PENGAJIAN PERNIAGAAN PENGGAL 1
BAB 3: PEMASARAN
Konsep
|
1.
Pendekatan/ orientasi pemasaran
·
Pengeluaran
·
Produk
·
Penjualan
·
Pemasaran
·
pemasaran kemasyarakatan
|
1.
Proses pemasaran
·
menilai peluang-peluang pemasaran
·
memilih sasaran pasaran
·
membina campuran pemasaran
·
mengurus usaha pemasaran;
|
2.
Portfolio
perniagaan BCG
·
Bintang
·
tanda tanya
·
lembu kontan
·
anjing
|
3.
Strategi
pemasaran
·
penembusan pasaran
·
pembangunan pasaran
·
pembangunan produk
·
pempelbagaian
|
4.
Proses
pendekatan strategik pemasaran
·
menentukan sasaran pasaran
·
menentukan campuran pemasaran
·
pelaksanaan
·
penilaian
|
5.
Model
gelagat pengguna
·
rangsangan pemasaran dan persekitaran
·
kotak hitam pembeli
·
respons pembeli
|
6.
Factor
yang mempengaruhi gelagat pengguna
·
Budaya
·
Sosial
·
Individu
·
Psikologi
·
Situasi
|
7.
Proses
keputusan pembelian produk pengguna
·
mengenal pasti keperluan
·
mencari maklumat
·
menilai alternatif
·
membuat keputusan pembelian
·
gelagat selepas pembelian
|
8.
Proses pembelian produk baru
·
Menyedari
·
Meminati
·
Menilai
·
Mencuba
·
Menerima
|
9.
Proses
pembelian produk industri
·
mengenal pasti masalah
·
mengenal pasti keperluan organisasi,
·
menentukan spesifikasi produk
·
mencari pembekal
·
membuka tender
·
memilih pembekal
·
memesan produk
·
menilai prestasi pembekal.
|
10.
Kepentingan
penyelidikan pemasaran
·
kenalpasti pasaran sasaran
·
menentukan keputusan strategi pemasaran,
·
meningkatkan jualan dan utg sykt
·
meningkatkan daya saing
·
menangani ketidakpastian persekitaran
|
11.
Langkah penyelidikan pemasaran
·
mengenal pasti masalah dan menetapkan
objektif
·
membentuk rancangan penyelidikan
·
melaksanakan penyelidikan dan menganalisis
data
·
dan menginterpretasikan dan melapor penemuan
|
12.
Asas segmentasi pasaran
·
Geografi
·
Demografi
·
Psikografi
·
gelagat pengguna/manfaat produk
|
13.
Strategi menyasarkan pasaran
·
pemasaran tidak dibezakan
·
pemasaran dibezakan
·
pemasaran tertumpu
·
pemasaran mikro
|
14.
Proses perletakan pasaran
·
menentukan pasaran sasaran (targeted market)
·
menyesuaikan produk dengan pasaran
·
mengkomunikasikan ciri-ciri produk
|
15.
Strategi perletakan pasaran
·
atribut produk
·
manfaat
·
kekerapan penggunaan
·
pengguna
·
klasifikasi produk
|
16.
Perbezaan segmentasi, sasaran dan perletakan pasaran
·
Tahap
·
proses
·
fungsi
·
ciri-ciri
|
Soalan
1.
Munira enterprise merupakan sebuah perniagaan online
milik Munira yang menjual pelbagai tudung. Munira membuat penyelidikan
pemasaran melalui bancian secara online untuk mengetahui citarasa dan
kehendak pelanggan. Bancian ini dibuat melalui media social facebook.
Berdasarkan maklumbalas yang diterima, Munira akan mendapatkan bekalan tudung
untuk dipasarkan kepada pelanggannya di seluruh negara.
|
Syarikat Rivermaster
Berhad merupakan pengeluar erbesar air minuman di Selangor. Disebabkan
penggunaan botol plastik yang memberi impak buruk kepada alam sekitar,
syairkat ini bercadang untuk menggunakan plastik kitar semula. Syarikat ini
juga memberi insentif sebanyak 10 sen sebotol kepada pelanggan yang
memulangkan botol yang kosong kepada ejen pengedaran yang dilantik. Syarikat
ini berpendapat kepekaaan terhadap alam sekitar akan menjamin kelestarian
alam sekitar.
|
Syarikat Cleen merupakan pengeluar berus gigi jenama
Cleen yang diedarkan diseluruh negara. Berus gigi Cleen tahan lasak dan boleh
digunakan untuk jangka masa yang panjang. Pengguna berus gigi Cleen
berpendapat berus gigi ini sangat bermutu . Berus gigi ini juga laris kerana
mempunyai ciri inovatif seperti mudah lipat dan mudah dibersihkan
|
Jelaskan orientasi pemasaran yang digunakan oleh
setiap syarikat di atas.
