Wilton Moss Berhad
Wilton Moss Berhad (WMB) merupakan sebuah syarikat yang
mengeluarkan pelbagai produk pengguna untuk pasaran tempatan dan luar negara. Syarikat ini ditubuhkan
pada tahun 1995 dan mencatat jualan sebanyak RM1.9 bilion pada tahun 2014. Dua kumpulan produk utama WMB
ialah produk penjagaan diri dan produk
makanan dan minuman. Produk penjagaan diri terdiri daripada sabun, syampu, krim
muka dan ubat gigi. Terdapat tiga jenis sabun iaitu untuk kulit lembut, herba
dan sukan. Terdapat empat jenis syampu iaitu jenama Cow untuk rambut kelmumur, Long
untuk rambut panjang dan Short untuk rambut pendek. Krim muka pula terdiri
daripada Lovely untuk kulit berjerawat, Dry untuk kulit kering dan Sweet untuk kulit
berkedut. Terdapat dua jenis ubat gigi
iaitu Sensi untuk gigi sensitif dan Plag untuk mereka yang mengalami masalah
karang gigi.Dua produk makanan WMB ialah ais krim dan teh. Dua jenama ais krim WMB
ialah Potito dan Johny. Terdapat tiga
jenis teh iaitu perisa strawberi, perisa oren dan teh hijau.
Jabatan pemasaran WMB menjalankan proses pemasaran yang
sistematik untuk memastikan produk keluaran syarikat ini mendapat sambutan menggalakkan
di kalangan pengguna. Proses penyelidikan dibuat untuk mengumpul maklumat tentang
demografi bakal pengguna seperti umur, jantina dan saiz pendapatan. Maklumat juga dikumpul
berkaitan dengan citarasa pengguna masa kini agar produk yang dikeluarkan diterima
oleh pengguna. Berdasarkan maklumat yang dikumpul, kumpulan pengguna yang disasarkan
akan dikenalpasti dengan mengambilkira faktor geografi, demografi dan
psikografi pengguna. Misalnya, produk teh keluaran WMB ditujukan kepada golongan
pengguna yang berpendapatan tinggi dan tinggal dibandar. Produk teh WMB mendapat
pengiktirafan ISO dan sijil halal JAKIM dijamin bermutu tinggi dan menjadi
jenama popular di kalangan pengguna muslim. WMB juga meletakkan harga yang lebih
rendah daripada pesaing utama. Produk WMB boleh didapati dihampir semua kedai
runcit dan pasar raya. Produk WMB juga sering diiklankan dalam media massa
tempatan seperti surat khabar dan rangkaian TV.
Kakitangan yang berpengalaman dan komited dalam jabatan pemasaran
memastikan segala aktiviti pemasaran berjalan dengan lancar agar matlamat
pemasaran yang ditetapkan dapat dicapai dengan cekap dan berkesan.
Berdasarkan kes di atas, jawab soalan berikut
Lakarkan lini produk, kelebaran dan kedalaman produk syarikat
WMB. [15]
Lukiskan rajah yang mempunyai
maklumat berikut
Lini produk iaitu
lini produk 1: produk penjagaan diri
lini produk 2: makanan dan minuman
Kelebaran produk
Produk penjagaan diri terdiri dpd sabun, syampu, krim muka
dan ubat gigi
Produk makanan dan minuman: ais krim dan teh
Kedalaman produk
Empat jenis syampu iaitu jenama Cow untuk rambut kelmumur,
Long untuk rambut panjang dan Short untuk rambut pendek.
Krim muka - Lovely untuk kulit berjerawat, Dry untuk kulit
kering dan Sweet untuk kulit berkedut.
Dua jenis ubat gigi iaitu Sensi untuk gigi sensitif dan
Plag
Dua jenama ais krim WMB ialah Potito dan Johny.
Tiga jenis teh iaitu perisa strawberi, perisa oren dan teh
hijau
Huraikan proses pemasaran syarikat WMB. [12]
Proses pemasaran syarikat WMB bermula dengan menilai
Peluang Pemasaran. Pemasar buat kajian pasaran dan kenal pasti pasaran dan
peluang-peluang pasaran untuk mencari peluang dan menjangkakan ancaman.Berkaitan
dengan kes ini, WMB menjalankan penyelidikan untuk mengumpul maklumat tentang
demografi bakal pengguna seperti umur, jantina dan saiz pendapatan. Maklumat juga dikumpul
berkaitan dengan citarasa pengguna masa kini agar produk yang dikeluarkan diterima
oleh pengguna
Proses seterusnya ialah memilih sasaran pasaran iaitu organisasi akan
beri fokus kpd aktiviti segmentasi pasaran, penyasaran pasaran dan perletakan
pasaran. Pemasar akan pilih segmen yg janjikan untung tinggi dan menjalankan segala usaha pemasaran utk penuhi keperluan dan
kehendak konsumer pd segmen tersebut Berkaitan
dengan kes ini, berdasarkan maklumat yang dikumpul,
kumpulan pengguna yang disasarkan akan dikenalpasti dengan mengambilkira faktor
geografi, demografi dan psikografi pengguna. Misalnya, produk teh keluaran WMB
ditujukan kepada golongan pengguna yang berpendapatan tinggi dan tinggal
dibandar
Proses berikutnya ialah membina Campuran Pemasaran iaitu
organisasi akan bangunkan produk,
tentukan harga, jalankan promosi dan agihan secara cekap dan berkesan.
Berkaitan dengan kes di atas, produk teh WMB mendapat pengiktirafan
ISO dan sijil halal JAKIM dijamin bermutu tinggi dan menjadi jenama popular di
kalangan pengguna muslim. WMB juga meletakkan harga yang lebih rendah daripada
pesaing utama. Produk WMB boleh didapati dihampir semua kedai runcit dan pasar
raya. Produk WMB juga sering diiklankan dalam media massa tempatan seperti
surat kahabar dan rangkaian TV.
Proses terakhir ialah mengurus Usaha Pemasaran iaitu organisasi
akan melakukan aktiviti analisis, rancang, laksana dan kawal proses-proses
pemasaran. Berkaitan dengan kes di atas, kakitangan yang berpengalaman dan komited dalam jabatan pemasaran
memastikan segala aktiviti pemasaran berjalan dengan lancar agar matlamat
pemasaran yang ditetapkan dapat dicapai dengan cekap dan berkesan.
No comments :
Post a Comment