Tuesday, April 2, 2013

Pembuatan keputusan




Modul Pengajian Perniagaan
 Pembuatan Keputusan

Disediakan oleh:
Encik Karthikeyan
Guru Pengajian Perniagaan


a.    Berikan maksud pembuatan keputusan
Pembuatan keputusan ialah  proses ___________________ masalah dengan memilih pilihan ______________ (1m) daripada senarai ________________yang ada.

b.    Dengan contoh yang sesuai, jelaskan jenis keputusan yang dibuat oleh seorang pengurus.
i.              Keputusan ______________________ iaitu keputusan yang dibuat oleh pengurus untuk menyelesaikan ______________ yang biasa berlaku. Pengurus menggunakan ___________________yang sedia ada untuk membuat keputusan. Contohnya mengambil tindakan _____________ ke atas pekerja yang ________________
ii.             Keputusan _________________________ iaitu keputusan yang dibuat oleh pengurus untuk menyelesaikan ______________________yang jarang _________________. Contohnya pelanggan mengubah _________________produk menyebabkan keputusan perlu dibuat tentang _______________________produk baru.

c.    Encik Razif, pengurus ladang koko De’Coklat telah ditugaskan untuk mencari alternative  untuk meningkatkan pengeluaran hasil koko syarikat berkenaan. Jelaskan langkah-langkah dalam membuat keputusan membuka ladang koko yang baharu itu.

1) Mengenal pasti _________________________. Masalah yang wujud ialah ___________________ hasil pengeluaran koko. Encik Razif perlu berusaha mencari alternatif untuk meningkatkan __________________________________________________

2) Mengutip ______________________. Encik Razif perlu mengenalpasti berapa tambahan _____________________koko yang dijangkakan serta cara untuk meningkatkan pengeluaran koko seperti __________________ladang baru atau menyewa ________________, saiz___________, kemuadahan infrastruktur seperti _____________________dan keperluan sumber ____________

3) Menganlisis ______________. Encik Razif perlu _______________________data yang telah dikumpulkan . Beliau perlu memastikan data yang dikumpul adalah ____________dan menggunakan data tersebut untuk _______________________masalah yang perlu diselesaikan.

4. Menjana ____________________________. Encik Razif perlu mendapatkan beberapa ________________ untuk meningkatkan hasil pengeluaran koko seperti membeli, ________________ atau memajak __________________ tanah berdasarkan _________________yang telah dikumpul dan dianalisis.

5) Menilai______________________. Encik Razif perlu membandingkan _____________yang sedia  
    Ada. Penilaian perlu dibuat berdasarkan ________________________dan kekurangan setiap ___________________. Contohnya, kalau menyewa tanah kesannya ialah ___________hakmilik ke atas tanah, mungkin perjajanjian ditamtkan lebih _______________ dan hanya memerlukan _____________yang kecil. 

6) Memilih ____________________. Encik Razif perlu memilih ________________yang memberi ________________yang paling besar pada risiko yang paling__________________. Misalnya, Encik Razif membuat keputusan untuk __________________tanah bagi meningkatkan pengeluaran hasil koko.

d.    Bezakan alat keputusan kuantitatif dengan alat keputusan kualtitatif.
Aspek
Keputusan kualitatif
Keputusan kuantitatif













e.    Bezakan alat keputusan tulang ikan dengan pokok keputusan
Aspek
Tulang ikan
Pokok keputusan
















Pekerja
Bilangan barang
A
B
C
D
E
F
68
70
75
71
66
75
f.     Berdasarkan maklumat di atas, hitungkan min, median, mod, julat dan sisihan piawai.












10,14,12,16,11,12,17,18,13

g.    Berdasarkan set angka di atas, hitungkan min, median, mod, julat dan sisihan piawai.














h.    Jelaskan empat jenis carta yang boleh digunakan untuk membuat keputusan secara kuantitatif
Carta __________________. Carta ini digunakan untuk membuat perbandingan antara dua atau   
lebih sesuatu  perkara pada  sesuatu masa.

             Carta ___________________. Carta ini  digunakan untuk mewakili data-data dengan menggunakan
             sektor yang berlainan dalam sebuah bulatan.Sudut-sudut sektor berkadar tertentu dengan jumlah
             data yang diwakili.

             Graf ___________________________ Graf ini digunakan untuk menunjukkan pergerakan turun naik
             atau perubahan sesuatu perkara mengikut turutan masa tertentu.

Carta _________________________. Carta ini menggunakan beberapa bar seperti dalam carta bar
 tetapi bar yang disusun adalah secara menurun, iaitu dari kekerapan yang terbesar hingga kepada
 kekerapan terkecil.-Bar yang dibina mewakili masalah atau punca masalah yang perlu diatasi
mengikut keutamaan.
http://www.mathgoodies.com/lessons/graphs/images/line_example1.jpg
http://media.techtarget.com/digitalguide/images/Misc/bargraph.gif http://www.kceconomy.com/Images/Industry%20Charts/Industry%20Pie%20Chart.JPG
http://http.cdnlayer.com/itke/blogs.dir/67/files/2009/02/pareto_chart_customer-complaints.jpg






i.      Syarikat Axer Sdn. Bhd. Merupakan satu firma mengeluarkan komputer peribadi. Aktiviti-aktiviti utamanya ialah memasang komputer supaya menjadi komputer peribadi yang boleh diguna oleh pengguna akhir. Syarikat ini telah menjalankan kajian pemasaran disebabkan pasaran yang tidak stabil. Pengurusan atasan mempunyai dua cadangan iaitu melakukan pembesaran kilang dan pengecilan kilang. Kebarangkalian pasaran baik ialah 40% dan pasaran rugi ialah 60%. Jika pasaran baik, pulangan untuk pembesaran kilang ialah RM138,000 dan pengecilan kilang ialah RM184,000. Kajian pemasaran mendapati jika pasaran rugi, tindakan pembesaran kilang akan menyebabkan kerugian sebanyak RM69,000 dan pengecilan kilang akan rugi sebanyak RM23,000. Kos melaksanakan pembesaran
kilang dan pengecilan kilang ialah RM10,000.
Berdasarkan alat keputusan pokok keputusan,
                      i.        Hitung jumlah jangkaan nilai kewangan bagi dua tindakan Syarikat Axer Sdn. Bhd. tersebut.

                    ii.        Nyatakan keputusan anda. Jelaskan sebab











































j.      Syarikat Merah Kuning Berhad ingin melancarkan produk kesihatannya yang terbaru dengan memilih untuk menggunakan artis tempatan sebagai duta produk. Antara artis yang disenaraikan untuk dipilih adalah Lisa Surihani dan Diana Danielle. Berikut adalah maklumat yang diperolehi dari syarikat tersebut untuk membuat keputusan:
Alternatif  Keputusan
Jangkaan Keuntungan dalam keadaaan ekonomi berkembang
Jangkaan Keuntungan dalam keadaan ekonomi meleset
Lisa sebagai duta produk
RM700,000
- RM200,000
Diana  sebagai duta produk
RM800,000
- RM300,000
Tanpa guna artis
RM0
RM0
Kebarangkalian
0.6
0.4

