Kepenggunaan
Definisi
Kepenggunaan ialah satu gerakan yang
tersusun secara kolektif yang ahlinya terdiri daripada pembeli dan pengguan
barangan dan perkhidmatan serta mereka berusaha memelihara kepentingan
pengguna.
Hak-hak pengguna
1.
Hak kepada keperluan asas
Hak
untuk mendapatlan barangan dan perkhidmatan asas yang perlu untuk terus hidup.
Contoh
makanan, pakaian, tempat tinggal, perkhidmatan kesihatan dll.
2.
Hak untuk membuat pilihan
Hak
untuk mendapatkan pelbagai barangan atau perkhidmatan pada harga yang
berpatutan. Mereka berhak membuat pilihan atas barangan dan perkhidmatan yang
dapat memberi kepuasan maksimum dan pada harga yang berpatutan. Salah satu cara
hak ini boleh dipenuhi ialah melalui amalan persaingan perniagaan dan bukan
monopoli.
3.
Hak mendapat maklumat
Pengguna
perlu mendapat maklumat yang mencukupi dan tepat bagi membolehkan membuat
keputusan dan pilihan yang betul. Sebagai contoh pengguna perlu dimaklumkan
potensi risiko yang akan dihadapi apabila menggunakan sesuatu produk.
4.
Hak mendapat ganti rugi
Hak
kepada penyelesaian tuntutan yang adil. Ini termasuk hak untuk mendapat
pampasan bagi salah nyata kepada barangan yang tidak mengikut spesifikasi yang
dipersetujui atau yang tidak bermutu atau perkhidmatan yang tidak memuaskan dan
terdapat bantuan dari segi perundangan yang memadai atau penyelesaian kepada
tuntutan kecil apabila perlu.
5.
Hak mendapat barangan dan perkhidmatan yang selamat
Hak
untuk dilindungi daripada produk, proses pengeluaran dan perkhidmatan yang
membahayakan kesihatan atau kehidupan. Ini adalah kerana pengguna tiada pengetahuan
atau kemahiran teknikal mengenai keselamtan sesuatu produk yang dibeli
bergantung kepada pengeluar tentang keselamatan produk yang dibeli.
6.
Hak untuk menyuarakan pendapat atau didengari
Pengguna
berhak menyuarakan pendapat atau pandangan mengenai barangan atau perkhidmatan
yang ditawarkan. Perlu ada saluran berkesan agar suara pengguna ini boleh
didengari sebagai contoh melalui pertubuhan atau pergerakan pengguna yang
efektif dan efisyen.
7.
Hak untuk mendapat pendidikan pengguna
Pengguna
untuk memperolehi pengetahuan dan kemahiran untuk menjadi pengguna bermaklumat
8.
Hak untuk mendapatkan persekitaran alam yang bersih
Pengguna
berhak kepada persekitaran alam yang bersih dan tuidak tercemar seperti
pencemaran air dan pencemaran udara.
Peranan agensi berkaitan
I. Peranan persatuan pengguna
a)
menerima dan menyiasat aduan yang diterima dan mengambil tindakan untuk
menyelesaikannya
b)
menjalankan kajian dan penyelidikan terhadap sesuatu barangan
c)
menyebarkan maklumat
d)
memberi bantuan dan khidmat nasihat atau perkhidmatan guaman dalam urusan
pembelian dan
penggunaan barang atau perkhidmatan agar
pengguna tidak menanggung kos yang tinggi apabila
membuat tuntutan.
e)
memberi pendidikan kepenggunaan seperti kempen.
II. Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA)
FOMCA
adalah sebuah pertubuhan sukarela, tidak mementingkan keuntungan, bukan politik
dan pertubuhan sivik. Ia menjadi payung bagi persatuan pengguna gabungannya.
FOMCA bekerja rapat dengan kerajaan dan badan bukan kerajaan di peringkat
kebangsaan dan antarabangsa dalam memberikan maklumat, pendidikan dan
perlindungan pengguna.
