Fakta Khusus dalam
Pengajian Perniagaan Penggal 1 STPM
Fakta khusus bermaksud fakta dan konsep yang diberikan dalam
sukatan pelajaran Pengajian Perniagaan STPM. Pelajar perlu menghafal dan
menyatakannya dengan betul dan tepat
ketika menjawab soalan peperiksaan yang melibatkan fakta atau konsep berkenaan.
Contoh:
Bab 1: Perniagaan dan persekitaran
Unit 1.14 faktor pengeluaran
Menjelaskan faktor pengeluaran meliputi bahan mentah, modal,
modal insan, teknologi, dan keusahawanan
Contoh soalan :
Nyatakan lima factor pengeluaran [5]
Jawapan
pelajar A
|
Jawapan
pelajar B
|
Faktor pengeluaran terdiri daripada
-
bahan mentah √
-
modal √
-
modal insan
√
-
teknologi
√
-
keusahawanan
√
(Menepati fakta dalam sukatan pelajaran)
|
Faktor pengeluaran terdiri daripada
-
tanah
X
-
modal √
-
buruh
-
teknologi
√
-
usahawan
X
(Tidak menepati fakta dalam sukatan pelajaran
|
Senarai fakta khusus
dalam Penggal 1
Bab 1: Perniagaan dan
persekitaran
1.
Faktor pengeluaran meliputi bahan mentah, modal,
modal insan, teknologi, dan keusahawanan
2.
Proses perniagaan yang meliputi input, proses tambah
nilai, output, pemasaran, dan untung/rugi
3.
Faktor-faktor persekitaran umum merangkumi
ekonomi, persaingan dan jaringan, sosiobudaya, politik dan perundangan,
teknologi, prasarana, dan antarabangsa;
4.
Persekitaran tugas (pihak berkepentingan) ,
termasuklah pelanggan, pembekal, pembiaya, pemodal/pelabur, pesaing, kerajaan,
pekerja, dan masyarakat
5.
Aktiviti perniagaan berasaskan pengeluaran
seperti ekstraktif, barangan pengguna (konsumer), barangan industri, pembuatan,
pemasangan, dan seumpamanya;
6.
Aktiviti perniagaan berasaskan perkhidmatan
seperti peruncitan, pemborongan, kewangan, profesional, perhotelan, pendidikan,
dan seumpamanya;
7.
Tahap
perniagaan dari perspektif berikut: (i)
Primer, sekunder, dan tertiar (ii)
Huluan dan hiliran (iii) Domestik dan
antarabangsa
Bab 2: Pengeluaran
1.
Proses pengeluaran merangkumi input, proses
transformasi, output dan maklumbalas
2.
Reka bentuk pengeluaran merangkumi
simplification, standardization dan
modular;
3.
Jenis pengeluaran mengikut tempahan, secara
massa, dan secara berkelompok;
4.
Jenis-jenis susun atur secara tetap, proses, produk, dan selular;
5.
Proses kawalan kualiti terdiri daripada rancang,
buat, semak, dan tindakan – PDCA
6.
alat kawalan kualiti iaitu kawalan proses secara
statistik (statistical process control),
analisis nilai tambah, carta kawalan, kajian kualiti/kos, pasukan
penambahbaikan kualiti, dan penanda aras
(benchmarking);
7.
pendekatan kawalan kualiti iaitu kawalan input,
kawalan proses, dan kawalan output.
8.
Jenis inventori terdiri daripada bahan mentah,
kerja dalam proses, dan produk siap
Bab 3: Pemasaran
1.
Pendekatan pemasaran termasuk pengeluaran,
produk, penjualan, pemasaran, dan pemasaran kemasyarakatan
2.
Proses pemasaran yang merangkumi menilai
peluang-peluang pemasaran, memilih sasaran pasaran, membina campuran pemasaran,
dan mengurus usaha pemasaran.
3.
Strategi pemasaran terdiri dpd penembusan
pasaran, pembangunan pasaran, pembangunan produk, pempelbagaian
4.
Model gelagat pengguna terdiri daripada rangsangan
pemasaran dan persekitaran, kotak hitam pembeli, dan respons pembeli
5.
Faktor yang mempengaruhi gelagat pengguna
termasuklah budaya, sosial, individu, psikologi, dan situasi
6.
Proses keputusan pembelian produk pengguna yang merangkumi mengenal pasti
keperluan, mencari maklumat, menilai alternatif, membuat keputusan pembelian,
dan gelagat selepas pembelian
7.
Proses pembelian produk baru merangkumi
menyedari, meminati, menilai, mencuba, dan menerima
8.
menjelaskan proses pembelian produk
industri merangkumi mengenal pasti
masalah, mengenal pasti keperluan organisasi, menentukan spesifikasi produk,
mencari pembekal, membuka tender,
memilih pembekal, memesan produk, dan menilai prestasi pembekal.
9.
