Lenovo Group Limited
Lenovo
Group Limited (LGL) merupakan sebuah syarikat milik negara China yang
beroperasi di 60 buah negara dan produk syarikat ini dipasarkan di hampir 160
buah negara. Pada tahun 2014, Lenovo merupakan pengeluar terbesar di dunia untuk
komputer peribadi. Hampir 45 % pendapatan syarikat ini diperoleh daripada
operasi di luar negara.
Pada
tahun 2004, LGL telah membeli unit PC-ThinkPad IBM dan seterusnya menjadi
pemegang saham utama MEDION di Jerman CEE di Brazil. Untuk mengukuhkan
kedudukan di pasaran antarabangsa, LGL telah memilih untuk melabur di negara
seperti Brazil dan Rusia yang mencatat kadar pertumbuhan ekonomi yang tinggi
yang dianggap pasaran yang paling sesuai untuk Lenovo. LGL juga telah menjadi
rakan kongsi dalam syarikat teknologi Jepun iaitu NEC dan EMC di Amerika
Syarikat . Perjanjian dengan NEC adalah penting untuk menjadi lebih berdaya
saing dalam pasaran Jepun. EMC merupakan firma teknologi penyimpanan yang
berpangkalan di Amerika yang giat menjalankan R&D dalam teknologi
penyimpanan. Lenovo memegang lebih daripada 50 peratus saham EMC dan ini
memberi peluang kepada Lenovo untuk akses kepada inovasi dan ciptaan baru.
Lenovo sentiasa berusaha untuk menyesuaikan produk mereka ke
pasaran tempatan, yang merupakan sebahagian daripada strategi teras mereka.
Mewujudkan kilang pengeluaran baru di negara-negara mereka beroperasi dan
dengan itu mewujudkan rantaian bekalan hibrid berasaskan pengeluaran tempatan. Berbanding dengan syarikat
Multinasional milik Jerman dan Amerika Syarikat, Lenovo menggajikan lebih ramai penduduk
tempatan sebagai eksekutif. Ini dapat mengurangkan jurang budaya dan seterusnya
mengukuhkan kedudukan Lenovo di pasaran antarabangsa. Pengurusan Lenovo
berpendapat, diversiti budaya dalam organisasi amat penting untuk Lenovo
menghadapi persaingan di peringkat antarabangsa.
Lenovo juga menghadapi pelbagai rintangan dan masalah apabila
memasuki perniagaan antarabangsa. Ekonomi global yang tidak menentu memberi
kesan kepada prastasi syarikat ini. Pada
tahun 2015, LGL terpaksa mengurangkan kos operasi sebanyak USD650 juta dan
memberhentikan hampir 5% daripada jumlah pekerjanya. Pengambilalihan IBM oleh
Lenovo pula menyebabkan Tentera Laut Amerika bercadang untuk menghentikan
penggunaan komputer IBM dalam operasinya disebabkan risiko keselamatan. Lenovo
masih mengadakan perbincangan dengan kerajaan Amerika berkaitan dengan isu ini.
Lenovo juga menghadapi masalah dengan subsiadiari di luar negara yang mempunyai
latarbelakang budaya yang berbeza. Misalnya pekerja di Amerika suka mencelah
dan memberi pendapat semasa perbincangan dan ini berbeza dengan budaya orang
cina yang suka mendengar sampai habis sebelum memberi pendapat. Kawalan menjadi
semakin rumit disebabkan faktor jarak dan komunikasi. Misalnya jarak antara ibu pejabat di China dan New York mengambil
masa 12 jam perjalanan dan merentasi 12 zon masa. Adalah sukar untuk mengadakan
perbincangan atau mesyuarat tanpa perancangan teliti kerana kekangan ini. Tambahan
pula, Lenovo menghadapi masalah untuk menggabungkan pegawai dari Eropah dan
Amerika untuk perbincangan bersama kerana masalah jarak.
Sebagai syarikat global, LGL perlu peka terhadap persekitaran
luaran yang dihadapi agar terus kekal sebagai syarikat yang berjaya menguasai
pasaran IT dunia.
(dipetik dan disesuaikan daripada https://en.wikipedia.org/wiki/Lenovo,
http://www.jgbm.org/page/19%20Wang%20Wen%20Cheng%20.pdf,
http://www.lenovo.com/lenovo/us/en/our_company.html,
dan http://csis.org/files/publication/130129_competitiveness_Lenovo_casestudy_Web.pdf
)
Soalan
a. Adakah LGL merupakan sebuah syarikat multinasional?
Jelaskan. [5]
b. Huraikan dua strategi memasuki perniagaan antarabangsa
yang telah dilaksanakan oleh LGL. [10]
c. Huraikan tiga konsep perniagaan antarabangsa dalam kes
di atas. [12]
d. Huraikan empat cabaran yang dihadapi oleh LGL [16]
Macam mana nak jawab soalan ni.ada jawapan tak?
ReplyDelete