Keutamaannya bukan sahaja nilai untuk wang tetapi juga nilai untuk manusia. FOMCA berusaha untuk mempertingkatkan melalui kuasa beli pengguna, pembangunan berasaskan keperluan yang memastikan keadilan sosio-ekonomi dan alam sekitar bagi mendapatkan kualiti hidup yang lebih baik untuk semua Rakyat
Keutamaannya bukan sahaja nilai untuk wang tetapi juga nilai untuk manusia. FOMCA berusaha untuk mempertingkatkan melalui kuasa beli pengguna, pembangunan berasaskan keperluan yang memastikan keadilan sosio-ekonomi dan alam sekitar bagi mendapatkan kualiti hidup yang lebih baik untuk semua Rakyat
Objektif
FOMCA
FOMCA
ditubuhkan dengan tujuan untuk mencapai objektif-objektif berikut:
§
Untuk
memperkuatkan perkembangan pergerakan pengguna di Malaysia.
§
Meneliti
isu-isu dan masalah pengguna dan berjuang untuk hak-hak pengguna.
§
Untuk
berjuang menerusi kuasa beli pengguna demi mendapatkan satu orientasi
pembangunan yang akan menjamin keadilan sosio ekonomi dan kualiti alam sekitar
yang lebih baik bagi semua.
§
Menyelaras
dan menjadi badan perunding bagi organisasi pengguna yang lain di Malaysia
Falsafah
FOMCA
FOMCA
bukan hanya sebuah pertubuhan pengguna, tetapi juga sebuah pertubuhan
pembangunan. FOMCA inginkan mewujudkan keadaan-keadaan seperti berikut:
§
Mewujudkan
sifat berdikasi di kalangan para pengguna iaitu " - "Perlindungan
Paling Berkesan ialah Perlindungan Sendiri."
§
Mewujudkan
pembangunan berorientasikan kepada menunaikan keperluan asas manusia melalui
kuasa beli kita sebagai pengguna bagi mewujudkan satu kebudayaan hidup yang
sesuai, bahagian dan tidak membazir.
Peranan
FOMCA
Demi
mencapai falsafah-falsafah di atas, FOMCA mengamalkan empat pendekatan penting
iaitu:
§
Sebuah
badan yang memberi dan menyebarkan maklumat.
§
Sebuah
badan pendidik yang memberi pendidikan kepada semua pengguna.
§
Sebuah
badan bertindak yang memberi perlindungan kepada pengguna.
§
Sebuah
badan yang menyiasat, membuat kajian dan ujian untuk memperolehi maklumat yang
benar
III. Persatuan Pengguna
Islam Malaysia (PPIM)
Persatuan
Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah ditubuhkan pada Jun 1997 dengan inisiatif
sekumpulan ahli profesional yang terdiri daripada doktor, pensyarah universiti,
para ilmuan agama dan individu-individu yang prihatin tentang permasalahan
kepenggunaan dalam Islam.
Visi utama penubuhan
Penubuhan
ini adalah bertujuan untuk menjaga dan membela hak dan mengembalikan maruah
para pengguna Islam, melalui perlaksanaan aktiviti-aktiviti yang proaktif dan
berstrategi.
Melalui
penyebaran maklumat dan pendidikan yang terancang, adalah diharapkan setiap
pengguna Islam benar-benar sedar dan bersama-sama menyumbang untuk
mengembalikan maruah umat Islam yang kian tercemar dan terabai.
PPIM
berusaha dengan gigih untuk menjadi pemangkin kepada perkembangan ekonomi umat
Islam khasnya dan ekonomi Malaysia amnya sebagai ikhtiar untuk menjana ke arah
perubahan yang positif di dalam kehidupan ummah.
Objektif penubuhan
1.
Memberi kesedaran kepada setiap pengguna
Islam akan tanggungjawab diri sendiri terhadap
memperjuangkan hak
kepenggunaan Islam;
2.
Memberi kesedaran kepada pihak pembekal akan
tanggungjawab mereka tentang tuntutan Islam dalam
kepenggunaan;
3.
Menjadi pemangkin kepada perkembangan ekonomi
umat Islam khasnya dan ekonomi Malaysia amnya;
4.
