Soalan
esei pendek
1. Jelaskan
maksud perniagaan antarabangsa dan empat kepentingannya (6)
2. Selain
gunatenaga, huraikan tiga kepentingan lain PAB (6)
3. Pelaburan asing di Malaysia pada tahun 2014
meningkat sebanyak 27% berbanding tahun sebelumnya
Jelaskan
empat factor yang mungkin menyebabkan peningkatkan tersebut. (4).
4. Bagaimanakah kerjasama antara Naza dengan Kia
membantu pemindahan teknologi automobil ke Malaysia. Jelaskan. (4)
5. Jelaskan
tiga cara sesebuah firma
boleh terlibat dalam perdagangan antarabangsa. (6)
6. Jelaskan tiga cara firma-firma asing beroperasi
di Malaysia.(6)
7. Jelaskan
strategi PAB yang berikut
a. perlesenan
b. kontrak
pengeluaran (6)
8. Jelaskan
strategi PAB yang berikut
a. Francais
b. Usahasama
c. Operasi
serah kunci
9. Jelaskan
strategi PAB yang berikut:
a. Import
b. Eksport
c. subsiadiari
10. Terangkan maksud
a. globalisasi
b. penswastaan
c. syarikat multinasional (6)
11. Huraikan konsep yang berikut.
a. Lokalisasi
b. Selatan-Selatan
c. Pasaran Menimbul (6)
12. Mengapakah sesebuah syarikat memilih untuk menjadi
syarikat multinasional.? (6)
13. Bincangkan cabaran-cabaran yang lazim
ditempuhi oleh syarikat
multinasioanl
dari aspek yang berikut.
a. ekonomi
b. Sosiobudaya
c. Politik dan perundangan
14. Huraikan tiga risiko yang dihadapi oleh sebuah syarikat
multinasional
15. Huraikan tiga kesan perlaksanaan AFTA kepada Malaysia (6)
16. Huraikan cabaran perniagaan antarbangsa dari
aspek yang berikut.
a. Struktur organisasi
b. Kawalan pengurusan
17. Jelaskan konsep PAB yang berikut:
a. Penswastaan
b. Nasionalisasi
c. Lokalisasi
18. Huraikan instrumen pembiayaan yang digunakan untuk menjelaskan bayaran
perdagangan antarabangsa. [6]
19. Jelaskan maksud bil muatan dan nyatakan tiga fungsi
dokumen tersebut. [5]
20. Jelaskan maksud bil udara dan nyatakan dua
fungsi dokumen tersebut
21. Syarikat Power jus Berhad bercadang untuk
memasarkan produknya di benua Afrika.
Jelaskan empat dokumen
perdagangan yang terlibat dalam
urusniaga syarikat ini.
22. Jelaskan dokumen PAB yang berikut :
a. Surat Kredit
b. Tuntutan ikut perintah
c. Surat pengesahan penghantaran udara.
23. Jelaskan dokumen PAB yang berikut:
a. Surat pengesahan pengangkutan laut
b. Sijil pengesahan tempat asal
c. Surat kredit
24. Terangkan maksud kejatuhan nilai Ringgit Malaysia berbanding dolar
Amerika Syarikat dan kesannya terhadap pengimport Malaysia.
25. Terangkan maksud kenaika nilai RM berbanding
dollar Singapura dan kesannya terhadap pengeksport Malaysia.
26. Sekiranya kadar pertukaran asing antara
Amerika Syarikat dengan Malaysia telah berubah daripada US$1 = RM3.20 kepada
US$ = RM4.20, jelaskan kesan perubahan tersebut terhadap eksport dan import
Malaysia dengan Amerika Syarikat.
27. Sekiranya kadar pertukaran asing antara
Britain dengan Malaysia telah berubah
daripada £1 = RM6.80 kepada £1 = RM6.20, jelaskan kesan perubahan tersebut
terhadap eksport dan import Malaysia dengan Britain.
28. Syarikat Melati indah Berhad merupakan
pengeluar pakaian di Malaysia dan bercadang untuk mengembangkan perniagaannya
ke luar negara.
