Sensen Electronics Company Limited
Sensen Electronics Company Limited
(SECL) merupakan antara pengeluar terbesar
di dunia untuk pelbagai produk elektrik dan elektronik . Nilai jualan SEL
mencecah USD195.48 bilion pada tahun 2014 dengan bilangan pekerja seramai 307
000 orang. Kejayaan SECL adalah hasil daripada strategi campuran pemasaran yang
diamalkan oleh syarikat ini. SECL mengeluarkan sembilan kategori produk pengguna. Di
antaranya ialah peti sejuk, penghawa dingin, mesin basuh dan telefon bimbit dengan jenama Sensen. Produk Sensen
mempunyai kualiti yang tinggi menyebabkan keyakinan pengguna meningkat. Di
samping itu Sensen juga sentiasa memperkenalkan model baru mengikut citarasa
dan keperluan pengguna masa kini. Pengguna dapat meninkmati produk berkualiti
yang dihasilkan melalui teknologi terkini dapat meningkatkan kepuasan pengguna.
Pengguna juga mendapat maklumbalas segera tentang masalah produk mereka dan
penyelesaian segera ke atas masalah produk meningkatkan imej produk Sensen.
Sebagai peneraju inovasi dalam
pengeluaran telefon bimbit, SECL akan meletakkan harga tinggi untuk model baru yang
diperkenalkan di pasaran sebelum produk pengganti diperkenalkan oleh pesaing
lain. Tujuannya agar perolehan maksimum dapat dihasilkan sebelum kemasukan
produk pesaing dalam pasaran. SECL akan menurunkan harga setelah wujud produk
pesaing. Untuk produk seperti televisyen
dan peti sejuk dan penghawa dingin, harga yang ditentukan oleh SECL bergantung
kepada pengeluar lain seperti Sony dan LG. Produk SECL dijual melalui kedai
ekslusif yang dibuka di pusat membeli belah utama di seluruh negara, pasar raya
seperti GIANT, AEON dan TESCO dan kedai-kedai elektrik. Perlantikan pengedar
tunggal seperti Synergy Sdn Bhd untuk aksesori telefon bimbit
memudahkan pengurusan dan kawalan pengedaran di seluruh negara.
Walaubagaimanapun SECL menghadapi
pelbagai cabaran yang mungkin mengugat pencapaian cemerlang syarikat ini.
Pengenalan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6% mulai bulan April
2015 memberi kesan negatif kepada jualan syarikat ini. Syarikat Purple telah mengambilalih kedudukan SECL sebagai
peneraju pasaran telefon bimbit dengan produk invovatif seperti Plusphone 7+.
Keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu seperti kenaikan harga dolar Amerika
serta masalah ekonomi di Kesatuan Eropah turut memberi impak kepada prestasi
SECL.
Berdasarkan kes di atas, jawab soalan
berikut:
a. Huraikan strategi campuran pemasaran yang digunakan oleh SECL
b. Huraikan stretgi penentuan harga untuk produk SECL
c. Huraikan faktor persekitaran umum yang mempengaruhi prestasi SECL
sir what is the answer for question b?
ReplyDelete