Pengajian Perniagaan- penggal 2/2013
Kemahiran Komunikasi
Soalan 1
a.Terangkan
dua bentuk komuniuaksi antara pengurus dengan pekerja [4]
b.Dengan
menggunakan gambar rajah dan contoh , terangkan bagaimana proses komunikasiu
berlaku dalam syakrikat perniagaan. [15]
c.
Dengan memberikan contoh yang sesuai, jelaskan tiga halangan yang wujud dalam
proses komunikasi [6]
Soalan 2
a. Pemilihan saluran atau media komunikasi yang sesuai adalah penting dalam perniagaan
kerana ia melibatkan aktiviti pengirim
dan juga penerima.
Dengan memberikan contoh , nyatakan empat jenis saluran , dan
huraikan aktiviti yang dilakukakn oleh pengirim dan penerima. (8)
b.Bincangkan tiga jenis media persendirian , dan terangkan
bagaimana penggunaan media-media tersebut sebagai media komunikasi dalaman
boleh ditingkatkan keberkesanannya. [9]
c.Nyatakan empat peringkat yang terdapat dalam komunikasi lisan dan jelaskan fungsi komunikasi bagi
setiap peringkat tersebut (8)
Soalan 3
a.
Syarikat
Maju Bina Berhad merupakan sebuah syarikat pembinaan yang beribu pejabat di
Johor Bahru. Syarikat ini mempunyai cawangan di Pontian, Batu Pahat, Muar dan
Kluang. Setiap cawangan akan diuruskan oleh seorang pegawai cawangan. Jelaskan
komunikasi mendatar syarikat tersebut berserta gambar rajah (3)
b.
Terangkan
empat halangan fizikal semasa mesyuarat berlangsung dasn cara mengatasi
halangan tersebut (8)
c.
Jelaskan
tiga kemahiran mendengar dalam mesyuarat (6)
d. Nyatakan
empat media elektronik dan kegunaan setiap media tersebut dalam firma
perniagaan. (8)
Soalan 4
a.Dengan memberikan gambar rajah , huraikan perkara yang berikut
i.Komunikasi menegak
ii.Komunikasi mendatar
iii. Komunikasi melintang (6)
b.Kemahiran berunding pihak pengurusan ialah faktor penting dalam menentukan keberterusan hayat firma.
Bincangkan (10)
c.Penggunaan teknologi maklumat boleh melicinkan pentadbiran dan
pengurusan firma serta membantu
mempertingkatkan keberkesanan komunikasi.
Jelaskan kegunaan-kegunaan lain teknologi maklumat dalam organisasi (9)
Soalan 5
a. Terangkan maksud komunikasi menegak dan berikan contoh yang sesuai (3)
b. jelaskan empat garis panduan yang perlu diberi perhatian bagi
menghasilkan komunikasi bertulis yang efektif (6)
c.Jelaskan tiga peranan komunikasi dalam e-dagang (6)
d.Proses maklumbalas adalah kurang penting dalam komunikasi sehala
berbanding dengan komunikasi dua hala. Jelaskan(4)
e. Huraikan kaedah komunikasi lisan yang boleh digunakan oleh
pengurus dengan subordinatnya selain daripada ucapan. (6)
Soalan 6
a.Jelaskan
proses komunikasi antara pemilik salon kecantikan dengan pelanggannya (12)
b.Nyatakan
empat kemahiran mendengar secara berkesan. (4)
c.
Jelaskan enam halangan semasa proses mendengar (9)
Soalan 7
a. Huraikan tiga prinsip berunding yang perlu digunakan antara
pembekal ikan dengan pelanggannya semasa proses perundingan perniagaan (9)
b. Huraikan prose enkod dan dekod semasa pembentangan laporan
hasil jualan oleh pengurus pemasaran kepada ahli lembaga pengarah syarikat. (8)
c. Terangkan tiga tujuan komunikasi menegak
ke bawah dan tiga tujuan komunikasi mendatar dalam sesebuah organisasi
perniagaan dengan gambar rajah. (8)
Soalan 8
a.Anda diminta mewakili syarikat anda untuk menghadiri satu
taklimat tentang pembangunan produk oleh pembekal.Huraikan teknik mendengar
yang berkesan supaya maklumat yang disampaikan diperoleh dengan tepat. (10)
b. Sekumpulan usahawan baru telah menghadiri suatu seminar
bertajuk “menghadapi era globalisasi” yang dikendalikan oleh Kementerian
Pembangunan Usahawan. Salah satu daripada ceramah dalam seminar tersebut
memakan masa selama tiga jam.
Jelaskan beberapa kemungkinan bahasa badan yang dihasilkan oleh audiens berserta
maklumat yang digambarkan oleh bahasa badan tersebut. (10)
c.Huraikan lima kaedah teknologi komunikasi kini yang boleh
digunakan untuk menyampaikan maklumat (5)
Soalan 9
a.Mesyuarat adalah sesuatu yang penting bagi sesebuah organisasi.
