Penggunaan strategi i-think dalam Pembelajaran
& Pengajaran Pengajian Perniagaan
Penggal 2
Langkah Pembinaan dan topik yang sesuai
Jenis peta
i-THINK dan langkah pembinaan
|
Topik berkaitan
|
PETA BULATAN
Langkah Membina Peta Bulatan
1. Lukiskan sebuah bulatan kecil di bahagian tengah.
2. Tuliskan topik utama yang ingin diperkenalkan
dalam bulatan kecil tersebut.
3. Lukiskan sebuah bulatan yang lebih besar
mengelilingi bulatan kecil tersebut.
4. Isikan bahagian dalam bulatan besar dengan segala
maklumat berkaitan dengan topik tersebut untuk menjana idea (proses
sumbangsaran).
5. Lukis bingkai di bahagian luar bulatan besar
untuk menyatakan sumber rujukan atau sudut pandangan daripada pelbagai pihak.
|
1.
Peranan pengurus mengikut
Mintzberg
2.
Kemahiran pengurusan
3.
Gaya kepimpinan
4.
Jenis kepimpinan
5.
Pengurusan stress
6.
Media komunikasi
|
PETA POKOK
Langkah Membina Peta Pokok
1. Tuliskan tajuk/topik utama di bahagian atas dan
gariskannya.
2. Lukiskan garisan untuk mengasingkan topik utama
kepada beberapa kumpulan/kategori.
3. Tuliskan setiap kategori pada setiap cabang
pengelasan.
4. Senaraikan contoh/penjelasan bagi setiap
kategori.
5. Gariskan setiap contoh yang ditulis
|
1. Pendekatan pemikiran pengurusan
2. Kemahiran pengurusan
3. Peranan pengurus
4. Jenis perancangan
5. Alat perancangan
6. Konsep pengorganisasian
7. Jenis kuasa
8. Jenis kepimpinan
9. Jenis gaya kepimpinan
10. Jenis kawalan
11. Jenis keputusan
|
PETA BUIH
BERGANDA
Langkah Membina Peta Buih Berganda
1. Lukiskan 2 bulatan (berwarna biru dan merah) di
dua bahagian untuk menulis 2 topik (objek / idea) yang ingin dibandingkan.
2. Tuliskan kedua-dua topik tersebut di dalamnya.
3. Lukiskan beberapa bulatan di sekelilingnya
termasuklah di antara 2 bulatan utama.
4. Sambungkan semua bulatan dengan 2 topik utama
menggunakan garis lurus.
5. Bagi bulatan (berwarna hijau) yang berada di
antara 2 topik, gabungkannya dengan kedua-dua topik untuk mewakili persamaan.
6. Isikan semua perbezaan di dalam bulatan (berwarna
kuning atau ungu) yang hanya bersambung dengan 1 topik sahaja.
7. Peta ini juga boleh digunakan untuk menujukkan
persamaan sahaja atau perbezaan sahaja.
|
1. Kecekapan dan keberkesanan
2. Tahap pengurusan
3. Jenis perancangan
4. Struktur organisasi
5. Jenis gaya kepimpinan
6. Pemimpin formal dengan tidak formal
|
PETA ALIR
Langkah Membina Peta Alir
1. Tuliskan tajuk ( peristiwa / langkah)
2. Lukiskan sebuah kotak di sebelah kiri kertas dan
isikan dengan langkah pertama untuk menghasilkan / membina / membuat......
3. Lukiskan anak panah mengarah ke sebelah kanan.
4. Lukiskan kotak yang kedua dan isikan dengan
langkah seterusnya.
5. Ulangi langkah sehingga tamat proses yang ingin
diterangkan.
6. Sambungkan kotak dari kiri ke kanan untuk baris
berikutnya (jika perlu)
7. Sekiranya terdapat penerangan selanjutnya,
lukiskan kotak kecil di bawah langkah utama berkenaan.
|
1. Proses perancangan
2. Proses pengorganisasian
3. Proses kawalan
4. Proses komunikasi
5. Proses mendengar
6. Proses membuat keputusan
|
PETA PELBAGAI
ALIR
Langkah Membina Peta Pelbagai Alir
1. Digunakan untuk menerangkan analisis sebab dan
kesan.
2. Lukiskan kotak di bahagian tengah dan tuliskan
peristiwa yang dikaji.
3. Di sebelah kiri rajah, tuliskan sebab-sebab
berlakunya peristiwa tersebut dalam kotak berasingan.
4. Sambungkan setiap sebab dengan anak panah
mengarah kepada peristiwa.
5. Tuliskan beberapa kesan daripada peristiwa
tersebut dalam kotak di sebelah kanan.
6. Lukis anak panah mengarah ke kotak sebelah kanan.
7. Peta ini juga boleh digunakan untuk menerangkan
sebab atau kesan sahaja.
|
1.
Analisis SWOT
2.
Pengurusan stress
3.
Halangan komunikasi
4.
Analisis tulang ikan
|
Guru boleh menggunakan kertas atau perisian untuk
memetakan i-Think. Antara perisian yang dicadangkan ialah iMindMap7
Dan FreeMind
|
(Dipetik dan disesduaikan daripada http://cikgu-zaki.blogspot.com/2014/07/peta-pemikiran-i-think-peta-bulatan.html)
No comments :
Post a Comment