Terangkan
empat risiko yang mungkin dihadapi oleh syarikat tersebut
29. Jelaskan maksud risiko ekonomi dalam perniagaan antarbangsa dan bentuk risiko
ekonomi antarabangsa yang memberikan kesan terhadap syarikat multinasional.
30. Jelaskan maksud risiko politik dan bentuk risiko politik yang memberi kesan
kepada syarikat multinasional.
31. Huraikan risiko syarikat multinasional yang berikut:
a.
Pemiliknegaraan
b.
Risiko penghantaran balik modal dan dividen
c.
Risiko kadar pertukaran asing
32. Jelaskan tindakan yang boleh diambil
oleh sesebuah syarikat multinasional untuk mengurangkan risiko perniagaan
antarabangsa.
33. Jelaskan maksud perlindungan tarif
dan kepentingannya
34. Huraikan tiga sebab sesebuah negara
melaksanakan perlindungan perdagangan.
35. Jelaskan tiga perlindungan bukan tarif
36. Huraikan empat insentif di bawah Akta
Promosi Pelaburan 1986
37. Huraikan kempen kerajaan berikut untuk
membangunkan perniagaan antarabangsa Malaysia
a.
Koridoraya Multimedia
(MSC)
b.
galakan cukai
c.
pengecualian cukai
38. Huraikan kempen kerajaan berikut untuk
membangunkan perniagaan antarabangsa Malaysia
a.
pembiayaan eksport
b.
taraf perintis
c.
subsidi
d.
kempen belilah barangan Malaysia
39. huraikan maksud dan peranan pusingan
uruguay
40. Huraikan empat peranan MATRADE dalam
menggalakkan pemasaran antarabangsa
41. Huraikan maksud dan peranan AFTA
42. Huraikan maksud dan peranan NAFTA
43. Huraikan maksud dan peranan EU
44. Huarikan maksud dan peranan ASEAN.
45. Huraikan maksud perdagangan timbal
balas.
46. Huraikan maksud dan peranan WTO
47. Huraikan maksud dan peranan APEC
48. Huraikan maksud dan peranan IMT-GT
49. Huraikan maksud dan peranan IMS-GT
50. Huraikan maksud dan peranan BIMP-EAGA
Syarikat Segaria Berhad
Syarikat Segaria Berhad (SSB) merupakan pengeluar pelbagai jenis minuman ringan di Malaysia sejak tahun 1999.Pada peringkat permulaan , SSB merupakan ejen tunggal di Malaysia untuk beberapa syarikat Jepun untuk memasarkan pelbagai jenis makanan dan minuman ringan buatan Jepun. Gudang milik SSB di Pelabuhan Klang dijadikan pusat penyetoran apabila barangan sampai dari negara Jepun dan diedarkan ke pasar raya di seluruh negara. Pada tahun 2001, SSB membuka kilang minuman ringannya sendiri dengan jenama Segaria di Shah Alam. Produk syarikat ini mula dipasarkan di luar negara pada tahun 2002 dengan jenama Sensi. . Kini hampir 60% produk keluaran syarikat ini dipasarkan di luar negara termasuklah Korea Selatan, Jepun, India, Thailand dan Brunei. Disebabkan kilang SSB tidak mampu menampung permintaan semasa, SSB telah menandatangani perjanjian dengan sebuah syarikat di Bandung , Indonesia iaitu PT Budiyanto pada tahun 2006 untuk mengeluarkan minuman Sensi yang akan dibeli semula oleh SSB sebelum dipasarkan ke negara lain. Penubuhan syarikat SS Joypul Trading di negara Filipina pada tahun 2009, merupakan hasil kerjasama antara SSB dengan Joypul Trading milik warga Filipina. SS Joypul Trading mengeluarkan dan memasarkan minuman Sensi untuk pasaran Filipina.
