Pastikan sumber rujukan anda bukan buku rujukan STPM dan wikepedia. Anda boleh menggunakan rujukan tambahan seperti buku ilmiah, jurnal, arikel akhbar dan majalah , laman web, laporan tahunan organisasi dan lain-lain
Di bawah adalah contoh artikel akhbar tempatan berkaitan dengan kepimpinan.
Hanya 38% pekerja puashati dengan pihak
pengurusan
27 Ogos 2012
KUALA
LUMPUR - Gaya kepimpinan dan pengurusan memainkan peranan penting di tempat
kerja dan 38 peratus responden puas hati dengan gaya kepimpinan pengurusan
mereka sekarang, kata Kajian Tenaga Kerja Global Kelly Services Inc.
Menurut kajian itu, penilaian yang paling memberangsangkan adalah dari Amerika, di mana 45 peratus berkata mereka puas hati dengan kepimpinan pihak pengurusan mereka sekarang, jauh mendahului kedua-dua Eropah, Timur Tengah dan Afrika (EMEA) pada 34 peratus dan Asia-Pasifik pada 39 peratus.
Hamppir 170,000 pekerja di 30 negara mengambil bahagian dalam kajian itu, termasuk lebih 2,000 di Malaysia, kata Kelly Services dalam satu kenyataan hari ini.
"Berbanding dengan negara-negara lain, rantau Asia-Pasifik berada pada kedudukan yang agak baik bagi kepimpinan pengurusan dengan India (65 peratus), Indonesia (58 peratus), Malaysia (58 peratus), New Zealand (52 peratus), Singapura (52 peratus) berada di tempat-tempat teratas.
"Thailand, China, dan Hong Kong menerima markah yang rendah pada masing-masing 44 peratus, 40 peratus dan 38 peratus daripada pekerja," katanya.
Kelly Services berkata pekerka di Asia-Pasifik didapati paling kurang untuk memuji majikan mereka berbanding responden dari wilayah Amerika dan EMEA.
"Bagaimanapun, 60 peratus pekerja di China, Thailand, India dan New Zealand berkata positif tentang majikan mereka manakala di Malaysia dan Singapura adalah pada 52 peratus dan Indonesia 50 peratus," katanya.
Pengarah urusan Kelly Services, Malaysia, Melissa Norman, berkata salah satu daripada sasaran utama ketua yang efektif adalah untuk menggalakkan pekerja mencapai kecemerlangan.
"Kurang daripada separuh yang dikaji (48 peratus) berkata mereka terinspirasi oleh pihak pengurusan mereka untuk memberikan prestasi terbaik di tempat kerja," kata beliau. - Bernama
Menurut kajian itu, penilaian yang paling memberangsangkan adalah dari Amerika, di mana 45 peratus berkata mereka puas hati dengan kepimpinan pihak pengurusan mereka sekarang, jauh mendahului kedua-dua Eropah, Timur Tengah dan Afrika (EMEA) pada 34 peratus dan Asia-Pasifik pada 39 peratus.
Hamppir 170,000 pekerja di 30 negara mengambil bahagian dalam kajian itu, termasuk lebih 2,000 di Malaysia, kata Kelly Services dalam satu kenyataan hari ini.
"Berbanding dengan negara-negara lain, rantau Asia-Pasifik berada pada kedudukan yang agak baik bagi kepimpinan pengurusan dengan India (65 peratus), Indonesia (58 peratus), Malaysia (58 peratus), New Zealand (52 peratus), Singapura (52 peratus) berada di tempat-tempat teratas.
"Thailand, China, dan Hong Kong menerima markah yang rendah pada masing-masing 44 peratus, 40 peratus dan 38 peratus daripada pekerja," katanya.
Kelly Services berkata pekerka di Asia-Pasifik didapati paling kurang untuk memuji majikan mereka berbanding responden dari wilayah Amerika dan EMEA.
"Bagaimanapun, 60 peratus pekerja di China, Thailand, India dan New Zealand berkata positif tentang majikan mereka manakala di Malaysia dan Singapura adalah pada 52 peratus dan Indonesia 50 peratus," katanya.
Pengarah urusan Kelly Services, Malaysia, Melissa Norman, berkata salah satu daripada sasaran utama ketua yang efektif adalah untuk menggalakkan pekerja mencapai kecemerlangan.
"Kurang daripada separuh yang dikaji (48 peratus) berkata mereka terinspirasi oleh pihak pengurusan mereka untuk memberikan prestasi terbaik di tempat kerja," kata beliau. - Bernama
http://www.sinarharian.com.my/bisnes/hanya-38-pekerja-puashati-dengan-pihak-pengurusan-1.79403 pada 10 jun 2013
Memupuk pengikut cemerlang
MUHAMMAD
ALI HASHIM
31 Disember 2012
31 Disember 2012
Minggu
lalu saya menyampaikan ceramah atas undangan Universiti Pertahanan Nasional
Malaysia di Genting Highlands dengan tajuk kepimpinan organisasi cemerlang.
Dalam ceramah kepimpinan, kita banyak mendengar huraian ciri kepimpinan unggul
dan bagaimana organisasi dapat manfaatkan kehebatan peribadi pemimpin mencapai
prestasi luar biasa. Tidak banyak kita dengar ceramah kepimpinan fokus kepada
memupuk pengikut cemerlang.
Saya memfokuskan ceramah kepada tugas dan kewajipan besar pemimpin organisasi memupuk ciri “kepengikutan” atau followership cemerlang. Saya berpendapat dimensi kepengikutan cemerlang penting ditekankan dalam usaha mencemerlangkan organisasi Malaysia.
Organisasi tidak mungkin berkelangsungan cemerlang sekali pun terdapat kehebatan peribadi pemimpin di puncak hierarki tanpa kewibawaan pengikut. Tegasnya, kepengikutan cemerlang atau excellent followership prasyarat kepada kecemerlangan berpanjangan organisasi.
Gaya kepimpinan abad 19 untuk organisasi abad 21?
Tema utama ceramah saya ialah pada kata-kata hikmah yang menegaskan: “Seorang pemimpin baik membina keyakinan pengikut terhadap diri dan kepimpinannya. Seorang pemimpin agung membentuk semangat dan keyakinan dalam diri pengikutnya.” (A good leader inspires men to have confidence in him. A great leader inspires men to have confidence in themselves.)
Justeru, mengupayakan dan memperkasa pengikut sangat penting, terutama dalam konteks bangsa Malaysia membangun ekonomi, sosial dan politik untuk mengatasi cabaran abad ke-21. Masyarakat Malaysia abad ke-21 pasti bercorak masyarakat organisasi atau a society of organizations sama seperti negara maju lain. Kemajuan dan kelajuan pencapaian masyarakat organisasi pula sangat berkait rapat dengan keberkesanan organisasi, sama ada bisnes (termasuk korporat swasta, GLC atau koperasi), sosial (NGO) atau badan politik.
Saya memfokuskan ceramah kepada tugas dan kewajipan besar pemimpin organisasi memupuk ciri “kepengikutan” atau followership cemerlang. Saya berpendapat dimensi kepengikutan cemerlang penting ditekankan dalam usaha mencemerlangkan organisasi Malaysia.
Organisasi tidak mungkin berkelangsungan cemerlang sekali pun terdapat kehebatan peribadi pemimpin di puncak hierarki tanpa kewibawaan pengikut. Tegasnya, kepengikutan cemerlang atau excellent followership prasyarat kepada kecemerlangan berpanjangan organisasi.
Gaya kepimpinan abad 19 untuk organisasi abad 21?
Tema utama ceramah saya ialah pada kata-kata hikmah yang menegaskan: “Seorang pemimpin baik membina keyakinan pengikut terhadap diri dan kepimpinannya. Seorang pemimpin agung membentuk semangat dan keyakinan dalam diri pengikutnya.” (A good leader inspires men to have confidence in him. A great leader inspires men to have confidence in themselves.)
Justeru, mengupayakan dan memperkasa pengikut sangat penting, terutama dalam konteks bangsa Malaysia membangun ekonomi, sosial dan politik untuk mengatasi cabaran abad ke-21. Masyarakat Malaysia abad ke-21 pasti bercorak masyarakat organisasi atau a society of organizations sama seperti negara maju lain. Kemajuan dan kelajuan pencapaian masyarakat organisasi pula sangat berkait rapat dengan keberkesanan organisasi, sama ada bisnes (termasuk korporat swasta, GLC atau koperasi), sosial (NGO) atau badan politik.
Perhatikan,
negara lebih maju daripada Malaysia semuanya mempunyai keupayaan organisasi
lebih tinggi, efisien, berkesan dan canggih daripada kita. Justeru,
keberkesanan organisasi wajar mendapat perhatian utama masyarakat. Keberkesanan
organisasi pula tidak hanya boleh bergantung kepada ketokohan pemimpin atau CEO
tanpa didampingi dan didokong kehebatan pengikut umumnya.
Dalam ceramah saya umpamakan organisasi Malaysia seperti kereta api lama yang terlalu bergantung kepada kepala kereta api untuk bergerak menarik semua gerabak. Maksudnya, organisasi bisnes, politik dan sosial Malaysia banyak menyerahkan kuasa sepenuhnya kepada pemimpin di puncak organisasi, mengharapkannya menyelesaikan segala masalah. Justeru kepemimpinan satu tanggungjawab peribadi besar, sehingga menjadi satu beban berat.
Sistem organisasi bercorak kereta api lama tidak menurunkan kuasa dan keupayaan kepada gerabak pengikutnya. Budaya organisasi kereta api lama, (sama seperti banyak organisasi bisnes dan politik Malaysia hari ini), tidak menggalakkan anggota mengasah bakat dan menonjol keupayaan. Kepala kereta api memonopoli segalanya.
Justeru, tidak ramai pengikut berani bersuara, terutama dengan pandangan kontra. Ramai keberatan menginisiatifkan pembaharuan dan perubahan, menjadikan organisasi beku, kejang dan jumud. Lagi banyak jumlah gerabak, bertambah besar beban pemimpin, menyebabkan kereta api lama (seperti KTM) kerap tidak menepati masa, lambat, mudah rosak dan tergelincir.
