Kajian Kes Pengurusan
Kajian
kes 1: Restoren M’Delite
Encik Anwar merupakan pemilik restoren M’Delite yang mula
beroperasi pada tahun 2000 di Ampang point, Kuala Lumpur. Restoren ini
menyediakan pelbagai hidangan masakan Melayu dan juga masakan Cina dan India.
Restoren ini juga ada menyediakan perkhidmatan catering. Sebagai pemilik
tunggal, beliau menguruskan sendiri perniagaannya. Restoren ini mempunyai 16
orang pekerja. Puan Asmida merupakan
pekerja yang telah berkhidmat sejak restoren ini ditubuhkan dan beliau
bertindak sebagai perujuk di kalangan pekerja dan juga menjadi orang tengah
antara Encik Anwar dengan pekerja. Puan Asmida juga berjaya mewujudkan satu
pasukan kerja yang mantap untuk restoren ini. Baru-baru ini , Encik Anwar telah dimasukkan
ke hospital selama 21 hari dan Puan Asmida berjaya menguruskan restoren dengan
baik dan menjadi pekerja yang paling disayangi oleh Encik Anwar.
Nilai jualan restoren pada tahun 2011 ialah RM900 000 dan
keuntungan bersih pula hamper RM540 000. Sebagai majikan yang bertanggungjawab,
Encik Anwar memastikan segala keperluan pekerja diuruskan dengan baik. Setiap
pagi , semua pekerja akan diberi penerangan oleh Encik Anwar tentang tugas
harian dan juga masalah yang dikeknalpasti sebelumnya. Dengan ini pekerja memahami matlamat yang
ingin dicapai oleh perniagaan dan ini memudahkan tugas mereka. Semua pekerja
mempunyai kad kesihatan sendiri dan kos premium dibiayai oleh Encik Anwar.
Semua pekerja diberi bonus sebanyak 2 bulan setiap tahun dan pelbagai insentif
tambahan juga diberi seperti elaun kehadiran penuh dan elaun lebih masa. Encik
Anwar juga seorang yang peramah dan pekerja berasa selesa untuk membincang masalah kerja dengan
beliau. Pekerja juga diberi kebebasan untuk menguruskan tugas yang diberikan
dan kebanyakan masalah berkaitan dengan
urusan restoren diselesaikan oleh pekerja sendiri. Encik Anwar juga
menghadiri semua majlis keluarga pekerja
. Baru-baru ini, Encik Anwar juga mengadakan program pengurusan stress untuk
semua pekerja .Encik Anwar hanya mengurusakan pesanan catering dan urusan kewangan harian restoren. Puan Asmida juga
bertindak sebagai mentor untuk membantu pekerja yang menghadapi masalah dalam
kerja harian. Ini menyebabkan kesetiaan pekerja meningkat dan setakat ini hanya
seorang pekerja yang berhenti kerana masalah kesihatan dan masalah stress di
kalangan pekerja juga tidak wujud.
Memandangkan kemajuan perniagaannya, Encik Anwar
bercadang untuk menukar status milikan perniagaannya kepada sebuah syarikat
sendirian berhad dan juga memohon pinjaman sebanyak RM500 000 untuk membuka dua
cawangan baru iaitu satu cawangan di KLCC dan satu lagi di Pavillion. Beliau
telah mengemukakan kertas kerja kepada
CIMB bank untuk mendapatkan
pembiayaan tersebut. Encik Tony, pengurus cawangan CIMB Jalan Ampang menyatakan
rasa tidak puashati beliau terhadap
kertas kerja yang dikemukakan oleh Encik Anwar.
Kertas kerja ini tidak mempunyai carta organisasi dan Beliau meminta Encik Anwar perlu memasukkan visi, misi dan objektif
perniagaan serta rancangan strategic dan taktikal untuk mencapai VMO yang telah ditetapkan. Encik Anwar juga diminta menyediakan satu
analisis persekitaran perniagaan yang komprehensif agar, pihak bank dapat menilai kedudukan
perniagaan Encik Anwar dengan lebih jelas.
Pada bulan Januari
2012, pinjaman telahpun diluluskan dan
cawangan baru dijangka dibuka pada bulan
Julai 2013. Encik Anwar bercadang untuk menggunakan dua kaedah promosi
iaitu menjemput pelakon terkenal Hindi iaitu Ran Veer Singh atau iklan dalam
media elektronik. Jadual di sebelah menunjukkan kemungkinan kos dan hasil yang
dijangkakan daripada dua kadah tersebut.
Alternatif Keputusan
|
Jangkaan Keuntungan dalam keadaaan
ekonomi berkembang
|
Jangkaan Keuntungan dalam keadaan
ekonomi meleset
|
Menggunakan
Ran Veer Singh untuk promosikan pembukaan cawangan
|
RM900,000
|
-
RM400,000
|
Pengiklanan
dalam media elektronik
|
RM700,000
|
-
RM200,000
|
Tanpa guna alat promosi
|
RM0
|
RM0
|
Kebarangkalian
|
0.5
|
0.5
|
Soalan
a. Jelaskan strategi yang digunakan oleh Encik Anwar
untuk memotivasikan pekerjanya. (4)
(ganjaran, kebajikan, penghargaan, tanggungjawab, kebebasan)
(ganjaran, kebajikan, penghargaan, tanggungjawab, kebebasan)
b. Bolehkah Puan Syahida dianggap sebagai pemimpin tidak formal?
Jelaskan (6)
(Ya, dihormati, rujukan, pengantara, penyelesi masalah, melatih)
c. Mengapakah pekerja restoren tidak menghadapi masalah
stress? (8)
(Iklim, pembahagian kerja, kursus, pengurusan, ganjaran)
d. Mengapakah VMO, strategic, taktikal penting kepada
sesebuah perniagaan? (10)
(Maksud visi, misi , objektif, strategik, taktikal dan kepentingannya)
e. Sediakan satu analisis SWOT untuk perniagaan tersebut.
(12)
Kekuatan- pekerja, jenis makanan, ____________,____________
Kelemahan- harga , menu, ___________,______________
Peluang - ekonomi, ____________, _____________
Ancaman- persaingan, _________________
Huraikan setiap satu secara detail
Kelemahan- harga , menu, ___________,______________
Peluang - ekonomi, ____________, _____________
Ancaman- persaingan, _________________
Huraikan setiap satu secara detail
f. Mengapakah sesebuah syarikat perlu menyediakan carta
organisasi? (5)
Terangkan maklumat yang diperoleh
g. Berdasarkan maklumat dalam kes, sediakan pokok
keputusan untuk masalah promosi cawangan baru. (12)
h. Pada pandangan anda, mengapakah perlunya wujud
hubungan baik antara majikan dengan pekerja? (8)
Produktiviti, matlamat, komunikasi, hubungan, motivasi
i. Berdasarkan maklumat dalam perenggan dua, jelaskan
perkaitan kes dengan teori motivasi Maslow. (6)
(keperluan peringkat bawahan dengan peringkat atasan)
j.
Jelaskan
kepentingan pasukan kerja mantap untuk
perniagaan Encik Anwar. (8)
matlamat, motivasi, penyelesaian masalah, kersama, idea
Kajian kes 2 : Bowlorama
Bowlorama
merupakan sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan bowling secara
francais. Syarikat ini menyediakan perkhidmatan bowling dengan caj yang
berpatutan. Ia bercadang untuk membuka sebuah cawangan baru di Wangsa Maju.
Syarikat ini bermatlamat untuk menggunakan pekerja yang minimum. Pekerja hanya
diperlukan utnuk tujuan keselamatan dan kebersihan. Mesin digunakan untuk
menyediakan wang syilng dan juga untuk menyewa alatan bowling. Tempahan lorong
bowling dibuat melalui internet atau mesin yang terdapat di foyer. Ada mesin
untuk membeli minuman ringan.