2. Huraikan pengaruh budaya dan social ke atas gelagat
pengguna yang membeli pakaian sukan. [6]
3. Huraikan pengaruh individu dan psikologi ke atas
gelagat pengguna yang membeli sebuah telefon bimbit. [6]
4. Lakarkan model gelagat pengguna [6]
5. Nyatakan empat langkah proses pemasaran [4]
6. Nyatakan empat langkah proses penyelidikan pemasaran
[4]
7. Jelaskan tiga perbezaan antara segmentasi pasaran,
sasaran pasaran dan perletakan pasaran [6]
8. Nyatakan lima langkah proses pembelian produk baharu.
[4]
9.
Syarikat Man Kola merupakan pengeluar minuman berkarbonat
Kool Kola di Malaysia. Syarikat ini telah menggunakan pelbagai strategi
pemasaran untuk kekal menjadi pengeluar minuman berkarbonat terbesar di
Malaysia. Untuk meningkatkan jualan,
syarikat ini telah mengadakan promosi
seperti tin Kool Kola berkonsepkan perayaan tertentu seperti Tahun
Baru Cina, Hari Raya Puasa, Deepavali dan Krismas. Syarikat Man Kola juga
membuat pembungkusan baru yang ada enam tin di mana pengguna bayar untuk
empat tin sahaja dan mendapat dua tin percuma. Strategi ini telah
meningkatkan jualan sebanyak 18%. Disebabkan perubahan citarasa pelanggan,
Man Kola telah memperkenalkan beberapa perisa baru seperti kola perisa asam jawa, kola perisa mangga
dan kola perisa strawberry. Disebabkan kandungan gula yang tinggi, minuman
kola kurang mendapat sambutan di kalangan segmen pasaran tertentu seperti
wanita dan golongan tua. Man Kola telah mencipta kool kola diet untuk menarik segmen wanita dan orang
dewasa. Tin Kool Kola yang bersaiz kecil juga diperkenalkan untuk menarik
minat segmen tersebut. Syarikat man Kola juga bercadang untuk memasuki
pasaran pakaian lelaki dengan mengeluarkan kemeja jenama Kool kola dan pakaian sukan jenama
Kool Kola
|
Huraikan strategi pemasaran Man Kola. [16]
10.
Syarikat Zana merupakan pengeluar pelbagai alatan
sukan di Malaysia sejak tahun 1999.Jualan syarikat ini telah mencecah RM600
juta ringgit tahun ini. Kejayaan syarikat ini disebabkan proses pemasaran
yang sistematik. Syarikat ini telah
menjalankan kajian pemasaran secara komprehensif untuk mengenalpasti keperluan pengguna yang
membeli pakaian sukan. Pengguna Malaysia mmeerlukan pakaian sukan yang
berharga murah, berkualiti tinggi dan
sesuai dengan budaya Malaysia. Syarikat Zana membuat keputusan untuk mengeluarkan
pakaian renang untuk golongan remaja dan kanak-kanak. Syairkat Zana
menggunakan jenama Zanoma untuk semua produknya. Harga yang ditetapkan ialah
sekitar RM45. Pakaian renang Zanoma boleh didapati di semua kedai pakaian
sukan dan Zan Marketing Sdn Bhd merupakan ejen tunggal yang dilantik untuk
mengedar pakaian renang Zanoma di seluruh negara. Jabatan pemasaran syarikat
Zana memastikan segala usaha pemasaran yang dijalankan mencapai objektif yang
ditetapkan. Ini termasuk menjalankan penyelidikan pemasaran serta memberi insentif kepada wakil pengedar .