Sebaliknya, kecanggihan kereta api teknologi tinggi Jepun, Korea Selatan, Republik Rakyat China, Eropah dan negara maju lain mencerminkan budaya organisasi cergas dan dinamis. Umumnya mereka menepati masa. Paling menarik perhatian, mereka sangat pantas dan laju. Perhatikan, kepantasan dan kelajuan dimangkin setelah teknologi canggih memberi tenaga dan kuasa kepada setiap gerabak, juga kepada setiap roda. Bayangkan pengertian simboliknya, jika semua anggota dalam organisasi, setiap pengikut bertenaga sendiri, diperkasakan dan empowered.
Kebimbangan saya, budaya organisasi Malaysia bukan sahaja berciri seumpama kereta api lama, mengguna teknologi abad ke-20 untuk menghadapi cabaran abad ke-21. Paling berbahaya, hari ini terdapat trend di beberapa organisasi Malaysia seolah-olah bertindak mengitar semula amalan budaya kepemimpinan lapuk yang diwarisi dari abad ke-19!
Dalam ceramah saya umpamakan organisasi Malaysia seperti kereta api lama yang terlalu bergantung kepada kepala kereta api untuk bergerak menarik semua gerabak. Maksudnya, organisasi bisnes, politik dan sosial Malaysia banyak menyerahkan kuasa sepenuhnya kepada pemimpin di puncak organisasi, mengharapkannya menyelesaikan segala masalah. Justeru kepemimpinan satu tanggungjawab peribadi besar, sehingga menjadi satu beban berat.
Sistem organisasi bercorak kereta api lama tidak menurunkan kuasa dan keupayaan kepada gerabak pengikutnya. Budaya organisasi kereta api lama, (sama seperti banyak organisasi bisnes dan politik Malaysia hari ini), tidak menggalakkan anggota mengasah bakat dan menonjol keupayaan. Kepala kereta api memonopoli segalanya.
Justeru, tidak ramai pengikut berani bersuara, terutama dengan pandangan kontra. Ramai keberatan menginisiatifkan pembaharuan dan perubahan, menjadikan organisasi beku, kejang dan jumud. Lagi banyak jumlah gerabak, bertambah besar beban pemimpin, menyebabkan kereta api lama (seperti KTM) kerap tidak menepati masa, lambat, mudah rosak dan tergelincir.
Sebaliknya, kecanggihan kereta api teknologi tinggi Jepun, Korea Selatan, Republik Rakyat China, Eropah dan negara maju lain mencerminkan budaya organisasi cergas dan dinamis. Umumnya mereka menepati masa. Paling menarik perhatian, mereka sangat pantas dan laju. Perhatikan, kepantasan dan kelajuan dimangkin setelah teknologi canggih memberi tenaga dan kuasa kepada setiap gerabak, juga kepada setiap roda. Bayangkan pengertian simboliknya, jika semua anggota dalam organisasi, setiap pengikut bertenaga sendiri, diperkasakan dan empowered.
Kebimbangan saya, budaya organisasi Malaysia bukan sahaja berciri seumpama kereta api lama, mengguna teknologi abad ke-20 untuk menghadapi cabaran abad ke-21. Paling berbahaya, hari ini terdapat trend di beberapa organisasi Malaysia seolah-olah bertindak mengitar semula amalan budaya kepemimpinan lapuk yang diwarisi dari abad ke-19!
Saya
berkata demikian kerana banyak ciri warisan budaya zaman dahulu masih kita
amalkan dalam organisasi kita hari ini. Dalam artikel minggu lalu saya nyatakan
kita banyak mewarisi dan mengamalkan ciri budaya melukut, feudal dan penjajah
dalam organisasi, menjadikannya antara punca utama kelemahan.
Pantang organisasi kerdilkan jiwa
Sebagai bukti, hari ini hampir semua organisasi Malaysia masih “mengkakitangankan” warga kerja, sekali pun cabaran abad 21 menuntut organisasi menjadi knowledge dan tecnology-driven. Mustahil kita peroleh hasil terbaik dan input cemerlang daripada warga kerja yang tidak sempurna sifat dan dipandang rendah martabat insannya. Mana mungkin organisasi manfaatkan ilmu pengetahuan, hikmah dan kebijaksanaan jika pengikutnya tidak berkepala dan berotak serta tidak berdada dan berhati perut?
Malangnya, tidak banyak organisasi pimpinan anak bangsa bertindak memperbaharui sikap dan mengubah pandangan sarwa (worldview) pengikut, jauh sekali daripada memperkasa dan mengempower mereka. Malahan terdapat pemimpin yang senang dan selesa dengan kejumudan dan kekejangan organisasi, memudahkan mereka bersama kroni bermaharajalela membolot kuasa. Mereka sibuk terbang tinggi bersama Superman, sementara warga organisasi kekal dengan sikap melukut, berjiwa kecil dan bersemangat kerdil warisan zaman silam.
Bahayanya, terdapat tanda-tanda budaya kepimpinan abad ke-19 sedang aktif diaplikasi dan diamalkan GLC Malaysia seperti JCorp. Warga kerja organisasi semakin seolah-olah hendak “diabdikan” seperti di zaman dahulu kala, supaya taat setia membuta-tuli tanpa soal.
Ramai pengikut seolah-olah “kena picit dan perah dan ramas di tangan pemerintah-pemerintahnya yang pada zaman dahulu… iaitu dari bangsa mereka sendiri.” (Za’aba).
Ini boleh berlaku apabila organisasi GLC dikerajaankan, diminta mematuhi semua arahan, perintah dan titah tanpa soal. Warga kerja diperbudak dan ditakut-takutkan. Kadang kala sistem spy dan informant digunakan berleluasa dalam organisasi, mematikan semangat, menakutkan semua, langsung mengkerdilkan jiwa. Kesannya seluruh organisasi berjiwa budak atau hamba. Meminjam istilah Prof Hamka, warga organisasi seperti ini “…akan terus menyerahkan saja pada nasib dan berjiwa budak (hamba), bertuhankan manusia, takut kepada segala orang yang berpangkat…” dan berkuasa.
Pengikut bukan untuk diperalat
Sampai ke tahap itu, pengikut dan warga kerja dipandang semata-mata alat untuk memenuhi segala kehendak dan nafsu pemimpin dan Superman berkuasa. Adakalanya budaya seperti ini sengaja dibentuk dalam organisasi, memudahkan pengikut dan warga kerja diperalat dan diperkosa jati diri. Ramai pengikut dipaksa melakukan perkara batil, haram dan mungkar; termasuk menyalahgunakan kuasa, mengutamakan kroni, pilih kasih kontrak dan bekalan, menswasta dengan cara tidak adil, atau langsung rasuah dan korupsi.
Kesimpulannya, selagi pemimpin mengizinkan organisasi didominasi budaya memperkosa jiwa pengikut dan merendah martabat insan mereka, selagi itulah kita tidak dapat menyaingi kederasan dan kehebatan organisasi bangsa lain yang lebih maju. Untuk mengatasi kelemahan ini, saya menyarankan semua organisasi Malaysia, menyusun strategi budaya berkesan untuk kecemerlangan organisasi.
Bagi organisasi majoriti Muslim, prasyarat kejayaan dan keberkesanan strategi budaya wajib berlandaskan nilai Islam. Mustahil bangsa Melayu dan umat Islam diperkasa melalui kaedah tanpa berpegang teguh kepada Tali ALLAH.
Dalam menyusun strategi budaya, paling penting ialah mengiktiraf martabat pengikut dari perspektif Islam. Pengikut bukan lagi kakitangan atau manusia tidak sempurna. Islam melihat mereka sebagai insan kamil dan ahsanitaqwim, iaitu ciptaan ALLAH dalam bentuk yang sebaik-baiknya (al-Quran, 95:4). Pengikut juga harus dilihat sebagai khalifah berpotensi menerajui dan memperbaharui, meningkatkan prestasi dan mencemerlangkan organisasi.
Dalam kes GLC, koperasi dan badan korporat, institusi dan juga universiti, ini bermakna setiap pengikut adalah pemimpin masa depan, potensi CEO dan usahawan entrepreneur. Organisasi wajib membentuk suasana, budaya kerja, struktur dalaman dan sistem pengurusan yang dapat mengasah bakat mentransformasi pengikut melonjak ke sehingga ke puncak paling tinggi.
* Tan Sri Muhammad Ali Hashim ialah Presiden, Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM)
Pantang organisasi kerdilkan jiwa
Sebagai bukti, hari ini hampir semua organisasi Malaysia masih “mengkakitangankan” warga kerja, sekali pun cabaran abad 21 menuntut organisasi menjadi knowledge dan tecnology-driven. Mustahil kita peroleh hasil terbaik dan input cemerlang daripada warga kerja yang tidak sempurna sifat dan dipandang rendah martabat insannya. Mana mungkin organisasi manfaatkan ilmu pengetahuan, hikmah dan kebijaksanaan jika pengikutnya tidak berkepala dan berotak serta tidak berdada dan berhati perut?
Malangnya, tidak banyak organisasi pimpinan anak bangsa bertindak memperbaharui sikap dan mengubah pandangan sarwa (worldview) pengikut, jauh sekali daripada memperkasa dan mengempower mereka. Malahan terdapat pemimpin yang senang dan selesa dengan kejumudan dan kekejangan organisasi, memudahkan mereka bersama kroni bermaharajalela membolot kuasa. Mereka sibuk terbang tinggi bersama Superman, sementara warga organisasi kekal dengan sikap melukut, berjiwa kecil dan bersemangat kerdil warisan zaman silam.
Bahayanya, terdapat tanda-tanda budaya kepimpinan abad ke-19 sedang aktif diaplikasi dan diamalkan GLC Malaysia seperti JCorp. Warga kerja organisasi semakin seolah-olah hendak “diabdikan” seperti di zaman dahulu kala, supaya taat setia membuta-tuli tanpa soal.
Ramai pengikut seolah-olah “kena picit dan perah dan ramas di tangan pemerintah-pemerintahnya yang pada zaman dahulu… iaitu dari bangsa mereka sendiri.” (Za’aba).
Ini boleh berlaku apabila organisasi GLC dikerajaankan, diminta mematuhi semua arahan, perintah dan titah tanpa soal. Warga kerja diperbudak dan ditakut-takutkan. Kadang kala sistem spy dan informant digunakan berleluasa dalam organisasi, mematikan semangat, menakutkan semua, langsung mengkerdilkan jiwa. Kesannya seluruh organisasi berjiwa budak atau hamba. Meminjam istilah Prof Hamka, warga organisasi seperti ini “…akan terus menyerahkan saja pada nasib dan berjiwa budak (hamba), bertuhankan manusia, takut kepada segala orang yang berpangkat…” dan berkuasa.
Pengikut bukan untuk diperalat
Sampai ke tahap itu, pengikut dan warga kerja dipandang semata-mata alat untuk memenuhi segala kehendak dan nafsu pemimpin dan Superman berkuasa. Adakalanya budaya seperti ini sengaja dibentuk dalam organisasi, memudahkan pengikut dan warga kerja diperalat dan diperkosa jati diri. Ramai pengikut dipaksa melakukan perkara batil, haram dan mungkar; termasuk menyalahgunakan kuasa, mengutamakan kroni, pilih kasih kontrak dan bekalan, menswasta dengan cara tidak adil, atau langsung rasuah dan korupsi.
Kesimpulannya, selagi pemimpin mengizinkan organisasi didominasi budaya memperkosa jiwa pengikut dan merendah martabat insan mereka, selagi itulah kita tidak dapat menyaingi kederasan dan kehebatan organisasi bangsa lain yang lebih maju. Untuk mengatasi kelemahan ini, saya menyarankan semua organisasi Malaysia, menyusun strategi budaya berkesan untuk kecemerlangan organisasi.
Bagi organisasi majoriti Muslim, prasyarat kejayaan dan keberkesanan strategi budaya wajib berlandaskan nilai Islam. Mustahil bangsa Melayu dan umat Islam diperkasa melalui kaedah tanpa berpegang teguh kepada Tali ALLAH.
Dalam menyusun strategi budaya, paling penting ialah mengiktiraf martabat pengikut dari perspektif Islam. Pengikut bukan lagi kakitangan atau manusia tidak sempurna. Islam melihat mereka sebagai insan kamil dan ahsanitaqwim, iaitu ciptaan ALLAH dalam bentuk yang sebaik-baiknya (al-Quran, 95:4). Pengikut juga harus dilihat sebagai khalifah berpotensi menerajui dan memperbaharui, meningkatkan prestasi dan mencemerlangkan organisasi.
Dalam kes GLC, koperasi dan badan korporat, institusi dan juga universiti, ini bermakna setiap pengikut adalah pemimpin masa depan, potensi CEO dan usahawan entrepreneur. Organisasi wajib membentuk suasana, budaya kerja, struktur dalaman dan sistem pengurusan yang dapat mengasah bakat mentransformasi pengikut melonjak ke sehingga ke puncak paling tinggi.
* Tan Sri Muhammad Ali Hashim ialah Presiden, Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM)
Hanya 38 peratus pekerja puas hati
Hanya
38 peratus pekerja global berpuas hati dengan kepimpinan pengurusan di tempat
kerja mereka, demikian mengikut hasil tinjau selidik terbaru Kelly Services,
peneraju penyelesaian tenaga kerja global.
Syarikat itu dalam kenyataan semalam berkata, penilaian paling baik adalah dari Amerika di mana 45 peratus responden berkata, mereka berpuas hati dengan gaya kepimpinan pengurusan semasa di tempat kerja.
Syarikat itu dalam kenyataan semalam berkata, penilaian paling baik adalah dari Amerika di mana 45 peratus responden berkata, mereka berpuas hati dengan gaya kepimpinan pengurusan semasa di tempat kerja.
Katanya,
ia mengatasi responden di Eropah, Asia Barat dan Afrika (EMEA) sebanyak 34
peratus dan 39 peratus pula membabitkan responden negara Asia Pasifik
(APAC).
“Ia adalah sebahagian daripada hasil tinjau selidik terbaru oleh Indeks Tenaga Kerja Global Kelly (KGWI) dengan penyertaan hampir 170,000 orang di 30 negara termasuk lebih 2,000 pekerja di Malaysia,” katanya.
Kepimpinan demokratik
Pengarah Urusan Singapura dan Malaysia Kelly Services, Melissa Norman, berkata pekerja dilihat lebih cenderung terhadap kepimpinan demokratik, diikuti kepimpinan yang menekankan pemerkasaan serta memperlihatkan empati di tempat kerja.
Katanya, pemimpin berwawasan yang menyuntik semangat kerja berpasukan di kalangan pekerja menggalakkan pembabitan dan penyertaan dalam organisasi.
“Pekerja dengan jelas memilih gaya kepimpinan yang menekankan kemahiran komunikasi, berwawasan, empati, semangat kerja berpasukan dan memperkasakan individu,” katanya.
Hasil kajian itu menunjukkan sebanyak 40 peratus generasi Y berumur antara 19 hingga 30 tahun berpuas hati dengan kualiti kepimpinan di tempat kerja mereka berbanding dengan generasi X berumur antara 31 hingga 48 tahun dan Baby Boomers berumur antara 49 hingga 66 tahun dengan masing-masing 37 peratus.
Selain itu, hanya sebilangan kecil pekerja mendapat gaya kepimpinan yang mereka ingini dengan 43 peratus berkata mereka mendapat gaya kepimpinan demokratik, menekankan pemerkasaan, memperlihatkan empati, dan berwawasan di tempat kerja mereka.
10/6/13
Inovasi, anjakan paradigma penting bagi
sekolah
28 Jun 2012
SEMPORNA
- Pengurusan dan pentadbiran sesebuah sekolah perlu terus melalui proses
inovasi dan anjakan paradigma selaras dengan objektif falsafah pendidikan
negara.
Pensyarah Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial, Universiti Malaysia Sabah (UMS) Dr Muhamad Suhaimi Taat berkata ini penting dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran.
"Pada masa yang sama ia juga perlu bagi mengelakkan pentadbiran sekolah daripada menjadi stereotaip dan jumud.
"Aspek utama yang perlu diberi tumpuan adalah bagaimana pengurusan boleh ditambah baik tanpa perlu menunggu sebarang arahan atau pekeliling daripada pihak atasan.
Pihak pengurusan yang inovatif serta kreatif akan sentiasa berfikir untuk mewujudkan suasana kerja kondusif serta memberangsangkan bagi semua kakitangan sekolah.
"Aspek-aspek pengurusan yang dirasakan sudah tidak relevan atau yang lebih menyulitkan proses birokrasi di sekolah perlu dikaji semula.
"Apa yang lebih penting adalah melaksanakan perkara-perkara utama yang dipersetujui dalam mesyuarat dan keputusan mesyuarat janganlah tinggal di atas kertas sahaja tanpa sebarang tindakan," katanya.
Dr Muhamad berkata demikian dalam kertas kerjanya bertajuk "Pemikiran Semula Pengurusan Pendidikan:Isu-Isu Inovatif dan Futuristik" yang beliau bentangkan sempena Seminar Dinamika Organisasi Pendidikan (SDOP) di Semporna baru-baru ini.
Yakin kepada penerima tugas
Seminar yang dianjurkan dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Daerah Semporna itu dirasmikan oleh Setiausaha Politik kepada Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Jaujan Sambakong.
Dalam aspek ini, kata Dr Muhamad, pendekatan pentadbiran di sekolah adalah tertakluk kepada kebijaksanaan masing-masing dan mungkin berubah mengikut masa, situasi dan staf yang berbeza.
Contohnya, apabila mewakilkan sesuatu pihak dengan tugasan tertentu, pihak yang memberi tugas perlu berkeyakinan dan memberi kepercayaan penuh kepada penerima tugas.
Dalam konteks berkenaan, konsep 'empowerment' (perkasa) yang harus dititikberatkan dan bukannya 'overpower' (menguasai) agar subodinat dapat melaksanakan segala tugasan dan tanggungjawab yang diterima dengan penuh dedikasi dan berautonomi.
Aspek kedua yang perlu diberi penekanan dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah adalah berhubung dengan penyeliaan klinikal, bimbingan serta pemantauan yang berterusan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran dalam darjah yang dilaksanakan oleh guru.
Gabungan Lama dan Baru
Para guru baru memerlukan bimbingan dan nasihat daripada 'guru pakar' atau 'otai' untuk menjadikan mereka lebih matang dalam bidang pendidikan meskipun mungkin mempunyai latar belakang akademik yang cemerlang.
"Sekiranya dapat digembleng ilmu pengetahuan, kemahiran dan usaha daripada 'orang lama' dan 'orang baru', baharulah proses pengajaran dan pembelajaran di sesebuah sekolah dapat dipertingkat sehingga berupaya menjulang kecemerlangan.
"Percambahan idea antara dua kelompok tadi akan dapat mencetuskan inovasi dan aspek futuristik dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang merupakan intipati teras pada seseorang pendidik di sekolah," katanya.
Aspek ketiga yang penting dalam proses meningkatkan inovasi dalam pentadbiran dan pengurusan sekolah adalah sumber manusia atau warga sekolah itu sendiri termasuklah pentadbir, guru, staf sokongan dan pelajar.
Aspek sumber manusia berhubung rapat dengan aspek keselesaan, keharmonian persekitaran sekolah yang akan menyumbang kepada keseronokan, atau 'kenikmatan' bekerja bagi kakitangan dan 'kenikmatan' belajar bagi pelajar.
Inovasi Dalam Pengurusan
"Sekolah bagaikan rumah kedua bagi semua warga sekolah. Jika selama ini kita mengambil pendekatan atau slogan "rumahku syurgaku", mengapa kita tidak boleh mengambil pendekatan yang serupa iaitu "sekolahku syurgaku"?
Menurut Dr Muhamad elemen inovatif dan futuristik dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah sebenarnya tidak boleh dielakkan sama ada suka atau tidak.
Bagaimanapun, inovasi yang beliau maksudkan bukanlah merekacipta sesuatu yang baru sebaliknya ia adalah pembaharuan dalam aspek pengurusan di sekolah manakala futurustik pula merujuk kepada kemampuan pengurusan mengejar peralihan masa.
Seseorang pentadbir atau pengurus sekolah akan dapat mengenalpasti sebarang masalah atau kesulitan yang bakal dihadapi dan telah merancang awal bagaimana untuk menanganinya.
"Mungkin timbul pula persoalan, bagaimana hendak menjadi seorang yang inovatif dan futuristik? Antara langkah yang boleh diambil sebagai pendidik sejati adalah keluar daripada zon selesa.