Mencari penyelesaian kepada permasalahan
kepenggunaan Islam melalui aktiviti-aktiviti terancang dan
proaktif;
5.
Menjadi sebuah organisasi yang berpengaruh
dan menyertai arus pembangunan negara dengan cara
positif.
IV. Kementerian Perdagngan Dalam Negeri, koperasi dan
kepenggunaan
Peranan
1. Mengawal dan menyelia perdagangan dalam negeri
seperti kawalan harga dan kawalan bekalan barang keperluan
2. Pendidikan kepenggunaan seperti kempen dan menganjurkan hari pengguna
3. Pendaftaran syarikat dan perniagaan melalui Suruhanjaya Syarikat
Malaysia
4. Mengeluarkan lesen aktiviti hiliran petroleum seperti stesyen
minyak
5. Melindungi pengguna dengan memastikan aktiviti
perniagaan mematuhi hak pengguna
6. Memastikan hak dalam harta
intelek dipatuhi seperti membenteras
aktiviti cetak rompak
7. Memastikan tiada penyelewengan dalam perdagangan yang
akan memberi kesan buruk kepada pengguna dengan memastikan peniaga menggunakan
sistem sukatan dan timbangan yang standard
Kementerian ini juga membantu
pengguna dengan
1. Melindungi pengguna berkaitan hal kepenggunaan.
2. Memastikan tiada penyelewengan dalam perdagangan yang
akan memberi kesan buruk kepada pengguna.
3. Menyelia perdagangan dalam negeri
seperti memastikan peniaga mematuhi kawalan harga.
4. Memasitkan bekalan barang keperluan seperti gula sentiasa
mencukupi
5. Memaastikan hak dalam harta
intelek dipatuhi seperti membenteras
aktiviti cetak rompak
6. Memastikan peniaga menggunakan sistem sukatan dan
timbangan yang standard
7. Mengadakan
seminar, kempen untuk mendidik pengguna
V. Tribunal Tuntutan Pengguna
1. Latar Belakang
1.1 Tribunal Tuntutan Pengguna adalah satu badan yang telah ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999.
1.2 Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang berbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award-award Tribunal dan sebagainya.
1.1 Tribunal Tuntutan Pengguna adalah satu badan yang telah ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999.
1.2 Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang berbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award-award Tribunal dan sebagainya.
2. Objektif Penubuhan
Tribunal.
2.1 Tribunal Tuntutan Pengguna adalah merupakan sebuah badan bebas untuk mendengar dan mengadili tuntutan-tuntutan pengguna yang dibuat di bawah Akta dan tertakluk kepada peruntukan Akta Perlindungan Pengguna 1999.
2.2 Sebelum penubuhan Tribunal ini, segala tuntutan gantirugi oleh seorang pengguna terhadap seorang pembekal atau pengilang terpaksa di bawa ke Mahkamah Sivil di mana ia melibatkan prosedur yang rumit, kos yang tinggi dan mengambil masa yang panjang untuk diselesaikan. Ini adalah di antara sebab-sebab mengapa pengguna tidak berminat untuk membuat tuntutan di Mahkamah terhadap pembekal atau pengilang yang tidak bertanggungjawap terutamanya jika sekiranya amaun yang dituntut adalah kecil, walaupun pada masa ini sudah ada Mahkamah Tuntutan Kecil di setiap negeri untuk mendengar tuntutan-tuntutan yang tidak melebihi RM5,000.00.
2.3 Memahami hakikat ini Tribunal Tuntutan Pengguna telah ditubuhkan bagi menyediakan satu saluran atau kemudahan alternatif kepada seorang pengguna untuk menuntut gantirugi dan pampasan daripada seorang pembekal atau pengilang dengan cara mudah, murah dan cepat.
2.1 Tribunal Tuntutan Pengguna adalah merupakan sebuah badan bebas untuk mendengar dan mengadili tuntutan-tuntutan pengguna yang dibuat di bawah Akta dan tertakluk kepada peruntukan Akta Perlindungan Pengguna 1999.