Kejayaan SSB menembusi pasaran luar negara adalah hasil kerjasama dengan MATRADE iaitu sebuah agensi yang ditubuhkan oleh kerajaan untuk membangunkan industri eksport Malaysia.SSB sering menghadiri ekspo yang dianjurkan oleh MATRADE untuk pengeksport Malaysia. Penyertaan dalam ekspo seperti Gulfood, Foodex dan Finefood memberi peluang kepada SSB untuk bertemu dengan bakal pembeli di negara asia timur, Jepun dan Australia. SSB juga dapat memahami kehendak dan citarasa pengguna negara berkenaan dan dapat menyesuaikan produk mengikut keperluan pasaran berkenaan. Penyertaan di Gulfood membolehkan SSB memeterai perjanjian dengan sebuah rangkaian pasar raya di Arab Emirates Bersatu (UAE) untuk bekalan produk bernilai USD60 juta setahun. Kejayaan memasuki pasaran UAE juga disumbangkan oleh penyertaan syarikat ini dalam program latihan anjuran MATRADE iaitu bengkel berkaitan berniaga di UAE di Johor Bahru pada tahun 2010.
SSB juga bergantung kepada maklumat pasaran yang disampaikan oleh Matrade. Maklumat dagangan diperoleh oleh MATRADE melalui pejabat cawangan di seluruh dunia meliputi statistik dagangan, kajian pasaran tentang produk dan perkhidmatan, direktori perdagangan serta garis panduan bantuan dan geran. SSB telah mendapat tender untuk bekalan barang di sebuah negara Asia Timur melalui maklumat notis tender antarabangsa yang diperoleh di laman web rasmi MATRADE. Disebabkan persaingan sengit dalam industri minuman ringan, SSB menghadapi pelbagai rintangan seperti kekurangan modal dan kepakaran pemasaran. Program Go-Ex anjuran MATRADE membuka peluang kepada SSB untuk memasuki pasaran baru seperti Turki dan United Kingdom. Program ini menyediakan khidmat pakar berkaitan dengan pemasaran dan melalui khidmat pakar ini SSB sedang berunding dengan dua buah syarikat di United Kingdom untuk mengeluarkan dan memasarkan produk Segaria di negara berkenaan. Penyertaan SSB di pasaran antarabangsa bukanlah mudah kerana pelbagai masalah dan kekangan perlu dihadapi oleh syarikat ini. Walau bagaimanapun khidmat help desk yang disediakan oleh MATRADE amat membantu SSB untuk mendapatkan nasihat dan rujukan. Misalnya penghantaran barang ke negara Syria yang terganggu kerana keadaan politik yang tidak stabil dapat diselesaikan melalui khidmat nasihat yang diberikan oleh pegawai MATRADE yang dapat mengurangkan risiko kerugian yang besar.
a. Huraikan strategi SSB memasuki perniagaan antarabangsa. [16]
Strategi SSB memasuki perniagaan antarabangsa ialah
Import . Import bermaksud membeli barang dan perkhidmatan dari negara asing untuk pasaran tempatan. Dalam kes di atas, SSB terlibat dalam aktiviti import iaitu SSB merupakan ejen tunggal di Malaysia untuk beberapa syarikat Jepun untuk memasarkan pelbagai jenis makanan dan minuman ringan buatan Jepun.
Eksport iaitu aktiviti menjual barang dan perkhidmatan ke pasaran asing. Dalam kes di atas, SSB terlibat dalam aktiviti eksport iaitu pada tahun 2001, SSB membuka kilang minuman ringannya sendiri dengan jenama Segaria di Shah Alam. Produk syarikat ini mula dipasarkan di luar negara pada tahun 2002 dengan jenama Sensi. . Kini hampir 60% produk keluaran syarikat ini dipasarkan di luar negara termasuklah Korea Selatan, Jepun, India, Thailand dan Brunei.