Menurut Dr Muhamad untuk menjadi pengurus dan pentabir yang inovatif dan futuristik, warga sekolah hendaklah menganggap segala bentuk kerja atau tugasan adalah merupakan satu ibadah dan bukan semata-mata rutin harian kerana dengan berfikiran begitu semua kerja akan dilaksanakan dengan sebaik mungkin tanpa bertangguh.
Guru juga perlu terus menyambung pelajaran dan menambah ilmu pengetahuan sehingga ke tahap doktor falsafah namun tujuan utamanya perlulah menambah ilmu di dada, memantapkan kemahiran dan bukan semata-mata untuk mendapatkan segulung ijazah atau mengharapkan ganjaran material termasuk kenaikan pangkat.
"Percayalah, bahawa sekiranya kita belajar hanya untuk ijazah, ilmu akan meninggalkan kita. Justeru, seharusnya segala ilmu dan kemahiran yang diperoleh hendaklah diaplikasikan di tempat kerja setelah tamat pengajian agar dapat memberi manfaat kepada anak didik," katanya.
- Bernama
Pensyarah Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial, Universiti Malaysia Sabah (UMS) Dr Muhamad Suhaimi Taat berkata ini penting dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran.
"Pada masa yang sama ia juga perlu bagi mengelakkan pentadbiran sekolah daripada menjadi stereotaip dan jumud.
"Aspek utama yang perlu diberi tumpuan adalah bagaimana pengurusan boleh ditambah baik tanpa perlu menunggu sebarang arahan atau pekeliling daripada pihak atasan.
Pihak pengurusan yang inovatif serta kreatif akan sentiasa berfikir untuk mewujudkan suasana kerja kondusif serta memberangsangkan bagi semua kakitangan sekolah.
"Aspek-aspek pengurusan yang dirasakan sudah tidak relevan atau yang lebih menyulitkan proses birokrasi di sekolah perlu dikaji semula.
"Apa yang lebih penting adalah melaksanakan perkara-perkara utama yang dipersetujui dalam mesyuarat dan keputusan mesyuarat janganlah tinggal di atas kertas sahaja tanpa sebarang tindakan," katanya.
Dr Muhamad berkata demikian dalam kertas kerjanya bertajuk "Pemikiran Semula Pengurusan Pendidikan:Isu-Isu Inovatif dan Futuristik" yang beliau bentangkan sempena Seminar Dinamika Organisasi Pendidikan (SDOP) di Semporna baru-baru ini.
Yakin kepada penerima tugas
Seminar yang dianjurkan dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Daerah Semporna itu dirasmikan oleh Setiausaha Politik kepada Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Jaujan Sambakong.
Dalam aspek ini, kata Dr Muhamad, pendekatan pentadbiran di sekolah adalah tertakluk kepada kebijaksanaan masing-masing dan mungkin berubah mengikut masa, situasi dan staf yang berbeza.
Contohnya, apabila mewakilkan sesuatu pihak dengan tugasan tertentu, pihak yang memberi tugas perlu berkeyakinan dan memberi kepercayaan penuh kepada penerima tugas.
Dalam konteks berkenaan, konsep 'empowerment' (perkasa) yang harus dititikberatkan dan bukannya 'overpower' (menguasai) agar subodinat dapat melaksanakan segala tugasan dan tanggungjawab yang diterima dengan penuh dedikasi dan berautonomi.
Aspek kedua yang perlu diberi penekanan dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah adalah berhubung dengan penyeliaan klinikal, bimbingan serta pemantauan yang berterusan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran dalam darjah yang dilaksanakan oleh guru.
Gabungan Lama dan Baru
Para guru baru memerlukan bimbingan dan nasihat daripada 'guru pakar' atau 'otai' untuk menjadikan mereka lebih matang dalam bidang pendidikan meskipun mungkin mempunyai latar belakang akademik yang cemerlang.
"Sekiranya dapat digembleng ilmu pengetahuan, kemahiran dan usaha daripada 'orang lama' dan 'orang baru', baharulah proses pengajaran dan pembelajaran di sesebuah sekolah dapat dipertingkat sehingga berupaya menjulang kecemerlangan.
"Percambahan idea antara dua kelompok tadi akan dapat mencetuskan inovasi dan aspek futuristik dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang merupakan intipati teras pada seseorang pendidik di sekolah," katanya.
Aspek ketiga yang penting dalam proses meningkatkan inovasi dalam pentadbiran dan pengurusan sekolah adalah sumber manusia atau warga sekolah itu sendiri termasuklah pentadbir, guru, staf sokongan dan pelajar.
Aspek sumber manusia berhubung rapat dengan aspek keselesaan, keharmonian persekitaran sekolah yang akan menyumbang kepada keseronokan, atau 'kenikmatan' bekerja bagi kakitangan dan 'kenikmatan' belajar bagi pelajar.
Inovasi Dalam Pengurusan
"Sekolah bagaikan rumah kedua bagi semua warga sekolah. Jika selama ini kita mengambil pendekatan atau slogan "rumahku syurgaku", mengapa kita tidak boleh mengambil pendekatan yang serupa iaitu "sekolahku syurgaku"?
Menurut Dr Muhamad elemen inovatif dan futuristik dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah sebenarnya tidak boleh dielakkan sama ada suka atau tidak.
Bagaimanapun, inovasi yang beliau maksudkan bukanlah merekacipta sesuatu yang baru sebaliknya ia adalah pembaharuan dalam aspek pengurusan di sekolah manakala futurustik pula merujuk kepada kemampuan pengurusan mengejar peralihan masa.
Seseorang pentadbir atau pengurus sekolah akan dapat mengenalpasti sebarang masalah atau kesulitan yang bakal dihadapi dan telah merancang awal bagaimana untuk menanganinya.
"Mungkin timbul pula persoalan, bagaimana hendak menjadi seorang yang inovatif dan futuristik? Antara langkah yang boleh diambil sebagai pendidik sejati adalah keluar daripada zon selesa.
Menurut Dr Muhamad untuk menjadi pengurus dan pentabir yang inovatif dan futuristik, warga sekolah hendaklah menganggap segala bentuk kerja atau tugasan adalah merupakan satu ibadah dan bukan semata-mata rutin harian kerana dengan berfikiran begitu semua kerja akan dilaksanakan dengan sebaik mungkin tanpa bertangguh.
Guru juga perlu terus menyambung pelajaran dan menambah ilmu pengetahuan sehingga ke tahap doktor falsafah namun tujuan utamanya perlulah menambah ilmu di dada, memantapkan kemahiran dan bukan semata-mata untuk mendapatkan segulung ijazah atau mengharapkan ganjaran material termasuk kenaikan pangkat.
"Percayalah, bahawa sekiranya kita belajar hanya untuk ijazah, ilmu akan meninggalkan kita. Justeru, seharusnya segala ilmu dan kemahiran yang diperoleh hendaklah diaplikasikan di tempat kerja setelah tamat pengajian agar dapat memberi manfaat kepada anak didik," katanya.
- Bernama
Insentif Bai’ah tepat
NORSHIKIN
MOHD SALLEH
21 November 2012
21 November 2012
Md Nor A Ghani
JOHOR
BAHRU – Sistem Bai’ah Baru (New Deal) kepada pemimpin sekolah dilihat mampu
menggalakkan guru besar melakukan lonjakan kecemerlangan ilmu, khususnya di
sekolah masing-masing.
Bai’ah Baru diperkenalkan kerajaan awal tahun lalu iaitu menawarkan ganjaran kewangan dan bukan kewangan kepada pemimpin dan pasukan pengurusan sekolah yang menunjukkan prestasi cemerlang bernilai RM500 hingga RM7000 seorang.
Pengarah Pelajaran Negeri, Md Nor A Ghani berkata, usaha kerajaan memperkenalkan Bai’ah itu dilihat dapat memastikan setiap sekolah ditadbir secara profesional bagi meningkatkan tahap kecemerlangan sekolah.
“Ia sangat bagus kerana mengiktiraf pengorbanan dan usaha guru besar, guru dan kakitangan sekolah.
Bai’ah Baru diperkenalkan kerajaan awal tahun lalu iaitu menawarkan ganjaran kewangan dan bukan kewangan kepada pemimpin dan pasukan pengurusan sekolah yang menunjukkan prestasi cemerlang bernilai RM500 hingga RM7000 seorang.
Pengarah Pelajaran Negeri, Md Nor A Ghani berkata, usaha kerajaan memperkenalkan Bai’ah itu dilihat dapat memastikan setiap sekolah ditadbir secara profesional bagi meningkatkan tahap kecemerlangan sekolah.
“Ia sangat bagus kerana mengiktiraf pengorbanan dan usaha guru besar, guru dan kakitangan sekolah.
“Keadaan
ini akan dinilai dari kecemerlangan sesebuah sekolah dan ganjaran dari
kecemerlangan itu diberikan kepada warga pendidik,” katanya kepada Sinar
Harian, di sini, kelmarin.
Menerusi program Bai’ah itu menetapkan sasaran yang perlu dicapai oleh pengetua dan guru besar di sekolah masing-masing pada setiap tahun dan penilaian berdasarkan lima aspek iaitu pencapaian akademik, kokurikulum, disiplin, iklim sekolah dan kepimpinan.
Katanya, penilaian terhadap guru cemerlang dibuat Jemaah Nazir berdasarkan prestasi mereka memimpin sekolah, khususnya dalam Gred Purata Sekolah (GPS) bagi mengukur pencapaian peperiksaan dan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) adalah instrumen
penarafan yang mengukur visi dan misi, pengurusan organisasi, pengurusan program pendidikan dan pencapaian murid.
Menerusi program Bai’ah itu menetapkan sasaran yang perlu dicapai oleh pengetua dan guru besar di sekolah masing-masing pada setiap tahun dan penilaian berdasarkan lima aspek iaitu pencapaian akademik, kokurikulum, disiplin, iklim sekolah dan kepimpinan.
Katanya, penilaian terhadap guru cemerlang dibuat Jemaah Nazir berdasarkan prestasi mereka memimpin sekolah, khususnya dalam Gred Purata Sekolah (GPS) bagi mengukur pencapaian peperiksaan dan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) adalah instrumen
penarafan yang mengukur visi dan misi, pengurusan organisasi, pengurusan program pendidikan dan pencapaian murid.