Langkah-langkah penyelidikan pemasaran yang
merangkumi mengenal pasti masalah dan menetapkan objektif, membentuk rancangan
penyelidikan, melaksanakan penyelidikan dan menganalisis data, dan menginterpretasikan
dan melapor penemuan
10.
Asas-asas segmentasi pasaran merangkumi
geografi, demografi, psikografi, dan gelagat pengguna/manfaat produk;
11.
strategi menyasarkan pasaran (market targeting)
merangkumi pemasaran tidak dibezakan, pemasaran dibezakan, pemasaran tertumpu,
dan pemasaran mikro
12.
Proses peletakan pasaran yang merangkumi
menentukan pasaran sasaran (targeted market), menyesuaikan produk dengan
pasaran, dan mengkomunikasikan ciri-ciri produk
13.
Strategi peletakan termasuklah atribut produk,
manfaat, kekerapan penggunaan, pengguna, dan klasifikasi produk
14.
Klasifikasi produk merangkumi produk pengguna
dan produk perindustrian;
15.
Keputusan produk individu :atribut produk,
penjenamaan, pembungkusan, pelabelan, dan khidmat sokongan
16.
Lini produk merangkumi kedalaman produk dan
kelebaran produk;
17.
Campuran promosi merangkumi pengiklanan, promosi
jualan, publisiti, perhubungan awam, dan jualan bersemuka
Bab 4: Kewangan
1.
Penyata
kewangan :penyata pendapatan, kunci
kira-kira, dan penyata aliran tunai;
2.
Nisbah
kewangan yang merangkumi nisbah kecairan, nisbah kecekapan, nisbah
keberuntungan, nisbah penggearan, dan nisbah
pasaran.
3.
Jenis
sumber dana mengikut jangka masa panjang : bon, ekuiti, dan saham keutamaan;
4.
Jenis sumber
dana mengikut jangka masa pendek : overdraf, pemfaktoran, penerimaan jurubank
(BA), trust receipt, dan pinjaman berjangka
5.
Jenis
penggunaan dana mengikut keperluan semasa, jangka masa pendek dan jangka masa
panjang
6.
Prinsip
insurans termasuklah ganti rugi (termasuk subrogasi, caruman, dan limpah),
doktrin punca terdekat, kepentingan boleh diinsuranskan, dan penuh percaya
mutlak
7.
Prinsip
takaful termasuklah kepatuhan syariah (gharar, maisir, riba’, akad, jual beli), menanggung risiko
bersama, tabarru’(sedekah), dan simpanan atau pelaburan
Bab 5: sumber manusia
1.
Pengurusan sumber manusia strategik yang
merangkumi menarik, membangun, dan mengekal sumber manusia.
2.
Proses perancangan sumber manusia yang meliputi analisis kerja (penghuraian
kerja dan spesifikasi kerja), menentukan keperluan, dan memenuhi keperluan;
3.
Analisis kerja yang merangkumi penghuraian dan
spesifikasi kerja;
4.
Faktor-faktor penentuan keperluan sumber manusia
termasuklah perubahan teknologi, perubahan sosioekonomi, pertumbuhan
perniagaan, dan penamatan perkhidmatan;
5.
Proses pengambilan yang merangkumi menarik
minat, pemilihan, penawaran kerja, dan induksi;
6.
Tindakan menarik minat termasuklah iklan,
hebahan umum, head-hunting, walk-in
7.
Aspek pemilihan yang merangkumi borang
permohonan, semakan rujukan, temu duga, dan ujian;
8.
Ganjaran merangkumi gaji, upah, dan elaun
[elaun sara hidup (COLA), elaun khidmat awam, elaun perumahan dan sebagainya
9.
Faedah yang berbentuk wang dan bukan wang
termasuklah insurans pekerja, caruman KWSP, kemudahan kesihatan, percutian,
kemudahan pinjaman, tempat penjagaan kanak-kanak, keahlian badan profesional
dan kelab, kemudahan kebajikan dan keselamatan pekerja, dan seumpamanya;
10.
Proses tindakan disiplin yang merangkumi amaran
lisan, amaran bertulis, surat tunjuk sebab, inkuiri, dan hukuman;
11.
Skim kemudahan penamatan perkhidmatan sama ada
secara wajib, sukarela, atau diberhentikan (retrenchment).
Okay...
ReplyDeleteThis might sound a little weird, and maybe even kind of "strange"
HOW would you like it if you could just push "PLAY" and listen to a short, "musical tone"...
And INSTANTLY bring MORE MONEY into your life???
And I'm talking about thousands... even MILLIONS of DOLLARS!!!
Sound too EASY??? Think this couldn't possibly be for REAL?!?
Well then, I've got news for you.
Usually the most significant blessings life has to offer are the EASIEST!!!
In fact, I will PROVE it to you by allowing you to PLAY a REAL "miracle money-magnet tone" I've produced...
You just push "PLAY" and you will start having more money come into your life.. starting pretty much right away..
CLICK here now to enjoy the magical "Miracle Money Tone" - as my gift to you!!!
saya share ye.
ReplyDelete