Adabi
Consumer Industries Sdn Bhd
Adabi Consumer Industries
Sdn Bhd (ACISB) merupakan syarikat yang
beroperasi di dalam dan di luar negara. Syarikat ini telah memperluaskan pasaran
makanan halal ke peringkat antarabangsa. Jenama Adabi mula dikomersilkan secara
agresif dan telah mengedarkan produknya ke seluruh Malaysia dan luar negara.
Jenama Adabi dikeluarkan
oleh Adabi Consumer Industries Sdn Bhd (ACISB), pengeluar rempah ratus dan
makanan terkemuka di Malaysia. Logo Adabi adalah Istana Tradisional Kerabat
Diraja Melaka pada abad ke-16. Istana Melayu itu melambangkan bahawa produk
Adabi mempunyai kekuatan dalam warisan selaras dengan kualiti makanan yang
dihidangkan kepada kerabat-kerabat diraja pada masa dahulu. Ia juga memberi gambaran
tentang keunggulan rempah ratus masyarakat Melayu di samping mengembalikan kegemilangan
makanan dan sajian Melayu sejak berkurun lama. Produk Adabi mempunyai lebih
daripada 33 jenis produk di bawah empat kategori yang terdiri daripada serbuk
rempah ratus, pes, produk sos dan makanan dalam tin, dan tepung campuran. Produk
ACISB sentiasa mengalami perubahan untuk memenuhi citarasa pelanggan masa
kini. ACISB telah memperbaharui
bungkusan produk tersebut dengan menggunakan bungkusan plastik yang berkualiti
tinggi dan mesra pengguna. Selain itu, bentuk bungkusan telah diubah dari segi
empat sama kepada segi empat tepat yang dapat memuatkan lebih banyak kandungan
di dalamnya. Penggabungan ramuan dalam Serbuk Rendang Daging ADABI dan Perencah
Rendang memudahkan pengguna kerana
mereka hanya perlu memasukkan perencah tanpa menyediakan bahan-bahan lain
seperti kulit kayu manis, kerisik, cili dan lain-lain. Ini memudahkan pengguna
menyediakan rendang sekaligus menjimatkan masa.
Produk Adabi adalah yang
pertama untuk menerima sijil Halal dari Jabatan Hal Islam dari Jabatan Perdana
Menteri. Pelbagai anugerah yang dimenangi seperti Superbrand Status (Reader's
Digest Malaysia), International Makanan & Minuman Award (New Millenium
Award - Paris) dan Anugerah Kecemerlangan Industri (MITI) dan Anugerah Produk
Terpuji (Institut Teknologi Pangan Malaysia) membolehkan produk Adabi diterima
oleh semua lapisan masyarakat berbanding produk pesaing yang lain.Dari segi
pecahan, jualan ACISB banyak dijana menerusi produk sos terutamanya kicap yang
menyumbang antara 50 hingga 60 peratus ke atas perolehan, produk kunyit dari
kategori serbuk rempah ratus pula sentiasa menunjukkan peningkatan antara 20
hingga 30 peratus ke atas jualan tahunan. Selebihnya, jualan diraih menerusi
makanan dalam tin seperti sardin dan jagung yang mencatatkan RM24 juta jualan
sepanjang tahun lepas.
Rangkaian pengedaran
produk Adabi juga telah dikembangkan dan, sehingga kini terdapat 13 rangkaian
syarikat gabungan yang bertindak sebagai agen atau pusat jualan dan pengedaran produk keluaran
Adabi. Pengedaran produk Adabi adalah melalui pemborong, peruncit dan jurujual
van. Pasaran meliputi seluruh Malaysia dan negara luar seperti Singapura,
Indonesia, Brunei dan lain. Pasaran luar negara kini menyumbang 30 peratus ke
atas perolehan dan ACISB berusaha mengekalkan pegangan itu melalui ejen jualan
luar negara terutamanya di United Kingdom dan London.
Pengeluaran produk-
produk yang berkualiti dan halal telah membuat jenama Adabi mendapat tempat dihati
pengguna di Malaysia dan tetangganya, ditambah pula dengan kepelbagaian jenis
produk untuk isi rumah. Sejajar dengan perkembangan Adabi yang telah pun
berusia 25 tahun maka penambahan rangkaian produk baru keluaran Adabi telah
meningkat tahun demi tahun, demi memenuhi permintaan pasaran, terutamanya bagi
segmen produk halal.
Berdasarkan
kes di atas,
i.
i. Jelaskan
dari aspek lini produk, atribut produk, penjenamaan dan pembungkusan produk
Adabi. [15]
Lini
produk
Ia merujuk kepada pengeluaran beberapa produk yang mempunyai
fungsi sama, pengguna sama dan saluran pengedaran sama. ACISB mengeluarkan Produk
Adabi mempunyai lebih daripada 33 jenis produk di bawah empat kategori yang
terdiri daripada serbuk rempah ratus, pes, produk sos dan makanan dalam tin,
dan tepung campuran.
Atribut
produk
Ia merujuk kepada faedah , kualiti, ciri, mutu,
rekabentuk produk yang memberi kelebihan
kepada produk tersebut berbanding produk pesaing. Produk Adabi adalah yang pertama
untuk menerima sijil Halal dari Jabatan Hal Islam dari Jabatan Perdana Menteri.
Pelbagai anugerah yang dimenangi seperti Superbrand Status (Reader's Digest
Malaysia), International Makanan & Minuman Award (New Millenium Award -
Paris) dan Anugerah Kecemerlangan Industri (MITI) dan Anugerah Produk Terpuji
(Institut Teknologi Pangan Malaysia) membolehkan produk Adabi diterima oleh
semua lapisan masyarakat berbanding produk pesaing yang lain.
Penjenamaan
Ia merujuk kepada tanda nama atau simbol sesebuah
produk. Logo Adabi adalah Istana Tradisional Kerabat Diraja Melaka pada abad
ke-16. Istana Melayu itu melambangkan bahawa produk Adabi mempunyai kekuatan
dalam warisan selaras dengan kualiti makanan yang dihidangkan kepada
kerabat-kerabat diraja pada masa dahulu. Ia juga memberi gambaran tentang keunggulan
rempah ratus masyarakat Melayu di samping mengembalikan kegemilangan makanan
dan sajian Melayu sejak berkurun lama.
Pembungkusan
Aktiviti berkaitan merekabentuk dan menyediakan bekas
untuk produk berkenaan. ACISB telah memperbaharui bungkusan produk tersebut
dengan menggunakan bungkusan plastik yang berkualiti tinggi dan mesra pengguna.
Selain itu, bentuk bungkusan telah diubah dari segi empat sama kepada segi
empat tepat yang dapat memuatkan lebih banyak kandungan di dalamnya.
ii.
Jelaskan
saluran pengedaran yang digunakan oleh ACISB. [10]
Cadangan
jawapan
a.
a. Jawapan
perlu kaitkan dengan penggunaan ejen, pemborong dan peruncit sebagai saluran agihan.
b. Lukiskan
bentuk saluran agihan menegak
c. Tunjukkan
bukti dalam kes
boleh saya tahu apakah lini produk syarikat ACISB daripada aspek kelebaran , kepanjangan dan kedalaman ?
ReplyDeleteKelebaran dan kedalaman hanya boleh dijelaskan jika syarikat mengeluarkan beberapa barisan produk (kelebaran) dan setiap produk mempunyai beberapa versi (kedalaman)
DeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete