Bahagian A [50 markah]
Jawab semua soalan.
1
|
(a)
|
Lakarkan proses
komunikasi antara seorang pemilik salon dengan pelanggannya.
|
[6]
|
(b)
|
Nyatakan empat
tujuan komunikasi atas ke bawah .
|
[4]
|
|
(c)
|
Sekumpulan
pelajar tingkatan enam sedang mengikuti ceramah tentang teknik menjawab
Pengajian Perniagaan.
Nyatakan empat
kemahiran mendengar yang perlu digunakan oleh pelajar berkenaan untuk
mendengar secara efektif.
|
[4]
|
|
(d)
|
Nyatakan tiga
kelebihan dan tiga kelemahan komunikasi lisan.
|
[6]
|
|
(e)
|
Nyatakan enam bahasa badan yang ditunjukkan
oleh sekumpulan peserta kursus pengurusan masa.
|
[6]
|
|
(f)
|
Jabatan Pemasaran
syarikat makanan segera mengadakan mesyuarat jabatan setiap minggu.
Jelaskan
kelebihan mesyuarat sebagai kaedah komunikasi.
|
[6]
|
|
(g)
|
Jelaskan tiga
perbezaan antara komunikasi lisan dengan komunikasi bertulis.
|
[6]
|
|
(h)
|
Nyatakan empat
sebab seseuatu kontrak boleh batal.
|
[4]
|
|
(i)
|
Jelaskan dua
jenis barang yang dinyatakan dalam kontrak jualan barang
|
[4]
|
|
(j)
|
Berdasarkan kes
–kes di bawah jelaskan kesan kontrak
Situasi
1
Ah Chun berumur
15 tahun memasuki kontrak lisan dengan Restoran Kemasik bagi membenarkan
beliau mengambil makanan tengahari selama 3 bulan. Ah Chun hanya dikehendaki
membayar hutangnya pada hujung bulan. Apabila tiba masanya Ah Chun enggan
bayar.
Situasi
2
En Santan telah
menjualkan kereta Volvo model tahun 1991 kepada Syed Lemak dengan harga RM1,000. En Santan telah
memohon perintah mahkamah untuk mengistiharkan perjanjian batal dengan alasan
balasan tidak mencukupi.
|
[6]
|
3
2
|
a. Encik
Zainuddin merupakan Pengarah , Bahagian Pembangunan Bandar, Dewan Bandaraya
Kuala Lumpur. Encik Zainuddin telah diarahkan oleh Ketuanya untuk membuat
rundingan dengan sekumpulan penduduk setinggan di Wangsa Maju yang telah
tinggal di kawasan itu selama 40 tahun. Penduduk di situ mengharapkan
kerajaan akan membenarkan mereka terus tinggal di situ atau memberi rumah
percuma di kawasan Wangsa Maju. Tanah itu akan dibangunkan sebagai sebuah
kolej vokasional oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Huraikan lima elemen rundingan yang perlu diambilkira
oleh Encik Zainuddin semasa mengadakan rundingan dengan kumpulan penduduk
tersebut.
b. Poda,com
merupakan sebuah unit perniagaan yang menyediakan perkhidmatan tempahan bilik
hotel dalam talian (online). Unit perniagaan ini dimiliki oleh Vaada
Enterprise milik Encik Dada. Poda.com merupakan ejen untuk rangkaian hotel di
seluruh dunia dan menawarkan kadar sewa bilik yang sangat kompetitif dan juga
perkhidmatan tempahan yang sangat efisien. Pengguna yang menempah bilik akan
mendapat pengesahan serta merta setelah dibuat bayaran melalui kad kredit .
Pengguna perkhidmatan ini juga diberi mata ganjaran yang boleh ditukar kepada
tempahan bilik dengan percuma atau bayaran yang rendah. Ulasan pengguna dalam
forum pelancongan dalam dalam internet seperti jommelancong.com dan travel.com menunjukkan
pengguna perkhidmatan Poda.com sangat berpuashati dengan perkhidmatan yang
disediakan. Disebabkan peningkatan dalam bilangan pengguna yang semakin
mendadak, ramai pelanggan yang mengadu bahawa, mereka terpaksa menunggu lama
untuk akses di Poda.com.
Server yang
sedang digunakan oleh Poda.com dibekalkan oleh syarikat Dodol dan Encik Dada
kurang berpuashati kerana server ini sering mengalami kerosakan dan tidak
berfungsi dengan baik seperti yang diterangkan oleh wakil jualan. Pengurus
Teknologi Maklumat Poda.com juga memaklumkan kepada Encik Dada bahawa server
ini tidak sama dengan spesifikasi yang dinyatakan dalam katalog. Encik
Dada memilih syarikat Dodol kerana, syarikat ini telah lama menyediakan
perkhidmatan server di Malaysia dan beliau begitu yakin dengan penerangan
yang diberi oleh wakil jualan syarikat Dodol. Encik Dada
bercadang untuk menggantikannya sistem server yang berkuasa tinggi dan sudah
mendapat tiga sebut harga dari syarikat Manggis, Soshiba dan Tintel. Beliau
bercadang untuk memilih server yang ditawarkan oleh syarikat Soshiba dan
rundingan pembelian akan diadakan pada minggu hadapan oleh Encik Dada,
pengurus teknologi maklumat dan wakil jualan Soshiba.
i.
Bagaimanakah
ICT membantu aktiviti perniagaan poda.com?
ii.
Bolehkah
Vaada Enterprise menuntut gantirugi daripada syarikat Dodol?
iii.
Jelaskan
empat strategi rundingan yang mungkin digunakan oleh kedua-dua pihak semasa
rundingan pembelian server diadakan.
|
[15]
[15]
[8]
[12]
|
No comments :
Post a Comment