Kontrak pengeluaran iaitu kebenaran kpd syarikat asing mengeluarkan dan memasarkan barang. Dalam kes di atas SSB telah menandatangani perjanjian dengan sebuah syarikat di Bandung , Indonesia iaitu PT Budiyanto pada tahun 2006 untuk mengeluarkan minuman Sensi yang akan dibeli semula oleh SSB sebelum dipasarkan ke negara lain
Usahasama iaitu kerjasama antara dua atau lebih syarikat utk mengeluarkan atau memasarkan barang di pasaran asing. Dalam kes di atas, Penubuhan syarikat SS Joypul Trading di negara Filipina pada tahun 2009, merupakan hasil kerjasama antara SSB dengan Joypul Trading milik warga Filipina. SS Joypul Trading mengeluarkan dan memasarkan minuman Sensi untuk pasaran Filipina.
b. Huraikan peranan MATRADE dalam membangunkan pasaran antarabangsa untuk produk SSB [12]
Peranan MATRADE dalam membangunkan pasaran antarabangsa untuk produk SSB
Peranan pertama ialah untuk mempromosi, membantu dan membangunkan perdagangan luar Malaysia .
Kaitan kes
SSB sering menghadiri ekspo yang dianjurkan oleh MATRADE untuk pengeksport Malaysia. Penyertaan dalam ekspo seperti Gulfood, Foodex dan Finefood memberi peluang kepada SSB untuk bertemu dengan bakal pembeli di negara asia timur, Jepun dan Australia. SSB juga dapat memahami kehendak dan citarasa pengguna negara berkenaan dan dapat menyesuaikan produk mengikut keperluan pasaran berkenaan. Penyertaan di Gulfood membolehkan SSB memeterai perjanjian dengan sebuah rangkaian pasar raya di Arab Emirates Bersatu (UAE) untuk bekalan produk bernilai USD60 juta setahun
Peranan kedua ialah untuk menjalankan perisikan komersial /penyelidikan pasaran /pangkalan data komprehensif .
Kaitan kes
SSB juga bergantung kepada maklumat pasaran yang disampaikan oleh Matrade. Maklumat dagangan diperoleh oleh MATRADE melalui pejabat cawangan di seluruh dunia meliputi statistik dagangan, kajian pasaran tentang produk dan perkhidmatan, direktori perdagangan serta garis panduan bantuan dan geran. SSB telah mendapat tender untuk bekalan barang di sebuah negara Asia Timur melalui maklumat notis tender antarabangsa yang diperoleh di laman web rasmi MATRADE.
Peranan ketiga ialah untuk mengelolakan program-program latihan
Kaitan kes
Kejayaan memasuki pasaran UAE juga disumbangkan oleh penyertaan syarikat ini dalam program latihan anjuran MATRADE iaitu bengkel berkaitan berniaga di UAE di Johor Bahru pada tahun 2010.
Peranan keempat ialah untuk meningkatkan dan melindungi kepentingan perdagangan antarabangsa Malaysia
Kaitan kes
Walau bagaimanapun khidmat help desk yang disediakan oleh MATRADE amat membantu SSB untuk mendapatkan nasihat dan rujukan. Misalnya penghantaran barang ke negara Syria yang terganggu kerana keadaan politik yang tidak stabil dapat diselesaikan melalui khidmat nasihat yang diberikan oleh pegawai MATRADE yang dapat mengurangkan risiko kerugian yang besar
Untuk
setiap kes berikut, terangkan bagaimana MATRADE membantu perkembangan syarikat
tersebut di peringkat antarabangsa
Kes 1:
Thomyam Food Industries Sdn Bhd
Thomyam Food Industries Sdn Bhd, sebuah syarikat
yang ditubuhkan Malaysia yang berurusan dengan manisan seperti gula-gula,
makanan ringan, jeli dan puding. Syarikat ini telah berkecimpung dalam industri
konfeksi hampir 30 tahun sejak tahun 1981.Selepas bertahun-tahun membangunkan
strategi pemasarannya, Thomyam Food Industries kini bersedia untuk memasuki
pasaran Eropah. Sebagai langkah pertama, Thomyam Food Industries Sdn Bhd telah
menyertai Misi Pemasaran Khusus ke Moscow dan Kazan, Rusia yang telah diadakan
pada 3-07 Oktober 2010, yang dianjurkan oleh MATRADE. Thomyam Food Industries
melaporkan mereka memperoleh potensi jualan sebanyak RM6.0 juta daripada
mesyuarat perniagaan yang diaturkan oleh MATRADE pada majlis itu. "Saya
melihat Rusia sebagai potensi pasaran yang baik untuk gula-gula dan puding
kami," kata Encik Wong, Pengurus Eksport Thomyam Food Industries Sdn Bhd.