Kos promosi menggunakan Lisa sebagai duta produk adalah adalah RM100,000  manakala kos promosi menggunakan Diana pula adalah sebanyak RM50,000.
                    i.        Lukis rajah pokok keputusan berdasarkan keputusan Syarikat Merah Kuning Berhad.
                  ii.        Hitung jumlah jangkaan kewangan bagi setiap pilihan keputusan.
                 iii.        Nyatakan keputusan yang perlu diambil oleh syarikat tersebut.                           






























k.    Syarikat Biskut YUM YUM YUM Berhad  mengeluarkan biskut sejak tahun 2002. Pada tahun 2011, jumlah pengeluarannya ialah 2.6 juta kg biskut. Syarikat masih menggunakan mesin dan alatan yang dibeli sejak permulaan operasi iaitu pada tahun 2002. Syarikat ini mengalami kadar lantik henti yang tinggi disebabkan ramai pekerja yang berhenti dan bekerja disyarikat pengeluaran biskut yang lain. Ada juga pekerja yang mengalami masalah disiplin dan segelintir pekerja pula selalu mengambil cuti sakit.Di samping itu, syarikat ini juga menghadapi gangguan bekalan kerana ada pembekal yang menghantar bekalan terlalu lewat, bekalan yang tersalah hantar serta bahan yang rosak. Penggunaan mesin yang lama menyebabkan kerosakan mesin sering berlaku menyebabkan proses pengluaran sentiasa tergendala. Akibat pelbagai masalah ini, pengeluaran biskut syarikat ini pada tahun 2012 telah menurun kepada 2.1 juta kg.
Dengan menggunakan gambar rajah tulang ikan, jelaskan masalah yang dihadapi oleh syarikat YUM YUM YUM Berhad.






































l.      Jelaskan perbezaan antara teknik sumbang saran dan kumpulan fokus.
Aspek
Sumbangsaran
Kumpulan fokus












m.   Jelaskan kaedah sumbang saran dengan kumpulan fokus sebagai alat keputusan kualitatif
Kaedah sumbangsaran merupakan satu kaedah ___________________idea. Setiap ahli dalam kumpulan diberi __________________untuk memberi pendapat tentang masalah atau isu yang dikemukakan. Kaedah ini sesuai jika pihak pengurusan ingin mendapatkan _________________idea. Biasanya terdiri daripada ____________hingga ____________ orang. Ahli kumpulan tidak dibenarkan __________________ idea ahli kumpulan yang lain. Tiada __________________________idea. Oleh itu kaedah ini digunakan untuk mendaptkan seberapa banyak ______________daripada ahli kumpulan. Teknik ini amat berkesan jika, pengurus dapat memberikan ________________ yang jelas kepada kumpulan.
Kaedah kumpulan fokus pula melibatkan ahli kumpulan yang pelbagai latar belakang memberi idea dalam bentuk perbincangan _____________________. Ada seorang _________________yang _______________perbincangan agar tidak terkeluar daripada matlamat perbincangan yang telah ditetapkan. Ia digunakan untuk mendapatkan satu _________________utama yang dipersetujui oleh semua ahli.Ia amat berkesan jika setiap ahli kumpulan bersedia untuk memberi _______________tanpa sebarang perasaan ___________ atau __________________ kerana kaedah ini memerlukan _____________________daripada semua ahli.
n.    Jelaskan teknik Delphi dan kumpulan nominal alat keputusan kualitatif.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





o.    Jelaskan pengaruh factor kedapatan maklumat terhadap pembuatan keputusan oleh pengurus.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
p.    Jelaskan pengaruh factor kecekapan pembuat keputusan terhadap pembuatan keputusan oleh seorang pengurus.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
q.    Jelaskan pengaruh factor situasi terhadap pembuatan keputusan.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
r.     Jelaskan pengaruh kumpulan setara, tekanan luar, masa dan budaya organisasi ke atas pembuatan keputusan oleh pengurus.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