2.2 Sebelum penubuhan Tribunal ini, segala tuntutan gantirugi oleh seorang pengguna terhadap seorang pembekal atau pengilang terpaksa di bawa ke Mahkamah Sivil di mana ia melibatkan prosedur yang rumit, kos yang tinggi dan mengambil masa yang panjang untuk diselesaikan. Ini adalah di antara sebab-sebab mengapa pengguna tidak berminat untuk membuat tuntutan di Mahkamah terhadap pembekal atau pengilang yang tidak bertanggungjawap terutamanya jika sekiranya amaun yang dituntut adalah kecil, walaupun pada masa ini sudah ada Mahkamah Tuntutan Kecil di setiap negeri untuk mendengar tuntutan-tuntutan yang tidak melebihi RM5,000.00.
2.3 Memahami hakikat ini Tribunal Tuntutan Pengguna telah ditubuhkan bagi menyediakan satu saluran atau kemudahan alternatif kepada seorang pengguna untuk menuntut gantirugi dan pampasan daripada seorang pembekal atau pengilang dengan cara mudah, murah dan cepat.
3. Keanggotaan
Tribunal
3.1 Seksyen 86 Akta memperuntukkan bahawa Tribunal hendaklah dianggotai oleh seorang pengerusi dan seorang timbalan pengerusi (terdiri daripada pegawai-pegawai daripada Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan) dan tidak kurang daripada 5 orang anggota Tribunal yang lain dilantik oleh Menteri.
3.1 Seksyen 86 Akta memperuntukkan bahawa Tribunal hendaklah dianggotai oleh seorang pengerusi dan seorang timbalan pengerusi (terdiri daripada pegawai-pegawai daripada Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan) dan tidak kurang daripada 5 orang anggota Tribunal yang lain dilantik oleh Menteri.
4. Bidang Kuasa
Tribunal
4.1 Tribunal mempunyai bidang kuasa mendengar -(a) apa-apa tuntutan mengenai apa-apa perkara yang mempunyai bidang kuasa untuk mendengar seperti yang diperuntukkan di bawah Akta;
(b) di mana jumlah amaun yang dituntut tidak melebihi RM25,000.00;
(c) apa-apa perkara lain yang ditetapkan oleh Menteri melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.
4.2 Bidang kuasa Tribunal hendaklah dilaksanakan oleh Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan mana-mana anggota yang dipilih oleh Pengerusi yang akan bersidang sendirian.
4.1 Tribunal mempunyai bidang kuasa mendengar -(a) apa-apa tuntutan mengenai apa-apa perkara yang mempunyai bidang kuasa untuk mendengar seperti yang diperuntukkan di bawah Akta;
(b) di mana jumlah amaun yang dituntut tidak melebihi RM25,000.00;
(c) apa-apa perkara lain yang ditetapkan oleh Menteri melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.
4.2 Bidang kuasa Tribunal hendaklah dilaksanakan oleh Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan mana-mana anggota yang dipilih oleh Pengerusi yang akan bersidang sendirian.
5. Batasan Bidang
Kuasa
5.1 Tribunal tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar apa-apa tuntutan:
(a) yang berbangkit daripada kecederaan diri atau kematian;
(b) bagi mendapatkan kembali tanah atau apa-apa estet atau kepentingan mengenai tanah;
(c) yang mempersoalkan hakmilik-hakmilik tanah atau estet atau kepentingan mengenai tanah atau apa-apa francais; dan
(d) yang mengandungi pertikaian mengenai -
i. hak di bawah satu wasiat atau peruntukan, atau disebabkan kematian tak berwasiat;
ii. nama baik (good will);
iii. apa-apa hak dalam tindakan;
iv. rahsia perdagangan atau harta intelek lain
(e) apabila mana-mana tribunal telah ditubuhkan melalui mana-mana undang-undang bertulis lain untuk mendengar dan memutuskan tuntutan-tuntutan tentang perkara yang menjadi hal perkara tuntutan itu.
5.2 Bidang kuasa Tribunal hendaklah terhad kepada suatu tuntutan yang berasaskan pada suatu kuasa tindakan yang terakru dalam masa tiga tahun dari tuntutan itu.