"Kami menjadi tuan rumah pembeli dari Kazan bulan lepas pada bulan
Oktober, yang menunjukkan minat untuk mendapatkan sumber kami kuih. Ahli
perniagaan Rusia sangat berminat untuk mempunyai kerjasama lebih rapat dengan
rakan di Malaysia ", katanya.
Pesuruhjaya Perdagangan MATRADE di Moscow,
Encik Khairul Nizam Moonier berkata kejayaan syarikat itu di pasaran Rusia
adalah disebabkan oleh daya tarikan produk diikuti dengan status Halal oleh
JAKIM yang mempunyai kredibiliti untuk menarik sejumlah besar pengguna Islam di
Rusia, terutamanya di Kazan. "Syarikat itu perlu dapat memenuhi standard
dan keperluan antarabangsa. Ia adalah halangan bahasa yang benar adalah antara
cabaran dalam menjalankan perniagaan di Rusia, tetapi ahli perniagaan Malaysia
perlu belajar untuk menangani masalah itu dengan sewajarnya, "Encik
Khairul mengulas.
Kes 2:
SABAH TEA
SABAH TEA adalah sebuah anak syarikat Yee
Lee yang diperkenalkan pada 1973. Dengan
kakitangan yang berpengalaman dalam sektor pembuatan dan pemasaran menguruskan
produk , SABAH TEA kini telah mencapai kejayaan dalam pasaran antarabangsa
dengan sokongan dan platform yang disediakan oleh MATRADE untuk mempromosikan
jenama dalam pelbagai acara seperti ' Taste of London 2010' di England, '
Malaysia Kitchen ' di Selfridges London , Birmingham , Manchester Trafford dan
Manchester Exchange, serta ' Taste of Auckland 2010' di New Zealand. Dan, ini
adalah peluang besar yang diperolehi oleh SABAH TEA untuk memperluaskan pasaran
, membolehkan pengguna antarabangsa untuk mengalami dan merasai kebaikan teh.
Kes
3: Proreka (M) Sdn Bhd
Proreka adalah salah satu daripada sembilan
syarikat Malaysia yang mengambil bahagian dalam Pameran Kejuruteraan Automotif
2010 (AEE 2010), yang diterajui oleh Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (JETRO)
dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE). Pengarah
Eksekutif, Thomas Lim berkata ini pusingan kedua Proreka mengambil bahagian
dalam projek itu. Yang pertama adalah pada tahun 2008. AEE 2010 adalah program
perdagangan kedua adil dimulakan di bawah Perjanjian Perkongsian Ekonomi
Malaysia-Jepun (MJEPA) pada bulan Julai 2006. Pameran perdagangan pertama
adalah International Auto Aftermarket Expo (IAAE) yang mana Malaysia telah
mengambil bahagian sejak tiga tahun yang lalu. Projek lima tahun bertujuan
untuk membangunkan dan meningkatkan industri automotif Malaysia untuk menjadi
pemain global yang lebih kompetitif.
