Setelah saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya segala sesuatu yang perlu saya ketahui dan dia mengatakan kepada saya bahwa setelah saya menghubungi Guaranty Trust Loans dan menerima pinjaman saya, saya harus mencoba membagikan cerita saya sehingga orang lain yang membutuhkan pinjaman yang dapat diandalkan perusahaan dapat diselamatkan dari orang-orang curang yang bukan pemberi pinjaman.

    Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah 500 juta Rupiah, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon dan mungkin itu salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi karena ibu Yanti berasal dari Medan dan saya melihat buktinya sehingga saya memercayai mereka, saya kagum ketika mendapat pinjaman dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa Allah menggunakan ibu yanti yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu dan juga akan memenuhi impian bisnis saya.

    Jadi saya menasihati semua orang yang tinggal di Indonesia, Malaysia dan bagian lain dunia yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silakan hubungi Guaranty Trust Loans dan di bawah ini adalah detail mereka
    email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi perusahaan dengan nomor ini: +1(470)481-0039
    jangan ragu untuk menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (fitrianisuhesti90@gmail.com)
    terima kasih semua telah membaca kisah saya, dan semoga Allah terus melindungi dan memberkati kita semua bahkan di masa-masa sulit karena pandemi coronavirus.

    ReplyDelete
  18. Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Salam
    THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
    Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
    Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

    ReplyDelete
  19. Halo, semua, tolong, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk menyampaikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi wanita kaya dan sekarang saya menjalani kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesukaran membiayai,


    Setelah berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan saya ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah secara kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta nasihat daripada rakan saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami membincangkannya dan kesimpulannya adalah mengenai seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat


    Saya memohon jumlah pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah rendah 2%, sehingga pinjaman yang diluluskan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.


    Saya fikir itu adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira kerana akhirnya Tuhan memakbulkan doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan penghargaan sebenar, yang dapat memberikan harapan kepada hati saya.


    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana menjadikan hidup adil bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara mendapatkan pinjaman anda,

    E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU whatsapp: +1 (254) 276-8402.


    Jadi, terima kasih banyak kerana meluangkan masa anda untuk membaca mengenai kejayaan saya dan saya berdoa semoga Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Saya bernama kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  20. Selamat Siang Semuanya!!!

    Nama saya Mr Rashid Husaen dan saya dari Jawa Barat, indonesia dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia hari ini dan saya berkata pada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan memberitahu namanya kepada dunia dan saya sangat senang untuk mengatakan bahwa keluarga saya kembali selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp300.000.000,00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah seorang ayah tunggal dengan 5 anak dan dunia sepertinya mengandalkan saya ketika saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan bank online menolak pinjaman saya, mereka mengatakan bahwa pendapatan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya online dan segalanya menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya


    Sampai saya melihat postingan ibu nyonya maria dari sebuah blog dan saya memohon padanya, dia memberi saya semua syarat dan ketentuan dan saya setuju dan dia mengejutkan saya dengan pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, dan pada awalnya saya berpikir ini tidak mungkin karena pengalaman masa lalu saya dan janji-janji palsu tetapi yang mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp300.000.000,00 dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Maria Alexander wanita kata-katanya, melalui email : ( mariaalexander818@gmail.com ) karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. siapa saja yang ingin pinjaman atau cara mendapatkan pinjaman asli, harus menghubunginya Via

    email: ( mariaalexander818@gmail.com )
    whatsapp: (+1 254-276-8402 )

    Anda dapat menghubungi saya Pak Rashid untuk informasi lebih lanjut (rashidhusaen18@gmail.com)

    Allah Maha Besar
    Terima kasih semuanya

    ReplyDelete
  21. Adakah anda memerlukan Pinjaman?
    Adakah anda sedang mencari Kewangan?
    Adakah anda sedang mencari Pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda?
    Saya rasa anda telah datang ke tempat yang betul.
    Kami menawarkan Pinjaman pada kadar faedah yang rendah.
    Orang yang berminat sila hubungi kami di
    Untuk maklum balas segera kepada permohonan anda, Sila
    balas e-mel di bawah ini sahaja.
    Whats-app +918256953815
    ushaservicesonline@gmail.com
    Sila, berikan kami maklumat berikut jika berminat.

    1) Nama Penuh: ………
    2) Jantina: ………
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:………
    4) Tempoh Pinjaman:………
    5) Negara:………
    6) Alamat Rumah:………
    7) Nombor Telefon Bimbit:………
    8)Pendapatan Bulanan: ………………………
    9) Pekerjaan: ………………………
    )Tapak manakah yang anda lakukan di sini tentang kami…………………

    Terima kasih dan salam mesra.
    ushaservicesonline@gmail.com
    +918256953815

    ReplyDelete
  22. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans at low interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only.
    Whats-app +918256953815
    ushaservicesonline@gmail.com
    Please, do provide us with the Following information if interested.

    1) Full Name:………
    2) Gender:………
    3) Loan Amount Needed:………
    4) Loan Duration:………
    5) Country:………
    6) Home Address:………
    7) Mobile Number:………
    8)Monthly Income:…………………
    9)Occupation:………………………
    )Which site did you here about us…………………

    Thanks and Best Regards.
    ushaservicesonline@gmail.com
    +918256953815

    ReplyDelete