5.1 Tribunal tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar apa-apa tuntutan:
(a) yang berbangkit daripada kecederaan diri atau kematian;
(b) bagi mendapatkan kembali tanah atau apa-apa estet atau kepentingan mengenai tanah;
(c) yang mempersoalkan hakmilik-hakmilik tanah atau estet atau kepentingan mengenai tanah atau apa-apa francais; dan
(d) yang mengandungi pertikaian mengenai -
i. hak di bawah satu wasiat atau peruntukan, atau disebabkan kematian tak berwasiat;
ii. nama baik (good will);
iii. apa-apa hak dalam tindakan;
iv. rahsia perdagangan atau harta intelek lain
(e) apabila mana-mana tribunal telah ditubuhkan melalui mana-mana undang-undang bertulis lain untuk mendengar dan memutuskan tuntutan-tuntutan tentang perkara yang menjadi hal perkara tuntutan itu.
5.2 Bidang kuasa Tribunal hendaklah terhad kepada suatu tuntutan yang berasaskan pada suatu kuasa tindakan yang terakru dalam masa tiga tahun dari tuntutan itu.
VI. Biro Kredit
Biro
Kredit di Malaysia telah ditubuhkan di bawah akta Bank Negara Malaysia 1958.
Biro ini diuriskan oleh Bank Negara Malaysia dan mula beroperasi sejak 1982.
Biro kredit mengumpul maklumat kredit mengenai para peminjam daripada
institusi-institusi kewangan dan kemudiannya menawarkan maklumat kredit yang
dikutip ini balik kepada institusi-institusi kewangan. Biro Kredit adalah
dilarang mengutip maklumat para pendeposit
Maklumat
yang terkandung di Biro Kredit disimpan dalam CCRIS yang boleh membantu institusi kewangan untuk
membuat keputusan pemberian pinjama berasaskan maklumat lengkap dalam masa yang
lebih tepat
Apakah
JENIS MAKLUMAT TENTANG DIRI ANDA YANG DISIMPAN OLEH BIRO KREDIT?
Biro
kredit meyimpan maklumat yang bersifat fakta mengenai para peminjam yang
sebahagian besarnya diperolehi daripada institusi-institusi kewangan,
Seandainya
anda menyimpan wang daripada institusi kewangan atau memegang kad kredit yang
dikeluarkan oleh institusi kewangan, maklumat mengenai diri anda dan pinjaman
anda seperti berikut akan disimpan oleh Biro Kredit:
Butir-butir
peribadi seperti nama, nombor dan alamat
Butir-butir
terperinci tentang akaun kredit anda seperti jenis kemudahan kredit, had kredit,
baki belum jelas, pengendalian akaun dan status tindakan undang-undang
VI. Agensi Kaunseling Dan Pengurusan Kredit (AKPK)
sebuah agensi yang
ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia pada bulan April 2006 untuk membantu
individu menguasai situasi kewangan mereka dan mencapai ketenangan minda hasil
daripada penggunaan kredit secara bijak.
AKPK menawarkan kepada
individu perkhidmatan berikut secara percuma:
- Pendidikan kewangan tentang tanggungjawab
penggunaan wang dan skil pengurusan kredit
- Kaunseling dan nasihat berkenaan pengurusan
kewangan
- Program pengurusan kredit untuk membantu
pengguna menguasai semula kewangan mereka.
VII. Better Business Bureau
BBB ialah badan atau persatuan yang ditubuhkan oleh
peniaga bagi menolong pengguna mengambil tindakan ke atas peniaga yang
menjalankan perniagaan secara tidak beretika seperti menjual barang yang rosak
dan kurang bermutu.
Peranan BBB
·
Membekalkan
maklumat mengenai sesebuah perniagaan.
·
Membantu
menyelesaikan aduan tentang sesebuah syarikat.
·
Menawarkan
perkhidmatan penimbangtaraan untuk meyelesaikan pertikaian.
·
Memberi
ceramah di sekolah, badan berkanun dan organisasi perniagaan.
No comments :
Post a Comment