"Kami berpuas hati dengan pilihan pameran
perdagangan masa ini kerana ia menyediakan platform untuk meletakkan syarikat
kita di kalangan pengeluar peralatan tulen (OEM) industri", katn Lim, dan
beliau berkata syarikat sudah bersedia
untuk pasaran Jepun, Proreka telah menubuhkan kerjasama teknikal dengan dua
Jepun rakan-rakan, Taica Corp dan Tech Seni Co, untuk memenuhi standard kualiti
global bagi bahagian-bahagian auto dan kit badan. Proreka juga mempunyai rakan
kongsi teknikal dari Taiwan dan Korea Selatan. Pasaran Jepun, pelbagai
industri, yang menegaskan kepada kualiti dan ketepatan masa. Oleh itu, kejayaan
perniagaan di Jepun memerlukan pemahaman yang kukuh bagi perniagaan Jepun dan
budaya. Kesabaran dan ketabahan juga diperlukan untuk merangkul perjanjian
perniagaan dengan komuniti perniagaan Jepun. "Kami melihat peluang
kerjasama yang berpotensi rakan Jepun yang dapat memberikan kita dengan
teknologi yang lebih maju di AEE 2010 di Yokohama. Kami juga boleh menyediakan
syarikat-syarikat Jepun pintu masuk ke pasaran Malaysia dan Asean, " Proreka
berharap untuk mengeksport secara terus ke Jepun dalam tempoh dua hingga tiga
tahun.
"Bagaimanapun, jika ini tidak menjadi
kenyataan untuk Jepun, kami akan mengalih tumpuan kami untuk ASEAN dan Timur
Tengah. Kami melihat peluang di Timur Tengah apabila kita mengambil bahagian
dalam Pameran Perkhidmatan Malaysia (MSE), Dubai. Ini juga dengan sokongan
MATRADE. Kami juga positif ke dalam memasuki Eropah dan Amerika Syarikat
pasaran dalam tempoh lima tahun, "katanya.
Kes
4: Natures Own Brand (M0 Sdn Bhd
Natures Own Brand (M) Sdn Bhd adalah sebuah
syarikat yang ditubuhkan di Malaysia yang terlibat dalam menghasilkan oat dan
produk bijirin. Pelbagai produk yang diterima secara meluas di pasaran tempatan
dan antarabangsa kerana, kualitinya keunikan dan berpatutan. Pada masa ini, ia
sedang dieksport ke lebih daripada 15 buah negara di mana kebanyakan pasaran
tertumpu di negara-negara seperti Ghana, Somalia, Nigeria, Kuwait, Bahrain, UAE
dan Qatar. Dalam usaha untuk memperluaskan pasaran luar negara, Natures Own
Brand (M) Sdn Bhd telah mengambil bahagian dalam baru-baru ini SIAL PARIS 2010
di bawah pavilion Malaysia yang dianjurkan oleh MATRADE. SIAL adalah salah satu
pesta makanan dan minuman perdagangan terbesar di dunia. Syarikat Pengarah
Eksekutif, Ahmad Zaini Abdul Rahman berkata, "Sebagai pengeluar tempatan
oat dan bijirin, kami menerima banyak pertanyaan perniagaan dari pengimport,
pemborong dan peruncit terutama yang datang dari Afrika, Eropah dan pasaran
Timur Tengah. Kebanyakan produk yang berminat memasak oat putih dan minuman
bijirin oat, kedua sama ada tin atau foil. Tambahan pula, kami telah membuat
perjanjian jualan RM650,000.00 dan satu lagi RM3.5 juta daripada jualan
berpotensi, yang cukup satu pencapaian bagi pengeksport IKS seperti kami ".
Kes 5: Kilang
Makanan Mamee Sdn Bhd
Kilang makanan Mamee Sdn Bhd dikenali dengan
pilihan luas makanan diproses dan dibungkus. Sejak Jenama ini telah menjadi
sinonim dan isi rumah untuk nama-nama makanan ringan dan mi segera. Produk yang
dihasilkan adalah terdiri dari makanan ringan makanan, mi segera, kuih dan
minuman produk. Pada masa ini, produk Mamee dijual di lebih daripada 30 negara
di mana kebanyakan pasaran tertumpu di Eropah, Timur Tengah, Afrika dan rantau
ASEAN.Sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran untuk mengembangkan
bahagian pasaran mereka di Eropah, Kilang Makanan Mamee Sdn telah mengambil
bahagian dalam baru-baru ini SIAL PARIS 2010 yang dianjurkan oleh MATRADE.
