Syarikat
Farmasi New Medicals Berhad merupakan pengeluar pelbagai ubat-ubatan untuk
pasaran Malaysia dan juga pasaran antarabangsa. Syarikat ini mengeluarkan dua
jenis ubat baru. Ubat jenama TadaPening
merupakan ubat untuk melegakan demam. Ubat ini dijual dengan harga 40
sen sebiji iaitu harga yang lebih rendah berbanding pelbagai ubat demam yang
sedia ada di pasaran. Syarikat ini juga mengeluarkan supplemen untuk
memulihkan penyakit hati yang kronik berjenama HatiSuci. HatiSuci merupakan produk baru yang
terbukti merawat penyakit hati yang kronik. Syarikat New Medicals bercadang
untuk meletakkan harga yang tinggi untuk supplemen ini apabila dipasarkan
kelak.
|
Berdasarkan kes di atas, huraikan kaedah
penentuan harga baru yang telah digunakan
oleh Syarikat New Medicals Berhad untuk memasarkan produk TadaPening dan
HatiSuci. (10 markah)
Fakta
|
Huraian
|
Contoh
daripada kes
|
Penembusan
pasaran
|
Harga permulaan yang rendah untuk menembusi pasaran
yang luas iaitu menarik dan mendapatkan pembeli yang ramai. Matlamat utama
membina syer pasaran yang besar dan membentuk kesetiaan pengguna bagi jenama
baru
|
Ubat
jenama TadaPening merupakan ubat untuk
melegakan demam. Ubat ini dijual dengan harga 40 sen sebiji iaitu harga yang
lebih rendah berbanding pelbagai ubat demam yang sedia ada di pasaran.
|
Penarahan
pasaran
|
Harga pengenalan yang tinggi dikenakan untuk menarik
pembeli yang mementingkan kualiti bukannya harga. Strategi ini untuk
mendapatkan pulangan yang yang cepat atas kos R&D
|
HatiSuci
merupakan produk baru yang terbukti merawat penyakit hati yang kronik.
Syarikat New Medicals bercadang untuk meletakkan harga yang tinggi untuk
supplemen ini apabila dipasarkan kelak.
|
No comments :
Post a Comment