GOOD LUCK. KALAU ADA MASALAH PLS EMAIL SAYA.
1.
Tandakan kepentingan kepimpinan
A
|
Meningkatkan
pengaruh pempimpin
|
|
B
|
Memotivasikan
pekerja
|
|
C
|
Meningkatkan
imej organisasi
|
|
D
|
Penyelarasan
aktiviti yang baik
|
|
E
|
Mengkomunikasikan
dasar dan rancangan
|
|
F
|
Memberi
tunjuk ajar dan bimbingan
|
|
G
|
Meningkatkan
keuntungan perniagaan
|
|
2.
Padankan jenis kuasa dengan pernyataan yang sesuai
A
|
Ada ilmu
dan kemahiran
|
Sah
|
B
|
Pekerja
mendapat bimbingan dari pemimpin
|
ganjaran
|
C
|
Guna
ugutan
|
Rujukan
|
D
|
Menentukan
pembayaran bonus
|
Kepakaran
|
E
|
Bergantung
kepada jawatan dalam organisasi
|
Desakan
|
3.
Tentukan jenis kepimpinan ( transactional, transformational, karismatik, atau
berwawasan) untuk setiap
pernyataan berikut.
A
|
Kebolehan
mempengaruhi subordinat
|
|
B
|
Kebolehan
membuat perubahan
|
|
C
|
Mementingkan
pencapaian matlamat jangka panjang
|
|
D
|
Pemberian
arahan
|
|
E
|
Menggunakan
kuasa sah
|
|
F
|
Menekankan
prosedur dan peraturan organisasi
|
|
G
|
Membayangkan
masa depan
|
|
H
|
Membantu
pekerja memenuhi keperluan dan kehendak mereka
|
|
4. Tentukan sama ada ciri berikut menujukkan
gaya kepimpinan autokratik, demokratik atau laissez-faire)
A
|
Andaian
pekerja boleh menyelsaikan masalah
tanpa sebarang bantuan dan bimbingan
|
|
B
|
Ketua
memberikan kebebasan penuh kepada pekerja
|
|
C
|
Ketua
menyediakan sumber yang mencukupi untuk pekerja melaksanakan tugas mereka
|
|
D
|
Diandaikan
pekerja lebih memahami tugas mereka
|
|
E
|
Pekerja
digalakkan berkongsi idea
|
|
F
|
Ketua
berbincang dengan pekerja untuk
membuat keputusan
|
|
G
|
Ketua dan
pekerja bersama-sama menentukan kaedah dan proses kerja
|
|
H
|
Pekerja
berasa lebih terlibat dalam proses membuat keputusan
|
|
I
|
Diandaikan
pekerja tidak mempunyai kemahiran
|
|
J
|
Ketua
membuat segala keputusan
|
|
K
|
Pekerja
jarang dipercayai
|
|
L
|
Ketua
tidak mendapat pandangan pekerja
|
|
M
|
Ketua
menentukan proses kerja
|
|
5.
Tentukan sama ada cirri berikut berkaitan dengan pengurus atau pemimpin
A
|
Mengarah
pekerja
|
|
B
|
Menjalankan
fungsi perancangan
|
|
C
|
Kurang
prihatin terhadap isu peribadi pekerja
|
|
D
|
Mempengaruhi
pekerja dengan menggunakan kuasa autoriti
|
|
E
|
Menetapkan
halatuju organisasi
|
|
F
|
Sanggup
menerima akauntabiliti
|
|
G
|
Memberi
dorongan
|
|
H
|
Menyelesaikan
masalah antara pekerja
|
|
I
|
Menjalankan
fungsi pengawalan
|
|
6. Pilih tokoh (Herzberg, McGregor, McClelland,
Maslow)yang sesuai untuk setiap pernyataan berikut.