Semasa acara 5 hari itu, syarikat itu berjaya mencapai jumlah jualan sebanyak
RM3.5 juta. Pengurus Eksport, Encik Joel Leong berkata, "SIAL adalah
platform yang baik untuk mempromosikan produk Mamee kepada bakal pembeli kerana
kebanyakan pengimport ditubuhkan datang ke sumber untuk pelbagai produk
makanan. Kami sedar bahawa sebahagian daripada pembeli yang melawat gerai kami
berminat untuk membeli cip pelbagai dan produk snek seperti Mister Potato dan
jenama Mamee Oriental ".
Sebelum SIAL, Mamee juga telah mengikuti
program promosi MATRADE di bahagian-bahagian lain di Eropah dan Asia. Melalui
program-program promosi, mereka dapat mengembangkan pasaran eksport mereka dan
untuk memahami peluang dan cabaran yang mengeksport ke luar negara. Syarikat
itu telah meletakkan banyak penekanan kepada perdagangan misi yang adil dan
pemasaran sengaja untuk mempromosikan lagi produk mereka kepada pembeli /
pengedar yang berpotensi.
Pesuruhjaya Perdagangan MATRADE di Paris, Cik
Nurdiana Abdullah berkata, "Kejayaan syarikat di SIAL adalah disebabkan
oleh daya tarikan produk ditambah pula dengan jenama yang kukuh yang mempunyai
kredibiliti untuk menarik segmen besar pengguna di Paris dan bahagian lain di
Perancis. Walau bagaimanapun, syarikat perlu memastikan bahawa mereka akan
dapat memenuhi standard eksport yang diperlukan dan juga untuk mengekalkan
jenama kebaikan produk. Secara umumnya, mengekalkan perniagaan di Eropah adalah
satu cabaran besar bagi banyak pengeksport ASEAN ".
Kes
6 Hartalega Sdn. Bhd.
Hartalega Sdn. Bhd telah ditubuhkan pada tahun
1988. Hari ini, Hartalega telah berkembang menjadi pengeluar utama sarung
tangan nitril di dunia. Hartalega mengeksport produknya kepada 137 pelanggan
antarabangsa di 39 buah negara; Amerika Utara (75%), Eropah (12%), Asia Pasifik
(9%) dan kawasan-kawasan lain (4%). Hartalega kini memberi tumpuan untuk mempelbagaikan
pasaran eksport, dengan Brazil antara pasaran yang disasarkan.
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa,
untuk mengimport sarung tangan perubatan ke Brazil, lesen import dari Agensi
Kebangsaan Pengawasan Kesihatan (ANVISA) diperlukan. Setelah produk berdaftar
dengan ANVISA, mereka akan menghantar makmal bebas yang diberi kuasa (INMETRO /
Falcao Bauer) untuk kilang dan pensijilan produk. Pengimport akan dibenarkan
untuk mengimport apabila kilang dan produk yang diluluskan oleh INMETRO. Prosedur
pendaftaran dan anggaran tempoh masa sering mengambil lebih daripada satu tahun
sebelum produk boleh dieksport ke Brazil. Dalam usaha untuk mengembangkan
eksport Malaysia ke pasaran Amerika Latin, MATRADE Sao Paulo telah menghantar
beberapa pembeli berpotensi dari Brazil ke Malaysia untuk mendapatkan sumber
bagi pelbagai produk dan perkhidmatan Malaysia.. Walaupun proses untuk
mendapatkan kelulusan yang diperlukan untuk memasuki pasaran Brazil mungkin
mengambil sedikit masa, ia adalah pasaran yang menguntungkan bagi pengeksport
Malaysia yang mengambil usaha untuk memasuki pasaran Brazil, sebuah negara yang
dianggap sebagai antara negara-negara BRIC baru muncul . Pejabat MATRADE di Sao
Paulo akan gembira untuk memberi bimbingan dan bantuan kepada pengeksport
Malaysia yang ingin mengambil kesempatan daripada peluang-peluang yang pasaran
Brazil menyediakan.
No comments :
Post a Comment