Soalan
kajian kes
1. Baca kes.
2. Baca soalan.
3. Baca kes kali kedua dan highlight bahagian berkaitan dengan soalan.
4. Kaitkan jawapan anda dengan kes yang diberikan.
5. Pelajar perlu kenalpasti sama ada soalan memerlukan fakta
khusus atau fakta kes
Apakah perbezaan
antara fakta khusus dengan fakta kes?
Fakta
khusus
Seperti yang ada dalam sukatan pelajaran PP
Contohnya:
|
Fakta
kes
1. Masalah/isu yang dihadapi oleh pelaku/ organisasi
2. langkah/tindakan/ kaedah/ strategi/ cara yang digunakan
oleh pelaku dalam kes untuk menangani sesuatu isu/masalah
|
Contoh kes
Saidina Sdn Bhd
Saidina Sdn
Bhd (SSB) ialah sebuah syarikat
pengeluar pelbaga sos Muslim yang
petama di Malaysia. Syarikat ini mula beroperai pada tahun 2008. Syarikat ini
mengeluarkan pelbagai sos berjenama Saidina. Pada peringkat permulaan operasi
syarikat ini menghadapi pelbagai masalah unutk memasarkan produk di pasaran
tempatan walaubagaiamanpun usaha dan strategi yang diambil telah membawa hasil
yang baik dan pada tahun 2015, SSB meraikan pengeuaran botol sos yang ke 100
juta. Kejayaan ini adalah disebabkan oleh tindakan pihak pengurusan SSB serta
strategi pemasaran yang sesuai telah digunakan.
Pelbagai
tindakan telah diambil oleh pihak pengurusan untuk memastikan produk syarikat
ini mendapat sambutan menggalakkan di kalangan pengguna. Syarikat ini amat
mengutamakan kualiti produk. Pengeluaran produk SSB melalui proses kawalan
kualiti yang ketat. Produk syarikat ini telah mendapat pengiktirafan ISO 9000
pada tahun kedua beroperasi. Syarikat ini juga mengamalkan prinsip TQM dalam
pengeluaran. Di samping itu SSB juga menggunakan media sosial untuk
memperkenalkan produknya. Facebook, youtube
dan laman web rasmi SSB mempunyai rekod pelawat melebihi 50 juta
orang. Ini dapat dicapai dengan menggunakan artis tempatan seperti wardina
dan Yuna untuk memasarkan produk SSB melalui media sosial. Produk Saidina
sering diiklankan dalam facebook dan youtube dengan menggunakan dua artis
tersebut. . SSB juga menetapkan harga yang lebih rendah daripada pesaing
utama yang lain seperti produk Maggi dan Kimball. Misalnya sos cili Saidina
dijual dengan harga RM2.10 berbanding sos cili Maggi dan Kimball dijual dengan harga RM2.90
sebotol. Strategi ini berjaya menguasai pasaran pengguna di luar bandar dan
juga pengguna berpendapatan rendah di kawasan bandar.
Kini SSB
telah memasuki tahun kelapan dengan pasaran yang lebih luas. Untuk
memastikan kewujudan pengguna setia yang lebih ramai , SSB telah mengadakan
pelbagai promosi jualan seperti cabutan bertuah, pertandingan menulis slogan
dan hadiah percuma untuk pembeli produk Saidina. Selain meluaskan pasaran ke Benua
Eropah dan negara Timur Tengah, Sos Saidina juga disasarkan untuk dipasarkan
ke seluruh Negara Australia dan Jepun pada masa hadapan.SSB akan
memperkenalkan beberapa produk baharu seperti rempah kari Saidina . Produk terbaru iaitu perencah
Saidina iaitu perencah serba guna yang sesuai untuk pelbagai jenis hidangan
telah pun dilancarkan. SSB juga bercadang untuk membuka sebuah kolej masakan
di Bangi untuk melatih lebih ramai tukang masak yang mempunyai kemahiran
dalam pelbagai masakan Melayu.
|
a. Huraikan tiga tindakan syarikat Saidina Sendirian Berhad
untuk
memastikan produk syarikat diterima oleh pengguna.
[12 markah]
(Soalan
ini memerlukan fakta kes kerana dalam sukatan PP penggal 1,
tiada tajuk khusus berkaitan tindakan syarikat
Tindakan 1: Mengutamakan kualiti produk
Kaitan kes:
·
Pengeluaran produk SSB melalui proses kawalan kualiti yang
ketat.
·
Produk syarikat ini telah mendapat pengiktirafan ISO 9000
pada tahun kedua beroperasi.