“Guru
besar atau pengetua memainkan peranan penting dalam merancang, mentadbir,
menyelaras dan memantau pembelajaran di sekolah. Mereka turut bertanggungjawab
mewujudkan suasana kondusif untuk pembelajaran, sekali gus mengurangkan tekanan
kepada pelajar, guru dan seluruh warga sekolah, “katanya.
Jelasnya, guru besar layak cemerlang bakal menerima RM7,000 sekali pemberian, manakala bagi guru-guru sekitar RM1,500 dan kakitangan sokongan sekitar RM900
Jelasnya, guru besar layak cemerlang bakal menerima RM7,000 sekali pemberian, manakala bagi guru-guru sekitar RM1,500 dan kakitangan sokongan sekitar RM900
Kepimpinan tentukan kecemerlangan
akademik pelajar
ILMU
kepimpinan instruksional (berbentuk pengajaran) perlu didedahkan kepada semua
pengetua dan guru besar sekolah di seluruh negara sebagai usaha melahirkan pelajar
yang cemerlang akademiknya.
Menurut
Pengetua Institut Aminuddin Baki (IAB) Cawangan Utara, Abas Awang, kepimpinan
yang berfokuskan kepada instruksional dapat memastikan guru mengajar yang
terbaik dan murid belajar yang terbaik.
Katanya,
ini kerana kepimpinan pengetua dan guru besar merupakan faktor penentu
kecemerlangan akademik pelajar.
``Pengurus
sekolah perlu memiliki ciri-ciri kepimpinan yang berkualiti dan mampu
mempengaruhi serta menjalinkan perhubungan yang baik dengan pegawai
bawahannya,'' katanya.
Pencapaian
Beliau
berkata demikian pada Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan
Ke-11 anjuran IAB dengan kerjasama Kumpulan Utusan di Sepang, baru-baru ini.
Mengulas
lanjut, Abas berkata, hubungan kepimpinan sekolah dengan pencapaian pelajar
dapat membawa kesan terhadap pencapaian akademik pelajar.
Hasil
kajiannya mendapati, sekolah yang prestasi akademik pelajarnya tinggi adalah
sekolah yang baik pengurusan kurikulumnya.
Selain
itu, sekolah-sekolah yang baik juga selalunya cemerlang dari segi kualiti
kepimpinan instruksional; kejelasan visi, misi dan dasar pendidikan; peranan
panitia; program post-mortem, program mentor-mentee dan kualiti sistem kawalan.
Abas
berkata, hasil rumusan kajian mengesyorkan beberapa tumpuan kepada kepimpinan
instruksional antaranya pelantikan pengetua/guru besar hendaklah mengambil kira
kemampuan kepimpinan dalam bidang instruksional dan bukan hanya berasaskan
senioriti.
Selain
itu katanya, guru-guru yang mempunyai kelulusan sijil kepengetuaan daripada IAB
perlu diutamakan dan semua pengetua pengetua/guru besar, penolong kanan, guru
kanan dan penyelia petang perlu diberi latihan kepimpinan instruksional di IAB.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2002&dt=1223&pub=utusan_malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_04.htm#ixzz2Vhjd9awu
© Utusan Melayu (M) Bhd
Pengetua teraju kecemerlangan sekolah
Oleh
TAN SRI ALIMUDDIN MOHD DOM
tansrialimuddin@yahoo.com
PENULIS ialah bekas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
tansrialimuddin@yahoo.com
PENULIS ialah bekas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
Pengetua
merupakan orang penting yang boleh mencorakkan pencapaian cemerlang sesebuah
sekolah melalui keterampilan, dedikasi dan keperibadian yang ada pada dirinya.
Ilmu
kepengetuaan pula ialah memiliki kemahiran mentadbir dan mengurus, kemahiran
sosial, kemahiran berfikir dan lain-lain kemahiran yang boleh membantu
mempercepatkan lagi pencapaian dan kecemerlangan sekolah.
Demikianlah
antara intisari ucapan perasmian oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap
Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada Persidangan Kebangsaan
Pengurusan Pendidikan Pengetua-Pengetua Sekolah Malaysia kali ke-50 di Subang
Jaya, Selangor, Jun lalu.
Persidangan
tersebut dianjurkan oleh Majlis Pengetua Sekolah Menengah dengan tema
'Kepimpinan Holistik Menjana Transformasi Pendidikan Negara'.
Bagi
mencapai hasrat menjadikan Malaysia negara maju menjelang 2020, transformasi
dalam bidang pendidikan perlu dilakukan secara berterusan terutama bagi
melahirkan modal insan yang holistik yang mampu mengharungi segala cabaran sama
ada di peringkat domestik atau global.
Tidak
dapat dinafikan bidang pendidikan merupakan asas utama kepada pembangunan
negara. Dalam usaha untuk mencapai kecemerlangan pendidikan itu, peranan
kepimpinan pengetua sering dijadikan fokus utama.
Dalam
hal ini pencapaian sesebuah sekolah tidak dilihat dari pencapaian akademik
semata-mata tetapi yang lebih penting dapat melahirkan pelajar yang holistik
iaitu mempunyai kemahiran intelek, sosial, fizikal dan berkeupayaan
menyesuaikan diri dalam apa sahaja situasi dan keadaan.
Banyak
kajian telah dilakukan untuk melihat faktor kejayaan sesebuah sekolah dan ramai
di kalangan mereka berpendapat peranan pengetua dan ditambah memiliki ilmu
kepengetuaan adalah faktor yang signifikan.
Kepimpinan
yang berkualiti dan holistik akan dapat mengubah sekolah yang hanya dalam
keadaan biasa kepada sekolah yang berkesan atau cemerlang.
Dalam
usaha untuk melahirkan sekolah cemerlang itu, ada beberapa kriteria yang perlu
dimiliki oleh pengetua, antaranya mereka mestilah merupakan seorang yang
berwawasan.
Oleh
itu, bagi mencapai hasrat tersebut sebagai pemimpin utama di sekolah mestilah
mempunyai perancangan dan strategi tertentu. Bagi mencapai hasrat tersebut
mereka juga perlu mendapat sokongan dan kerjasama kuat daripada semua peringkat
warga sekolah.
Bagi
mencapai matlamat ke arah negara maju seperti yang digariskan dalam dasar
negara, Kementerian Pelajaran telah menyediakan pelan dan garis panduan
tertentu untuk dilaksanakan oleh semua sekolah.
Justeru
pengetua mestilah berupaya untuk memahami dan sentiasa mengamalkan dasar-dasar
yang telah disediakan, keupayaan untuk menterjemahkan dasar kepada tindakan
memerlukan kemahiran tertentu yang dimiliki oleh pengetua berkenaan.
Dari
segi peribadi pengetua yang berkesan kebiasaannya memiliki sifat dedikasi,
bertanggungjawab, berkeyakinan tinggi dan tidak mudah berputus asa.
Kemahiran
atau memiliki ilmu kepengetuaan akan dapat membantu pengetua melaksanakan tugas
dengan lancar. Pendekatan kepimpinan yang holistik dengan menggunakan pelbagai
gaya kepimpinan akan dapat mempengaruhi orang bawahannya supaya bekerja untuk
mencapai matlamat yang ditetapkan.
Pengurusan
sumber manusia terutama keupayaan menguruskan guru dan pelajar secara berkesan
akan dapat membantu mencapai matlamat sekolah dengan cepat. Guru merupakan aset
penting kepada sekolah.
Dengan
memberikan 'empowerment' dan kepercayaan akan membolehkan mereka melaksanakan
tugas dengan yakin dan sedia memberi sokongan kepada perancangan yang telah
disediakan.
Pengetua
yang berkesan tidak akan mengabaikan hubungan baik dengan ibu bapa dan
komuniti. Pelbagai aktiviti perlu diadakan secara berterusan.
Masalah
disiplin pelajar, kekurangan dana dan sebagainya dapat diatasi melalui
perkongsian pintar dengan pihak-pihak di luar sekolah terutama dengan ibu bapa.
Peranan
pengetua adalah penting bagi membantu merealisasikan dasar-dasar kerajaan
khususnya dalam melahirkan warga negara yang kompeten, bertanggungjawab dan
sedia menghadapi cabaran masa depan.
Artikel
Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0801&pub=utusan_malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_01.htm#ixzz2Vhk8p1qb
© Utusan Melayu (M) Bhd
© Utusan Melayu (M) Bhd
Ramai pengetua kerap `melekat' di kerusi
pejabat
KEBANYAKAN
pengetua sekolah kini didapati kurang menjalankan kerja-kerja `meronda' di
sekitar sekolah atau menjadi `walk about principal', sebaliknya ramai daripada
mereka lebih kerap `melekat' di kerusi pejabat (`arm chair principal').
Menurut
pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Mohamed Sulaiman, perkara ini
tidak seharusnya berlaku kerana seorang pengetua yang berkesan seharusnya
mengenal pasti kekuatan dan kelemahan sekolah secara menyeluruh.
``Pengetua
seharusnya kerap `turun padang' melawat kelas, memerhati guru mengajar, melawat
makmal dan bengkel serta bertanyakan masalah guru mengajar dan pembelajaran
pelajar.
``Pengetua
juga hendaklah membuat analisis tentang kekuatan dan kelemahan sekolah dari
semua aspek merangkumi pelajar, guru dan dirinya sendiri (penge-tua).
``Pentadbiran
sekolah, kewangan, kemudahan, kurikulum (aktiviti dalam bilik darjah), kokurikulum
(aktiviti luar bilik darjah), program sukan dan PIBG antara yang harus diberi
perhatian,'' katanya.
Beliau
berkata demikian dalam satu pembentangan kertas kerja bertajuk Kepimpinan dan
Pengurusan Strategik untuk Kecemerlangan Sekolah- Peranan Pengetua pada Seminar
Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-11 di Sepang, baru-baru ini.
Seminar
berlangsung tiga hari bermula pada 17 Disember lalu itu merupakan anjuran
Institut Aminuddin Baki (IAB) dengan kerjasama Kumpulan Utusan adalah bertemakan
Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Cemerlang Aspirasi Negara.
Objektif
Apa
yang penting tambah Mohamed, keperluan seorang pengetua untuk menentukan
objektif yang berlandaskan untuk mengekal kekuatan dan mengatasi kelemahan
supaya matlamat sekolah boleh dicapai.
Tegasnya,
jika input atau kemahiran tidak mencukupi, pengetua harus merancang untuk
mendapatkannya.
