ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN PENGGAL 3
bab 1: keusahawanan
bab 1: keusahawanan
1.
Skop
keusahawanan
(a)
Takrif usahawan dan keusahawanan (15)
(b)
Beza antara usahawan, peniaga, dan
pengurus (15)
(c)
peranan usahawan dalam masyarakat usahawan secara mikro dan makro. (13,U13)
2.
Teori keusahawanan
(a) Pendekatan ekonomi(U13), pendekatan psikologi(13), dan pendekatan sosiologi(U13)
(b) Kaitkan teori tersebut dengan pelopornya
(U14)
3.
Ciri-ciri usahawan berjaya
(a) inisiatif yang tinggi, berani mengambil
risiko, kreatif, inovatif (KK13,KK14)
(b) Kaitan sifat-sifat usahawan dengan
tokoh- tokoh usahawan semasa
(c) Tujuh Tabii Orang Berjaya(15)
(d) faktor kejayaan seimbang. (15)
4.
Mencari,
mengembang dan merealisasikan
idea perniagaan
(a) sumber
idea(KK13,KK14) -pelanggan, produk sedia ada, syarikat sedia ada, saluran pengedaran, paten,
penyelidikan dan pembangunan, profesional/jururunding, dasar kerajaan(14), (15)
(b) kaedah
menjana idea (15) -soal selidik, sumbang saran, pemerhatian(U14), kumpulan fokus
(c) Proses
merealisasikan idea - idea, menapis idea, membina konsep, menguji konsep,
membuat rancangan perniagaan, membina fizikal (prototaip), dan
mengkomersialkan. (PU14)
5.
Memula dan menjalankan perniagaan
(a) Kaedah
memulakan perniagaan (KK13, KKU13) , (15) memulakan sendiri, mengambil alih
perniagaan sedia a da, francais, dan pakatan strategik (pelesenan, kontrak
pengeluaran, dan usaha sama) (U13)
(b) Pembiayaan dan sumber modal (KK13), (15) - bentuk modal kewangan( modal teroka, ekuiti, dan hutang
) dan
Bukan kewangan (aset tetap), sumber
modal formal (pinjaman bank, bantuan kerajaan, pelabur) (14) dan sumber modal tidak
formal (simpanan sendiri, pinjaman daripada saudara mara/rakan)
(c) Kemudahan dan bantuan(13) - pihak ( agensi
kerajaan, badan-badan berkanun(U14), dan pihak swasta),
kemudahan dan bantuan - kewangan, tapak kilang, khidmat nasihat dan
perundingan, dan pembangunan usahawan.
Bab 2: Rancangan Perniagaan
(a)
Maksud RP dan kepentingannya
(b)
kegunaan rancangan perniagaan kepada
usahawan dan pihak berkepentingan (13, 14)
(c)
Menyediakan rancangan perniagaan
berdasarkan format:
(i)
Rumusan Eksekutif (15)
(ii)
Pengenalan
(iii)
Objektif
(iv)
Latar Belakang Syarikat
(v)
Latar Belakang Pemilik/Ahli
Kongsi
(vi)
Latar Belakang Projek (15)
(vii)
Rancangan Organisasi (13, U13), (15)
(viii)
Rancangan Pemasaran (U13) , (15)
(ix)
Rancangan
Pengeluaran/Operasi (15)
(x)
Rancangan Kewangan (15)
(xi)
Kesimpulan
(xii)
Lampiran
Bab 3: Perniagaan
Antarabangsa
1.
Skop perniagaan antarabangsa
(a) Peranan dan kepentingan
-maksud, kepentingan (tukaran asing, pasaran luas, guna tenaga,
pemindahan teknologi) (15)
(b) Tahap perniagaan antarabangsa
(domestik, antarabangsa, multinasional, dan global) (14)
(c) Strategi memasuki
perniagaan antarabangsa (import,
eksport, kontrak pengeluaran, pelesenan, francais, usaha sama, subsidiari, dan
operasi serah kunci) (15)
2. Konsep-konsep penting(Dunia tanpa sempadan, pasaran
menimbul (emerging market) (14), Selatan-Selatan(14),Globalisasi(15), Lokalisasi(15), Nasionalisasi, Penswastaan)
3.