Encik Fikri bercadang
untuk membeli kemudahan francais syarikat tersebut. Kajian menunjukkan
kebanyakan warga Wangsa Maju merupakan golongan berumur tiga puluh tahun ke
bawah dan mempunyai tingkat pendapatan yang tinggi. Di samping itu, terdapat
hanya satu pusat bowling iaitu di Wangsa Walk. Walau bagaimanapun terdapat
banyak pusat hiburan lain seperti pusat permainan online cybercafé, xtreme
sports, futsal, pusat snooker dan
pinball. Bandar Wangsa maju mempunyai penduduk yang berpendapatan sederahan dan
tinggi dan harga rumah pula semakin meningkat. Beberapa projek perumahan baru
juga dibangunkan seperti Desavillas, villa wangsa mas dan Seri Riana. Encik
Fikri mempunyai hubungan rapat dengan syarikat yang berkaitan dengan hiburan.
Stail pengurusan Encik Fikri juga bersifat terbuka dan beliau mudah didekati
oleh semua orang untuk membincang masalah. Encik Fikri tidak mempunyai
kemahiran pengurusan kewangan dan beliau sering serahkan tugas ini kepada
akauntan untuk menguruskannya.
a. Apakah faedah yang dinikmati oleh perniagaan yang mempunyai bilangan
staf yang minimum? (4)
b. Sediakan sebuah analisis SWOT tentang peluang perniagaan yang disediakan
oleh Bowlorama dan berikan cadangan kepada Encik Fikei sama ada membeli
perniagaan tersebut atau tidak. (10)
Kajian kes 3: Kejayaan APPLE
Mereka
bermula dengan wang sebanyak USD1,300 (RM3,900) yang diperoleh daripada hasil
jualan kalkulator saintifik milik Stephen Gary Wozniak dan Volkswagen milik
Steve Jobs. Dengan wang ini mereka menghasilkan sendiri komputer peribadi di
garaj rumah keluarga Steve Jobs. Komputer-komputer ini kemudiannya dijual di
pasaran dan pada April 1976, syarikat Apple ditubuhkan.
Dan
kini selepas 35 tahun, Apple merupakan antara syarikat korporat paling berjaya
di Amerika Syarikat dan dunia dengan nilai pasaran saham sekitar USD200 billion
(RM600 billion) dan hanya beberapa langkah di belakang pencapaian Microsoft.
Apakah
yang menjadikan Apple sebagai syarikat korporat yang cukup dikagumi rakan dan
pesaingnya? Produk-produk keluarannya seperti iPod, iPhone dan iPad menjadi
rebutan di pasaran dan ini dapat dibuktikan apabila di Sydney, beribu
pembeli sanggup berkhemah di luar kedai dua hari sebelum iPhone4 dilancarkan?
Bukan
setakat itu, produk keluaran Apple mempunyai golongan pembeli yang cukup setia
di mana majoriti mereka yang menggunakannya tidak akan bertukar ke jenama lain
walaupun harganya lebih mahal dari produk-produk lain yang seumpamanya.
Jika
dirujuk pada majalah-majalah perniagaan di Amerika Syarikat, terdapat banyak
faktor yang boleh disenaraikan sebagai penyumbang kepada kejayaan Apple ini.
Namun, artikel ini akan menyenaraikan enam faktor utama yang dikenalpasti
menjadikan produk-produk Apple sebagai antara produk yang paling berjaya dalam
pasaran.
Karisma Kepimpinan Steve Jobs
Percaya
atau tidak Steve Jobs tidak mempunyai ciri-ciri bos idaman seorang pekerja.
Beliau terkenal dengan gaya kepimpinan autokratik dan sukar untuk sesiapa
bekerja di bawahnya. Mereka yang pernah bekerja dengannya mengatakan beliau
bukan sahaja boleh mengubah keputusan yang telah dibuatnya dalam sekelip mata
malah adakalanya beliau akan memalukan mereka yang tidak
sependapat
dengan pandangannya.
Visi yang idealistik
Tetapi
di sebalik itu, Steve Jobs telah berjaya memulihkan Apple yang di ambang
kejatuhan, menaikkan keuntungan syarikat
dan mengembalikan imej Apple. Harga saham Apple telah meningkat lebih dari 8 kali
ganda semenjak beliau menerajui Apple. Walaupun beliau tegas dan keras dalam
memimpin mengikut caranya sendiri, Steve dilihat sebagai seorang pemimpin yang
bijak dan mempunyai visi yang idealistik iaitu ‘menghasilkan komputer sebagai
suatu alat untuk mengubah dunia’ dan ini membuatkan ramai yang tertarik untuk
bekerja dengannya.
Pencipta
iPod dan iPhone ini meletakkan tanda aras yang tinggi untuk inovasi dimana
beliau merupakan CEO yang sangat obses dalam memastikan produk-produk Apple
sempurna dalam setiap perkara. Steve Jobs memastikan produknya adalah yang
terbaik kerana beliau percaya jika ‘anda menghasilkan sesuatu yang
amat hebat, maka setiap orang akan mahu menggunakannya’.
Malah,
dedikasi beliau pada penemuan baru dan kecemerlangan ini telah mencipta budaya
yang menjadikan Apple sebagai simbol inovasi.
Matlamat yang Jelas
Di
Apple, matlamat akhirnya bukannya untuk membuat keuntungan tetapi Apple
meletakkan dengan jelas matlamat utamanya ialah untuk ‘merekabentuk,
membangunkan dan membawa kepada pasaran produk-produk yang lebih bagus’. Apple
percaya dari situ, orang ramai akan menyukai produk-produknya, mendapatkannya
dan dari situlah mereka menjana pendapatan.
Kerana
itu, Apple memastikan agar mereka tidak hanya sekadar menghasilkan produk
baru yang hanya sekadar berbeza dengan produk pesaing tetapi mereka memastikan
produk yang dihasilkan lebih bagus serta mempunyai kualiti tinggi. Bagi Apple,
sekadar menghasilkan produk yang berbeza dan baru itu adalah mudah.
Penekanan
pada aspek ‘lebih bagus’ pada produk Apple mencerminkan pendirian syarikat
tersebut untuk tidak mahu menjadi sebuah syarikat yang berterusan mengeluarkan
produk yang baru hanya semata-mata kerana mahu terus ‘hidup’ tanpa memikirkan
kesan jangka panjangnya. Bagi Apple, adalah satu pembaziran apabila sesebuah
syarikat itu menggunakan segala sumbernya yang ada termasuk masa bekerja
pekerja hanya untuk mengeluarkan produk yang baru yang tidak memberi nilai baru
pada pembeli.
Inovasi, Satu Cara Hidup
Inovasi
merupakan jantung dan nyawa Apple. Di Apple, inovasi tidak dijadikan kenyataan
yang ditampal di dinding One Infinite Loop, ibupejabatnya tetapi ia dijadikan
cara hidup di syarikat tersebut. Mereka bukan setakat berfikir bagaimana untuk
menghasilkan produk baru yang lebih bagus seperti iPod dan iTunes Stores (yang
merupakan ‘kedai jualan’ muzik kedua terbesar di US selepas Walmart).
Tetapi
mereka juga berterusan mengenalpasti jalan bagi menambahbaik produk sedia agar
menjadi lebih bagus, contohnya seperti iPad 2 yang lebih 33 peratus lebih
nipis, 15 peratus lebih ringan dan 2 kali lebih laju dari iPad 1. Begitu juga
dengan iPod Nano yang merupakan inovasi dari produk asalnya iaitu iPod.
Produk yang mengujakan
Pembangunan
produk baru di Apple bermula dari keberanian mereka menghasilkan produk yang
benar-benar membuat diri mereka sendiri teruja terlebih dahulu dan adakalanya
ia bermula dengan dengan mempersoalkan kemampuan produk sedia ada. Sebagai
contohnya idea penghasilan iPhone bermula dengan soalan-soalan pelik seperti di
bawah:
“Apa
yang kita benci ? Telefon bimbit. Apa yang kita akan ada dengan teknologi sedia
ada ? Telefon bimbit dengan Mac di dalamnya. Apa yang kita mahu miliki ? Sebuah
iPhone.”
Dan
setiap usaha inovasi di Apple diambil begitu serius sehingga ia dipanggil
usaha ‘moon shot’di US. (‘Moon shot’adalah istilah yang digunakan untuk
merujuk kepada program angkasa lepas oleh NASA). Mereka bersungguh-sungguh
memfokuskan segala sumber yang ada untuk menghasilkan sesuatu produk walaupun
kejayaannya di pasaran masih belum pasti sepertimana produk Apple TV, G4 Cube
dan MacBook Air yang tidak berjaya di pasaran.
Namun,
sebagai sebuah syarikat yang berteraskan inovasi, kegagalan adalah lumrah bagi
Apple. Apa yang penting bagi mereka, setiap usaha penghasilan produk inovasi
wajib dibuat dengan bersungguh-sungguh kerana apabila produk itu berjaya,
kejayaan yang dicapainya adalah besar dan mengatasi kegagalan produk-produk
terdahulu.
Ini
dapat dilihat jumlah jualan iPhone yang mencecah 45 juta di seluruh dunia
setakat tahun 2010. Manakala jualan iPad pula mencecah 3 juta unit hanya dalam
masa 80 hari pelancarannya.
Pasukan Kerja yang Istimewa
Tidak
semua orang boleh bekerja dengan gaya kerja Steve Jobs dan tidak semua orang
boleh bekerja dengan Apple walaupun mempunyai kemahiran dan pengalaman yang
banyak. Apple memerlukan pasukan kerja yang mereka gelarkan sebagai ‘pasukan
kerja yang istimewa’.
Setiap
pekerja di Apple mempunyai fungsi tugas mereka sendiri tetapi terdapat ‘garisan
halus’ di antara fungsi-fungsi tersebut di mana setiap dari mereka mesti mampu
berkolaborasi atara satu sama lain walaupun mempunyai projek yang berlainan.
Mereka
juga hanya akan mengambil pekerja yang merasa tidak puas atau cukup dengan apa
yang ada. Pereka produk Apple mestilah seorang fanatik dalam menghasilkan
produk yang benar-benar sempurna sehinggakan bentuk skru di bawah MacBook pun
dipastikan selari dengan rekabentuk keseluruhan MacBook tersebut. Apple
memerlukan pereka produknya mempunyai kepercayaan
(belief),
nyalarasa (passion) dan komitmen dalam mencapai kesempurnaan.
Kemampuan beremosi
Bagi
jawatan jurutera, Apple bukan sekadar mencari mereka yang mempunyai kemahiran
teknikal tetapi juga yang mempunyai kemampuan beremosi. Kemampuan beremosi di
sini merujuk kepada nyalarasa dan daya tahan yang mampu mendorong diri jurutera
tersebut untuk mengatasi segala halangan dari segi teknikal dan rekabentuk bagi
memastikan sesuatu projek itu siap mengikut jadual.
Seperkara
lagi, tekanan di kalangan rakan sekerja di Apple amat tinggi sehinggakan ketua
sesuatu unit atau projek akan ditolak oleh orang bawahan sekiranya
pencapaiannya lemah. Menurut Ketua Pegawai Operasi Apple iaitu Tim Cook, Apple
bukan tempat bekerja bagi mereka yang mempunyai hati dan semangat yang lemah.
Mampu Membentuk dan Mewujudkan Pasaran
Baru
Bagi
Steve Jobs, sesuatu produk yang dihasilkan tidak semestinya kerana pasaran
memerlukannya, tetapi apa yang penting adalah untuk ‘menghasilkan produk yang
pasaran yang mahukan sebelum mereka sendiri sedar mereka mahukannya’. Kerana
itu Steve Jobs diketahui tidak berpegang pada kaedah kajian pasaran, grup fokus
dan sebagainya tetapi dia menghasilkan produk yang beliau mahukan. Sebagai
contohnya, ketika iPhone dan iPad mula-mula diperkenalkan, adakah sesiapa yang
mahukannya sebelum ia dijual? Tetapi apabila ia telah djual, hampir setiap
daripada kita mahu memilikinya.