``Rancangan
perlu dibuat untuk menggembleng input dalam proses pengajaran-pembelajaran,
kokurikulum dan sukan supaya hasilnya terserlah,'' ujarnya.
Beliau
membentangkan satu contoh, seorang pengetua menetapkan pencapaian tahap
kelulusan 100 peratus bagi semua subjek Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sebagai
sebahagian perancangan strategik sekolah.
Subjek
``Dalam
tempoh jangka masa dua tahun, pengetua seharusnya menganalisis kekuatan dan
kelemahan subjek.
``Berapa
subjek yang sudah mencapai 80 hingga 100 peratus dan berapa subjek (termasuk
Matematik, Sains dan bahasa Inggeris) yang pencapaiannya 40 peratus atau
kurang?
``Berapa
subjek yang kelulusan hanya 20 peratus dan apakah puncanya dan bagaimana hendak
meningkatkan pencapaian subjek yang pencapaiannya rendah. Adakah faktor
kritikalnya guru, peralatan atau motivasi pelajar dan sebagainya?'' katanya.
Katanya,
selain dari Barat, hasil kajian oleh Faridah Hassan dan beliau sendiri menerusi
Asian Academy of Management Journa (1996) bertajuk Strategic Marketing
Practices of High Performing Malaysian Firms menunjukkan pengurusan strategik
memberi kesan positif kepada prestasi sesebuah organisasi, sekolah turut tidak
terkecuali.
Justeru
katanya, dua faktor penting iaitu kepimpinan yang berkesan dan pengurusan yang
strategik perlu dijadikan usaha berterusan sebagai budaya pemimpin berwawasan.
``Jika
pengetua dapat memberi kepimpinan yang berkesan kepada guru, pentadbiran dan
pelajar serta merancang dan melaksanakan perancangan strategik, pastinya
sekolah cemerlang.
``Jika
semua sekolah cemerlang, sistem pendidikan negara menjadi cemerlang.
Tanggungjawab berat terletak di bahu pengetua,'' katanya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2002&dt=1219&pub=utusan_malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_04.htm#ixzz2VhkMQ9c9
© Utusan Melayu (M) Bhd
KEPIMPINAN SEKOLAH JADI KUNCI KEJAYAAN
LIDAH
PENGARANG
PELAN Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) bagi tahun 2006 hingga 2010 yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam merupakan agenda penting negara bagi membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia.
PELAN Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) bagi tahun 2006 hingga 2010 yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam merupakan agenda penting negara bagi membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia.
Ia
dirancang dalam kerangka Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan Misi
Nasional bagi memenuhi dua terasnya iaitu pertama meningkatkan keupayaan
pengetahuan dan inovasi negara. Kedua, memupuk ‘minda kelas pertama’ dan menangani masalah
ketidakseimbangan sosioekonomi yang berterusan secara membina serta produktif.
Meneliti
dokumen PIPP, kita percaya ia merupakan rancangan pendidikan terbaik dan paling
sesuai untuk negara ini dalam usaha mencapai cita-cita Wawasan 2020.
Pastinya
cabaran yang menanti adalah pelaksanaan untuk menjayakannya yang pasti menuntut
komitmen dan usaha bersungguh-sungguh daripada pelbagai pihak terbabit,
khususnya pegawai dan kakitangan jentera kerajaan termasuk tenaga pengajar di
sekolah-sekolah.
Namun
begitu kita meletakkan dua kunci utama untuk mencapai kejayaan sebenar dalam
mencapai matlamat rancangan itu.
Dua
kunci itu adalah kepimpinan di peringkat sekolah dan komitmen ibu bapa. Di sini
ingin kita menekankan tentang peranan kedua-dua ibu dan bapa, dan bukannya ibu
sahaja.
Sesungguhnya
nilai kepimpinan dan keupayaan pengurusan di sekolah memainkan peranan amat
besar, malah lebih penting daripada apa yang dilakukan di peringkat rancangan
dan penggubalan polisi di pejabat Pusat, negeri ataupun daerah.
Dalam
hal ini, pengetua dan guru besar akan menentukan hala tuju sekolah dan
menyelesaikan masalah-masalah bagi mengatasi cabaran-cabaran untuk memenuhi
kehendak pelan dan polisi yang disediakan oleh para perancang dan pengurus
pendidikan.
Pengetua
dan guru besar memimpin pendidik dan guru di sekolah-sekolah yang akhirnya
mencorak usaha pencapaian pendidikan pelajar.
Justeru,
kita percaya kepimpinan unggul di peringkat sekolah perlu diberi perhatian dan
sokongan sewajarnya untuk mewujudkan sekolah yang berkesan dan menepati PIPP.
Tetapi
sekolah pula merupakan sebahagian daripada masyarakat yang hanya dapat berjaya
dengan sokongan dan penglibatan aktif daripada ibu dan bapa.
Guru
hanya satu sisi bagi kejayaan anak-anak, tetapi untuk melengkapkan pendidikan
dalam erti kata yang luas, iaitu melangkaui aspirasi akademik ialah para ibu
dan bapa.
Kita
juga percaya mutu peranan ibu dan bapa wajar dipertingkatkan kerana aspirasi
Misi Nasional dalam bidang pendidikan memerlukan penyertaan mereka.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0117&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm#ixzz2Vhklqlu4
© Utusan Melayu (M) Bhd
Pengetua sekolah diminta perkasakan
kepimpinan diri
KUALA
TERENGGANU 22 Julai - Menteri Pendidikan, Tan Sri Musa Mohamad hari ini berkata
pengetua sekolah seharusnya memperkasakan kepimpinan diri sejajar dengan
perubahan peranan mereka yang semakin kompleks dalam usaha melahirkan generasi
yang berkualiti.
Beliau
berkata, berdasarkan pemerhatian yang dijalankan pengetua harus mempunyai
kualiti kepimpinan yang tinggi untuk mengurus dan mentadbir sesebuah sekolah
kerana peranan mereka mempengaruhi kecemerlangan sesebuah sekolah.
"Untuk
melahirkan generasi yang berkualiti dan mewujudkan sebuah sekolah yang
cemerlang, kita memerlukan kualiti kepimpinan yang tinggi untuk mengurus dan
mentadbir sekolah," katanya dalam ucapan perasmian Persidangan Pengurusan
Pendidikan Pengetua Sekolah Menengah Malaysia kali ke-41 hari ini.
Teks
ucapan beliau dibacakan oleh Ketua Pengarah Pendidikan Datuk Abdul Rafie Mahat.
Musa
berkata bagi tujuan itu, menjadi tugas kementerian untuk mewujudkan pengetua
yang berwibawa sebagai pemimpin dan pengurus.
Beliau
berkata, sebagai pemimpin pendidikan yang berperanan untuk menghasilkan
generasi yang berkualiti, seseorang pengetua mesti mempunyai kawalan dan
pengaruh yang tinggi.
``Ini
bermakna pengetua mampu atau dapat meramal dengan lebih tepat tentang apa yang
akan berlaku dan apakah pula respons pihak bawah pimpinannya terhadap
pelaksanaan sesuatu program pendidikan yang telah dirancangkan,'' katanya.
Selain
itu, kata beliau, pengetua juga perlu memantau proses pengajaran dan
pembelajaran serta cara guru-guru di sekolah mereka mengajar bagi memastikan
kaedah dan sukatan pelajaran sentiasa menepati sistem pendidikan negara.
``Dalam
usaha mengharungi cabaran, bukan sahaja matlamat pendidikan itu perlu difahami
dengan jelas, tetapi asas yang menjadi landasan matlamat dan kaedahnya perlu
kemas dan mantap,'' katanya. - Bernama
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2002&dt=0723&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm#ixzz2Vhl0PYnG
© Utusan Melayu (M) Bhd
Peranan serampang dua mata pengetua
PENGETUA
yang baik bukan setakat berjaya sebagai pengurus organisasi sekolah tetapi
harus mampu menjadi pemimpin pengajaran yang berkesan.
Pensyarah
Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial, Universiti Malaysia Sabah (UMS),
Prof. Dr. Shukery Mohamed bagaimanapun berkata, situasi sebenar yang berlaku
adalah sebaliknya.
Di
negara ini katanya, kepimpinan pengajaran tidak diberi keutamaan kerana
pengetua lebih menumpukan kepada isu pengurusan.
``Sedangkan
sebenarnya, kemahiran pengurusan hanya melibatkan kerja-kerja rutin (harian)
sahaja,'' katanya pada Seminar Kepengetuaan Kebangsaan Kali Ke-2, di Universiti
Malaya (UM), baru-baru ini.
Beliau
berkata demikian ketika membentang kertas kerja `Kepengetuaan dan Kepimpinan
Pengajaran: Cabaran Kini dan Masa Depan.
Jelasnya,
daripada pandangan menyeluruh, kepimpinan pengajaran merangkumi aspek yang
boleh meningkatkan pengajaran guru seperti pencerapan berterusan dan pemupukan
budaya sekolah.
Sementara
daripada pandangan berorientasikan proses pula jelasnya, ia memfokuskan kepada
pengajaran seperti pendekatan guru, alat bantu dan komunikasi.
``Apapun
ia harus mencakupi perancangan untuk membantu meningkatkan pembelajaran murid,
bukan pencerapan, pemantauan atau menilai prestasi guru saja,'' katanya.
Sehubungan
itu katanya, pengetua harus menguasai beberapa aspek seperti pengetahuan
pembelajaran dan pengajaran serta kemahiran interpersonal.
Sambungnya,
pengetua mesti bijak menjalankan tugas, membina kepercayaan, membedah siasat
organisasi serta menangani proses.
Justeru
tiga ciri penting kepimpinan yang diperlukan ialah pengetahuan, mengetahui
tugas sendiri serta kemahiran komunikasi.
Bagaimanapun,
Dr. Shukery tidak menafikan cabaran yang membebani pengetua termasuk hal
remeh-temeh yang sepatutnya diuruskan orang lain.
``Mesti
tahu keutamaan. Kalau pengetua nak buat semua - berdepan masyarakat, urus
sukan, jumpa kontraktor - memang teruk,'' ujarnya.
Kerana
itu sarannya, pengetua mesti menguruskan kerja yang bertimbun dengan mewujudkan
`perkongsian pintar' bersama rakan guru yang lain.
Katanya,
walaupun pengetua mendapat latihan formal selama tiga tahun tetapi mereka masih
mengamalkan `tingkah laku lama'.
`Tingkah
laku lama' yang dimaksudkan ialah mereka berjaya menjadi pengurus yang cekap
tetapi gagal sebagai pemimpin pengajaran yang berkesan.
Dalam
pada itu, beliau turut mengingatkan, sekolah bukan sahaja melahirkan pelajar
cemerlang peperiksaan tetapi juga cemerlang tingkah laku.
Sekolah
katanya, harus menjadi taman ilmu sementara bilik guru sebagai tempat diskusi
profesional, bukannya `pusat remaja masalah' atau `bilik gosip'.
``Pendek
kata, kita tidak mahu orang kata, sebut sekolah, di situ tempat segala
masalah,'' ujarnya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=1116&pub=utusan_malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_03.htm#ixzz2VhlEya1U
© Utusan Melayu (M) Bhd
Kecemerlangan sekolah bergantung
pengetua
BANDAR
SERI BEGAWAN 26 Jan. - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kejayaan sistem
pendidikan negara melahirkan modal insan berkualiti dan pelajar berprestasi
tinggi sangat bergantung kepada kemampuan kepimpinan di peringkat sekolah
terutama pengetuanya dalam menjalankan tugas dengan cemerlang.
Menurut
Timbalan Perdana Menteri, ketika ibu bapa dan guru bertanggungjawab dalam
pembentukan minda pelajar, pengetua sekolah pula berperanan untuk meningkatkan
kemampuan guru bagi menentukan acuan generasi masa depan.
"Sebagai
ibu bapa, kita sering memilih sekolah yang bukan sahaja kerana kualiti
kemudahannya untuk anak-anak belajar tetapi juga kepimpinan sekolah itu yang
melibatkan guru dan pengetua," ujarnya.
Beliau
berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama bertemakan Perkongsian dan
Menggunapakai Dinamisme Pemimpin Sekolah Asia Tenggara ke Arah Pembentukan
Modal Insan dan Pendidikan Inovasi Abad Ke-21 pada Mesyuarat Menteri-Menteri
Pelajaran ASEAN Kelima dan Forum Pengetua Sekolah ASEAN (SEASPF) Ketiga di sini
hari ini.
Menurutnya
yang juga Menteri Pelajaran, ibu bapa percaya sekolah yang mempunyai kemudahan,
guru dan pengetua cemerlang akan dapat menyediakan peluang yang lebih baik
untuk anak-anak mereka.
Sehubungan
itu katanya, pengetua sekolah perlu mempunyai keupayaan yang tinggi dalam
menjalankan tugas mereka termasuk mampu membawa perubahan positif di kalangan
pelajarnya.
"Pengetua
sekolah mesti responsif terhadap pertumbuhan yang dinamik dan pembangunan di
sekeliling anak-anak dan mampu menyediakan masa depan untuk mereka.
"Ini
menuntut pengetua sekolah mesti mempunyai wawasan untuk pelajarnya bagi menjadi
apa dan apa yang mampu dilakukan oleh mereka," katanya.
Muhyiddin
berkata, pengetua sekolah yang mempunyai wawasan baru bukan sahaja mampu
mencapai aspirasi negara dalam bidang pendidikan tetapi juga dapat mengupayakan
kehidupan pelajar selepas sekolah tanpa mengira kaum, status sosial dan
jantina.
Timbalan
Perdana Menteri berkata, para pengetua juga perlu diberi galakan dan sokongan
terutama dalam menghadapi cabaran semasa agar mereka mampu menjadi peneraju
yang baik.
Selain
perlu mendapatkan idea baru tentang bilik darjah dan pendidikan, katanya,
pengetua sebagai peneraju perubahan perlu diberi pendedahan mengenai pemikiran
strategik dan kecekapan dalam organisasi.
Forum
tersebut yang akan berakhir Jumaat ini bertujuan meningkatkan kerjasama antara
persatuan-persatuan pengetua di rantau ini, mempromosikan globalisasi dalam
pendidikan, mengukuhkan keupayaan kepimpinan dan mewujudkan sistem pendidikan
yang lebih baik untuk ASEAN.
Pada
akhir forum anjuran Sekretariat SEASPF itu, satu deklarasi akan dikeluar dan
diserahkan kepada kerajaan masing-masing untuk tindakan lanjut.
Artikel
Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0127&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm#ixzz2VhliK0Bo
© Utusan Melayu (M) Bhd
© Utusan Melayu (M) Bhd
'Pengetua jangan hanya jadi pengurus
rutin'
GENTING
HIGHLANDS 2 Nov. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa
pengetua supaya berubah daripada menjadi pengurus rutin kepada pengurus
pemimpin bagi memastikan tadbir urus sekolah menjadi lebih cekap.
Beliau
yang juga Menteri Pelajaran berkata, pengetua yang mempunyai sifat sebagai
pengurus pemimpin mahir dalam menjalankan tugas terutama membabitkan dimensi
kepimpinan pengajaran dalam mencorakkan iklim dan budaya pengajaran dan
pembelajaran yang terbaik di sekolah.
"Dalam
dimensi ini, pengetua berperanan memberi kepimpinan, galakan dan sokongan
kepada guru dan murid di samping mewujudkan keadaan persekitaran yang kondusif,
sihat serta memberangsangkan proses pengajaran dan pembelajaran.
"Selain
melibatkan guru dalam pelbagai aktiviti pendidikan, pengetua hendaklah
menyampaikan maklumat yang cukup dan tepat, menerima pandangan secara terbuka
dan menghargai sumbangan guru serta kakitangan di bawah pimpinannya,"
katanya.
Beliau
berucap merasmikan Persidangan Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pengetua
Cemerlang Kali Ketiga Tahun 2010 di Institut Aminuddin Baki di sini malam ini.
Turut
hadir Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Operasi Pendidikan), Datuk Noor
Rezan Bapoo Hashim.
Persidangan
tiga hari bertemakan Kepimpinan Berimpak Tinggi Dalam Merealisasikan Gagasan
1Malaysia anjuran Majlis Pengetua Cemerlang Kebangsaan (MPCK) dihadiri 300
pengetua cemerlang dari seluruh negara.
Dalam
pada itu, Muhyiddin berharap pengetua tidak melupakan satu lagi dimensi iaitu
pentadbiran dan pengurusan kerana ia juga amat penting dalam memastikan proses
pembangunan modal insan dapat dicapai.
"Dimensi
pentadbiran dan pengurusan menekankan budaya kerja yang cemerlang dan ia juga
menganjurkan kepada pengetua supaya memberi keutamaan kepada budaya kreatif dan
inovatif, berintegriti tinggi, semangat kerja berpasukan dan komitmen tinggi di
sekolah," ujarnya.
Dalam
perkembangan berkaitan, Muhyiddin juga menggesa para pengetua memberi tumpuan
terhadap kualiti dalam pengajaran dan pembelajaran dan sentiasa berusaha untuk
melakukan penambahbaikan.
"Untuk
mencapai matlamat ini pengetua perlu mempunyai kecenderungan membawa perubahan
sosial yang membina, mengenal pasti kelemahan kontroversi dan konflik
seterusnya mengambil pendekatan strategik bagi menangani isu dan permasalahan
yang wujud.
"Proses
memperbaiki potensi pelajar juga perlu dilakukan sepanjang masa di sekolah.
Dalam konteks ini, aspek pengajaran dan pembelajaran serta pemantauan menjadi
agenda utama bagi setiap pimpinan sekolah.
"Jika
tidak diberi perhatian bersungguh-sungguh terhadap aspek kualiti pengajaran dan
pembelajaran, masalah keciciran akademik dan moral di kalangan pelajar tidak
akan dapat diatasi dan secara tidak langsung boleh mencetuskan masalah sosial
dalam masyarakat," katanya.
Tambah
beliau, dalam menghadapi era globalisasi, pengetua juga perlu melakukan
penyesuaian dalam pentadbiran mereka supaya selaras dengan keutamaan serta
keperluan masyarakat domestik dan global yang sentiasa berubah.
"Hal
ini hanya dapat direalisasikan sekiranya suasana kerja yang kondusif diwujudkan,
latihan yang bersesuaian diberikan, kebajikan guru dan urusan berkaitan dengan
perkembangan kerjaya diberi perhatian, supaya kepuasan kerja dapat
dicapai," katanya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1103&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm#ixzz2VhlwdRUo
© Utusan Melayu (M) Bhd
Guru Besar perlu ada kepimpinan berkualiti
SEREMBAN
21 Julai - Guru besar perlu mempunyai aspek kepimpinan dan pengurusan
berkualiti dalam menguruskan pembelajaran formal dan tidak formal di sekolah
masing-masing, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan
Perdana Menteri berkata, melalui amalan itu kualiti pelajar akan dapat dijana
di samping mementingkan budaya ilmu dan pembelajaran sepanjang hayat.
''Kualiti
pendidikan di sekolah amat bergantung kepada keterampilan dan profesionalisme
yang dimiliki oleh guru besar dan guru.
"Kualiti
bukanlah satu destinasi tetapi satu perjalanan yang berterusan," ujarnya.
Muhyiddin
berkata demikian sewaktu berucap merasmikan Konvensyen Pendidikan Guru Besar
Malaysia Ke-15 dan Persidangan Perwakilan Kebangsaan Gabungan Majlis Guru Besar
Malaysia Ke-27 di Klana Resort di sini.
Hadir
sama Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan dan Yang Dipertua
Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia, Ruslan Madon.
Persidangan
yang berlangsung selama tiga hari itu mengumpulkan hampir 500 peserta yang
mewakili lebih 7,600 guru besar seluruh negara.
Muhyiddin
yang juga Menteri Pelajaran juga menggesa seluruh kepimpinan dalam bidang
pendidikan melakukan perubahan sosial dengan mengenal pasti kelemahan dan
seterusnya mengambil pendekatan strategik untuk menanganinya.
Dalam
ucapan itu juga, beliau mahu setiap warga pendidik mengikis keraguan tentang
keupayaan sekolah kebangsaan dalam memberi dan menyediakan pendidikan
berkualiti.
"Kita
harus mempunyai keyakinan penuh bahawa sekolah kebangsaan adalah wadah terbaik
untuk memupuk perpaduan dan membangunkan potensi diri para pelajar secara
holistik," tegasnya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0722&pub=utusan_malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_03.htm#ixzz2Vhm8JKdr
© Utusan Melayu (M) Bhd
ENGETUA mestilah berani melakukan
pembaharuan yang positif dan mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang cemerlang
dalam memberi kepimpinan dan menjalankan pentadbiran sekolah.