Syarikat multinasional
(a) maksud
syarikat multinasional dan tujuan organisasi menjadi multinasional (15)
(b) Cabaran(U14) (Struktur organisasi, Kawalan pengurusan, Politik
dan perundangan(13), Ekonomi, Sosiobudaya(13))
(c) Risiko
(ekonomi, politik, kredit, pemilikan negara, penghantaran balik modal dan dividen,
dan kadar pertukaran wang) (P13, U13,P14)
4.
Pembayaran perdagangan dan pertukaran mata wang
asing
(a) Dokumen penghantaran (surat Pengesahan
Penghantaran Laut (Bill of Lading), Surat Pengesahan Penghantaran Udara (Airway
Bill), Sijil Pengesahan Tempat Asal (Certificate of Origin) (14)
(b) Kaedah
pembayaran dan penyelesaian perdagangan
(perdagangan barter (U13)dan perbankan koresponden (U14)
(c) dokumen pembayaran perdagangan
antarabangsa(Surat Kredit, Tuntutan Ikut Perintah(15)
(d) Peranan mata wang
asing
(e) kesan kadar pertukaran mata wang asing
terhadap perniagaan antarabangsa. (15)
5.
Galakan dan perlindungan perdagangan
(a) Peranan MATRADE (13,P14), (15)
(b) galakan perniagaan antarabangsa (14)
i)
Blok perdagangan termasuk AFTA (U13), NAFTA, EU, ASEAN
ii)
Perdagangan timbal balas(15)
iii)
Kempen Kerajaan (zon perdagangan bebas, Koridoraya Multimedia (MSC),
galakan cukai, pengecualian cukai, pembiayaan eksport, taraf perintis, subsidi,
dan kempen belilah barangan Malaysia) (15)
iv)
Promosi pelaburan (15)
(c) Fungsi, peranan, dan kesan pakatan perniagaan
antarabangsa ( WTO, AFTA, NAFTA, EU, APEC, ASEAN (IMT-GT, IMS-GT, BIMP-EAGA)
(d) Perlindungan perdagangan ( objektif (U14) dan kaedah tarif dan bukan
tarif (15))
Bab 4: Etika Perniagaan dan
Tanggungjawab Sosial
1. Etika perniagaan
(a) Pendekatan tindakan
beretika –Takrif etika perniagaan dan etika kerja, maksud ‘dilema etika’ (U14) dan tindakan beretika (utilitarian,
individualisme, hak moral, dan keadilan)
(b) Faktor
dalam pilihan pendekatan oleh pengurus (PU13) dan organisasi(U14)
(c) Jenayah
kolar putih (15) - Takrif dan jenis-jenis jenayah kolar putih (rasuah,
penyelewengan(14) , pecah amanah, konflik kepentingan, dan penyalahgunaan kuasa (Contoh:
Akta Pencegahan Rasuah 1997), hukuman
2. Tanggungjawab sosial
(a) maksud tanggungjawab sosial(15)
(b) tanggungjawab sosial ke atas pihak berkepentingan (pemilik
taruh) (15)
i)
primer (pekerja(14), pemegang saham, pembiaya, pembekal, pelanggan, peruncit,
dan pemborong)
ii)
sekunder (kerajaan, media, masyarakat, dan kumpulan pendesak) (U14)
(c) Kebaikan
(U13, 14) dan kelemahan
organisasi yang menjalankan tanggungjawab sosial; (U14)
(d) Warga
korporat
i) maksud korporat(15)
ii) peranan warga korporat (U14)
iii) gelagat beretika dalam perniagaan( komited
terhadap pihak berkepentingan termasuk masyarakat, pelanggan, pekerja, pelabur,
dan pembekal(15)
iv) komited terhadap persekitaran dalam jangka
masa panjang. (13)
3. Kepenggunaan
(a) Hak-hak pengguna(13,U14)
(b) peranan agensi berkaitan
i) Persatuan pengguna termasuklah FOMCA (U13)
ii) Persatuan Pengguna Muslim (PPM)
iii) Kementerian/Agensi yang berkenaan (15)
iv) Better Business Bureau (15)
v) Tribunal pengguna. (15)
No comments :
Post a Comment