Wednesday, March 13, 2013

kuiz komunikasi


Kuiz: Kemahiran Komunikasi
1.       Proses Komunikasi: Susun ikut turutan yang betul:
a.        Maklumbalas
b.       Penerima
c.        Saluran
d.       Dekod
e.       Penghantar
f.         Enkod
                                                                                                                                                                                                        ____/ 6
2.       Proses Komunikasi: Tandakan betul  atau salah
a.        Enkod bermaksud penterjemahan maklumat oleh penerima

b.       Dekod bermaksud cara penerima mentafsirkan mesej

c.        Saluran ialah alat untuk menyampaikan maklumat

d.       Maklumbalas merujuk kepada persetujuan penerima terhadap mesej yang diterima

e.       Penghantar ialah orang yang mencetuskan mesej

f.         Penerima ialah orang yang mendapat mesej

                                                                                                                                                                                                        ____/6
3.       Halangan Komunikasi: Tandakan betul atau salah
a.        Halangan semantic disebabkan oleh penggunaan pelbagai bahasa dalam proses komunikasi

b.       Halangan psikologikal disebabkan oleh perbezaan pendidikan

c.        Halangan fizikal merupakan halangan yang nyata

d.       Bilik yang panas merupakan halangan sosiologikal

e.       Tanggapan yang berbeza berkaitan dengan halangan sosiologikal

f.         Bau busuk merupakan halangan fizikal

g.        Perkataan pelbagai makna berkaitan dengan halangan semantic

h.       Kesukaran orang Sarawak berkomunikasi dengan orang  Kuala Lumpur merupakan contoh halangan sosiologikal

i.         Orang yang  mendengar bunyi mercun menganggapnya sebagai bunyi letupan merupakan contoh halangan sosiologikal

j.         Bercakap dengan orang awam tanpa mikrofon merupakan halangan fizikal

                                                                                                                                                                                                        ____/10
4.       Bentuk komunikasi: Tandakan betul atau salah
a.        Komunikasi menegak bermaksud pertukaran maklumat antara bahagian yang berlainan dalam sesebuah organisasi.

b.       Komunikasi mendatar bermaksud pertukaran maklumat antara dua peringkat yang berbeza dalam organisasi

c.        Komunikasi melintang bermaksud pertukaran maklumat antara peringkat yang sama dalam organisasi

d.       Komunikasi sehala memerlukan maklumbalas

e.       Penyelia yang menghantar laporan jualan bulanan kepada pengurus jualan merupakan satu contoh komunikasi sehala atas ke bawah.

f.         Ucapan dasar Menteri Pendidikan semasa perjumpaan tahunan warga kementerian merupakan komunikasi menegak

g.        Perbincangan dalam mesyuarat merupakan komunikasi dua hala.

h.       Komunikasi sehala atas ke bwah digunakan untuk memberi maklm balas tentang prestasi pekerja

i.         Komunikasi melintang merupakan komunikasi tidak formal

j.         Komunikasi menegak mengurangkan birokrasi

k.        Komunikasi mendatar membantu menyelesaikan konflik

l.         Komunikasi sehala terdiri dpd atas ke bawah dan bawah ke atas

m.      Komunikasi dua hala melibatkan maklumbalas

                                                                                                                                                                                                        ____/13
5.       Pilih komunikasi lisan
a.        Mesyuarat
b.       Memorandum
c.        Perbualan telefon
d.       Laporan
e.       Perbincangan
f.         E-mel
g.        Pembentangan
                                                                                                                                                                                                        ____

6.       Pilih kebaikan mesyuarat
a.        Wujud kumpulan dinamik.
b.       Matlamat organisasi mudah tercapai
c.        Kebajikan pekerja terpelihara
d.       Mengurangkan idea yang kurang bernas
e.       Ahli berpeluang berinteraksi
f.         Mendapat sokongan semua ahli
g.        Meningkatkan  pemahaman tentang perkara yang dibincangkan
                                                                                                                                                                                                        ____
7.       Pilih kebaikan perbincangan
a.        Memberi keputusan terbaik
b.       Mendapatkan persetujuan semua pihak yang terlibat
c.        Mencetuskan idea yang bernas
d.       Memberi ruang kepada pihak yang terlibat untuk mengambil bahagian dalam pembuatan keputusan
                                                                                                                                                                                                        ____
8.       Pilih kebaikan komunikasi lisan
a.        Maklumbals cepat diterima
b.       Tiada had penerima
c.        Maklumat boleh simpan
d.       Boleh diulang sampai difahami
e.       Mesej kekal pada bentuk asalnya
f.         Mesej apat disesuaikan ikut jenis penerima
g.        Penerima ada masa yang lama untuk menilai mesej
h.       Mudah menyampaikan mesej sebab bersemuka
i.         Kejujuran penerima dapat dirasai
j.         Boleh guna alat bantuan komunikasi  untuk memastikan mesej lebih jelas
                                                                                                                                                                                                        ____
9.       Pilih keburukan komunikasi lisan
a.        Penghantar tidak mempunyai kawalan terhadap mesej yang dihantar
b.       Maklumbalas yang lambat
c.        Tiada rekod simpanan kekal
d.       Maklumat mungkin disalahtafsirkan
                                                                                                                                                                                                        ____
10.    Tandakan betul atau salah
a.        Contoh Visual organisasi ialah peta konsep

b.       Contoh visual analogik ialah kartun
c.        Contoh visual realisitik ialah gambar nyata

d.       Komunikasi visual merupakan komunikasi dua hala

e.       Komunikasi bukan lisan merangkumi komunikasi visual, komunikasi bertulis dan bahasa badan

f.         Komunikasi bertulis merupakan komunikasi  dua hala

                                                                                                                                                                                                        ____/6
11.    Tandakan kemahiran bertulis yang berkesan
a.        Guna kertas putih sahaja
b.       Perlu ditaip
c.        Guna alatulis yang sesuai
d.       Guna perenggan yang banyak
e.       Ayat yang pendek
f.         Disertakan dengan grafik yang sesuai
g.        Pilih perkataan yang mudah difahami

                                                                                                                                                                                                        ______








12.    Padankan
Jenis Bahasa Badan
Maksud
a.        Air muka merah padam
Keyakinan tinggi
b.       Mengerutkan dahi
Bosan
c.        Sering lihat jam
Tidak berminat
d.       Bercakap @ tidur
Menunjukkan minat yang tinggi
e.       Duduk tegak
Marah
f.         Meletakkan tangan di atas kepala
Menunjukkan ketegasan
g.        Nada suara yg tinggi
Ingin menarik perhatian audiens
h.       Tangan di belakang
Gementar
i.         Masuk tangan dlm poket
Keliru
j.         Berjabat tangan dgn genggaman yg kuat
Berehat
                                                                                                                                                                                                        ____/10

13.    Tandakan betul atau salah
a.        Bersemuka bermaksud pendengar dan penyampai berada ditempat yg sama

b.       Bersemuka dapat menyelesaikan konflik

c.        Internet bermaksud rangkaian computer dihubungi menerusi beberapa rangkaian

d.       Internet membolehkan maklumat dapat dipindahkan dengan segera

e.       Internet merupakan komunikasi sehala

f.         Intranet menghubungkan rangkaian computer dalam organisasi yang sama

g.        Memo merupakan komunikasi sehala

h.       Memo merupakan komunikasi tidak formal

i.         Laporan merupakan komunikasi dua hala

j.         Laporan digunakan untuk menerangkan sesuatu perkara secara terperinci

k.        Surat merupakan komunikasi dua hala

l.         Laporan tidak dapat dijadikan sebagai bukti

m.      Buletin merupakan laporan yang diterbitkan secara berkala

                                               
                                                                                                                                                                                                                ____/13
14.    Tandakan betul atau salah
a.        Proses mendengar bermula dengan menerima .

b.       Proses mendengar berakhir dengan menerima.

c.        Menilai bermaksud menganalisis fakta yang diterima

d.       Memahami bermaksud mendengar dengan berhati-hati

e.       Mengingati merupakan peringkat keempat dalam proses mendengar

f.         Memberi tindakbalas  berlaku selepas peringkat menilai

g.        Memahami merupakan peringkat kedua dalam proses mendengar.

h.       Mendengar secara non-judgemental bermaksud memahami perasaan orang lain

i.         Berperanan empati bermaksud pendengar menunjukkan dia merasai  apa yang dirasakan oleh penyampai.

j.         Mendengar secara kritikal bermaksud  pendengar berusaha untuk menganalisis apa yang didengari .

k.        Mendengar secara cetek membantu kita memahami maksud sebenar mesej yang ingin disampaikan

l.         Mendengar secara aktif bermaksud pendengar memberi tindakbalas terhadap apa yang  didengar


                                                                                                                                                                                                        ______/12
15.    Pilih garispanduan mendengar yang betul
a.        Elakkan mengganggu orang lain ketika bercakap
b.       Bertanya apabila perlu
c.        Berfikiran terbuka
d.       Jangan menyampuk ketika orang lain bercakap
e.       Meluahkan kefahaman terhadap perasaan
f.         Mengulang maksud pembicara
                                                                                                                                                                                                                _______
“GOOD LUCK’
DARIPADA
Mr karthik, Guru Pengajian Perniagaan anda

No comments :

Post a Comment