Power Root Berhad
Power Root Berhad merupakan pengeluar pelbagai minuman
kopi segera menggunakan herba tempatan
khususnya dua herba asli utama iaitu Tongkat Ali dan Kacip Fatimah yang
merupakan herba tempatan yang sering
digunakan oleh masyarakat melayu di Malaysia serta pengguna muslim. Penggunaan herba tempatan ini membolehkan
Powr Root mendapat insentif cukai taraf perintis daripada kerajaan. Power Root
mendapat pelepasan cukai pendapatan hampir 70% daripada pendapatannya. Produk
Ah Huat White Coffee keluaran syarikat ini menggambarkan divesrsiti masyarakat Malaysia
menjadi satu daya tarikan kepada produk Power Root. Pada tahun 2017, Power Root
telah melancarkan beberapa produk baharu iaitu Ginseng White Coffee dan Alitea
Signature Karak Chai untuk pasaran tempatan
serta Alitea Signature Cardomon untuk pasaran Asia Timur dan
Afrika. Produk Alicafe Signature French
Roast telah berjaya menembusi pasaran baharu seperti negara Iran dan Arab
Saudi. Sistem pengedaran yang efsien membolehkan produk Power Root boleh
didapai dengan mudah di mana-mana kedai sama ada kedai runcit, pasar mini atau
pasar raya. Pada tahun 2015, Power Root telah terlibat dalam pembangunan
hartanah dengan pembinaan pusat komersil 1st Avenue yang membawa
hasil sebanyak RM56.3 juta kepada syarikat tersebut.
Bagi melariskan jualan produk, Power Root telah melaksanakan beberapa
strategi. Pada tahun 2017, Power Root telah melantik Alif Satar yang merupakan
hos program Rockanova sebagai duta produknya. Power Root juga melancarkan
program “Tunaikan Hasrat Umrah Bersama Tersayang” di mana 18 pembeli produk
Power Root berpeluang untuk menunaikan umrah bersama pasangannya . Power Root
juga melancarkan pertandingan Minum dan Menang untuk mempromosikan logo Alicafe
Grafitti. Pertandingan Beli dan Menang
menawarkan hadiah motorsikal untuk pengguna yang membeli produk Power
Root bernilai RM10. Syarikat ini telah
meningkatkan keupayaan pengeluaran dengan menambah bilangan mesin pelbagai
laluan berkuasa tinggi . Dengan ini syarikat mampu mengeluarkan 2.4 juta unit
produk setahun serta berupaya menghasilkan produk baru dengan segera.
Pelaksanaan automasi pengeluaran juga
dapat mengurangkan impak dasar gaji minimum kerajaan.
Perang harga di kalangan pengeluar tempatan serta persaingan sengit
daripada pengeluar lain seperti Nestle menyebabkan Power Root mula menumpukan
pemasaran produknya di pasaran antarabangsa khususnya pasaran negara timur
tengah. Pembukaan kilang Power Root di Bahrain memberi kelebihan kepada Power
Root kerana kos elektrik dan upah yang rendah di negara tersebut. . Di samping kenaikan kos pengeluaran
disebabkan kenaikan harga kopi akibat kemarau di negara pembekal serta
kejatuhan nilai ringgit menyebabkan peningkatan kos bahan mentah. Walau
bagaimanapun kejatuhan nilai ringgit telah membawa kepada peningkatan nilai
jualan eksport Power Root kerana mampu menjual dengan harga yang lebih rendah. Kesedaran pengguna dan kempen mengurangkan
pengambilan gula mungkin memberi kesan negative kepada jualan Power Root pada masa akan datang.
Pada tahun 2016, kerajaan Arab Saudi
bercadang untuk mengenakan denda kepada restoren yang menghidangkan minuman bertenaga kepada
pelanggannya.
(Sumber: www.poweroot.com, www.theedgemarkets.com,
https://malaccareseach.com,ww1.utusan.com.my)
Berdasarkan kes
di atas,
a.
Jelaskan factor persekitaran umum yang mempengaruhi perniagaan Power Root
Berhad [23]
fakta
|
Huraian
|
Kaitan kes
|
Persekitaran ekonomi
|
Merujuk sistem dan situasi ekonomi dalam dan luar Negara
|
- Kejatuhan nilai ringgit menyebabkan peningkatan kos bahan
mentah.