A
|
Teori
keperluan lima peringkat
|
|
B
|
Autonomi
meningkatkan motivasi pekerja
|
|
C
|
Dasar dan
peraturan yang jelas mententeramkan pekerja di tempat kerja
|
|
D
|
Teori X
dan teori Y
|
|
E
|
Teori dua
factor
|
|
F
|
Teori
penjagaan dan motivasi
|
|
G
|
Pengurus
perlu sedar bahawa keperluan setiap pekerja adalah berbeza
|
|
H
|
Apabila
sesuatu keperluan dipenuhi, keperluan lain pula wujud
|
|
I
|
Tingkat
keperluan bawahan ialah fisiologi dan keselamatan
|
|
J
|
Jenis
gaya kepimpinan bergantung kepada andaian pengurus tentang pekerjanya
|
|
K
|
Ketiadaan
factor penjagaan menyebabkan ketidakpuasan dan kejatuhan daya pengeluaran
|
|
l
|
Tiga
jenis keperluan yang ingin dicapai oleh seseorang ialah keperluan pencapaian,
keperluan berhubung dan keperluan kuasa
|
|
7.
Susun proses pembinaan pasukan yang betul
1
|
Pembubaran
|
|
2
|
Peributan
|
|
3
|
Penyesuaian
|
|
4
|
Pembentukan
|
|
5
|
perlaksanaan
|
|
8.
Padankan punca stress dengan pernyataan yang diberikan
1
|
Rakan
sekerja tidak memberi kerjasama
|
Hubungan
manusia
|
2
|
Pelanggan
yang cerewet
|
Kitaran
organisasi
|
3
|
Mempunyai
peranan yang berbeza pada satu-satu masa
|
Struktur
organisasi
|
4
|
Gaji
tidak dibayar ikut masa
|
Keadaan
tempat kerja
|
5
|
Kerja
terlalu ringan
|
Kekurangan
sokongan social
|
6
|
Tanggungjawab
terlalu berat
|
Skop
kerja
|
7
|
Bising
dan kotor
|
Beban
tugas
|
8
|
Autokratik
|
Kekaburan
peranan
|
9
|
Banyak
peraturan dan peringkat dalam syarikat
|
Konflik
peranan
|
10
|
Syarikat
yang baru dimulakan
|
Kepimpinan
organisasi
|
11
|
Tidak
jelas tentang tugas yang perlu dilakukan
|
Personaliti
|
12
|
Baru mula
bekerja
|
Pengalaman
kerja
|
13
|
Tanggapan
tentang sesuatu keadaan
|
persepsi
|
14
|
Percaya
bahawa segala yang berlaku diluar kawalannya
|
Rutin
harian
|
15
|
Cepat
rasa tertekan
|
Lokus
kawalan
|
16
|
Setiap
hari buat kerja yang sama
|
Ganjaran
dan pampasan
|
9.
Susun proses pengawalan yang betul
1
|
Membandingkan
pencapaian dengan standard
|
|
2
|
Membuat
langkah pembetulan
|
|
3
|
Menetapkan
standard
|
|
4
|
Mengukur
prestasi
|
|
10. Tentukan kaedah kawalan (awalan, semasa, selepas)
1
|
Memastikan
output yang dihasilkan mencapai standard yang ditetapkan
|
|
2
|
Menetapkan
tatacara
|
|
3
|
Memastikan
keadaan mesin yang baik
|
|
4
|
Penggunaan
bahan mentah berkualiti tinggi
|
|
5
|
Mengambil
sampel produk untuk memastikan kualiti terjamin
|
|
6
|
Memastikan
inventori cukup
|
|
7
|
Pekerja
yang tidak mmepunyai kemahiran diberi latihan
|
|
8
|
Memastikan
hanya aktiviti yang betuil dijalankan
|
|
11.
Kenalpasti alat kawalan yang berikut: TPM, Bajet, Carta Gantt atau CPM
1
|
Mengawal
penggunaan masa dan aktiviti
|
|
2
|
Memastikan
aktivit berjalan mengikut jangka masa yang ditetapkan
|
|
3
|
Mengawal
aktiviti luar jangka
|
|
4
|
Memastikan
aktiviti kritikal disiapkan pada masa yang ditetapkan
|
|
5
|
Mengenalpasti
unjit pengeluaran minimum yang
diperlukan untuk terus bersaing dalam industry
|
|
6
|
Menetapkan
untung sasaran
|
|
7
|
Menentukan
sumber pembiayaan
|
|
8
|
Memudahkan
pihak pengurusan membuat perbandingan perbelanjaan
|
|
9
|
Mengawal
jumlah kos operasi
|
|
10
|
Memastikan
peruntukan perbelanjaan yang efisien
|
|
11
|
Mengenalpasti
laluan genting
|
|
No comments :
Post a Comment