Syarikat Zana mmeperoleh sijil ISO untuk produk syarikat ini .
|
Jelaskan proses pemasaran syarikat Zana [16]
11
Syarikat
Wangsa Maju Sports Berhad merupakan pengeluar pelbagai alatan sukan untuk pasaran
Malaysia. Syarikat ini menggunakan strategi penyasaran pasaran yang sesuai
untuk memasarkan produknya. Bulu tangkis jenama Moorah keluaran syarikat ini
boleh didapati disemua kedai termasuk kedai runcit dan kedai sukan. Raket
badminton yang dikeluarkan oleh syarikat ini mempunyai enam model yang
berbeza yang mempunyai harga dalam lingkungan RM49.90 hingga RM199.90. Produk
ini hanya ditawarkan di kedai alatan sukan. Alatan golf syarikat ini
berjenama Topman yang dijual dengan harga RM26000 setiap set mendapat
pengiktirafan di kalangan pemain golf professional dan hanya dijual di KLCC
dan Pavilion
|
Huraikan strategi penyasaran pasaran yang telah
digunakan oleh syarikat Wangsa Maju Sports Berhad. [12]
11.
Syarikat Mirando Berhad (SMB) merupakan syarikat yang menyediakan
perkhidmatan perlancongan dalam dan luar negara. Syarkat ini mempunyai enam cawangan iaitu
di Kedah, Pahang, Johor, Selangor , sabah dan Sarawak. SMB membuka cawangan
ini untuk memberi kemudahan kepada pelanggan di negeri berkenaan mendapat
perkhidmatan cemerlang. Bagi pelanggan luar negara ,mereka boleh mendapatkan
perkhidmatan SMB melalui laman web www.mirando.com,my.
Pakej pelancongan tempatan SMB disasarkan kepada pengguna berpendapatan
sederhana. Lingkungan harga pakej ialah diantara RM300 hingga RM900. SMB juga
menyediakan pakej bulan madu untuk pasangan yang baru berkahwin. SMB ada
menyediakan pakej pelancongan untuk mereka yang ingin menerokai sesebuah
kawasan dengan sendiri. Pakej B&B memberi peluang kepada pelanggan untuk
menentukan sendiri itineri lawatan dan SMB hanya menguruskan penginapan sahaja. SMB juga menyediakan pakej
percutian mewah dalam lingkungan harga RM20 000 hingga RM50 000 seperti
percutian di kepulauan Maldives dan pakej Savana Afrika.
|
Huraikan asas segmentasi pasaran SMB [12]
12.
BKayFive merupakan sebuah restoren yang menyediakan
pelbagai makanan masakan tempatan dan antarabangsa. Strategi yang digunakan
oleh BKayFive telah berjaya menarik pengguna dari pelbagai peringkat umur dan
latarbelakang yang berbeza dan kini menjadi rerstoren terkemuka di Kuala
Lumpur dengan nilai jualan tahunan hampir RM900 juta. BkayFive terletak di
Wangsa maju dengan luas lantai sebanyak 4000 meter persegi merupakan restoren
terbesar di Kuala Lumpur. Ia dibahagi kepada beberapa segemen ikut keperluan
pengguna. Bagi pengguna yang inginkan persekitaran ala tradisi melayu semasa
menjamu selera, BkayFive menyediakan ruang makan yang berkonsepkan kampong
melayu tradisional dengan masakan melayu tradisional. Resepi seperti makanan
ulam dan nasi Arab menjadi daya tarikan utama pelancong asing dan tempatan
yang melawat ke ibu kota.
BKayFive juga menyediakan pakej buffet Ramadhan,
pakej cuti sekolah dan juga pakej hari perayaan tertentu seperti hari jadi,
hari ulangtahun perkahwinan, Hari ibu , Hari Bapa dan hari guru. Pakej buffet
Ramadhan sering mendapat tempahan
100%.Untuk menarik golongan muda, segmen YouthTaste dibuka khusus untuk
golongan ini. Ruang segmen ini menyediakan kemudahan wifi dan dihiasi dengan
gambar artis tempatan dan mural super hero seperti batman , spiderman,
cicakman dan the incredibles. Ruang segmen ini dibuka sehingga 3 pagi.
Ruang segmen korporat pula menyediakan siaran
langsung berita bisnes tempatan dan antarabangsa serta bilik persidangan yang
sesuai untuk mengadakan mesyuarat 3 hingga 7 orang.Segmen ini menyediakan
pelbagai minuman ringan bertaraf antarabangsa. Ia juga dilengkapi dengan
kerusi senaman dan perkhidmatan urut refleksologi.
|
Jelaskan factor-faktor gelagat pengguna yang telah
diambilkira oleh restoren BKayFive. [20]
Cikgu Karthik, bolehkah cikgu bagi ANALISIS KERTAS PEPERIKSAAN STPM PENGGAL 3 DAN RAMALAN PENGGAL 3 STPM tahun ini? Thank you. ^^
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete