Kuiz:
Kemahiran Komunikasi
1. Proses Komunikasi: Susun ikut turutan yang betul:
a.
Maklumbalas
b.
Penerima
c.
Saluran
d.
Dekod
e.
Penghantar
f.
Enkod
|
____/ 6
2. Proses Komunikasi: Tandakan betul atau salah
a.
Enkod bermaksud
penterjemahan maklumat oleh penerima
|
|
b.
Dekod bermaksud
cara penerima mentafsirkan mesej
|
|
c.
Saluran ialah
alat untuk menyampaikan maklumat
|
|
d.
Maklumbalas
merujuk kepada persetujuan penerima terhadap mesej yang diterima
|
|
e.
Penghantar
ialah orang yang mencetuskan mesej
|
|
f.
Penerima ialah
orang yang mendapat mesej
|
|
____/6
3. Halangan Komunikasi: Tandakan betul atau salah
a.
Halangan
semantic disebabkan oleh penggunaan pelbagai bahasa dalam proses komunikasi
|
|
b.
Halangan
psikologikal disebabkan oleh perbezaan pendidikan
|
|
c.
Halangan
fizikal merupakan halangan yang nyata
|
|
d.
Bilik yang
panas merupakan halangan sosiologikal
|
|
e.
Tanggapan yang
berbeza berkaitan dengan halangan sosiologikal
|
|
f.
Bau busuk
merupakan halangan fizikal
|
|
g.
Perkataan
pelbagai makna berkaitan dengan halangan semantic
|
|
h.
Kesukaran orang
Sarawak berkomunikasi dengan orang
Kuala Lumpur merupakan contoh halangan sosiologikal
|
|
i.
Orang yang mendengar bunyi mercun menganggapnya
sebagai bunyi letupan merupakan contoh halangan sosiologikal
|
|
j.
Bercakap dengan
orang awam tanpa mikrofon merupakan halangan fizikal
|
|
____/10
4. Bentuk komunikasi: Tandakan betul atau salah
a.
Komunikasi
menegak bermaksud pertukaran maklumat antara bahagian yang berlainan dalam
sesebuah organisasi.
|
|
b.
Komunikasi
mendatar bermaksud pertukaran maklumat antara dua peringkat yang berbeza dalam
organisasi
|
|
c.
Komunikasi
melintang bermaksud pertukaran maklumat antara peringkat yang sama dalam
organisasi
|
|
d.
Komunikasi
sehala memerlukan maklumbalas
|
|
e.
Penyelia yang
menghantar laporan jualan bulanan kepada pengurus jualan merupakan satu
contoh komunikasi sehala atas ke bawah.
|
|
f.
Ucapan dasar
Menteri Pendidikan semasa perjumpaan tahunan warga kementerian merupakan
komunikasi menegak
|
|
g.
Perbincangan
dalam mesyuarat merupakan komunikasi dua hala.
|
|
h.
Komunikasi
sehala atas ke bwah digunakan untuk memberi maklm balas tentang prestasi
pekerja
|
|
i.
Komunikasi
melintang merupakan komunikasi tidak formal
|
|
j.
Komunikasi
menegak mengurangkan birokrasi
|
|
k.
Komunikasi
mendatar membantu menyelesaikan konflik
|
|
l.
Komunikasi
sehala terdiri dpd atas ke bawah dan bawah ke atas
|
|
m.
Komunikasi dua
hala melibatkan maklumbalas
|
|
____/13
5. Pilih komunikasi lisan
a.
Mesyuarat
b.
Memorandum
c.
Perbualan
telefon
d.
Laporan
e.
Perbincangan
f.
E-mel
g.
Pembentangan
|
____
6. Pilih kebaikan mesyuarat
a.
Wujud kumpulan dinamik.
b.
Matlamat
organisasi mudah tercapai
c.
Kebajikan
pekerja terpelihara
d.
Mengurangkan
idea yang kurang bernas
e.
Ahli berpeluang
berinteraksi
f.
Mendapat
sokongan semua ahli
g.
Meningkatkan pemahaman tentang perkara yang dibincangkan
|
____
7. Pilih kebaikan perbincangan
a.
Memberi
keputusan terbaik
b.
Mendapatkan
persetujuan semua pihak yang terlibat
c.
Mencetuskan
idea yang bernas
d.
Memberi ruang
kepada pihak yang terlibat untuk mengambil bahagian dalam pembuatan keputusan
|
____
8. Pilih kebaikan komunikasi lisan
a.
Maklumbals
cepat diterima
b.
Tiada had
penerima
c.
Maklumat boleh
simpan
d.
Boleh diulang
sampai difahami
e.
Mesej kekal
pada bentuk asalnya
f.
Mesej apat
disesuaikan ikut jenis penerima
g.
Penerima ada
masa yang lama untuk menilai mesej
h.
Mudah
menyampaikan mesej sebab bersemuka
i.
Kejujuran
penerima dapat dirasai
j.
Boleh guna alat
bantuan komunikasi untuk memastikan
mesej lebih jelas
|
____
9. Pilih keburukan komunikasi lisan
a.
Penghantar
tidak mempunyai kawalan terhadap mesej yang dihantar
b.
Maklumbalas yang
lambat
c.
Tiada rekod
simpanan kekal
d.
Maklumat
mungkin disalahtafsirkan
|
____
10. Tandakan betul atau salah
a.
Contoh Visual
organisasi ialah peta konsep
|
|
b.
Contoh visual
analogik ialah kartun
c.
Contoh visual
realisitik ialah gambar nyata
|
|
d.
Komunikasi
visual merupakan komunikasi dua hala
|
|
e.
Komunikasi
bukan lisan merangkumi komunikasi visual, komunikasi bertulis dan bahasa
badan
|
|
f.
Komunikasi
bertulis merupakan komunikasi dua hala
|
|
____/6
11. Tandakan kemahiran bertulis yang
berkesan
a.
Guna kertas
putih sahaja
b.
Perlu ditaip
c.
Guna alatulis
yang sesuai
d.
Guna perenggan
yang banyak
e.
Ayat yang
pendek
f.
Disertakan
dengan grafik yang sesuai
g.
Pilih perkataan
yang mudah difahami
|
______
12. Padankan
Jenis
Bahasa Badan
|
Maksud
|
a.
Air muka merah padam
|
Keyakinan tinggi
|
b.
Mengerutkan
dahi
|
Bosan
|
c.
Sering lihat
jam
|
Tidak berminat
|
d.
Bercakap @
tidur
|
Menunjukkan minat yang tinggi
|
e.
Duduk tegak
|
Marah
|
f.
Meletakkan
tangan di atas kepala
|
Menunjukkan ketegasan
|
g.
Nada suara yg
tinggi
|
Ingin menarik perhatian audiens
|
h.
Tangan di
belakang
|
Gementar
|
i.
Masuk tangan
dlm poket
|
Keliru
|
j.
Berjabat tangan
dgn genggaman yg kuat
|
Berehat
|
____/10
13. Tandakan betul atau salah
a.
Bersemuka
bermaksud pendengar dan penyampai berada ditempat yg sama
|
|
b.
Bersemuka dapat
menyelesaikan konflik
|
|
c.
Internet
bermaksud rangkaian computer dihubungi menerusi beberapa rangkaian
|
|
d.
Internet
membolehkan maklumat dapat dipindahkan dengan segera
|
|
e.
Internet
merupakan komunikasi sehala
|
|
f.
Intranet
menghubungkan rangkaian computer dalam organisasi yang sama
|
|
g.
Memo merupakan
komunikasi sehala
|
|
h.
Memo merupakan
komunikasi tidak formal
|
|
i.
Laporan
merupakan komunikasi dua hala
|
|
j.
Laporan
digunakan untuk menerangkan sesuatu perkara secara terperinci
|
|
k.
Surat merupakan
komunikasi dua hala
|
|
l.
Laporan tidak
dapat dijadikan sebagai bukti
|
|
m.
Buletin
merupakan laporan yang diterbitkan secara berkala
|
|
____/13
14. Tandakan betul atau salah
a.
Proses
mendengar bermula dengan menerima .
|
|
b.
Proses
mendengar berakhir dengan menerima.
|
|
c.
Menilai bermaksud
menganalisis fakta yang diterima
|
|
d.
Memahami
bermaksud mendengar dengan berhati-hati
|
|
e.
Mengingati
merupakan peringkat keempat dalam proses mendengar
|
|
f.
Memberi
tindakbalas berlaku selepas peringkat
menilai
|
|
g.
Memahami
merupakan peringkat kedua dalam proses mendengar.
|
|
h.
Mendengar
secara non-judgemental bermaksud memahami perasaan orang lain
|
|
i.
Berperanan
empati bermaksud pendengar menunjukkan dia merasai apa yang dirasakan oleh penyampai.
|
|
j.
Mendengar
secara kritikal bermaksud pendengar
berusaha untuk menganalisis apa yang didengari .
|
|
k.
Mendengar
secara cetek membantu kita memahami maksud sebenar mesej yang ingin
disampaikan
|
|
l.
Mendengar
secara aktif bermaksud pendengar memberi tindakbalas terhadap apa yang didengar
|
|
______/12
15. Pilih garispanduan mendengar yang
betul
a.
Elakkan
mengganggu orang lain ketika bercakap
b.
Bertanya
apabila perlu
c.
Berfikiran
terbuka
d.
Jangan
menyampuk ketika orang lain bercakap
e.
Meluahkan
kefahaman terhadap perasaan
f.
Mengulang
maksud pembicara
|
_______
“GOOD LUCK’
DARIPADA
Mr karthik, Guru Pengajian Perniagaan anda
No comments :
Post a Comment