a.
Maksud Usahawan
Orang yang menggabungkan faktor-faktor
pengeluaran untuk memperkenalkan sesuatu yang baru,mengenalpasti
peluang-peluang perniagaan, menghasilkan idea-idea perniagaan, melakukan
inovasi, dan sanggup menghadapi risiko.
b.
Maksud keusahawanan
Proses
menggabungkan sumber-sumber ekonomi untuk memperkenalkan sesuatu yang baru, keupayaaan
untuk mengesan peluang-peluang perniagaan, menjana idea-idea perniagaan, dan
membuat pembaharuan demi menjayakan sesuatu perniagaan.\
c.
Perbezaan
antara usahawan, peniaga dengan pengurus
Perbezaan antara usahawan dengan
pengurus
USAHAWAN
|
PENGURUS
|
Motif
utama adalah kebebasan dan peluang untuk mencipta dan memperoleh wang.
|
Motif
utama untuk kenaikan pangkat dan lain-lain ganjaran seperti kuasa dan lain-
lain.
|
Tidak
menitikberatkan status.
|
Menitikberatkan status.
|
Berkhidmat kepada diri sendiri dan
pelanggan.
|
Berkhidmat
kepada orang lain.
|
Pengambil
risiko yang sederahana.
|
Tidak gemar risiko.
|
Perbezaan antara usahawan dengan
peniaga
USAHAWAN
|
PENIAGA
|
Mementingkan
keuntungan disamping sunbangan jasa kepada masyarakat.
|
Mementingkan
keuntungan sahaja tidak mengutamakan sumbangan kepada masyarakat.
|
Sentiasa
mencipta untuk sesuatu yang baru.
|
Hanya
menjalankan aktiviti jual beli sahaja tanpa melakukan pembaharuan.
|
Berani
menanggung risiko .
|
Tidak
berani menanggung risiko
|
C Peranan Usahawan dalam Masyarakat
1.
Dari aspek mikro
i.
Menyumbang
idea dan melakukan pembaharuan.Pengembangan idea sedia ada.Berdasarkan
sikap kreatif, inovatif dan keterbukaan oleh usahawan.
ii.
Merancang berdasarkan
idea dan peluang yang dikenlpasti.
iii.
Menggembleng faktor-faktor pengeluaran.Menentukan
kombinasi sumber manusia dan sumber fizikal yang cekap dan berkesan.
iv.
Menangani
ketidakpastian.Terpaksa menguruskan sebarang risiko perniagaan yang
semakin wujud.
2.
Dari aspek makro
i.
Mewujudkan
peluang pekerjaan. Usahawan
mempelawa masyarakat tempatan untuk bekerja dan mewujudkan pekerjaan di rumah
atau di tempat kerja. Setiap perniagaan yang diwujudkan memerlukan sumber
tenaga manusia untuk menjalankan aktiviti-aktiviti perniagaan.
ii.
Meningkatkan
taraf hidup rakyat.Kewujudan peluang pekerjaan membolehkan masyarakat
mendapat pekerjaan dan pendapatan mereka dapat dipertingkatkan.
iii.
Membangunkan
industri sokongan.Perniagaan bersaiz besar memerlukan industri sokongan
untuk melengkapi operasi perniagaan.Dengan adanya industri sokongan, perniagaan
dapat mempercepat lagi pertumbuhan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian
Bumiputera melalui pembabitan dalam perdagangan.
iv.
Mempelbagaikan
barangan di pasaran seiring dengan peningkatan teknologi.Penghasilan
barangan dan perkhidmatan oleh usahawan dapat memenuhi kehendak dan keperluan
pengguna.Pelbagai barangan dan perkhidmatan juga dapat mempelbagaikan pilihan
pengguna.Secara tidak langsung, taraf hidup masyarakat telah dipertingkatkan.
v.
Menggunakan
sumber-sumber dengan cekap.Perniagaan membeli sebahagian sumber seperti
bahan mentah di sekitar tempat ia beroperasi. Bahan mentah digunakan dalam
proses pengeluaran untuk menghasilkan keluaran.Hasil bahan mentah yang
digunakan dapat meningkatkan nilai kegiatan ekonomi dalam sesebuah negara
dengan menjalankan aktiviti huluan dan hiliran.
vi.
Sebagai model
ikutan masyarakat.Menjadi sumber inspirasi usahawan lain menceburi dan memajukan
perniagaan. Menggunakan sistem payung, iaitu usahawan yang berjaya menaungi
usahawan baru seperti memberikan bantuan kewangan dan memberi pendidikan kepada
usahawan baru.
vii.
Perniagaan
turun-temurun diwarisi.Memperkembang atau memperturunkan ilmu kepada
anak-anak atau keluarganya.
Teori dan Model Keusahawanan
A Pendekatan Ekonomi
i.
Keuntungan dan
kekayaan merupakan pendorong kepada usahawan untuk melibatkan diri dalam keusahawanan. Dengan itu, dia akan berusaha
mencari peluang mendapatkan untung.
ii.
Tokoh yang memberi sumbangan dalam Teori dan
Model Keusahawanan
a.
Alfred
Marshal (1946) = usahawan melalui proses masa, iaitu
evolusi perniagaan daripada memulakan perniagaan sehinggalah perniagaan itu
dibubarkan.
b.
Israel
Kirzner
= usahawan sebagai orang tengah dan mengaut keuntungaan.
c.
Joseph A.
Schumpeter (1990) = usahawan ialah orang yang
memperkenalkan inovasi sebagai inti keusahawanan
B Pendekatan Psikologi
i.
Ciri-ciri personaliti
a. Keperluan kepada
pencapaian
b. Lokus kawalan
c. Kecenderungan
mengambil risiko
ii.
Tokoh yang memberi sumbangan dalam Teori dan
Model Keusahawanan.
a.
Rotter (1966) = usahawan mempunyai punca kawalan diri
secara dalaman.Model baka menyatakan
usahawan memiliki ciri-ciri yang lahir daripada identitinya sendiri.Ciri-ciri
ini membezakan diri seorang usahawan dengan bukan usahawan.
b.
McClelland = Teori
kehendak kepada pencapaian. Teori ini menyatakan bahawa usahawan mempunyai
kehendak pencapaian yang tinggi dan berani memikul tanggungjawab.
c.
De Vries = Model Psikodinamik menyatakan bahawa individu
tertekan semasa kecil dan tidak mendapat kemudahan tertentu. Justeru, ini mendorong mereka untuk
membuktikan kepada dunia tentang keupayaannya.
Model Motivasi
Keusahawanan McClelland
Nilai
ideologi bermaksud fahaman yang dianuti atau dipegang oleh seseorang usahawan .
Ia membantu pembentukan tingkah laku, personaliti dan sahsiah usahawan . Nilai
ideologi akan mengarah kepada keinginan atau keperluan pencapaian seseorang
usahawan. Mendorong kepada tindakan keusahawanan
C Pendekatan Sosiologi
i.
Dorongan kepada keusahawanan
a.
Pengalihan
negatif
– apabila individu yang terasing daripada masyarakat teras atau hilang tempat
bergantung, mereka akan cenderung bergiat dalam perniagaan dan menjadi usahawan
seperti imigran, individu yang dibuang kerja atau wanita yang bercerai.
b.
Tempoh
peralihan
– individu yang melalui tempoh masa yang menyebabkan mereka menjadi uasahawan.
Tempoh tersebut membolehkan individu berfikir mengenai masa depan mereka
sebagai usahawan. Contoh; antara pelajar dengan kerjaya, askar menjadi orang
biasa.
c.
Tarikan
positif
– terdapat pihak yang mendorong individu menjadi usahawan. Pihak yang mungkin
terlibat ialah mentor, rakan kongsi, keluarga, pelabur dan sebagainya.
d.
Tolakan
positif
– wujud situasi di mana individu tidak
mempunyai pilihan kecuali menjadi usahawan disebabkan oleh beberapa kelebihan.
Antaranya pendidikan, latihan yang diikuti, laluan kerjaya, pengalaman,
kemahiran dll.
ii.
Tokoh yang memberi sumbangan dalam Teori dan
Model Keusahawanan dari segi sosiologi
a.
Max Weber = memasukkan
unsur keagamaaan sebagai asas kejayaan seseorang usahawan. Kajian beliau
berasaskan penganut agama Protestan yang telah mencapai kejayaannya dalam
bidang ekonomi.
b.
Everett Hagen =
menyatakan kelahiran usahawan adalah
daripada kalangan kumpulan bawahan yang tidak puas hati merupakan satu tekanan
yang mewujudkan usahawan untuk mengatasi kepincangan ini.
c.
Thomas
Cochrau
= memasukkan nilai-nilai lain seperti budaya, peranan dan harapan sosial
sebagai faktor yang menetukan tingkah laku atau gelagat usahawan.
No comments :
Post a Comment