·
Syarikat ini juga mengamalkan prinsip TQM dalam
pengeluaran.
|
Tindakan 2: Menggunakan media sosial untuk
memperkenalkan produknya.
Kaitan kes
·
Facebook, youtube
dan laman web rasmi SSB mempunyai rekod pelawat melebihi 50 juta orang
·
Menggunakan artis tempatan seperti wardina dan Yuna untuk
memasarkan produk SSB melalui media sosial.
·
Produk Saidina sering diiklankan dalam facebook dan youtube
dengan menggunakan dua artis tersebut. .
|
Tindakan 3: Menetapkan harga yang lebih rendah
daripada pesaing utama yang lain
Kaitan kes
·
seperti produk Maggi dan Kimball.
·
Misalnya sos cili Saidina dijual dengan harga RM2.10
berbanding sos cili Maggi dan Kimball
dijual dengan harga RM2.90 sebotol.
·
Strategi ini berjaya menguasai pasaran pengguna di luar
bandar
·
juga pengguna berpendapatan rendah di kawasan bandar.
|
a. Huraikan strategi pemasaran yang
digunakan oleh SSB. [16]
(Soalan ini melibatkan fakta khusus iaitu strategi pemasaran
terdiri dariada penembusan pasaran, pembangunan pasaran, pembangunan produk,
pempelbagaian)
Fakta
|
Huraian
|
Kaitan kes
|
Penembusan pasaran
|
syarikat
berusaha meningkatkan jualan kpd produk sedia ada dalam segmen pasaran tanpa
melakukan sebarang perubahan pd produk
.
|
·
SSB telah mengadakan pelbagai promosi jualan seperti
cabutan bertuah, pertandingan menulis slogan dan hadiah percuma untuk pembeli
produk Saidina.
|
Pembangunan pasaran
|
Mencari dan
membangunkan segmen pasaran baru utk
produk sedia ada.
|
·
Sos Saidina juga disasarkan untuk dipasarkan ke seluruh
Negara Australia dan Jepun pada masa hadapan
|
Pembangunan produk
|
Memperkenalkan
produk baharu atau ubahsuai produk sedia ada.
|
·
SSB akan memperkenalkan
beberapa produk baharu seperti
rempah kari Saidina .
·
Produk terbaru iaitu perencah Saidina iaitu perencah serba
guna yang sesuai untuk pelbagai jenis hidangan telah pun dilancarkan.
|
pempelbagaian
|
Memasuki
perniagaan baharu
|
·
SSB bercadang untuk membuka sebuah kolej masakan di Bangi
untuk melatih lebih ramai tukang masak yang mempunyai kemahiran dalam
pelbagai masakan Melayu.
|
Contoh soalan
Syarikat Wawasan
Plastics Berhad
Syarikat
Wawasan Plastics Berhad merupakan syarikat usahasama antara Malaysia
Plastics Industries Berhad dengan Tian Jin Plastics Industries yang berasal
dari Negara China. Syarikat ini mengeluarkan pelbagai barangan plastic untuk
pasaran tempatan dan pasaran antarabangsa. Sebagai peneraju pasaran ,
syarikat wawasan menggunakan teknologi terkini untuk menghasilkan barangan
plastic dengan menggunakan mesin yang diimport dari Taiwan. Keluaran syarikat
ini juga mendapat pengiktirafan SIRIM iaitu sebuah agensi kerajaan yang
menetapkan standard untuk barang perkilangan buatan Malaysia. Selaras dengan
citarasa pengguna semasa yang mengutamakan produk mesra alam, syarikat
wawasan juga mengeluarkan produk plastic yang boleh dikitarsemula.
Produk
syarikat Wawasan merupakan produk pilihan utama di pasaran kerana faktor
kualiti. Pihak pengurusan menggunakan pelbagai alat kawalan kualiti
untuk memastikan produk keluaran syarikat ini mempunyai kualiti yang tinggi.
Syarikat ini sentiasa membandingkan produk syarikat dengan produk sedia ada
dalam pasaran dan sentiasa mengaplikasikan amalan terbaik yang digunakan oleh
syarikat lain. Ada kumpulan pekerja yang ditubuhkan untuk mengenalpasti
masalah keluaran serta memberi cadangan kepada pihak pengurusan dalam
meningkatkan kualiti produk. Syarikat Wawasan juga memudahkan kontrak
pembelian pelanggan daripada 15 mukasurat kepada 4 mukasurat.
