Untuk
setiap scenario di bawah, kenalpasti prinsip berunding yang
gagal dipatuhi oleh
pihak yang berunding dan tindakan yang sepetutnya diambil
Senario
|
Kereta
encik Mansor telah dicuri dan Encik
Murad ialah wakil insurans
Encik
Murad: Syarikat Insurans OIO bercadang untuk bayar RM26
000 sebagai
bayaran tunai untuk kereta anda
Encik
Mansor: RM25 000 sahaja? Bagaimana OIO
menetapkan bayaran tersebut?
Saya nak tahu
Encik
Murad: Syarikat kami hanya boleh bayar RM26 000
sahaja. Encik Murad
terima sajalah
jumlah itu
Encik
Mansor: Saya tidak berpuashati. Saya
nak lawan di mahkamah.
Prinsip berunding berkaitan
Huraikan tindakan yang sepatutunya diambil oleh
pihak yang berunding dalam situasi di atas
|
Vincent
dan Daud merupakan chef yang bekerja di sebuah restoren. Mereka ingin
menggunakan sebuah oren untuk masakan masing- masing. Vincent perlukan jus
oren untuk membuat cocktail minuman dan Daud memerlukan inti oren untuk buat
kek oren. Ketua Chef iaitu Linda memotong oren itu dan berikan separuh oren
kepada Vincent dan separuh lagi kepada
Daud. Akibatnya minuman yang dihasilkan oleh Vincent dan kek yang dibuat oleh
Daud kurang bermutu
Prinsip berunding berkaitan
Huraikan tindakan yang sepatutunya diambil oleh
pihak yang berunding dalam situasi di atas
|
Encik
Yazni merupakan pengurus jualan syarikat computer Conon dan diminta hadir
untuk rundingan berkaitan pembekalan 3 000 komputer untuk Mayabank. Datin Ain merupakan pengarah
belian untuk Mayabank dan merupakan seorang yang panas baran. Dalam masa lima
minit rundingan bermula, Datin Ain mencampak kertas sebut harga kepada Yazni
dan menegur kerana ada kesilapan harga dan spesifikasi. Yazni yang tahu sifat
Datin Ain, dengan nada suara yang tinggi berkata, “Apa masalah awak ni? Awak
ni perempuan yang tak boleh kawal perasaan. Lain kali sopanlah sikit. Sikap
awak ni tak boleh diterima.”
Prinsip berunding berkaitan
Huraikan tindakan yang sepatutunya diambil oleh
pihak yang berunding dalam situasi di atas
|
Syarikat
Maju Berhad merupakan sebuah syarikat perumahan yang sedang membina sebuah
pangsapuri 30 tingkat di Wangsa Maju. Pembinaan ini menyebabkan retakan di
rumah- rumah di sebuah taman perumahan
bersebelahan dengan projek tersebut. Banjir kilat juga sering berlaku
menyebabkan kerosakan harta benda untuk penduduk di taman perumahan tersebut.
Semasa rundingan berlangsung, Cik Thana iaitu wakil syarikat Maju ennggan
menerima sebarang cadangan yang diberikan oleh penduduk taman tersebut dan
berpegang kepada cadangan syarikatnya iaitu bayar pampasan sebanyak RM1000
untuk setiap pemilik rumah.
Prinsip berunding berkaitan
Huraikan tindakan yang sepatutunya diambil oleh
pihak yang berunding dalam situasi di atas
|
No comments :
Post a Comment