Menteri
Pendidikan, Tan Sri Musa Mohamad berkata, pengetua harus berkemampuan melakukan
pembaharuan dalam menanam sikap berdaya saing.
``Kini
bukan lagi zaman kita hanya perlu untuk menguasai ilmu dan teknologi, bahkan
kita juga mesti berupaya mencipta ilmu dan teknologi baru untuk bersaing dengan
orang lain,'' katanya.
Beliau
menyatakan demikian ketika menyampaikan ucapan perasmian pada majlis jamuan
tahunan Institut Pengetua Fakulti Pendidikan Universiti Malaya (UM), di Kuala
Lumpur baru-baru ini.
Institut
Pengetua ditubuhkan untuk menganugerahkan ijazah peringkat sarjana dan
kedoktoran dalam bidang kepengetuaan kepada bakal pengetua sekolah dan
institusi-institusi pendidikan seumpamanya.
Institut
ini memberi latihan kepada bakal pengetua mendapat pengetahuan teori, prinsip
dan pendekatan berkaitan dengan kepengetuaan, perspektif dan pemikiran terbuka,
fleksibel dan kreatif.
Mengulas
mengenai penubuhan institut itu, Musa berkata, ia merupakan penyelesaian kepada
masalah yang dihadapi oleh Kementerian Pendidikan untuk mendapatkan guru-guru
yang baik bagi mengajar di luar bandar.
``Para
pengetua harus bersedia menerima pembaharuan terhadap diri mereka.
``Mereka
sewajarnya diberi peluang memikul tanggungjawab ini untuk mencuba sejauh mana
kegigihan dan semangat yang ditanam sepanjang menjalani kursus di institut
tersebut,'' ujarnya.
Justeru
katanya, pengetua harus menyahut cabaran ini dan bersedia membuat pembaharuan
terhadap cara pemikiran mereka.
Menurutnya,
pengetua perlu menukar cara pemikiran daripada pemikiran kritikal kepada
pemikiran kreatif.
``Sekarang
bukan masanya untuk menjadi pengkritik tanpa memberi jalan penyelesaian.
``Kita
mesti mempunyai minda yang kreatif untuk menjana idea bagi menyelesaikan sesuatu
masalah,'' ujarnya.
Pengetua
juga kata Musa, haruslah memberi penekanan terhadap pembaharuan yang harus
dilakukan dalam pentadbiran mereka di sekolah.
``Pentadbiran
di sekolah perlu sentiasa dikemas kini agar menjadi lebih cekap, efektif dan
produktif bagi melahirkan pelajar yang cemerlang,'' tambahnya.
Selain
pembaharuan-pembaharuan tersebut Musa berkata, dua ciri yang menjadi teras
kepimpinan yang cemerlang dinilai dari sudut sikap dan integriti seseorang
pengetua.
Menurutnya,
sikap pengetua akan mempengaruhi corak pentadbiran dan pengajaran guru di
sesebuah sekolah.
``Sekiranya
mahukan sekolah penyayang, pemimpin kena menunjukkan sikap penyayang kepada
anak buahnya dan pengetua juga harus mentadbir sekolah dengan cemerlang jika
mahu melahirkan pelajar yang cemerlang,'' katanya.
Menurut
Musa, pengetua yang mempunyai integriti merupakan pengetua yang cemerlang dan
dihormati masyarakat.
``Pengetua
hendaklah tegas mempertahankan kebenaran dan tidak mudah percaya dengan
gosip,'' katanya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0411&pub=utusan_malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_04.htm#ixzz2VhmKFLFN
© Utusan Melayu (M) Bhd
Memperkasa kepimpinan pengetua
PADA
abad ke-21, kita akan dapat melihat seorang pengetua yang muda, bukan lagi guru
paling senior yang telah beruban rambutnya yang biasa dilihat pada hari ini.
Pengetua
masa depan ialah guru-guru yang terpilih dan kemudian dilatih dengan teori dan
amali kepengetuaan, supaya akhirnya nanti mampu menjadi pemimpin dan bukan
sekadar pentadbir sekolah.
Pemilihan
pengetua di kalangan guru paling kanan yang menjadi antara faktor pelantikan
sebagaimana amalan sekarang tidak lagi relevan.
Pengetua
masa depan ialah mereka yang memiliki ciri-ciri dan kemahiran tertentu, yang
prosesnya dibuat melalui latihan dan bukannya melalui pengalaman mengajar di
kelas semata-mata. Mereka adalah kalangan guru-guru terpilih yang pada umur
awal 30-an lagi sudah dilatih dan didedahkan dengan pelbagai aspek sistem
pendidikan negara.
Soal
memperkasa kepimpinan pengetua inilah yang dibincangkan oleh 250 pengetua dalam
Persidangan Pengurusan Pendidikan Pengetua Sekolah Menengah di Taman Negara
Resort (TNR), Kuala Tahan baru-baru ini.
Persidangan
kelolaan Persatuan Kebangsaan Pengetua Sekolah Menengah (PKPSM) yang mewakili
1,565 pengetua, mencapai kata sepakat meluluskan resolusi menyokong langkah
Kementerian Pendidikan supaya guru dilatih dahulu sebelum dilantik sebagai
pengetua. Resolusi ini bertepatan dengan tema persidangan ke-37 persatuan
tersebut iaitu Memperkasa Kepimpinan Pendidikan Ke Arah Sekolah Berkesan.
''Sebenarnya
tidak ada masalah dengan sistem pelantikan sekarang, tetapi kita sedang hadapi
alaf baru, pada abad ke-21 macam-macam kemahiran, nak pakai multimedia dan
komputer. Bukan orang macam kita yang perlu ada pada abad itu, orang macam saya
dah pencen masa itu,'' ujar Yang Dipertua PKPSM, Mohd. Taib Hussin yang juga Pengetua
Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Ampangan, Seremban berseloroh.
Mohd.
Taib menjelaskan, pengetua yang lebih berkesan peranannya perlu dilatih di mana
mereka kemudiannya mampu membuat anjakan paradigma terhadap sebarang perubahan
dengan lebih cepat dan pantas.
Katanya,
latihan awal merupakan cara terbaik, jika kementerian mahu melahirkan seorang
pengetua yang benar-benar mencapai tahap cemerlang.
''PKPSM
sambut baik cara lantikan pengetua yang baru ini, kita tidak ada iri hati
terhadap cara ini,'' ujarnya yang juga merupakan antara lapan orang pengetua
berstatus cemerlang di negara ini.
Sehubungan
itu, mengikut perancangan, peranan Institut Aminuddin Baki (IAB) akan
diperluaskan untuk memenuhi tuntutan tersebut.
Program
latihan kepengetuaan yang baru dijadualkan bermula akhir tahun ini dengan
kerjasama sebuah universiti tempatan.
Kursus
itu, sebagaimana yang digariskan oleh Menteri Pendidikan, Datuk Seri Najib Tun
Razak akan menjurus untuk memastikan pengetua memiliki ciri atau kemahiran
tertentu.
Najib
telah menggariskan lima ciri atau kemahiran utama yang perlu dimilki oleh
pengetua untuk menjadikannya seorang pemimpin yang efektif iaitu:
*
Pertama: Pengetua haruslah berwawasan dan jelas tentang matlamat yang hendak
dicapai oleh organisasinya serta berkeupayaan pula menjelaskan kepada orang
yang dipimpinnya. Maknanya, pengetua itu mestilah seorang perancang yang
berkesan dan memiliki kecekapan merangka strategi, mengemudi dan mengarah
proses persekolahan yang berkesan supaya benar-benar dapat menjamin pencapaian
misi dan matlamat pendidikan yang tersurat dan tersirat.
*
Kedua: Pengetua adalah principal teacher dan pedagogical leader.
Secara idealnya pengetua perlu mempunyai kemahiran instructional yang
tinggi supaya dapat memberi bimbingan yang efektif dalam aspek pengajaran.
*
Ketiga: Pengetua perlu memiliki keupayaan berkomunikasi dengan baik dan
berfikiran reflektif, kreatif, konstruktif dan berupaya mencetuskan pemikiran
ahli-ahli organisasinya. Beliau juga perlu mempunyai kemahiran sebagai kaunselor
dan pengurus yang cekap.
*
Keempat: Pengetua harus memiliki kemahiran diplomasi dan daya penarik yang
boleh meraih sokongan dan menggalakkan penglibatan ibu bapa serta komuniti
setempat dalam meningkatkan kualiti pendidikan di sekolah.
Dalam
aspek ini, pengetua harus mempraktikkan konsep 'ibu bapa sebagai rakan kerja di
sekolah'.
*
Kelima: Pengetua harus bersifat terpuji iaitu bercirikan insan cemerlang, bijak
memimpin, berakhlak, mempamerkan teladan yang baik dan berketerampilan.
Kemahiran
yang disebutkan Najib ini, tidak akan datang sendiri atau melalui proses biasa
menerusi pengalaman mengajar di kelas. Ia seperti kata Najib, ''diperoleh oleh
seseorang melalui pembelajaran, latihan dan pengalaman''.
Sebab
itu, mungkin seorang pengetua pada masa depan akan mencapai tahap pendidikan
sehingga ijazah kedoktoran di mana kini jumlah yang memiliki kelulusan setinggi
itu adalah kecil. Bagaimanapun, ciri-ciri dan kemahiran yang disebutkan oleh
Najib itu bukannya tidak ada di kalangan pengetua yang ada sekarang, ''cumanya
ia kurang menyerlah,'' kata Mohd. Taib. ''Jadi kita hendak tingkatkan
penyerlahan itu.''
Bagi
Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Dr. Abdul Shukor Abdullah pula, ciri dan
kemahiran yang disebutkan oleh Najib itu sangat perlu ada pada seseorang
pengetua.
Ini
kerana sekolah negara ini akan bergerak kepada sekolah bestari yang memerlukan
kekayaan tindakan dan pemikiran berasaskan inisiatif setempat dan tidak terikat
dengan kawalan dari pusat.
Oleh:
ZULKIFLI HAMZAH
Artikel
Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0924&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=ot_05.htm#ixzz2VhmUfSXV
© Utusan Melayu (M) Bhd
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments :
Post a Comment