Jelaskan (10)
b.Bincangkan kebaikan dan keburukan komunikasi lisan (8)
c.Nyatakan mesej komunikasi bukan lisan yang ingin disampaikan
melalui gelagat/situasi berikut
i.air muka yang merah padam
ii.nasda suara yang tinggi oleh majikan dalam mesyuarat
iii. audieins sering melihat jam semasa ceramah disampaikan
iv. pengurus berdiri dengan tangan
di belakang semasa memberi taklimat orientasi kepada pekerja baru
v. suka memasukkan tangan ke dalam poket atau memusing pensen atau
pen semasa berhadapasn dengan audiens
vi. jarak susun atur meja antara seorang doktor dengan pesakit
vii. berjabat tangan dengan genggaman yang kuat (7)
Soalan 10
a.Jelaskan empat fungsi komunikasi dalam perniagaan (6)
b.Jelaskan enam teknik bagi mewujudkan komunikasi yang
berkesan. (9)
c.Jelaskan proses komunikasi dalam pembentangan belanjawan oleh
pengurus kewangan syarikat (10)
Soalan 11
a.
Pengurus
pemasaran mengadakan mesyuarat dengan stafnya bagi membincangkan strateghi
pem,asaran produk baru syarikat
i.
Terangkan
bentuk komuniaksi yang digumnakan dalam messyuarat tersebut (4)
ii.
Jelaskan
poroses komunikasi yang berlaku dalam mesytuarat tersebut (12)
b.
Jelaskan
tiga halangan komuniaksi dalam organisasi perniagaan (9)
Soalan 12
Syarikat Jaya Sdn Bhd (SJSB) yang beribu pejabat di Petaling jaya
telah terlibat dalam pengeluaran alat ganti kereta sejak lapan tahun yang
lalu.SJSB memiliki empat cawangan di Seremban,Pulau Pinang, Johor dan Sabah
masing-masing. Semua cawangan mempunyai jabatan fungsian iaitu pengeluaran, pemasaran dan kewangan yang
diketuai oleh ketua jabatn masing-masing. Baru-bariu ini SJSB telah mengalami
penurunan pendapatan yang dipercayai disebabkan oleh kualiti barang yang
menurun. Bagi menangani masalah ini, ketua eksekutif SJSB telah meminta semua
pengurus cawangan masing-masing untuk
mengetahui punca sebenar penurunan kualiti tersebut.
- i. Jelaskan bentuk komunikasi menegak,
mendatar, dan melintang berserta
gambar rajah yang sesuai dengan merujuk kepada Syarikat Jaya Sdn Bhd (9)
ii. Huraikan proses
komunikasi yang terlibat dalam situasi di atas
(6)
- Halangan komunikasi
berlaku apabila terjemahan maklumat oleh pekerja tidak konsisten dengan maksud
yang ingin disampaikan oleh pengurus. Berdasarkan contoh yang sesuai,
bincangkan tiga bentuk halangan komunikasi dalam konteks komunikasi lisan
bentuk menegak dalam firma perniagaan. [10]
Soalan 13
a.Jelaskan
tiga bentuk komunikasi yang diamalkan dalam sesebuah organisasi [9]
b.Komunikasi
sehala boleh berlaku dari atas ke baswah atau sebaliknya. Jelaskan [6]
C.Nyatakan
saluran yang sesuai digunakan untuk setiap situasi yang berikut dan berikan
alasannya
i.
Mengumumkan
jamuanm tahunan organisasi
ii.
Mengumumkan
berita kematian seorang staf kepada semau staf dalam organisasi
iii.
Mengarahkan
seorang staf untuk menghantar laporan dengan segera
iv.
Memberikan
nasihat dan teguran kepada seorang pekerja yang melanggar peraturan
organisasi (10)
Soalan 14
a.
Jelaskan
proses komunikasi [12]
b.
Encik
Roslan merupakan pengurus besar sebuah syarikat multinasional yang beribu
pejabat di Kuala Lumpur. Syarikat tersebut mempunyai cawangan di New Zealand.
(i) Huraikan tiga
saluran komunikasi elektronik yang boleh digunakan oleh Encik Roslan untuk
berhubung dengan semua pengurus cawangan syarikatnya. [6]
(ii) Jelaskan tiga halangan komunikasi semasa proses
komunikasi antara Encik
Roslan dengan pengurus cawangan
syarikatnya. [7]
Soalan 15
a. Jelaskan
situasi yang sesuai untuk menggunakan komunikasi lisan yang berikut:
i.
Perbincangan
ii.
Mesyuarat
iii.
Ucapan
iv.