‘Cool factor’
Kemampuan
berkomunikasi dan perhubungan awam Steve Jobs dikatakan faktor utama produknya
berjaya di pasaran. Realitinya itu hanyalah faktor penyokong, faktor utama
kejayaannya adalah faktor ‘cool’ (cool factor) yang ada pada produk
tersebut yang terhasil dari inovasi kreatif, rekabentuk unik yang
bergaya, mesra pengguna serta pada harga yang munasabah.
Seperkara
lagi, dalam menghasilkan produknya, Apple sedar apa yang penting kepada
majoriti pengguna adalah pengalaman menggunakan produk tersebut bukannya
teknologi di sebalik produk tersebut. Pengguna lebih teruja dengan kemampuan
iPod menyimpan sehingga 1,000 lagu bukannya dengan spesikasi pemacu keras (hard
drive) di dalam iPod tersebut.
Persepsi pasaran
Apple
juga berjaya membentuk persepsi pasaran bahawa jenamanya adalah jenama
berteknologi tinggi sepertimana jenama Chanel dan Polo dalam dunia fesyen.
Produk-produk Apple telah menjadi produk yang mendefinasikan identiti
pemiliknya di mana pemiliknya dipandang sebagai mereka yang inovatif, bijak,
bergaya dan berbeza dengan orang kebanyakkan yang lain.
Rangkaian Produk yang Sedikit
Berbanding
dengan pengeluar produk telefon bimbit dan komputer riba yang lain, Apple
mempunyai rangkaian produk yang sedikit. Ini memudahkan pengguna untuk memahami
perbezaan antara produk-produknya dan sekaligus memudahkan pembeli membuat
kepurusan untuk membeli.
Sebagai
contohnya bandingkan di laman web berapa banyak jenis telefon pintar yang
dijual iPhone dengan jenama Nokia dan Blackberry. Jumlah jenis telefon pintar
iPhone boleh dikira hanya dengan satu jari sahaja.
Memfokuskan sumber
Justeru
pendekatan yang digunakan Apple adalah menghasilkan hanya beberapa produk
dengan menggunakan segala sumber yang ada di tangan dan menjadikannya berjaya.
Mereka percaya jika sesebuah syarikat menggunakan sumber yang ada untuk
mengeluarkan rangkaian atau jenis produk yang banyak, kualiti dan fungsinya
akan menurun.
Ini
kerana sumber untuk menghasilkan setiap produk akan berkurangan dek
kerana jumlah rangkaian dan jenis produk yang banyak mahu dihasilkan. Produk
yang mempunyai kualiti dan fungsi yang rendah tidak akan mampu berjaya di
pasaran.
Keenam-enam
strategi yang digariskan di atas secara keseluruhannya menggambarkan moto Apple
itu sendiri iaitu ‘Think Different’ atau berfikir dengan cara berbeza. Apple
memilih untuk menggunakan pendekatan yang berbeza dalam menguruskan
perniagaannya yang adakalanya bertentangan dengan teknik pengurusan tradisional
yang telah lama diamalkan oleh syarikat-syarikat lain.
Dan
perbezaan inilah yang akhirnya meletakkannya sebagai salah satu jenama dan
syarikat korporat yang paling berjaya di dunia.
Soalan
a. Terangkan
gaya pengurusan yang diamalkan oleh Steve Jobs.
b. Sediakan
sebuah analisis swot untuk syarikat Apple
c. Jelaskan
ciri-ciri yang dimiliki oleh pekerja syarikat Apple. Gunakan teori motivasi
yang sesuai untuk menerangkan ciri-ciri pekerja tersbut.
d. Mengapakah
syarikat teknologi seperti Apple amat memerlukan pasukan kerja yang istimewa?
e. Jelaskan
visi dan misi syarikat ini.
f. Jelaskan
maksud memfokuskan sumber.
No comments :
Post a Comment