- Walau bagaimanapun kejatuhan nilai ringgit telah membawa
kepada peningkatan nilai jualan eksport Power Root kerana mampu menjual
dengan harga yang lebih rendah
|
Persekitaran sosiobudaya
|
Merujuk kepada kepercayaan agama, budaya, adapt resam
dan cita rasa penduduk sesebuah Negara.
|
- menggunakan herba
tempatan khususnya dua herba asli utama iaitu Tongkat Ali dan Kacip
Fatimah yang merupakan herba tempatan
yang sering digunakan oleh masyarakat melayu di Malaysia serta pengguna
muslim
- Produk Ah Huat White Coffee keluaran syarikat ini menggambarkan divesrsiti masyarakat Malaysia
menjadi satu daya tarikan kepada produk Power Root
|
Persekitaran teknologi
|
Merujuk kepada kaedah baru untuk melakukan sesuatu kerja
|
- Syarikat ini telah meningkatkan keupayaan pengeluaran
dengan menambah bilangan mesin pelbagai laluan berkuasa tinggi .
- Dengan ini syarikat mampu mengeluarkan 2.4 juta unit produk
setahun serta berupaya menghasilkan produk baru dengan segera.
|
Persekitaran politik dan perundangan
|
Merujuk kepada keadaan sesebuah negara yang dipengaruhi
fahaman politik yang memerintah.
|
- Penggunaan herba tempatan ini membolehkan Powr Root
mendapat insentif cukai taraf perintis daripada kerajaan. Power Root mendapat
pelepasan cukai pendapatan hampir 70% daripada pendapatannya.
|
Persekitaran antarabangsa
|
Pengaruh faktor dasar perdagangan, pertukaran asing,
undang –undang perniagaan yang melibatkan dua Negara atau lebih
|
- Power Root mula menumpukan pemasaran produknya di pasaran
antarabangsa khususnya pasaran negara timur tengah.
- Pembukaan kilang Power Root di Bahrain memberi kelebihan
kepada Power Root kerana kos elektrik dan upah yang rendah di negara
tersebut. .
- Di samping kenaikan kos pengeluaran disebabkan kenaikan
harga kopi akibat kemarau di negara pembekal
|
Persekitaran persaingan dan jaringan
|
Pengeluar lain yang keluarkan barang yang hampir sama
|
- Perang harga di kalangan pengeluar tempatan serta
persaingan sengit daripada pengeluar lain seperti Nestle menyebabkan Power
Root mula menumpukan pemasaran produknya di pasaran antarabangsa khususnya
pasaran negara timur tengah.
|
b.
Jelaskan strategi pemasaran yang telah
dilaksanakan oleh Power Root Berhad [12]
Strategi
pemasaran yang dilaksanakan oleh Power Root Berhad ialah
Fakta
|
Huraian
|
Kaitan
kes
|
Pembangunan
pasaran
|
Produk
lama
Pasaran
baharu
|
-
Power Root mula menumpukan pemasaran
produknya di pasaran antarabangsa khususnya pasaran negara timur tengah.
|
Penembusan
pasaran
|
Produk
lama
Pasaran
lama
|
-
Pada tahun 2017, Power Root telah
melantik Alif Satar yang merupakan hos program Rockanova sebagai duta
produknya.
-
Program “Tunaikan Hasrat Umrah Bersama
Tersayang” di mana 18 pembeli produk Power Root berpeluang untuk menunaikan
umrah bersama pasangannya .
-
Pertanidngan Minum dan Menang untuk
mempromosikan logo Alicafe Grafitti.
-
Pertandingan Beli dan Menang menawarkan hadiah motorsikal untuk pengguna
yang membeli produk Power Root bernilai RM10
|
Pembangunan
Produk
|
Produk
baharu pasaran lama
|
-
Ginseng White Coffee dan Alitea Signature
Karak Chai untuk pasaran tempatan
serta Alitea Signature Cardomon untuk pasaran Asia Timur dan Afrika
|
Pempelbagaian
|
Produk baharu
Pasaran
baharu
|
Power Root telah terlibat dalam pembangunan hartanah dengan
pembinaan pusat komersil 1st Avenue yang membawa hasil sebanyak
RM56.3 juta kepada syarikat tersebut
|
No comments :
Post a Comment