Pembentangan (12)
b. Terangkan
kepentingan mesyuarat kepada sesebuah organisasi perniagaan. (6)
c. Mengapakah
sistem komunikasi yang berkesan penting kepada sesebuah perniagaan? (6)
Soalan 16
a. Sekumpulan
pelajar Tingkatan Enam sedang mendengar taklimat pendaftaran MUET yang
disampaikan oleh setiausaha peperiksaan.
Jelaskan proses mendengar
yang dilalui oleh pelajar berkenaan. (8)
b. Jelaskan
kesesuian media komunikasi berikut dalam
sesebuah organisasi perniagaan
i.
Bersemuka
ii.
Telefon
iii.
Internet
iv.
Intranet
v.
Memorandum
vi.
surat-menyurat
vii.
laporan
viii.
Bulletin
(20)
Soalan 17
a.
Bezakan komunikasi lisan dengan komunikasi
bertulis (8)
b.
Jelaskan dua kelebihan dan dua kelemahan
setiap media komunikasi yang berikut:
i.
Internet
ii.
Telefon
iii.
Surat – menyurat
iv.
Bersemuka (8)
c.
Seorang eksekutif pemasaran sedang menyiapkan
laporan tentang strategi jualan kursus
professional untuk sebuah kolej.
Terangkan teknik kemahiran
bertulis yang perlu digunakan oleh eksekutif tersebut untuk menghasilkan sebuah
laporan yang baik. (9)
Soalan 18
a.
Terangkan teknik mendengar secara
i.
empati dan objektif
ii.
mendengar secara kritikal dan nonjudgemental
iii.
mendengar secara cetek dan mendalam (12)
b.
Kejadian tanah runtuh dilaporkan berlaku di
kawasan perumahan berhampiran projek pembinaan terbaru Syarikat Mewah Holdings
Berhad. Permasalahan itu dilaporkan berpunca dari penarahan tanah bukit yang
berhampiran. Anda sebagai pengurus projek Syarikat Mewah Holdings dikehendaki
membuat satu rundingan dengan penduduk kawasan perumahan tersebut.
Huraikan
prinsip perundingan berkesan berdasarkan
situasi di atas [8]
Soalan 19
a. Seorang
pegawai perubatan sedang menjelaskan teknik rawatan kecemasan kepada ahli PBSM
SMK Wangsa Maju Seksyen 2.
Jelaskan teknik kemahiran
mendengar secara efektif yang perlu diikuti oleh pelajar tersebut. (12)
b. Jelaskan
prinsip berunding yang berikut:
i.
tumpuan kepada minat dan bukan kedudukan
ii.
asingkan manusia daripada masalah
iii.
jana pelbagai pilihan
iv.
guna kriteria yang objektif dan boleh
terima (8)
Soalan 20
a. Dengan
contoh yang sesuai terangkan elemen-elemen berunding yang penting. (12)
b. Dengan
contoh yang sesuai jelaskan tahap-tahap
perundingan yang berikut:
i.
Intrapersonal
ii.
Interpersonal
iii.
Intrajabatan
iv.
Interjabatan (12)
Soalan 21
a.
Dengan contoh yang sesuai jelaskan tahap-tahap perundingan yang berikut:
i.
Nasional
ii.
dua hala
iii.
serantau,
iv.
pelbagai hala
v.
antarabangsa/global (12)
b.
Jelaskan strategi perundingan berikut:
i.
good guy bad guy,
ii.
nibbling
iii.
trial balloon
iv.
red herring (12)
Soalan 22
a.
Jelaskan stretagi perundingan berikut:
i.
Outrageous
ii.
apparent withdrawal
iii.
limited authority (9)
b.
Jelaskan kepentingan ICT kepada sebuah
bank (12)
Soalan 23
a. Jelaskan
kegunaan e-dagang, e-pemasaran dan e-perolehan kepada sebuah kolej
swasta. (9)
b. Jelaskan
kegunaan intranet kepada sebuah syarikat insurans. (8)
c. Sekumpulan
pengawas sedang mendengar taklimat tentang sambutan Hari Guru yang disampikan
oleh guru pengawas.
Jelaskan halangan semantik
dan halangan fizikal yang mungkin wujud semasa proses komunikasi tersebut
sedang dijalankan. (5)
Soalan 24
a. Terangkan
lima jenis komunikasi lisan yang boleh digunakan oleh sesebuah organisasi (10 m)
b. Terangkan
maksud bahasa badan. Berikan empat contoh bahasa bada dan huraikan maklumat
atau mesej setiap bahasa badan tersebut. [10)
c. Huraikan
garis panduan yang perlu diberi perhatian bagi menghasilkan komunikasi bertulis
yang berkesan. [5]
cikgu ada skema jawapan tak?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletefuhhh
Deletezarifah is here
Delete