Kajian kes 1

Amelia School merupakan sebuah sekolah swasta di Kuala Lumpur yang menawarkan pendidikan rendah dan menengah berasaskan kurikulum pendidikan Malaysia. Sekolah ini dimiliki oleh Datin Amelia yang juga bertindak sebagai pengetua sekolah ini. Datin Amelia dibantu oleh Cik Syahida dan Cik Aqilla yang diberi tanggungjawab menguruskan hal ehwal akademik dan hal ehwal pelajar. Cik Syahida sering mengadu kerana tugas dan tanggungjawab yang terlalu berat. Cik Syahi menguruskan segala urusan akademik seperti peperiksaan, pengambilan guru baru, dan juga pengurusan kakitangan sekolah. Beliau sering terlibat dalam pembuatan keputusan rutin dan tidak rutin dalam pengurusan hariannya. Urusan kokorikulum sekolah ini dikendalikan oleh Encik Azfar yang berkelulusan Ijazah Sarjana pengurusan sukan dari Universiti Malaya.  Dibawah pimpinan Encik Azfar, pelajar sekolah ini telah mencapai kejayaan cemerlang diperingkat negeri dan juga antarabangsa. Guru –guru juga agak selesa dengan kaedah yang digunakan oleh Encik Azfar seperti mengadakan sumbangsaran , kumpulan fokus dan teknik Delphi dalam menentukan program sukan sekolah ini

Segala informasi pengurusan akan ditampal di papan kenyataan oleh kerani pejabat dan ramai guru mengadu bahawa maklumat ini gagal sampai tepat pada masanya. Datin Amelia telah meminta Encik Azfar untuk mewujudkan satu sistem komunikasi yang berkesan  untuk sekolah ini.

Amelia school ini mempunyai 70 orang guru dan kebanyakannya merupakan guru baru. Sekolah ini mempunyai kadar lantik henti yang tinggi. Kebanyakan alatan yang dimiliki oleh sekolah ini sudahpun usang dan sering mendapat rungutan dari guru dan juga pelajar. Sekolah ini masih bergantung kepada kaedah pembelajaran tradisional dan Datin Amelia kurang bersetuju dengan penggunaan alatan ICT dalam pendidikan. Beliau masih percaya kepada kaedah tradisional iaitu “chalk and talk”.  Bilangan pelajar sekolah ini semakin berkurangan dan pada tahun 2012, bilangan pelajar telah merosot sebanyak  13% dan sebahagian besar pelajar yang masuk ke sekolah ini ialah pelajar bermasalah.

Memandangkan situasi menjadi semakin membimbangkan, Datin Amelia telah melantik syarikat Sri Marina Consultancy, sebuah syarikat perunding pendidikan untuk mengenalpasti masalah dan juga cadangan untuk meningkatkan enrolmen sekolah ini. Syarikat Sri Marina telah mencadangkan tiga alternative kepada Datin Amelia iaitu mengurangkan yuran pengajian, membuka sekolah bersasaskan kurikulum antarabangsa dan juga mengubah sekolah ini kepada sebuah kolej yang menawarkan pengajian peringkat sijil dan diploma. Datin Amelia bercadang untuk melaksanakan cadangan pertama walaupun ini mungkin membawa beberapa kesan buruk

             i.        Jelaskan kepentingan sistem komunikasi yang berkesan kepada Amelia school.
            ii.        Bagaimanakah penggunaan ICT boleh meningkatkan keberkesanan perkhidmatan dan pengurusan sekolah ini?
           iii.        Cadangkan beberapa saluran komunikasi yang sesuai untuk pengurusan maklumat di kalangan pekerja sekolah ini.
           iv.        Lukiskan sebuah rajah tulang ikan untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh sekolah ini.
            v.        Jelaskan proses pembuatan keputusan yang digunakan oleh Datin Amelia.
           vi.        Jelaskan sumbangan kaedah kualitatif yang digunakan oleh Encik Azfar dalam pembuatan keputusan sebagai guru kanan kokurikulum.



Kajian kes 2

Petal Flower marketing merupakan pengedar bunga-bungaan melalui internet dan juga secara pemasaran langsung di sekitar Lembah Klang. Ia merupakan perniagaan milikan Encik Syahril. Petal flower mengedarkan bunga tempatan dan juga bunga import dari pelbagai negara.  Pada tahun 2012, jualan bunga melalui internet telah mencecah angka RM300 000 dan ini menunjukkan peningkatan sebanyak 9% berbanding tahun sebelumnya.

Baru-baru ini beliau telah dihubungi oleh Three Windows hotels yang mempunyai rangkaian hotel di seluruh negara untuk membekalkan bunga segar untuk 4 cawangan hotel di Lembah Klang. Beliau telah mengemukakan sebut harga dan menunggu panggilan dari pengarah perkhidmatan tender Three Windows iaitu Cik Kimberly Lieu. Encik Syayhril mendapat maklumat bahawa, Cik Kimberly merupakan seorang  yang licik dalam rundingan dan menggunakan pelbagai kaedah untuk mendapatkan harga terendah untuk syarikatnya. Encik Syahril telah menghubungi Cik Rasyidah, rakannya yang bekerja sebagai pengarah pemasaran di sebuah syarikat  multinasional untuk mengetahui beberapa strategi yang boleh digunakan dalam rundingan dan cik Rasyidah mencadangkan Encik Syahril menggunakan kaedah Trial Balloon dan Nibbling.

Bila tibanya rundingan , Cik Kimberly disertai oleh pengarah urusan hotel iaitu Datuk Syafiq. Semasa rundingan berlaku, secara tiba-tiba , Datuk Syafiq dengan nada yang marah berkata beliau tidak berminat dengan rundingan kerana Encik Syahril enggan mengubah terma kontrak dan meninggalkan bilik rundingan. Cik Kimberly yang agak terkejut dengan tindakan Datuk Syafiq, meminta maaf kepada Encik Syahril dan memintanya mengurangkan harga kerana orang yang terakhir membuat keputusan ialah Datuk Syafiq dan Cik Kimberly memberitahu Encik Syahril beliau tidak mempunyai kuasa untuk bersetuju dengan terma yang ditetapkan oleh Encik Syahril.

Mengikut kontrak antara Petal flower dengan Three Windows , hanya bunga ros  yang perlu dihantar dan harga yang ditetapkan ialah RM0.50 sekuntum. Bunga perlu dihantar pada pukul 8.00 pagi setiap hari Isnin, Rabu dan Jumaat bilangan setiap hantaran ialah 1000 kuntum . Penghantaran bunga berjalan dengan lancar selama tiga bulan pertama. Pada bulan ke empat pembekal bunga dari Cameron Highland tidak dapat membekalkan bunga kerana gangguan cuaca menyebabkan Petal Flower tidak menghantar bunga ke Three Windows selama dua minggu. Ekoran peristiwa ini, Three Windows telah membatalkan kontrak dan menuntut gantirugi daripada Petal Flowers. Encik Syahril menjelaskan bahawa, tiada terma dalam kontrak menyatakan kegagalan pengahantaran bunga menyebabkan kontrak terbatal. Kedua-dua pihak bersetuju untuk membawa kes ke mahkamah.

Soalan
                 i.        Jelaskan kaedah pengedaran bunga melalui internet yang digunakan oleh Petal Flowers.
               ii.        Jelaskan prinsip berunding yang perlu dipatuhi oleh kedua –dua pihak dalam kes di atas.
              iii.        Jelaskan strategi rundingan yang digunakan oleh kedua-dua pihak dalam kes di atas.
              iv.        Pada pandangan anda, adakah kontrak antara kedua-pihak itu boleh batal?
               v.        Jelaskan kaedah pelepasan kontrak yang boleh digunakan dalam situasi di atas.
              vi.        Sekiranya pihak mahkamah berpendapat, Petal Flower telah meungkiri kontrak tersebut, apakah remedi yang boleh diterima oleh Three Windows?

2 comments :

  1. hi sir can u include cadangan jawapan for this questions....

    ReplyDelete
  2. TERIMA KASIH CKG. BAHAN CKG BYK MEMBANTU SAYA DLM PDPC. TERIMA KASIH BYK CKG

    ReplyDelete