Tuesday, October 29, 2019

Kajian kes persekitaran umum dan pemasaran syarikat Ajinomoto


                                              AJINOMOTO (MALAYSIA) BERHAD
     Ajinomoto Malaysia Berhad (AMB) mula beroperasi di Malaysia pada tahun 1961 dan pada peringkat permulaan produk syarikat ini diimport dari Jepun dan dipasarkan di Malaysia. Pada tahun 1965, AMB telah membuka kilang di Malaysia  untuk mengeluarkan dan memasarkan produknya di Malaysia. Walaupun menghadapi persekitaran perniagaan yang tidak menentu, AMB berjaya mengekalkan prestasi perniagaan yang kukuh dengan menyediakan pelbagai produk bersesuaian dengan keperluan pasaran tempatan dan antarabangsa.
     Pada peringkat permulaan, AMB memasarkan perisa umami Ajinomoto untuk keperluan pengguna tempatan. Hasil jualan AMB dalam segmen pasaran ini berkembang pada kadar 5.1% setahun dan meningkat dari RM221.4 juta pada tahun 2011 kepada  RM328.5 juta pada tahun 2019. Selepas itu, AMB mengeluarkan pelbagai perisa makanan untuk   keperluan pengguna di Malaysia seperti Ajishio, Ajimix dan Seri Aroma. Pada tahun 2010, stok ayam jenama Ajinomoto telah dilancarkan. Pada bulan Mac 2019 pula, AMB  memperkenalkan Rasa Cifu iaitu penambah perasa semua dalam satu.  AMB juga menjual perisa makanan jenama Tencho untuk kegunaan pengeluar mee segera dan makanan segera. Segmen pasaran ni berkembang pada kadar 3% setahun dan meningkat dari RM94.3 juta  pada tahun 2011 kepada RM119.2 juta pada tahun 2019. Antara produk Tencho ialah Ajinomoto Plus dan Ajimate. Pada tahun 2019, AMB memperkenalkan satu lagi perisa makanan yang boleh digunakan oleh pengeluar hasil tenusu iaitu Activa TG yang merupakan enzim yang menjadi pemangkin untuk proses pempolimeran dan pautan protein. AMB akan membina kilang baru di Nilai, Negeri Sembilan untuk mengukuhkan pembangunan dan penghasilan produk perisa halal dan  mematuhi syariah kerana majori pengguna produk Ajinomoto beragama Islam. Kilang ini juga akan membangunkan pelbagai produk sesuai dengan citarasa penduduk pelbagai kaum di Asia tenggara.
      Ketidaktentuan harga bahan mentah di pasaran telah meningkatkan kos pengeluaran AMB. Di samping itu kenaikan dolar Amerika berbanding ringgit Malaysia juga menjejaskan prestasi perniagaan Ajinomoto Malaysia. Disebabkan hampir 40% daripada jualan produk AMB di pasaran luar negara, kejatuhan nilai ringgit membantu mengukuhkan permintaan produk AMB di pasaran luar.Walaupun Ajinomoto menguasai hampir 80% pasaran Malaysia, terdapat pengeluar tempatan dan syarikat asing yang mampu jual perisa makanan dengan harga yang jauh lebih murah. Syarikat seperti Campbel, Vedan dan Maggi juga juga mengeluarkan dan memasarkan produk perisa makanan di Malaysia. Kos sara hidup Malaysia yang semakin meningkat menyebabkan pengguna beralih kepada produk lain yang lebih murah. Ajinomoto menggunakan kaedah komunikasi dan penjenamaan yang berkesan untuk mengatasi ancaman ini. Operasi AMB juga terjejas ekoran tindakan kerajaan Malaysia mengetatkan Dasar pengambilan pekerja asing. Setiap produk yang dikeluarkan oleh AMB menerima sijil Halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),  sijil HACCP  dan sijil GMP daripada Kementerian kesihatan Malaysia serta pemeriksaan berkala oleh jabatan veteneri Malaysia.
      Untuk kekal sebagai pengeluar perisa makanan terunggul, AMB menggunakan kaedah pengeluaran bertaraf dunia untuk memastikan produk yang dihasilkan mempunyai tekstur, perisa dan rasa yang terbaik. Kemajuan dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang dilaksanakan oleh Ajinomoto Malaysia juga berjaya mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 1%, kadar menggunakan semula bahan buangan sebanyak 14% serta penjimatan penggunaan air sebanyak 15%.  Kajian menunjukkan pasaran perisa makanan berkembang pada kadar 3 %  hingga 3.5% dan ini menyediakan peluang yang besar kepada AMB untuk mengekalkan prestasi perniagaan yang kukuh.
(Dipetik dan disesuaikan daripada : www.ajinomoto.com.my, www.ajinomoto.com,  www.thestar.com.my, sinarharian.com.my, www.klse.i3investor.com, www.fifthperson.com dan www.theedgemarkets.com)

Berdasarkan kes di atas,

Jelaskan dua klasifikasi produk yang dikeluarkan oleh Ajinomoto Malaysia                       [10]
Jelaskan persekitaran umum yang mempengaruhi perniagaan Ajinomoto Malaysia             [20]

