Soalan
esei panjang
Teknik menjawab
- Jawapan anda perlu ada fakta, huraian 1, huraian 2 dan contoh
- jika diberi situasi pastikan setiap contoh yang diberikan menggunakan situasi yang diberikan.
- Jika tiada situasi diberikan, anda boleh memberi contoh sendiri.
Bab
1: Pengurusan
1.Huraikan
fungsi pengurusan seorang pengetua sekolah
(perancangan,
pengorganisasian, kepimpinan, dan pengawalan)
Kaitkan
dengan pengetua
2.Huraikan
peranan pengurus
i.
antara-perorangan (interpersonal)- figurehead, pemimpin, penghubung
ii.
peranan bermaklumat (informational)- pengawas, penyampai, jurucakap
iii.
pembuatan keputusan (decision making)- usahawan, pengawal gangguan, pembahagi
sumber, perunding
3.
Huraikan kemahiran pengurusan- Mungkin
diminta kepentingannya mengikut peringkat pengurusan
(konseptual,
antara-perorangan/ kemanusiaan, teknikal,
pengurusan masa, dan pembuatan keputusan kaitkan dengan peringkat bawahan, peringkat
pertengahan, dan peringkat atasan)
4.
Huraikan proses perancangan sebuah perniagaan perabot.
(menentukan
matlamat dan objektif, menganalisis persekitaran perniagaan, membentuk
alternatif tindakan, menilai alternatif, dan memilih alternatif tindakan)
Kaitkan
dengan perniagaan yang diberikan
5.
Huraikan lima unsur perancangan strategik
(visi,
misi, objektif, strategi ,taktik, dasar/polisi, prosedur, dan standard)
6.
Huraikan lima jenis penjabatanan
(fungsi,
divisyen (produk, pasaran, dan geografi), matriks, pasukan, projek, unit
perniagaan strategik (SBU), dan organisasi tanpa sempadan)
7.
Huraikan proses pengorganisasian sebuah sekolah swasta
(i.
penentuan objektif, ii.pengenalpastian aktiviti, iii.pengelasan aktiviti,
iv.pengelompokan aktivit dan,pengagihan
tugas, autoriti dan tanggungjawab)
-
Kaitkan dengan jenis aktiviti yang diberikan
8.
Huraikan lima konsep pengorganisasian
(autoriti,
tanggungjawab, akauntabiliti, pemusatan dan pemencaran autoriti, penugasan, empowermen,autoriti
lini dan staf, jangkauan kawalan, dan rantaian arahan)
9.Huraikan
kuasa ganjaran
(kuasa
sah, kuasa ganjaran, kuasa desakan, kuasa rujukan, dan kuasa kepakaran)
10.
Huraikan teori motivasi
(Maslow,
Herzberg, McGregor, dan McClelland)
11.
Huraikan kaedah mengurus stres dari aspek individu dan organisasi
(individu-
pengurusan masa, amalan pemakanan, pembangunan mental, pembangunan fizikal)
(organisasi-
pemilihan dan penempatan pekerja, program pembangunan kerohanian dan mental,program
pembangunan fizikal dan sosial, sistem mentor dan kaunseling, persekitaran
kerja, iklim organisasi
dan rekabentuk organisasi, program sokongan keluarga)
12.
huraikan jenis kawalan yang boleh digunakan oleh sesebuah organisasi
(kawalan
dalaman -audit dalaman, dasar organisasi, dan prosedur kerja) dan (luaran -audit
luar, peraturan, dan undang-undang)
13.
Huraikan proses ksawalan yang boleh digunakan oleh sebuah kilang perabot
(menetapkan
standard, mengukur pencapaian, membandingkan pencapaian dengan standard, dan
membuat langkah pembetulan)
Kaitkan
dengan kes
14.
Huraikan lima alat kawalan
(analisis
titik pulang modal, bajet, carta Gantt, dan analisis Teknik Menilai dan
Menyemak Program (Programme Evaluation and Review Technique [PERT]), Cara
Laluan Genting (Critical Path Method [CPM]))
Bab
2: Asperk perundangan
1.Huraikan
syarat-syarat kontrak
(kontrak
sah, kontrak tidak sah, kontrak batal, pelepasan kontrak, dan remedi)
2.
huraikan elemen kontrak jualan
(waranti,
keterangan, bebas daripada kesulitan, boleh guna, dan mutu)
Bab
3 Kemahiran Komunikasi
1.Huraikan
empat halangan komunikasi
(fizikal,
psikologikal, sosiologikal dan semantik)
2.
Huraikan jenis komunikasi lisan yang boleh digunakan oleh sebuah bank
(perbincangan,
mesyuarat, ucapan, pembentangan)
3.
Huraikan lima media komunikasi
(bersemuka,
telefon, internet, intranet, memorandum, surat-menyurat, laporan, dan buletin.)
4.
Huraikan proses mendengar
(menerima,
memahami, mengingati, menilai, dan memberi tindak balas)\
5.Huraikan
prinsip berunding
(tumpuan
kepada minat dan bukan kedudukan, asingkan manusia daripada masalah, jana
pelbagai pilihan, dan guna kriteria yang objektif dan boleh terima)
6.
Huraikan lima elemen perundingan
(maklumat,
masa, kuasa, etika, budaya, pelaku/personaliti, dan aspek sosial)
7.
huraikan lima tahap perundingan
(intrapersonal,
interpersonal, intrajabatan, interjabatan, nasional, dua hala, serantau,
pelbagai hala, dan antarabangsa/global)
8.
Huraikan lima kepentingan / peranan teknologi maklumat dalam pengurusan
perniagaan
(pemasaran,
pengeluaran, kewangan, sumber manusia, perakaunan, inventori, komunikasi)
Bab
4: Pembuatan keputusan
1.
Huraikan proses pembuatan keputusan
(mengenal
pasti masalah, mengutip data, menganalisis data, menjana alternatif, menilai
alternatif, dan memilih
alternatif.)
2.
Huraikan lima alat kerputusan kualitatif
(analisis
tulang ikan, sumbang saran, kumpulan fokus, teknik Delphi, dan teknik kumpulan nominal)
3.
Huraikan pengaruh kecekapan , pengaruh situasi dan pengaruh maklumat dalam
pembuatan keputusan
(kecekapan-
personaliti, kebijaksanaan, nilai yang diamalkan, intuisi, kreativiti)
(situasi-
kepastian, ketidakpastian, berisiko, kesamaran)
(maklumat:
cara, jumlah, jangka masa, kualiti)
Cikgu Karthik, bolehkah cikgu bagi ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN STPM PENGGAL 2 DAN RAMALAN PENGGAL 2 STPM tahun ini? Thank you.
ReplyDeleteCikgu Karthik, bolehkah cikgu bagi ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN STPM PENGGAL 2 DAN RAMALAN PENGGAL 2 STPM tahun ini? Thank you.
ReplyDelete