Tuesday, September 25, 2018

Soalan esei panjang pemasaran Pengajian Perniagaan Penggal 1 STPM


Soalan esei panjang pemasaran
1.     pendekatan pemasaran
·          pengeluaran- beli saja, murah, banyak, contoh
·          produk- kualti, inovatif, penambahabaikan, contoh
·          Penjualan- promosi agresif, dana banyak, pasukan jurujual, contoh
·          Pemasaran moden- puaskan kehendak pelanggan, raja,citarasa dan kepausan, contoh
·          pemasaran kemasyarakatan – kebajikan, tanggunjawab j.pjg, contoh

2.     proses pemasaran  
·          menilai peluang-peluang pemasaran- kajian pasaran, kenalpasti, faktor umum dan tugas, contoh
·          memilih sasaran pasaran- fokus segmentasi, penyasaran, perletakan, pilih segmen untung, contoh
·          membina campuran pemasaran- 4P, cekap dan berkesan, contoh
·          mengurus usaha pemasaran – rancang, laksana, kawal, contoh

3.     strategi pemasaran
·          penembusan pasaran,- tambah jualan PSA+PSA, contoh
·          pembangunan pasaran- jual PSA+PSA, contoh
·          pembangunan produk-buat  PB+PSA, contoh
·          pempelbagaian = buat PB+PB, contoh

4.     gelagat pengguna
·          budaya- budaya, sub budaya, kelas sosial, , contoh
·          sosial- kumpulan individu, keluarga, peranan dan status, contoh
·          individu- umur, pekerjaan, personaliti, gaya hidup, contoh
·           psikologi- motivasi, persepsi, personaliti, sikap, pembelajaran, contoh
·          Situasi- mas beli, tempat beli, musim, gelagat, contoh

5.     proses keputusan pembelian produk  pengguna
·          mengenal pasti keperluan- sedara, rangsangan, contoh
·          mencari maklumat- sumber maklumat tahap penglibatan, contoh
·          menilai alternatif-  bantu putuskan, kriteria, nasihat. Contoh
·          membuat keputusan pembelian- terbaik, keutamaan, pilihan utama atau kedua, contoh
·          gelagat selepas pembelian- kepuasan, menepati /x menepati jangkaan, kesan, contoh

6.     proses pembelian produk baru
·          menyedari- hebah, sedar, contoh
·          meminati- minat, maklumat, contoh
·          menilai- menilai maklumat, cuba@ X, contoh
·          mencuba- murah, cuba, menilai pelbagai aspek, contoh
·          menerima- sesuai, puas hati, ulang belian, setia contoh

7.     proses pembelian produk industri 
·          mengenal pasti masalah- selesai masalah –D @L, contoh
·          mengenal pasti keperluan organisasi- rutin @ kompleks, contoh
·          menentukan spesifikasi produk- jenis, kualiti, kuantiti, contoh
·          mencari pembekal- maklulamt,internet, contoh
·          membuka tender- spesifikasi, contoh
·          memilih pembekal- harga, kualiti, penghantaran, contoh
·          memesan produk- contoh
·          menilai prestasi pembekal- teruskan @ X, ubahsuai, baharu

8.     langkah-langkah penyelidikan pemasaran
·          mengenal pasti masalah dan menetapkan objektif-  @L, tetapkan obj, contoh
·          membentuk rancangan penyelidikan- kaedah, masa, kepakaran, kedapatan data, contoh
·          melaksanakan penyelidikan dan menganalisis data- kumpul data, primer @ sekunder, maklumat bermakna, contoh
·          menginterpretasikan dan melapor penemuan- rumusan, cadangan, contoh

9.     asas-asas segmentasi pasaran
·          geografi- lokasi, kemampuan, contoh
·          demografi- umur, jantina, contoh
·          psikografi- kelas sosial, personaliti, contoh
·          gelagat pengguna/manfaat produk- tabiat pembelian, jenis pengguna, contoh

10.   strategi menyasarkan pasaran (market targeting)
·          strategi pemasaran tidak dibezakan- x ambilkira perbezaan, s1 produk semua segmen, jimat kos, contoh
·          strategi pemasaran dibezakan- sasar bbrp segmen, produk berbeza, contoh
·           Strategi pemasaran tertumpu- 1@2 segmen, kuasai pasaran, contoh
·          Strategi pemasaran mikro- tempatan, individu, contoh

11.   strategi perletakan pasaran:
·          atribut produk- ciri produk, ketara-saiz,, tak ketara-kualiti, contoh
·          manfaat- faedah, kelebihan, nilai terbaik,berbanding produk pesaing, contoh
·          kekerapan penggunaan- tinggi @ rendah, , contoh
·          pengguna- ikut kehendak @keperluan pengguna, contoh
·          Klasifikasi produk- mudah beli, beli belah, contoh



No comments :

Post a Comment