11.

dua jenis produk yang dikeluarkan oleh Ajinomoto Malaysia  [10]
Fakta
huraian
Kaitan kes
Produk pengguna
Produk yang dibeli oleh individu untuk kegunaan peribadi/keluarga
Pada peringkat permulaan, AMB memasarkan perisa umami Ajinomoto untuk keperluan pengguna tempatan.
AMB mengeluarkan pelbagai perisa makanan untuk   keperluan pengguna di Malaysia seperti Ajishio, Ajimix dan Seri Aroma.
Pada tahun 2010, stok ayam jenama Ajinomoto telah dilancarkan.
Pada bulan Mac 2019 pula, AMB  memperkenalkan Rasa Cifu iaitu penambah perasa semua dalam satu
Produk perindustrian
Produk yang dibeli oleh pengguna perniagaan untuk menghasilkan barangan lain atau jual semula
AMB juga menjual perisa makanan jenama Tencho untuk kegunaan pengeluar mee segera dan makanan segera.
Antara produk Tencho ialah Ajinomoto Plus dan Ajimate.
Pada tahun 2019, AMB memperkenalkan satu lagi perisa makanan yang boleh digunakan oleh pengeluar hasil tenusu iaitu Activa TG yang merupakan enzim yang menjadi pemangkin untuk proses pempolimeran dan pautan protein.
                                                                                                              (1F+1H+3KK, 2x5=10m)

lima persekitaran umum yang mempengaruhi perniagaan Ajinomoto Malaysia [20]
Fakta
Huraian
Kaitan kes
Persekitaran ekonomi
Keadaan ekonomi, inflasi , penawaran wang, kuasa beli
Ketidaktentuan harga bahan mentah di pasaran telah meningkatkan kos pengeluaran AMB.
kenaikan dolar Amerika berbanding ringgit Malaysia juga menjejaskan prestasi perniagaan Ajinomoto Malaysia.
Disebabkan hampir 40% daripada jualan produk AMB di pasaran luar negara, kejatuhan nilai ringgit membantu mengukuhkan permintaan produk AMB di pasaran luar
Kos sara hidup Malaysia yang semakin meningkat menyebabkan pengguna beralih kepada produk lain yang lebih murah.
Persekitaran teknologi
Kaedah pengeluaran
Untuk kekal sebagai pengeluar perisa makanan terunggul, AMB menggunakan kaedah pengeluaran bertaraf dunia untuk memastikan produk yang dihasilkan mempunyai tekstur, perisa dan rasa yang terbaik.
Kemajuan dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang dilaksanakan oleh Ajinomoto Malaysia juga berjaya mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 1% , kadar menggunakan semula bahan buangan sebanyak 14% serta penjimatan penggunaan air sebanyak 15%.
Persekitaran sosibudaya
Adat resam, agama, kaum
AMB akan membina kilang baru di Nilai, Negeri Sembilan untuk mengukuhkan pembangunan dan penghasilan produk perisa halal dan  mematuhi syariah kerana majori pengguna produk Ajinomoto beragama Islam.
Kilang ini juga akan membangunkan pelbagai produk sesuai dengan citarasa penduduk pelbagai kaum di Asia tenggara
Persekitaran politik dan perundangan
Keadaan politik ,sistem perundangan
Operasi AMB juga terjejas ekoran tindakan kerajaan Malaysia mengetatkan Dasar pengambilan pekerja asing.
Setiap produk yang dikeluarkan oleh AMB menerima sijil Halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),  sijil HACCP  dan sijil GMP daripada Kementerian kesihatan Malaysia serta pemeriksaan berkala oleh jabatan veteneri Malaysia.
Persekitaran persaingan dan jaringan
Pengeluar lain yang keluarkan barang hampir sama
Kerjasama dengan pengeluar lain
Walaupun Ajinomoto menguasai hampir 80% pasaran Malaysia, terdapat pengeluar tempatan dan syarikat asing yang mampu jual perisa makanan dengan harga yang jauh lebih murah.
Syarikat seperti Campbel, Vedan dan Maggi juga juga mengeluarkan dan memasarkan produk perisa makanan di Malaysia.
Kos sara hidup Malaysia yang semakin meningkat menyebabkan pengguna beralih kepada produk lain yang lebih murah.
Ajinomoto menggunakan kaedah komunukasi dan penjenamaan yang berkesan untuk mengatasi ancaman ini.
Persekitaran antarabangsa
Merujuk kepada sistem perniagaan antarabangsa, halangan perniagaan dan pertukaran asing
kenaikan dolar Amerika berbanding ringgit Malaysia juga menjejaskan prestasi perniagaan Ajinomoto Malaysia.
Disebabkan hampir 40% daripada jualan produk AMB di pasaran luar negara, kejatuhan nilai ringgit membantu mengukuhkan permintaan produk AMB di pasaran luar

                                                                                                                    (1F+1H+2KK, 5X4= 20)

No comments :

Post a Comment