Proses pengoranisasian- Sebuah sekolah Menengah
Islam swasta
Proses pengorganisasian merujuk kepada
membentuk hubungan kerja, aliran kerja, menyenaraikan dan mengelompok aktiviti
serta mengenalpasti autoriti dan tanggungjawab pekerja dalam sesebuah
organisasi. Proses pengorganisasian melibatkan lima langkah iaitu penentuan
objektif, pengenalpastian aktiviti, pengelasan aktiviti, pengelompokan
aktiviti, dan pengagihan tugas, autoriti dan tanggungjawab.Ia dapat digambarkan
seperti dalam rajah di bawah.
A. Penentuan objektif
Setiap organisasi mempunyai matlamat dan matlamat ini
dibentuk di peringkat perancangan. Semasa proses perancangan, sesebuah
organisasi akan menentukan VMO organisasinya. Dengan adanya objektif, pekerja
dalam organisasi mempunyai panduan dan halatuju yang perlu dituju. Oleh kerana
organisasi mempunyai sumber yang terhad, koordinasi kerja dan peruntukan sumber
perlu dibuat secara cekap dan berkesan agar matlamat organisasi dapat dicapai.
Sekolah Menengah _______________mempunyai VMO seperti berikut:
VISI
|
MISI
|
OBJEKTIF
|
B. Pengenalpastian aktiviti
Setelah mengenalpasti objektif organisasi, perlu
mengenalpasti tugas-tugas yang perlu dibuat oleh pekerja untuk mencapai
matlamat organisasi. Setiap aktiviti perlu dikenalpasti secara tereperinci dan
juga perlu mengetahui aktiviti yang kritikal agar organisasi dapat berjalan
dengan lancar.
Bagi Sekolah Menengah ______________ antara aktiviti yang
berkaitan ialah pembelajaran, peperiksaan, pengurusan makmal, pengurusan
bengkel kemahiran hidup, kutipan yuran, pengurusan kebajikan pelajar,
pengurusan cuti guru, latihan, aktiviti sahsiah pelajar, disiplin, tarabiyyah
dan lain-lain. Ketua perlu menyediakan senarai panjang aktiviti yang berkaitan
dengan pengorganisasian sekolah.
C. Pengelasan aktiviti
Berdasarkan aktiviti yang telah dikenalpasti, ketua perlu
mengelaskan aktiviti mengikut pengkhususan dan persamaan tugas
tertentu.Misalnya , aktiviti berkaitan dengan disiplin seperti tatacara
tindakan disiplin, pengurusan maklumat pelajar bermasalah, pengeluaran surat
amaran dan aktiviti pemulihan akhlak.
Aktiviti peperiksaan pula termasuk pendaftaran pelahar untuk peperiksaan awam
seperti PMR dan SPM, menentukan tarikh dan jadual peperiksaan dalaman,
menguruskan keselamatan kertas peperiksaan, menyediakan tempat peperiksaan
serta menentukan percetakan kertas soalan. Aktiviti berkaitan dengan sukan
ialah menentukan jenis permainan, pengurusan alat sukan, menentukan guru
permainan, pemilihan jurulatih, menentukan jadual aktiviti permainan,
menentukan tarikh pertandingan permainan, menyediakan pelajar untuk pertandingan
serta menguruskan latihan permainan
D. Pengelompokan aktiviti
Setelah aktiviti dikelaskan mengikut pengelasan tertentu,
ketua perlu mengelompok aktiviti mengikut fungsi tertentu. Aktiviti berkaitan
dengan kurikulum seperti peperiksaan, jadual waktu, program kecemerlangan, buku
teks, pusat sumber, perkembangan staf, pengurusan bilik khas, program
peningkatan prestasi dikelo,pok di bawah satu fungsi yang dikenali sebagai
kurikulum. Aktiviti sukan, permainan , badan beruniform, kelab dan persatuan,
koperasi sekolah, papan kenyataan, perkhemahan murid dan kursus pembangunan
sukan diletakkan di bawah fungsi kokurikulum. Fungsian hal ehwal murid pula
meliputi aktiviti seperti disiplin, data pelajar, biasiswa, kantin sekolah,
jadual kedatangan pelajar, majalah sekolah, pengawas sekolah , sahsiah murid
dan kebajikan murid.
E. Pengagihan tugas, autoriti dan tanggungjawab
Di peringkat ini, ketua perlu mengagihkan tugas kepada
pekerja mengikut kemahiran dan kepakaran pekerja berkenaan. Pekerja perlu
diberi penerangan jelas tentang tugas yang perlu dilakukan. Pengagihan sumber
organisasi juga perlu dibuat mengikut kelompok aktiviti yang telah dilakukan
mengikut keperluan jabatan berkenaan. Autoriti ialah kuasa sah yang ada pada
pengurus untuk membuat keputusan dan memberi arahan.Autoriti diberi berdasarkan
jawatan yang dipegang. Tanggungjawab ialah kewajipan melaksanakan tugas yang
telah diamanahkan kepada pekerja. Pegawai yang diberi autoriti berkuasa untuk
menentukan pekerja bawahannya melakukan tanggungjawab yang telah diberikan.
Sebagai ketua organisasi , pengetua diberi autoriti untuk
memastikan semua unit dalam organisasi sekolah melakukan tugas dengan cekap dan
berkesan agar matlamat sekolah tercapai. Penolong Kanan kurikulum diberi
autoriti untuk memastikan semua unit di bawah jabatannya seperti unit
peperiksaan, dan unit mata pelajaran menjalankan tanggungjawab yang telah
diamanahkan. Misalnya, apabila diarahkan untuk membuat peperriksaan sebanyak
dua kali untuk tingkatan dua, penolong kanan kurikulum perlu memastikan bahawa,
unit peperiksaan telah menyediakan jadual peperiksaan, kertas soalan telah
disediakan mengikut skop yang telah ditetapkan dan mencukupi serta markah
peperiksaan telah diserahkan kepada pelajar dan juga kepada guru kanan untuk
dianalisis.
No comments :
Post a Comment