Syarikat
Wawasan akan membuka sebuah kilang baru di Pahang dengan kos bernilai RM600
juta. Kilang ini terletak di Kawasan Perindustrian Gebeng. Kawasan
perindustrian Gebeng telah dibangunkan oleh kerajaan negeri dan mempunyai
kemudahan lengkap seperti bekalan air, elektrik dan telekomunikasi. Kilang
baru ini juga letak berdekatan dengan pelabuhan Kuantan dan ini akan
memudahkan aktiviti eksport keluaran syarikat ini ke pasaran China dan Jepun.
Bahan mentah kilang ini diperoleh dari Kemaman ,Terengganu yang merupakan
pusat pemprosesan petrokimia.
|
Berdasarkan
kes di atas, jawab soalan berikut:
a. Huraikan
factor persekitaran umum yang mempengaruhi aktiviti perniagaan syarikat ini. [16]
Jawapan
Faktor
persekitaran umum yang mempengaruhi aktiviti perniagaan syarikat ini ialah
Fakta
|
Huraian
|
Kaitan dengan kes
|
Persekitaran
teknologi
|
Ia
berkaitan dengan kaedah pengeluaran yang digunakan oleh sesebuah perniagaan.
Penggunaan teknologi yang canggih akan meningkatkan keupayaan pengeluaran
serta kualiti barang yang dikeluarkan
|
Dalam
kes ini, Syarikat Wawasan telah menggunakan teknologi terkini untuk
menghasilkan barangan plastic dengan menggunakan mesin yang diimport
dari Taiwan
|
Persekitaran
sosiobudaya
|
Ia
berkaitan dengan citarasa, gaya hidup penduduk yang boleh mempengaruhi
aktiviti pengeluaran.
|
Dalan
kes ini , selaras dengan citarasa pengguna semasa yang mengutamakan produk
mesra alam, syarikat wawasan juga mengeluarkan produk plastic yang boleh
dikitarsemula.
|
Persekitaran
politik dan perundangan
|
Ia
berkaitan dengan dasar, peraturan, kempen yang dianjurkan oleh kerajaan.
|
Dalam
kes ini, keluaran syarikat ini juga mendapat pengiktirafan SIRIM iaitu sebuah
agensi kerajaan yang menetapkan standard untuk barang perkilangan buatan
Malaysia.
|
Perkitaran
prasarana
|
Ia
berkaitan dengan kemudahan yang disediakan seperti bekalan air dan elektrik,
kemudahan pengangkutan dan telekomunikasi yang memudahkan aktiviti
perkilangan.
|
Dalam
kes ini, kilang ini terletak di Kawasan Perindustrian Gebeng. Kawasan
perindustrian Gebeng telah dibangunkan oleh kerajaan negeri dan
mempunyai kemudahan lengkap seperti bekalan air, elektrik dan telekomunikasi
|
b. Huraikan
alat kawalan kualiti yang digunakan oleh syarikat ini.
[12]
Jawapan
Alat
kawalan kualiti yang digunakan oleh syarikat ini ialah
Fakta
|
Huraian
|
Kaitan dengan kes
|
Penanda
aras.
|
Penanda
aras merupakan satu proses yang dilakukan oleh sesebuah organisasi dengan
cara memerhati dan mempelajari amalan-amalan terbaik yang dilakukan oleh
organisasi yang lain. Biasanya syarikat akan melakukan pengubahsuaian
terhadap amalan sedia ada dengan menggunakan amalan terbaik yang
dipelajari dari organisasi lain
|
Dalam
kes ini, syarikat ini sentiasa membandingkan produk syarikat dengan
produk sedia ada dalam pasaran dan sentiasa mengaplikasikan amalan
terbaik yang digunakan oleh syarikat lain.
|
Pasukan
penambahbaikan kualiti
|
|
|
Analisis
nilai tambah
|
|
|
a.
Jelaskan factor yang mempengaruhi keputusan
syarikat untuk membuka kilang di Pahang.
[12]
Jawapan
Faktor
yang mempengaruhi keputusan syarikat untuk membuka kilang di Pahang ialah
Fakta
|
Huraian
|
Kaitan dengan kes
|
Bahan
mentah
|
|
Berkaitan
dengan kes: Bahan mentah kilang ini diperoleh dari Kemaman, Terengganu
yang merupakan pusat pemprosesan petrokimia.
|
Pengangkutan
|
|
|
Prasarana
|
|
|
cikgu kalau kita nak guna full esei boleh ke untuk sem 1 ?
ReplyDeletesem 1 ni dia stric sangat
ReplyDeleteminta jawapan untuk soalan kajian kes Syarikat Fariza Sendirian Berhad
ReplyDeletekalau utk setiap ayat pads teks tu mmg kne satu fakta je ke or kita bole guna utk fakta yg lain jgk. mcm pelanggan Dan masyarakat
ReplyDelete