Kemunculan Air Asia sebagai
syarikat penerbangan domestik kedua di Malaysia selepas Penerbangan Malaysia
(MAS) mewujudkan persaingan yang tidak terduga dalam industri penerbangan di
negara ini. Air Asia dalam operasi penerbangan domestiknya menawarkan tambang
yang jauh lebih murah dari tambang yang dikenakan oleh MAS untuk laluan yang
sama. Dengan pertambahan laluan domestik
yang diperkenalkan oleh Air Asia dengan tambang yang murah memberikan saingan
yang sengit kepada MAS yang mendominasikan laluan-laluan tersebut sebelum ini.
Bermula pada 1 Mac 2003, Air Asia akan menambahkan laluan domestiknya dengan
menjadikan perjalanan Kuala Lumpur- Alor Setar sebagai destinasi terbaru pada
harga biasa RM 65 satu perjalanan dengan kekerapan dua penerbangan sehari.
Sejak setahun yang lepas Air
Asia sudah berjaya menarik lebih sejuta penumpang tetapi angka jumlah penumpang
yang ditunjukkan oleh MAS tidak mencatatkan penurunan. Perang harga tiket bagi
laluan domestik yang melibatkan kedua-dua syarikat bermula apabila MAS
memperkenalkan rancangan penjimatan tambang dengan memberikan potongan peratus
tambang bagi laluan domestik kecuali bagi perkhidmatan luar Bandar di Sabah dan
Serawak. Air Asia mendakwa rancangan penjimatan luar biasa yang dilancarkan
oleh MAS boleh menyebabkan syarikat penerbangan tambang murah itu terpaksa
gulung tikar.
Kemampuan Air Asia meletakan
tambang yang murah didorong oleh kos operasinya yang rendah. Air Asia tidak
menyediakan sebarang sajian makanan kepada penumpang. Di samping itu tempat
duduk kelas perniagaan (business class) juga tidak disediakan. Faktor ini
berjaya menjimatkan kos operasinya. Promosi yang kuat dengan memberikan
potongan harga tambang untuk tempoh
promosi juga banyak membantu menarik jumlah penumpang yang ramai. Pengguna juga
diberi peluang untuk menempah tiket penerbangan, sewa hotel melalui laman
webnya di samping menggunakan khidmat ejen. Hasilnya Air Asia berjaya
mencatatkan keuntungan melebihi RM 10 juta pada tahun pertama operasinya dalam
penerbangan domestik.
Bagi mengatasi masalah
perang harga antara MAS dan Air Asia, kerajaan telah menyiapkan formula
“persaingan sihat” yang antara lainnya membabitkan pembahagian laluan domestik
dan antarabangsa. Menurut Menteri
Pengangkutan Datuk Seri Dr. Ling Liong Sik, persaingan yang dimaksudkan ialah
dari segi penyediakan khidmat penerbangan di laluan domestik dan antarabangsa
berikutan campurtangan kerajaan untuk menyelesaikan perang harga tersebut.
Menurut Dr. Ling lagi, kerajaan mahu kedua-dua syarikat berkenaan mampu meneruskan
perkhidmatan masing-masing tanpa menjejaskan satu sama lain. (Berita Harian, Khamis 27 Februari 2003).
Soalan
- Apakah strategi
perletakan harga yang digunakan oleh Air Asia dalam
menentukan
tambang perkhidmatan yang disediakannya.
- Bincangkan
faktor-faktor yang mempengaruhi perletakan harga tambang
syarikat
berkenaan.
Pada pendapat anda,
apakah objektif perletakan harga yang cuba dicapai
oleh syarikat ini?
3. Jelaskan
kaedah pengedaran yang digunakan oleh syairkat Air Asia.
No comments :
Post a Comment