Wednesday, May 4, 2016

soalan popular/ramalan pengajian perniagaan penggal 2 (PP2) esei panjang STPM

Soalan esei panjang

Teknik menjawab

  • Jawapan anda perlu ada fakta, huraian 1, huraian 2 dan contoh
  • jika diberi situasi pastikan setiap contoh yang diberikan menggunakan situasi yang diberikan.
  • Jika tiada situasi diberikan, anda boleh memberi contoh sendiri.




Bab 1: Pengurusan

1.Huraikan fungsi pengurusan seorang pengetua sekolah 
(perancangan, pengorganisasian, kepimpinan, dan pengawalan)
Kaitkan dengan pengetua

2.Huraikan peranan pengurus
i. antara-perorangan (interpersonal)- figurehead, pemimpin, penghubung
ii. peranan bermaklumat (informational)- pengawas, penyampai, jurucakap
iii. pembuatan keputusan (decision making)- usahawan, pengawal gangguan, pembahagi sumber,     perunding

3. Huraikan kemahiran pengurusan-  Mungkin diminta kepentingannya mengikut peringkat pengurusan
(konseptual, antara-perorangan/ kemanusiaan, teknikal,  pengurusan masa, dan pembuatan keputusan  kaitkan dengan peringkat bawahan, peringkat pertengahan, dan peringkat atasan)

4. Huraikan proses perancangan sebuah perniagaan perabot.
(menentukan matlamat dan objektif, menganalisis persekitaran perniagaan, membentuk alternatif tindakan, menilai alternatif, dan memilih alternatif tindakan)
Kaitkan dengan perniagaan yang diberikan

5. Huraikan lima unsur perancangan strategik
(visi, misi, objektif, strategi ,taktik, dasar/polisi, prosedur, dan standard)

6. Huraikan lima jenis penjabatanan
(fungsi, divisyen (produk, pasaran, dan geografi), matriks, pasukan, projek, unit perniagaan strategik (SBU), dan organisasi tanpa sempadan)

7. Huraikan proses pengorganisasian sebuah sekolah swasta
(i. penentuan objektif, ii.pengenalpastian aktiviti, iii.pengelasan aktiviti, iv.pengelompokan             aktivit dan,pengagihan tugas, autoriti dan tanggungjawab)
- Kaitkan dengan jenis aktiviti yang diberikan

8. Huraikan lima konsep pengorganisasian
(autoriti, tanggungjawab, akauntabiliti, pemusatan dan pemencaran autoriti, penugasan,     empowermen,autoriti lini dan staf, jangkauan kawalan, dan rantaian arahan)

9.Huraikan kuasa ganjaran
(kuasa sah, kuasa ganjaran, kuasa desakan, kuasa rujukan, dan kuasa kepakaran)

10. Huraikan teori motivasi
(Maslow, Herzberg,  McGregor, dan McClelland)

11. Huraikan kaedah mengurus stres dari aspek individu dan organisasi
(individu- pengurusan masa, amalan pemakanan, pembangunan mental, pembangunan fizikal)
(organisasi- pemilihan dan penempatan pekerja, program pembangunan kerohanian dan mental,program pembangunan fizikal dan sosial, sistem mentor dan kaunseling, persekitaran kerja, iklim organisasi dan rekabentuk organisasi, program sokongan keluarga)

12. huraikan jenis kawalan yang boleh digunakan oleh sesebuah organisasi
(kawalan dalaman -audit dalaman, dasar organisasi, dan prosedur kerja) dan (luaran -audit luar, peraturan, dan undang-undang)

13. Huraikan proses ksawalan yang boleh digunakan oleh sebuah kilang perabot
(menetapkan standard, mengukur pencapaian, membandingkan pencapaian dengan standard, dan membuat langkah pembetulan)
Kaitkan dengan kes

14. Huraikan lima alat kawalan
(analisis titik pulang modal, bajet, carta Gantt, dan analisis Teknik Menilai dan Menyemak Program (Programme Evaluation and Review Technique [PERT]), Cara Laluan Genting (Critical Path Method [CPM]))


Bab 2: Asperk perundangan

1.Huraikan syarat-syarat kontrak
(kontrak sah, kontrak tidak sah, kontrak batal, pelepasan kontrak, dan remedi)

2. huraikan elemen kontrak jualan
(waranti, keterangan, bebas daripada kesulitan, boleh guna, dan mutu)

Bab 3 Kemahiran Komunikasi

1.Huraikan empat halangan komunikasi
(fizikal, psikologikal, sosiologikal dan semantik)

2. Huraikan jenis komunikasi lisan yang boleh digunakan oleh sebuah bank
(perbincangan, mesyuarat, ucapan, pembentangan)

3. Huraikan lima media komunikasi
(bersemuka, telefon, internet, intranet, memorandum, surat-menyurat, laporan, dan buletin.)

4. Huraikan proses mendengar
(menerima, memahami, mengingati, menilai, dan memberi tindak balas)\

5.Huraikan prinsip berunding
(tumpuan kepada minat dan bukan kedudukan, asingkan manusia daripada masalah, jana pelbagai pilihan, dan guna kriteria yang  objektif dan boleh terima)

6. Huraikan lima elemen perundingan
(maklumat, masa, kuasa, etika, budaya, pelaku/personaliti, dan aspek sosial)

7. huraikan lima tahap perundingan
(intrapersonal, interpersonal, intrajabatan, interjabatan, nasional, dua hala, serantau, pelbagai hala, dan antarabangsa/global)

8. Huraikan lima kepentingan / peranan teknologi maklumat dalam pengurusan perniagaan
(pemasaran, pengeluaran, kewangan, sumber manusia, perakaunan, inventori, komunikasi)

Bab 4: Pembuatan keputusan

1. Huraikan proses pembuatan keputusan
(mengenal pasti masalah, mengutip data, menganalisis data, menjana alternatif, menilai alternatif, dan memilih alternatif.)
2. Huraikan lima alat kerputusan kualitatif
(analisis tulang ikan, sumbang saran, kumpulan fokus, teknik Delphi, dan teknik kumpulan nominal)

3. Huraikan pengaruh kecekapan , pengaruh situasi dan pengaruh maklumat dalam pembuatan keputusan
(kecekapan- personaliti, kebijaksanaan, nilai yang diamalkan, intuisi, kreativiti)
(situasi- kepastian, ketidakpastian, berisiko, kesamaran)
(maklumat: cara, jumlah, jangka masa, kualiti)






2 comments :

  1. Cikgu Karthik, bolehkah cikgu bagi ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN STPM PENGGAL 2 DAN RAMALAN PENGGAL 2 STPM tahun ini? Thank you.

    ReplyDelete
  2. Cikgu Karthik, bolehkah cikgu bagi ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN STPM PENGGAL 2 DAN RAMALAN PENGGAL 2 STPM tahun ini? Thank you.

    ReplyDelete