Friday, September 27, 2013

kajian kes pemasaran & pengeluaran

Perodua jual 2.2 juta kereta dalam 20 tahun
PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) mencatatkan jualan sebanyak 2.2 juta unit kenderaan setakat ini sejak jenama kereta tempatan itu mula beroperasi 20 tahun lalu.Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Datuk Aminar Rashid Salleh berkata, bagi tahun ini, Perodua menjual sebanyak 130,000 kereta sehingga Ogos lalu, iaitu peningkatan 3.5 peratus berbanding tempoh sama pada tahun sebelumnya.

“Myvi masih menjadi penyumbang utama dengan jualan 8,000 hingga 9,000 unit setiap bulan dan permintaan kepada model itu bertambah kukuh.“Walaupun banyak cabaran daripada pemain automotif dalam dan luar negara, Perodua akan pastikan kami kekal dengan objektif utama iaitu menyediakan kenderaan dan servis berkualiti yang mampu dimiliki rakyat Malaysia,” katanya pada majlis pengumuman pemenang pertandingan Revive Your Drive anjuran Perodua.

Aminar berkata, Perodua melihat persaingan sebagai perkembangan baik buat pengguna di negara ini kerana syarikatnya akan menyediakan produk serta servis selepas jualan yang lebih baik.Ditanya sama ada harga model baru Perodua  yang dijadual dilancarkan tahun depan lebih murah berbanding sekarang, beliau berkata Perodua akan mengekalkan harga berpatutan dan dalam masa sama menjaga kualiti kenderaannya.
Menurutnya, model baharu Perodua itu akan menggunakan enjin aluminium yang menjimatkan minyak serta boleh mengurangkan kos, selari dengan sasaran syarikat itu untuk menurunkan kos pengeluaran antara 20 dan 30 peratus menjelang 2015.
(dipetik dan disesuaikan daripada www.sinarharian.com.my dicapai pada 28 September 2013)

kajian kes ini boleh dikaitkan dengan pemasaran dan pengeluaran 

a.     Jelaskan  faktor yang menyebabkan peningkatan jualan walaupun menghadapi persaingan  
        sengit. (6 markah)
        (perkhidmatan pelanggan, kualiti kereta, harga, teknologi)

b.    Jelaskan langkah-langkah yang boleh diambil oleh Perodua untuk mengurangkan kos  
        pengeluarannya (8 markah)
      (kaedah penjimatan kos seperti peningkatan produktiviti, pengurangan pembaziran,
       kawalan inventori- JIT, kawalan kos  promosi, operasi dan pentadbiran)

c.     Jelaskan dua persekitaran umum yang mempengaruhi Perusahaan Otomobil  Sdn Bhd. (8
        markah)
        (teknologi, globalisasi, politik dan perundangan, ekonomi)

d.    Jelaskan tanggungjawab Perodua terhadap pelanggan dan pekerja   (6 markah)


e.     Mengapakah aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) penting kepada Perodua? (6
        markah)
        (produk bermutu, kepuasan pelanggan, inovasi produk, penjimatan kos, daya saing)


No comments :

Post a Comment